Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zelf groepjes laten maken


Facy66 schreef op 05-12-2023 om 12:55:

[..]

Juist als de docent indeelt zal hij de gepeste dus niet indelen met die pestkoppen. 

Dit herken ik niet. Ik heb bij allebei mijn kinderen op de basisschool meegemaakt dat ze juist door de juf samen moesten werken met een kind dat hen pestte of zelfs een plek kregen in de klas naast de pestkop.

BritgetJones007 schreef op 05-12-2023 om 09:12:

[..]

Eens, het gaat verder dan dat. Ik denk dat veel leerkrachten onvoldoende doen om het pesten en buitensluiten te stoppen.

Ik denk dat als de nadruk meer komt te liggen op; hoe gaan we ervoor zorgen dat een pester zich normaal sociaal gaat gedragen, ipv weerbaarheidstraining voor de gepeste, dat er dan al een omslag in denken komt.

Nu zitten ouders vaak thuis met een kind dat gepest wordt, met trauma's, verdriet en onbegrip, wat het hele gezin beïnvloed.

Draai dat stukje maar om: gelijk schorsen,0 tolerantie voor dit gedrag, gesprekken met ouders wat er speelt waarom dit kind dit gedrag laat zien, psycholoog erbij....daar ligt het probleem namelijk.

Een kind dat gepest wordt, krijgt de kans ook niet voor een goede ontwikkeling, zelfvertrouwen op te bouwen, laat staan 'weerbaar' zijn.

Gelukkig gaat het in Nederland relatief goed met dat pesten op school. Volgens de Pisa vergelijkingen.


https://nos.nl/artikel/2500415-leesvaardigheid-nederlandse-15-jarigen-verder-achteruitgegaan

Ysenda schreef op 05-12-2023 om 07:14:

[..]

Als introvert hoef je niet per defenitie altijd als laatste gekozen te worden natuurlijk. Daar zijn andere factoren ook bepalend voor.

Ik werd ook regelmatig bij bepaalde dingen als laatste gekozen, werd ook stevig gepest op school en toch ben ik voorstander van ook zelf groepjes laten kiezen, niet altijd maar ook niet helemaal nooit.

Dat leren om jezelf gehoord te krijgen is ook nodig. Ik zie het nu bij mijn werk, ik ben zelf heel introvert, zeg alleen iets als het nodig is, maar in een team van 8 met ook nog eens diverse culturen zijn het altijd dezelfden die praten en dan moet je toch een verdraaid goede overlegleider hebben die dat ziet en bewust de anderen om hun mening vraagt.

Dat kun je zeker op de middelbare school al gestuurd aanleren. Ik denk dat je namelijk niet alleen de groepjes moet maken maar ook de rollen verdelen en daar in het verslag ook over moet schrijven en reflecteren. Dus als docent van heel strak de groepjes in delen inclusief de rol verdeling naar zelfstandig groepjes maken. En een tussenstap zou kunnen zijn de rollen aanwijzen en dan de groepjes laten maken met een verplichte samenstelling van rollen.

Dan heeft slim op een rijtje gaan staan omdat je uitgevogeld hebt dat alle 1tjes bij elkaar gaan of juist niet omdat de docent altijd vanaf links begint te tellen en je aan de rechterkant dus tijd hebt om te bepalen wat hij doet en van plek te wisselen geen zin.

Dat is zeker waar. Degene die vaak niet gehoord wordt mag leren om voor zichzelf op te komen en degene die altijd het voortouw neemt mag leren dat anderen ook ruimte krijgen. 

Met de rollen verdelen ben ik het mee eens. Dat is alleen maar leerzaam. Een goede leraar heeft hier oog voor, maar zodra het uit het zicht is van leraren zal het in veel gevallen niet altijd zo werken dat er voor iedereen ruimte is. 

Renmuis schreef op 05-12-2023 om 08:08:

[..]

Dat heb je mis. Ik ben een introverte allochtone autist met een motorische stoornis en heb zeker een jaar lang op de middelbare school zelfs mijn boterhammen alleen op de wc opgegeten. Ik zat alleen in de klas omdat er niemand naast mij wilde zitten. Ik maak nog steeds moeilijk vrienden. Ik weet dus heel goed hoe uitsluiting en afwijzing voelt.

Ik denk alleen niet dat ik beter door mijn schooltijd was gekomen als de leraar altijd groepjes gemaakt had. Juist niet.

Wat verdrietig dat je zo gepest bent. 

Als je zo gepest bent maakt het misschien niet veel uit wie de groepjes kiest. Ellendig zal je je in beide gevallen hebben gevoeld. 

Je bericht raakt mij. Het is ontzettend verdrietig wat mensen elkaar aandoen. 

S.ndra schreef op 05-12-2023 om 16:08:

[..]

Dit herken ik niet. Ik heb bij allebei mijn kinderen op de basisschool meegemaakt dat ze juist door de juf samen moesten werken met een kind dat hen pestte of zelfs een plek kregen in de klas naast de pestkop.

Dan is dat een hele slechte juf geweest. 

Facy66 schreef op 05-12-2023 om 19:03:

[..]

Dan is dat een hele slechte juf geweest.

Ze doen het bewust om elkaars andere kanten ook te leren kennen zodat er niet meer gepest wordt is het idee.

Ysenda schreef op 05-12-2023 om 19:32:

[..]

Ze doen het bewust om elkaars andere kanten ook te leren kennen zodat er niet meer gepest wordt is het idee.

Lekker veilig voor de gepeste .

Ik heb er een beetje moeite mee hoe leraren hier zonder pardon negatief beoordeeld worden om de gepeste maar medelijden te kunnen tonen.

Lieveheersbeest schreef op 05-12-2023 om 20:02:

Ik heb er een beetje moeite mee hoe leraren hier zonder pardon negatief beoordeeld worden om de gepeste maar medelijden te kunnen tonen.

Leraren horen ten minste te zorgen voor een veilige leeromgeving en zeker niet onveiligheid in de hand te werken. Ook gepeste kinderen hebben recht op een veilige omgeving waarbinnen ze zich kunnen ontwikkelen.

Marty1984 schreef op 05-12-2023 om 19:44:

[..]

Lekker veilig voor de gepeste .

Precies. Echt maf. 

Ysenda schreef op 05-12-2023 om 19:32:

[..]

Ze doen het bewust om elkaars andere kanten ook te leren kennen zodat er niet meer gepest wordt is het idee.

En dat werkt dus niet, want de juf zit er doorgaans niet de hele dag bovenop. Mijn zoon werd in groep 6 ook structureel bij pestkoppen gezet, toen hij met striemen in zijn nek thuis kwam was het echt klaar.

Decembermamma schreef op 05-12-2023 om 21:30:

[..]

En dat werkt dus niet, want de juf zit er doorgaans niet de hele dag bovenop. Mijn zoon werd in groep 6 ook structureel bij pestkoppen gezet, toen hij met striemen in zijn nek thuis kwam was het echt klaar.

Dat werkte in dit geval niet. Een groot verschil. 

Facy66 schreef op 05-12-2023 om 20:32:

[..]

Leraren horen ten minste te zorgen voor een veilige leeromgeving en zeker niet onveiligheid in de hand te werken. Ook gepeste kinderen hebben recht op een veilige omgeving waarbinnen ze zich kunnen ontwikkelen.

Ik begrijp niet zo goed waarom dat een reactie is op wat ik schreef. Ben het hier uiteraard mee eens, staat ook niet haaks op mijn post ofzo.

Decembermamma schreef op 05-12-2023 om 21:30:

[..]

En dat werkt dus niet, want de juf zit er doorgaans niet de hele dag bovenop. Mijn zoon werd in groep 6 ook structureel bij pestkoppen gezet, toen hij met striemen in zijn nek thuis kwam was het echt klaar.

Wat superzielig voor hem. Gelukkig is dat nu klaar.

BritgetJones007

BritgetJones007

06-12-2023 om 06:06 Topicstarter

voor mij lijkt mij de conclusie, na alle schrijnende verhalen gelezen te hebben van ervaringsdeskundige, dat het zelf laten maken van groepjes niet wenselijk is, als je 's ls leerkracht wil zorgen voor een veilig klimaat; het werkt buitensluitmomenten op en pestgedrag.

Vergis je niet, want andere kinderen zien ook dat een kind als laatste wordt gekozen. En dit soort incidenten kan ook her startsein zijn voor heel snel pestgedrag te ontwikkelen binnen een groep.
Dus ook af en toe zelf laten kiezen zorgt voor pestgedrag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.