Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zelf groepjes laten maken


Tijdens mij zoons middelbare school tijd werden ivm het uitsluiten van een leerling in de tweede klas op een gegeven moment door de leraren groepjes gemaakt. 
Maar met dat groepjes maken alleen ben je er nog niet. Toen mijn zoon met die leerling in een groepje van vier werd geplaatst liep de samenwerking, voor de opdracht die grotendeels thuis moest worden gemaakt, voor geen meter.
Zoon heeft dat besproken met leraar maar die bood geen ondersteuning. De oplossing van de leraar was dat mijn zoon dan de opdracht maar in zijn eentje voor de hele groep moest maken. Uiteindelijk heeft mijn zoon alleen zijn deel ingeleverd.
Om uitsluiten te voorkomen en goed samenwerken te bevorderen is er heel wat meer ondersteuning nodig dan alleen groepjes maken.
Prima als er groepjes gemaakt worden maar als er dan ondersteuning nodig is geef die dan ook. De leerling om wie het ging liep door deze opdracht en de slechte begeleiding alleen maar meer schade op.

@Tuinfluiter dat inderdaad.  Als docenten groepjes maken moet er ook ondersteuning verboden worden als het niet werkt.  Zetje op de middelbare en dat is iets dat vaak ontbreekt. Dan heb je als ouder de ondersteunende rol en dat wilde ik eigenlijk niet.
Het toppunt hier was ieder kind 3 groepsopdrachten die mijn of meer tegelijkertijd liepen waarvoor de docent de groepjes had gemaakt. En dan 4 groepjes waarbij het niet liep en ik dus die ondersteuning heb moeten geven. Echt vreselijk, toen heb ik tijdens een ouderavond gezegd dat ik al een diploma had een dat dit toch wel een taak van de docent was.

BritgetJones007

BritgetJones007

05-12-2023 om 09:12 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 05-12-2023 om 08:16:

Tijdens mij zoons middelbare school tijd werden ivm het uitsluiten van een leerling in de tweede klas op een gegeven moment door de leraren groepjes gemaakt.
Maar met dat groepjes maken alleen ben je er nog niet. Toen mijn zoon met die leerling in een groepje van vier werd geplaatst liep de samenwerking, voor de opdracht die grotendeels thuis moest worden gemaakt, voor geen meter.
Zoon heeft dat besproken met leraar maar die bood geen ondersteuning. De oplossing van de leraar was dat mijn zoon dan de opdracht maar in zijn eentje voor de hele groep moest maken. Uiteindelijk heeft mijn zoon alleen zijn deel ingeleverd.
Om uitsluiten te voorkomen en goed samenwerken te bevorderen is er heel wat meer ondersteuning nodig dan alleen groepjes maken.
Prima als er groepjes gemaakt worden maar als er dan ondersteuning nodig is geef die dan ook. De leerling om wie het ging liep door deze opdracht en de slechte begeleiding alleen maar meer schade op.

Eens, het gaat verder dan dat. Ik denk dat veel leerkrachten onvoldoende doen om het pesten en buitensluiten te stoppen.

Ik denk dat als de nadruk meer komt te liggen op; hoe gaan we ervoor zorgen dat een pester zich normaal sociaal gaat gedragen, ipv weerbaarheidstraining voor de gepeste, dat er dan al een omslag in denken komt.

Nu zitten ouders vaak thuis met een kind dat gepest wordt, met trauma's, verdriet en onbegrip, wat het hele gezin beïnvloed.

Draai dat stukje maar om: gelijk schorsen,0 tolerantie voor dit gedrag, gesprekken met ouders wat er speelt waarom dit kind dit gedrag laat zien, psycholoog erbij....daar ligt het probleem namelijk.

Een kind dat gepest wordt, krijgt de kans ook niet voor een goede ontwikkeling, zelfvertrouwen op te bouwen, laat staan 'weerbaar' zijn.

BritgetJones007 schreef op 05-12-2023 om 09:12:

[..]

Eens, het gaat verder dan dat. Ik denk dat veel leerkrachten onvoldoende doen om het pesten en buitensluiten te stoppen.

Ik denk dat als de nadruk meer komt te liggen op; hoe gaan we ervoor zorgen dat een pester zich normaal sociaal gaat gedragen, ipv weerbaarheidstraining voor de gepeste, dat er dan al een omslag in denken komt.

Nu zitten ouders vaak thuis met een kind dat gepest wordt, met trauma's, verdriet en onbegrip, wat het hele gezin beïnvloed.

Draai dat stukje maar om: gelijk schorsen,0 tolerantie voor dit gedrag, gesprekken met ouders wat er speelt waarom dit kind dit gedrag laat zien, psycholoog erbij....daar ligt het probleem namelijk.

Een kind dat gepest wordt, krijgt de kans ook niet voor een goede ontwikkeling, zelfvertrouwen op te bouwen, laat staan 'weerbaar' zijn.

Helemaal eens met deze post. En het maken van groepjes door de docent kan zoveel ronduit ongemakkelijke en verdrietige momenten voorkomen voor kinderen die steeds de klos zijn met gekozen worden. Zoveel leed kan simpel worden voorkomen. Ook die kinderen doen er net zoveel toe en hebben ook recht op een goede en veilige ontwikkeling. Ik vind het triest om te lezen dat sommige docenten hier de ogen voor sluiten en nog steeds durven te beweren dat dit goed is voor kinderen. Ook de buitengesloten kinderen doen er echter net zoveel toe, maar lopen hierdoor onnodige schade op.

Veel scholen doen helemaal niets om het pesten tegen te gaan en werken het zelfs in de hand door kinderen steeds zelf groepjes te laten maken. Kwalijk vind ik dat.

ik weet het niet.  Als je als gepeste in een groepje verplicht gezet wordt kan dit ook heel akelig zijn. Je zal maar bij de grootste pesters ingedeeld worden.  Zelfstandig groepjes maken en overblijven is ook verschrikkelijk.    Het is allemaal verschrikkelijk.    Dan kan je zeggen; alle groepsopdrachten stoppen..maar we zijn het met elkaar wel eens dat dit educationele waarde geeft toch?  En zonder groepsopdrachten in een klas stopt ook gepest helaas niet

dat stomme klote pesten zit in de mens lijkt het wel. Het gebeurt van kleuterklas tot verpleeghuis.  Op sommige werkplekken roddelen en pesten volwassen mensen ook.  Het is echt zo ontzettend treurig.  

Bakblik schreef op 05-12-2023 om 08:29:

@Tuinfluiter dat inderdaad. Als docenten groepjes maken moet er ook ondersteuning verboden worden als het niet werkt. Zetje op de middelbare en dat is iets dat vaak ontbreekt. Dan heb je als ouder de ondersteunende rol en dat wilde ik eigenlijk niet.
Het toppunt hier was ieder kind 3 groepsopdrachten die mijn of meer tegelijkertijd liepen waarvoor de docent de groepjes had gemaakt. En dan 4 groepjes waarbij het niet liep en ik dus die ondersteuning heb moeten geven. Echt vreselijk, toen heb ik tijdens een ouderavond gezegd dat ik al een diploma had een dat dit toch wel een taak van de docent was.

In dit geval vond ik het mislukken extra zuur omdat er speciaal voor die ene jongen een groepje was samengesteld met rustige jongens die normaal niet meededen aan het pesten. Mijn zoon had ook een concreet voorstel wat de docent voor hun kon doen om te helpen maar nee ze moesten het toch echt zelf uitzoeken. De problematiek die bij dat project speelden ging ons en mijn zoon boven de pet. Wij hebben onze zoon geholpen met een begeleidende email bij zijn deel van de opdracht zodat hij er nog een voldoende voor haalde.

Tijdens zijn middelbare school periode heb ik bij groepsopdrachten wel alles wat mis kan gaan voorbij zien komen. Op dat moment niet leuk maar mijn zoon heeft er ook veel van geleerd.

Op de universiteit is het hem in het eerste jaar maar één keer overkomen dat hij met niet gemotiveerde mensen in een groep zat, op een gegeven moment had hij een clubje gelijk gestemden en als het op groepsindelingen aankwam maakten ze gelijk duidelijk dat zij samen zouden werken.

absor schreef op 05-12-2023 om 09:54:

ik weet het niet. Als je als gepeste in een groepje verplicht gezet wordt kan dit ook heel akelig zijn. Je zal maar bij de grootste pesters ingedeeld worden. Zelfstandig groepjes maken en overblijven is ook verschrikkelijk. Het is allemaal verschrikkelijk. Dan kan je zeggen; alle groepsopdrachten stoppen..maar we zijn het met elkaar wel eens dat dit educationele waarde geeft toch? En zonder groepsopdrachten in een klas stopt ook gepest helaas niet

dat stomme klote pesten zit in de mens lijkt het wel. Het gebeurt van kleuterklas tot verpleeghuis. Op sommige werkplekken roddelen en pesten volwassen mensen ook. Het is echt zo ontzettend treurig.

Zelfs als het kind met zorgvuldig geselecteerde niet pesters in een groepje wordt gezet kan het finaal misgaan zonder goede begeleiding. 

Soms is de dynamiek in een klas complex.

Daarom lijkt het 'de leraar kiest de groepjes' mij ook meer symptoombestrijding dan de oplossing van een probleem. Maar ik heb door posts in dit topic het idee dat het zelf laten kiezen van groepjes echt als het probleem gezien wordt.

Als pesten zich niet uit in groepjes vormen, dan toch wel in ander gedrag/andere momenten?

Lieveheersbeest schreef op 05-12-2023 om 11:35:

Daarom lijkt het 'de leraar kiest de groepjes' mij ook meer symptoombestrijding dan de oplossing van een probleem. Maar ik heb door posts in dit topic het idee dat het zelf laten kiezen van groepjes echt als het probleem gezien wordt.

Als pesten zich niet uit in groepjes vormen, dan toch wel in ander gedrag/andere momenten?

Het is geen oplossing voor het probleem van pesten of buitensluiten. Maar het voorkomt wel de pijn van niet gekozen worden. Ik zie bij mijn dochter dat juist dat veel verdriet geeft. Buitengesloten worden of 'erbij hangen' in de pauze bijvoorbeeld is ook vervelend, maar daar heb je een keuze om er toch bij te gaan zitten, of afstand te nemen. 

BritgetJones007

BritgetJones007

05-12-2023 om 11:57 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 05-12-2023 om 11:35:

Daarom lijkt het 'de leraar kiest de groepjes' mij ook meer symptoombestrijding dan de oplossing van een probleem. Maar ik heb door posts in dit topic het idee dat het zelf laten kiezen van groepjes echt als het probleem gezien wordt.

Als pesten zich niet uit in groepjes vormen, dan toch wel in ander gedrag/andere momenten?

Laat ik het dan anders omschrijven: een onnodige onveilige situatie waarin kinderen buitengesloten en gepest worden, die voorkomen kan worden. Kleine moeite om dit anders op te lossen. En meer oog voor dit soort situaties.

Een van de situaties 

BritgetJones007 schreef op 05-12-2023 om 11:57:

[..]

Laat ik het dan anders omschrijven: een onnodige onveilige situatie waarin kinderen buitengesloten en gepest worden, die voorkomen kan worden. Kleine moeite om dit anders op te lossen. En meer oog voor dit soort situaties.

Een van de situaties

Maar jij zit nu heel erg op zelf groepjes maken. Is dat dan één van de onderwerpen waar je je hard voor wil maken? Of zijn bijvoorbeeld 'de manier waarop pauzes doorgebracht worden', 'van en naar school fietsen', 'uitnodigingen voor partijtjes' en 'toezicht in het fietsenhok' dat ook?

absor schreef op 05-12-2023 om 09:54:

ik weet het niet. Als je als gepeste in een groepje verplicht gezet wordt kan dit ook heel akelig zijn. Je zal maar bij de grootste pesters ingedeeld worden. Zelfstandig groepjes maken en overblijven is ook verschrikkelijk. Het is allemaal verschrikkelijk. Dan kan je zeggen; alle groepsopdrachten stoppen..maar we zijn het met elkaar wel eens dat dit educationele waarde geeft toch? En zonder groepsopdrachten in een klas stopt ook gepest helaas niet

dat stomme klote pesten zit in de mens lijkt het wel. Het gebeurt van kleuterklas tot verpleeghuis. Op sommige werkplekken roddelen en pesten volwassen mensen ook. Het is echt zo ontzettend treurig.

Juist als de docent indeelt zal hij de gepeste dus niet indelen met die pestkoppen. En als het een echt hele goede docent en een goede school is dan worden die pesters zo keihard aangepakt dat ze ermee stoppen en worden ze desnoods van school geschopt als ze andere kinderen lastig vallen.

Mishandeling is strafbaar in Nederland. Waarom mogen kinderen wel andere kinderen fysiek en/of geestelijk mishandelen. Dat vind ik bizar.

BritgetJones007 schreef op 05-12-2023 om 11:57:

[..]

Laat ik het dan anders omschrijven: een onnodige onveilige situatie waarin kinderen buitengesloten en gepest worden, die voorkomen kan worden. Kleine moeite om dit anders op te lossen. En meer oog voor dit soort situaties.

Een van de situaties

Eens.

Marty1984 schreef op 04-12-2023 om 20:33:

[..]

Maar waarom zou een kind dat geen leiderschap vertoont in groep 1 ineens wel leiderschap vertonen in groep 2 met andere kinderen?

Net zoals in het gewone leven niet iedereen promotie maakt tot baas of "hoofd afdeling" heb je ook op pakweg de lagere school kinderen in wie bazig gedrag gewoon niet inzit. En die liever gewoon meedenken zonder leidersrol.

Net zoals je waarschijnlijk kinderen hebt die het in élk groepje laten hangen en alles overlaten aan een ander. Zet zo'n kind in een groep met allemaal zulke kinderen en de kans bestaat dat er gewoon geen werk afgeleverd wordt .

Mijn kinderen hebben beide Technasium gedaan. Hier wordt altijd in groepen gewerkt. Het cijfer wordt bepaald door het eindproduct (een verslag of een ontwerp), maar ook door de zaken die ze geleerd hebben m.b.t. het groepsproces en het proces om te komen tot het eindproduct. Elke week moesten er dan enkele vragen worden beantwoord als 'wat ging er goed in de groep' en 'waar wil je komende week aan werken'. 

Mijn oudste is iemand die hard werkt, niet het voortouw neemt. Leraar had dit keer de groepen samengesteld en oudste zat in een groep die 'niets deed'. Vroeg mij om raad wat te doen, want wilde niet als enige harde werker al het werk oppakken. Uiteindelijk besloot oudste om dan maar de trekkersrol te pakken. Niet gewend, niet fijn, maar wel nodig om tot een eindproduct te komen. Met elke week in de reflectie opgenomen dat afgesproken was in de groep dat Pietje onderwerp A zou aanleveren en Kees onderwerp B etc. En dan week na week dat Pietje en Kees hun deel van het werk niet gedaan hadden. Natuurlijk ook wel overlegd met de docent etc. Eindcijfer was een gezamenlijke 6 voor het eindproduct, voor Pietje en Kees gecombineerd met een onvoldoende voor inzet in de groep etc. En voor mijn kind een betere beoordeling voor het groepswerk.


Dus ja, soms pakken kinderen wel de leiderschapsrol als de groep dat vraagt.

Facy66 schreef op 05-12-2023 om 12:55:

[..]

Juist als de docent indeelt zal hij de gepeste dus niet indelen met die pestkoppen. En als het een echt hele goede docent en een goede school is dan worden die pesters zo keihard aangepakt dat ze ermee stoppen en worden ze desnoods van school geschopt als ze andere kinderen lastig vallen.

Mishandeling is strafbaar in Nederland. Waarom mogen kinderen wel andere kinderen fysiek en/of geestelijk mishandelen. Dat vind ik bizar.

Dan moet die docent dat maar net weten, en de docent kan er ook voor kiezen ze juist wel met elkaar op te zadelen. 

Genoeg docenten die de namen van de kinderen alleen weten aan de hand van hun plek in het lokaal.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.