ayla
05-02-2012 om 11:53
Wie denkt mee over kleuterzoon
ik neem het risico toch maar om onder mijn eigen naam te schrijven
Morgen hebben we gesprek met kleuterzoon zijn juf. kleuterzoon zit in groep 1, hij wordt in maart 5.
Vorig jaar is vanuit school en ons al geconstateerd dat hij op verschillende gebieden voorloopt maar wel nog een kleuter is. Er is toen besloten hem in groep 1 te laten maar hem gedeeltelijk mee te laten draaien met groep 2, oa met lettergroepje, moetwerkjes etc.
Ondertussen is zijn voorsprong vergroot. Hij herkent cijfers tot en met 1000, kan al redelijk klokkijken, kan sommen onder de tien maken, herkent het volledige alfabet en kan met wat hulp eenvoudige woordjes lezen. Zijn interesse ligt echter vooral in cijfers.
Nu echter de maar, hij is ook lekker makkelijk, hij zal niet uit zichzelf moeilijke werkjes doen, blijft hangen in het groep 1 werk. Hij mag kiezen wat hij doet, groep 1 of groep 2 werk en hij kiest dus zelf voor groep 1 want meestal minder werk. Ook gaat hij niet uit zichzelf schrijven want moeilijk. Idem voor lezen, hij doet het niet uit zichzelf want moeilijk. Juf vindt dat je hem vooral niet moet dwingen wat we dus ook maar niet doen terwijl ik wel het gevoel heb dat als er er een beetje dwang werd uitgevoerd hij het zo zou oppakken. Het is gewoon een kind wat je af en toe ene duwtje moet geven.
Hij zit in een 1/2 combi en kan het met alle kinderen prima vinden, ook met de groep 2 leerlingen, zijn beste vriendinnetje zit in groep 2. Zijn concentratie is slecht, maar ik begin toch steeds meer te denken dat dat een familietrekje is en ik denk ook niet dat dat over een jaar verbeterd is. Hij is gewoon nogal een spring in het veld, grote zus kan met haar 7 ook nog steeds geen 5 minuten stilzitten.
Man en ik voelen ons na dit jaar een beetje gefrustreerd, hoe wij dachten dat het dit jaar zou gaan is niet helemaal uitgekomen. Het idee van groep 2 werkjes is totaal weggezakt en hij is en wordt ook gewoon behandeld als een jonge kleuter.
Nu hebben we morgen dat gesprek, onze inzet is eigenlijk om hem vanaf nu te verplichten met groep 2 mee te doen en dan te kijken of hij door kan naar groep 3. Echter, ik ben ook bang dat ik hem te veel vergelijk met grote zus, wil ook vooral niet meer van hem verwachten dan hij kan, dat zou voor hem ook niet eerlijk zijn.
School zegt dat het inderdaad dat het geen standaard kleuter is maar dat hij niet naar groep 3 kan zolang zijn werkhouding zo blijft.
Wat is nou wijsheid hierin.
trouwens, wat we merken is dat hij steeds meer tegenzin begint te krijgen, werkjes zijn moeilijk of eng. School is niet echt leuk meer vanwege die werkjes.

skik
09-02-2012 om 14:05
Methode-onafhankelijk
"Maar sommige methodes wijken zo zeer af dat de Cito-toets dingen toetst die niet of op een andere manier zijn aangeleerd." Maar dan zou toch de hele klas lager moeten uitkomen op die Cito? En niet alleen de slimmerds?
skik

skik
09-02-2012 om 14:09
Ayla, concentratie
Ik zou eens proberen uit te vogelen waarom je dochter bij de Cito-toetsen zoveel last heeft van concentratieproblemen (vragen overslaan, antwoorden op de verkeerde plek invullen) en faalangst (ik kan toch niet rekenen), terwijl ze dat bij methodetoetsen klaarblijkelijk veel minder heeft. Je hebt wel eens geschreven dat ze met plezier Citotoetsen maakt omdat het weer eens wat anders dan anders is toch?
skik

Elisa Gemani
09-02-2012 om 14:11
Doortoetsen
Op de basisschool werd al heel snel begonnen met doortoetsen inderdaad. Juist vanwege de discrepanties die niet te verklaren waren.
Toetsen op de PC maken zou ik niet doen. Het gaat er ook om dat het kind leert om met dat papiertje te werken. De Remedial Teacher heeft zoon wat dat betreft met wat simpele tips uitstekend kunnen helpen.
De vraag goed lezen en nog eens herlezen. De tekst goed lezen. Als je een vraag niet meteen weet, overslaan en er evt. een tekentje bij zetten en dan op naar de volgende vraag. Vooral niet te lang blijven stilstaan bij een vraag waar je twijfelt over het antwoord. Aan het einde teruggaan naar de vragen die je hebt overgeslagen. Afgaan op intuitie en niet te diep doordenken.
En vooral rustig blijven en weten dat je het wel kan. Beseffen dat je niet alles perfect hoeft te doen.
Samen met wat ontspannings- en concentratieoefeningen heeft dit zoon echt goed geholpen.
Nu op het VO heeft ook hij behoorlijk wisselende resultaten met toetsen maar het gaat over het algemeen goed.

skik
09-02-2012 om 14:12
Petuut, computer
Het schijnt dat AD(H)D'ers als motten op licht afkomen en daarom wel heel geconcentreerd bij beeldschermen zijn.
skik

Elisa Gemani
09-02-2012 om 14:14
Cito
Bij zoon hing er ook een enorm stigma rondom die Cito toetsen; "het is wel de Cito". Die kinderen worden paranoia gemaakt "omdat het zo belangrijk is".
Wij hebben zoon heel duidelijk gemaakt dat die Cito ook maar gewoon een toets is en dat als hij andere toetsen goed maakt hij die Cito dus ook gewoon goed zou moeten kunnen maken. Dat was voor hem een eyeopener die hij nodig had. Alsmede weten dat ook al zou hij die Cito verknallen er geen man overboord zou zijn omdat hij toch wel op de school en het Gymnasium zou komen van onze keuze. "de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest". Bij kinderen die toch al faalangstig zijn aangelegd is dat funest.

MoederVan3
09-02-2012 om 14:38
Geldt niet alleen voor slimmerds
Skik,
Dit geldt ook voor andere kinderen, maar daar valt het minder op. Mijn jongste deed CITO's begrijpend lezen altijd heel aardig (een C, soms een B en heeft zelfs wel eens een A gescoord), want methode school sloot blijkbaar goed aan op CITO. Toen hij drempelonderzoek deed voor LWOO haalde hij voor begrijpend lezen een leerachterstand van bijna drie jaar. Niemand die zich daar erg druk overmaakte, want zat binnen de normen voor LWOO-indicatie. Maar was wel raar, want zo slecht was zijn begrijpend lezen nu ook weer niet.

M Lavell
09-02-2012 om 15:59
Verschillende dingen
IK "Maar sommige methodes wijken zo zeer af dat de Cito-toets dingen toetst die niet of op een andere manier zijn aangeleerd."
Skik:"Maar dan zou toch de hele klas lager moeten uitkomen op die Cito? En niet alleen de slimmerds?"
Natuurlijk. Dat is dan ook een andere kwestie dan de vraag die jij stelde (hoe kun je hb scoren op een iq test en slecht op een Cito).
Er zijn meerdere redenen om slecht/tegengesteld te scoren op toetsen (ene goed, andere slecht).
Groet,
Miriam Lavell

Petuut
09-02-2012 om 18:17
@skik, computer en ad(h)d
zouden mijn kinderen dan toch geen ADD hebben?
Die dwalen blijkbaar bij de pc toch flink af, terwijl ze als ze 'live' voorgelezen worden, wel bij de les blijven

Karmijn
09-02-2012 om 18:50
Het gaat niet om het beeldscherm,...
Mijn zoon kan zich ook op niets zo goed concentreren als de pc. Maar dat heeft niets met het beeldscherm te maken, maar met de prikkels. Hij heeft ook wel spellingsoefeningen achter de pc gedaan, maar dat was het toch echt niet. En met zo'n typecursus is hij op de eerste vier letters blijven hangen....
Bij onze zoon op school hadden ze ook 'goed gelezen'. Ik ben daar luizenouder geweest en heb eens voor de grap aan ieder kind gevraagd of ze begrijpend lezen leuk vonden. Er was er van al die kinderen die ik gecontroleerd had, eentje.

ayla
11-02-2012 om 11:29
Nog 1 keer input over oudste
Aanstaande maandag hebben we gesprek over oudste, oa moeten we nu zo'n beetje gaan beslissen of we de tweede versnelling willen doorzetten. Stand van zaken us dat oudste zelf ook aangeeft te willen versnellen, ze heeft het in haar huidige klas opgegeven en trekt zich steeds meer terug uit de groep.
Cognitief zal geen probleem zijn, ze doet pluswerk op groep 8 niveau, bij spelling en rekenen heeft ze wel nog hiaten, sociaal emotioneel verwachten we ook niet echt problemen.
Alleen waar we wel problemen verwachten is haar werkhouding, die is nog steeds slecht. Alles gaat met tegenzin. Het liefste duikt ze de hele dag met haar neus in de boeken en vergeet alles on zich heen. Waar we bang voor zijn is dat ze door een tweede versnelling qua instelling nog niet klaar is voor het vo straks en daar dan helemaal onder uitgaat. Ik weet dat we niet te veel vooruit moeten kijken en moeten doen wat nu goed voor haar is( wat volgens school en ons een tweede versnelling is) maar ik vind dit toch een best moeilijke beslissing en een beetje neutrale mening zou wel fijn zijn
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

M Lavell
11-02-2012 om 11:44
Ik snap niet..... waarom je het niet snapt
Ayla, nou heb je al zoveel geschreven en zoveel reacties gekregen. Hoe komt het nou dat je het nog steeds niet snapt?
"Stand van zaken us dat oudste zelf ook aangeeft te willen versnellen, ze heeft het in haar huidige klas opgegeven en trekt zich steeds meer terug uit de groep."
+
"Alleen waar we wel problemen verwachten is haar werkhouding, die is nog steeds slecht. "
Duh!
Waar wacht je op?
Mijn helemaal niet neutrale mening: vertrouw je dochter nou eens en ga niet steeds met van die vreemde angstdromen tegen haar in.
Oh ja, bij dat vertrouwen hoort ook dat je accepteert dat die schoolcarriere anders zou kunnen zijn dan precies langs de lijntjes van hoe het hoort.
Een tweede versnelling. Leuk. Tijd zat om dat vo te doen, als dat al moet.
Vertrouw haar. Zij komt aan de kennis de ze wil hebben. Wat ze moet hebben (niveau startkwalificatie), is er al.
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani
11-02-2012 om 13:59
Ayla
Ik geloof dat ik al eerder heb gezegd dat je gewoon voor die tweede versnelling moet gaan.
Werkhouding? Komt wel. De meeste brugpiepers hebben nog geen goede werkhouding; ook niet in 1 Gym.
Je weet, mijn zoon (2 keer versneld) heeft enorme problemen met executieve vaardigheden door zijn ADHD en hij is nog steeds behoorlijk gemakzuchtig en aan het "strugglen" met leren leren maar met hem gaat het ook goed nu in 1 Gym. Met wat vallen en opstaan gaat het steeds beter. Nee, hij haalt geen achten en negens, eerder magere zesjes en zevens maar dat is een prachtig resultaat op dit moment. Met de nodige extra begeleiding en hulp zal het alleen maar beter gaan. Waar het om gaat is dat hij werkelijk is opgebloeid sinds hij op het vo zit; hij voelt zich als een vis in het water en gaat met plezier naar school dus hop, go with the flow.
Hou je niet zoveel bezig met beren op de weg zien; je maakt het jezelf vind ik echt onnodig moeilijk en hoe dan ook geef je dit ook aan je kinderen door. Laat het wat los; het komt allemaal wel goed; rechtsom of linksom.

Kendra
12-02-2012 om 15:29
Werkhouding
Die werkhouding wordt in elk geval niet beter door haar flink onder haar niveau te laten werken. Het kind wil kennis! Laat haar die dan opdoen. Dan heb je nog een kans dat die werkhouding beter wordt.

denkster
14-02-2012 om 06:35
Focus op verbaal antwoord geven
Als je kind erg van rekenen houdt, maar dat verbaal vooral laat zien (je hebt geen sommetjes op papier in huis), misschien zou je de leerkracht kunnen vragen om hem verbaal een test te laten afnemen .
Ze kan dan een beter overzicht krijgen van wat hem interesseert. Mijn oudste wilde ook niets schrijven tot hij begin gr 3 zat, toen toetsen gemaakt en bleek 2,5 jaar nog op A niveau te werken. Er is daarnaa wel aangepast en uiteindelijk ook daarbijversneld.
En groep 2? Hij vertikte het om welk werkje dan ook te maken, heeft heerlijk strips in de bouwhoek gelezen, en onbeperkt op de computer gewerkt... Knippen en plakken kan hij nog steeds niet (onvoldoende voor tekennen) maar de rest van de vakken gaan meer dan prima...

ayla
14-02-2012 om 09:43
Update
over kleuterzoon hebben we 5 maart een nieuw gesprek met het zorgteam, kijken op welke gebieden ze hem extra uitdaging kunnen bieden maar wel dat het voor hem nog leuk blijft.
de oudste gaat wat moeizamer, gisteren de cito's bekeken en het was niet verkeerd, de talen was natuurlijk goed, bij de DMT was ze zelfs van een lage B naar een hoge B gegaan, begrijpend lezen is ze nu opnieuw aan het maken en rekenen en spelling is ook iets beter dan de afgelopen keer.
Er is afgesproken dat er in groep 7 en 8 bij haar echt tijd wordt besteed aan een soort citotraining. Deze school doet dat al, maar zij heeft echt even uitleg nodig hoe ze de vragen moet intepreterebn. Voorbeeld vraag bij rekenen was: hoe groot is deze auto, 4 cm, 4 meter, 4 km. dochter had 4 cm ingevuld wat natuurlijk ook klopt bij de auto op papier. Echter het gaat zich om een echte auto. Dus haar antwoord is niet fout natuurlijk maar niet het gewenste antwoord.
Verder blijft motivatie echt een probleem, school krijgt haar niet gemotiveerd. beloningen straf alles is al geprobeert maar ze doet niets. Ze zegt zelf dat haar hoofd van zelf iets anders gaat doen als ze het niet leuk vindt, wat dus heel vaak is. Feit is dat iedereen snapt dat school niet echt boeiend voor haar is maar ze moet nu eenmaal gaan. Wat ze mee moet doen is echt minimaal maar zelfs dat is een probleem. Gisteren is al gezegd dat ze 6 en 7 absoluut niet in 1 jaar kan gaan doen als ze niet gaat werken.
Daar ben ik dus bang voor, ik denk dat niet versnellen averechts werkt en dat het probleem dan alleen maar groter wordt. Ondertussen begint ze thuis weer compleet te smeken om informatie, frans, engels, geschiedenis.
Ik kan haar dat wel allemaal bieden maar daar los ik het probleem op school niet mee op.
Aanstaande vrijdag hebben we een info gesprek bij een extern begeleidingsbureau hier en dan eens kijken wat zij kunnen doen om ons en school te helpen.
Tot die tijd maar verheugen op de carnaval en de vakantie

Sasvangent
14-02-2012 om 10:25
Ik snap het niet
Ayladochter gaat dus nog geen 2e versnelling doen?
Ik begrijp niet dat je schrijft dat ze niet te motiveren is op school, terwijl ze thuis smeekt om informatie, dan is ze toch wel gemotiveerd? Wat ze thuis doet, kan ze toch op school doen vermits ze toch bijna geen klassikale les meer volgt. Ze mocht toch veel eigen projecten doen?
Gelukkig krijgen jullie nu wel snel externe begeleiding.

ayla
14-02-2012 om 10:45
Sas
Ik weet het niet Sas, 2 weken terug werd door de directeur nog gezegd dat die versnelling zo goed als zeker was en nu was het gisteren weer een twijfelgeval.
En dat motiveren, dochter leest thuis voor haar lol engelse leesboekjes, complete geschiedenisboeken etc maar zo gauw als die onderwerpen op school aan bod komen dan gooit ze haar kont tegen de krib en weigert ze iets te doen. Tja en dan is het moeilijk werken natuurlijk

Sasvangent
14-02-2012 om 11:17
Balen
maar ligt het allemaal wel aan die leerstof? Is het gewoon niet dat ze niks heeft met die klasgenoten en daar nogal fel op reageert en daardoor gewoon helemaal niks meer te wilt doen?
Hier zit dochter momenteel ook flink te balen met de klasgenoten maar ze kan zich er wel overzetten en in de klas redelijk doen wat van haar gevraagd wordt (nuja, bij groepswerk kruipt ze er altijd van tussenuit: 'veel sneller klaar en minder gedoe').
Wat zegt school daarvan, van dat sociale? Heeft ze aansluiting in de groep hoger? Zitten jullie met combi klassen. Gelukkig komt een derde partij helpen.

M Lavell
14-02-2012 om 11:23
Doe eens gek
Ayla:"dochter leest thuis voor haar lol engelse leesboekjes, complete geschiedenisboeken etc maar zo gauw als die onderwerpen op school aan bod komen dan gooit ze haar kont tegen de krib en weigert ze iets te doen."
Geef haar die boeken van thuis eens mee.
Je dochter is nog jong. Je kunt niet van haar vragen zich te voegen naar het model en dat nog leuk te vinden/gemotiveerd te doen ook.
Volgens mij had ik die vergelijking al gemaakt: Hoe gemotiveerd zou jij zijn bij een kookcursus die begint bij het begin (aardappels schillen) net zo lang tot je dat perfect doet, terwijl je thuis al driftig met gratins in de weer bent?
Iedereen is het erover eens dat je dochter voor is. Dat haar schoolse ontwikkeling niet in gevaar is. Laat haar op zijn minst tot de zomervakantie helemaal met rust en zich bezig houden met haar eigen boeken.
Mijn zoon heeft zich in groep 8 het hele jaar verdiept in Donald Duck. Een beter ontwikkelingsjaar heeft hij niet gehad op school.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
14-02-2012 om 11:40
Ja, meegeven
Ik heb mijn dochter die engelse leesboeken gewoon meegegeven, zij las deze terwijl de anderen begrijpend lezen kregen. Wat ik ook nog bedacht: hoe staan haar klasgenoten tegenover het feit dat zij versneld en eigen projecten heeft? Wordt ze erop aangekeken, kan dat verklaren waarom ze niet wil?

ayla
14-02-2012 om 11:57
Reactie
Ze zit in een combi 4/5 en dan in groep 5, ze vindt de meeste kinderen maar kinderachtig etc wat ze natuurlijk in haar ogen ook zijn. Ze probeert echt heel sociaal te zijn, wil dat ook graag maar het is moeilijk voor haar. Ik zie het ook nu bij de scouting, ze is veel beter op haar gemak bij de leidsters dan bij de kinderen en gelukkig gaan die leidsters er super mee om. ik hoor van dochter wel soms dat de kinderen jaloers op haar zijn. Ze moet natuurlijk minder gewoon werk doen en dat krijgt ze dan te horen, dat zij weer moeilijker werk krijgt dat zien zij weer niet. Ik heb haar al eerder gezegd dat ze werk van thuis mag meenemen, gisteren werd dat vanuit school ook beaamd, ze mag ook werkstukken of presentaties thuis voorbereiden en op school geven mocht ze zich thuis vervelen.
Meester heeft al eens verzucht dat ze wat hem betrof de hele dag mocht lezen als ze maar die ene Kienopdracht van die dag zonder al te veel gezeur zou maken.
Ik zal het vanavond nog eens tegen haar zeggen, van mijn part neemt ze haar hele boekenkast mee. Moet trouwens ook nog eens tegen haar zeggen dat ze eens wat moet rondneuzen op acadin, opschrijven wat haar leuk lijkt en daarmee naar de meester gaan. Ik denk echt wel dat ze ook zelf een project mag kiezen.

Sasvangent
14-02-2012 om 12:24
Combi
Eerst over die combi: 4/5? ... natuurlijk kan haar dat niet boeien. Mijn dochter zit met 8 in groep 6 en klaagt daar al steen en been van. Zij weigert zelfs pertinent om nog met groep 5 kinderen te "spelen". Maar het gaat natuurlijk niet alleen om leeftijd... het gaat om waar die klasgenoten zich mee bezig houden, ik herken dat probleem heel erg, spijtig genoeg. Een jaar oudere klasgenoten lossen m.i. niet alles op maar er is toch meer een zekere 'rijpheid' (al valt dat ook vies tegen soms).
Wat betreft de boeken: ik schreef het ook al, gewoon op school laten doen wat ze thuis doet. Ik dacht eigenlijk dat Ayla dochter dat al deed. Het nadeel (bij mijn kind dan toch) was dat ze helemaal vervreemde van de klas door altijd alleen met iets anders te werken. Zeker als ze Ayladochter dan nog eens met groep 4 kinderen samenzit.
En dan die jalouzie: Het lijkt mij taak van de meester om aan de klas duidelijk te maken dat iedereen gewoon werkt, aan wat dan ook. Als die kinderen ook moeilijkere oefeningen willen maken, wat let hun dan? Maar het is wel teveel gevraagd voor zo'n klein kind om zich niet al te geviseerd te voelen.
Er zitten toch nog hb kinderen daar op school, en iedereen werkt toch op zijn niveau.

Irene
14-02-2012 om 12:33
Ander idee
En ik denk -nog steeds- dat kind juist begrenst moet worden, in plaats van steeds maar meer vrijheid te krijgen in wat het wel en niet hoeft te doen. Als ze vertikt om iets te doen, krijgt ze me toch een hoop aandacht, en iedereen (school, ouders) gaat weer bezorgt met elkaar praten. In plaats dat er eens iemand zegt: zo, en nu is het wel welletjes! Ik heb het al vaker aangegeven: volgens mij schreeuwt dit kind om begrenzing. Jammer dat niemand naar haar luistert.

Sasvangent
14-02-2012 om 12:45
Irene
Voor mij zou het niet zijn zoals jij aangeeft: kind helemaal vrij laten. Als ze van thuis materiaal meeneemt, kan daar wel een opdracht aan vast worden gekoppeld, liefst zelfs want anders weet het kind straks helemaal niet meer waar haar hoofd staat. Maar eerst moet kind zich goed voelen, dan motivatie en dan kan je aan doorzetten en concentratie gaan werken.
Het lijkt mij niet de bedoeling om tot eind middelbaar steeds maar weer over kind te gaan praten maar eerst moet kind terecht komen waar ze zich goed voelt toch?

M Lavell
14-02-2012 om 12:58
In de steek gelaten
Irene, er zit iets in wat je zegt, al leg je wat mij betreft de nadruk verkeerd. Het gaat niet om begrenzen als inperken of te veel vrijheid. Er is geen sprake van vrijheid, want er is geen keuze (voor kind) en geen begeleiding. Dat kind moet van alles zelf maar uit zoeken.
ayla:"Ik heb haar al eerder gezegd dat ze werk van thuis mag meenemen, gisteren werd dat vanuit school ook beaamd,"
Flauwekul om haar dat op eigen initiatief te laten doen. Is het weer haar eigen schuld. Geef haar iets, juist niet alles mee. Dat moet ook op voorwaarden: Jij mag dat meenemen, daar hou je je mee bezig tijdens zelf-werktijd. Rustig, zonder dollen of mopperen, in ruil doe je die ene opdracht.
"Meester heeft al eens verzucht dat ze wat hem betrof de hele dag mocht lezen als ze maar die ene Kienopdracht van die dag zonder al te veel gezeur zou maken. "
Precies dat. Maar het is wel een kind. Dat alleen maar zeggen en het vervolgens helemaal aan haar overlaten, is schandalig.
Het is toch net alsof de volwassenen hier zich met regelmaat gezellig met elkaar bezig houden, maar zich verder van dat kind niks aantrekken.
Ik zou ook in staking gaan.
Groet,
Miriam Lavell

Maxime
14-02-2012 om 13:03
Ben benieuwd
Ik ben eens benieuwd wat de dochter van Ayla gaat doen met werk van thuis op school. Thuis is het vrijblijvend, op school is het "moeten". Is het dan nog interessant? Volgens mij krijgt dochter al heel erg interessant werk aangeboden waarmee ze zeker iets zou moeten kunnen doen maar ze vertikt het. Zou dat met werk van thuis anders zijn?
Ik hoop dat de professionals die jullie gaan zin jullie verder kunnen helpen.

ayla
14-02-2012 om 13:23
Ze wordt niet volledig vrij gelaten
ze heeft een dagplanning, die is opgedeeld in kwartieren volgens mij, er staat echt precies in welke opdrachten ze op welk moment moet doen, die planning wordt 1 op 1 met haar doorgenomen. Daarnaast heeft ze iedere week een gesprek met de plusklasjuf die op dit moment een beetje functioneert als haar begeleider/mentor. Tijdens dat gesprek gaan ze samen op acadin kijken welke opdracht dochter gaat doen, en welke knelpunten ze heeft binnen de planning.Als ze eigen werk mee wil nemen dan kan dat en dan kan dat gewoon in haar planning verwerkt worden. ze weet dit ook maar ik denk dat die drempel best hoog is voor haar.
we hopen dat dit extern bureau ons kan helpen met het zoeken naar de goede manier van aanpak bij dochter, sluit het werk goed aan bij haar denkniveau. Moet school het toch in een andere richting zoeken.
Daarbij komt de meester en de plusklasjuf na de vakantie bij ons thuis op bezoek, deze school kent een traditie van thuisbezoeken en dit wordt een extra bezoekje. Dochter kan dan laten zien wat ze thuis graag doet, welke boeken ze graag leest etc.

Irene
14-02-2012 om 13:45
Miriam
Het is maar hoe je het noemt. Een kind het zelf maar uit laten zoeken, noem ik het te veel vrijheid geven. En elke keer maar weer nieuwe plannen verzinnen over wat ze wel of niet moet doen, terwijl kind gewoon niks doet vind ik volkomen absurd. Met begrenzen bedoel ik dat je bepaalde eisen stelt aan een kind, in plaats van te zeggen: oh doe je dat niet, nou dan gaan we maar eens kijken wat je misschien wel wil doen" Daarmee geef je het kind een macht (en vrijheid) waar het -natuurlijk- niet mee om kan gaan. Tegelijk maak je het kind er vreselijk onzeker en ongelukkig mee.

Elisa Gemani
14-02-2012 om 14:25
Ayla
Het lijkt mij dat het belangrijkste is om erachter te komen waarom je dochter op school zo haar kont tegen de krib gooit. Het heeft dus niets te maken met het niet voldoende cognitieve uitdaging krijgen maar het is iets psychologisch. De worst wordt haar wel boven de neus gehangen maar op school weigert ze die te pakken terwijl ze er thuis kennelijk graag mee aan de slag gaat. Wat en waardoor komt die drempel, die weigering?
Dat moet inzichtelijk gemaakt worden en aangepakt want anders kun je versnellen of niet, het probleem blijft bestaan. En vermoedelijk dan ook straks op het vo.
Ik probeer me te verplaatsen in het kind. Ze krijgt van alles maar hapt niet. Waarom niet? Dat is de hamvraag hier.
Wat zegt je dochter hier zelf over? Beseft ze dat ze hoe dan ook niet aan school ontkomt? Is er al iets van een gesprek met een orthopedagoog of psycholoog geweest? Misschien krijgt ze thuis dan wel alle uitdaging die ze wil en nodig heeft en heeft school voor haar dus geen toegevoegde waarde en uitdaging meer waardoor ze school nutteloos vindt. Ik roep maar wat.
Maar het is wel zaak om de vinger op de zere plek te leggen want zo kan je nog jaren blijven aanmodderen en loopt je dochter uiteindelijk compleet vast.

ayla
14-02-2012 om 15:41
Elisa
er is nog geen gesprek tussen orthogedagoog en dochter geweest, aanstaande vrijdag hebben we zelf een 1e gesprek en als dat goed gaat hopen we op korte termijn een afspraak voor dochter te kunnen inplannen.
Ik wordt er namelijk zelf ook kribberig van, je probeert alle omstandigheden zo goed mogelijk te maken, ik probeer mezelf aan de randvoorwaarden te houden, dus niet te veel vragen over school, het iniatief bij haar laten, haar niet te veel pushen etc. Maar nog werkt het niet.
Ik heb gisteren geinformeerd of ze overvraagd wordt maar dat was absoluut niet zo, ze vinden ook niet dat ik haar push. ze geven ook aan dat ze het prima inden als dochter thuis engels, frans of geschiedenis gaat leren, als haar dat gelukkig maakt prima, alleen wat je wilt bereiken is dat ze dat ook op school ook gaat doen.
haar woorden deze week: het lijkt me verstandig als ik nu frans leer want als je een kind bent sta je er veel meer open voor.
doodschattig natuurlijk
alles boeit en interesseert haar, alleen school niet.