Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fianna

Fianna

26-01-2011 om 13:18

Zoon zit groep lager dan ik dacht! (1 ipv 2)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

12-02-2011 om 14:04

Voorspelt die kleutercito dan iets?

Jullie gaan er allemaal van uit dat er aan de hand van die scores van kleutercito's voorspellingen kunnen worden gedaan over het kind. Mijn ervaring is juist dat ze maar weinig zeggen.
Hoe vaak is het al die voorgekomen dat een kind 'laag' scoorde op ordenen, wat een voorspelling zou moeten zijn over de capaciteit van rekenen, terwijl datzelfde kind al lang kon rekenen?
Het enige wat er met dit soort testen gebeurd is dat juf, ouders en uiteindelijk kind zelf verwachten dat het hooguit C resultaten zal hebben zich daarop inzet en dus C resultaten blijft halen. Het welbekende pygmalioneffect.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pygmalion-effect
Groeten Primavera

NaShA

NaShA

12-02-2011 om 14:06

Juist

en daarom moeten die scholen eens ophouden met al die testen en een kind daarop af te rekenen!

Fianna

Fianna

12-02-2011 om 14:10

Juist

primavera eens. daarom zeg ik: laat juf maar naar het kind kijken. ik vind dat die 2 a's en 1 b in ieder geval aantonen dat hij wat van de stof beheerst, maar meer niet.
het zijn kleuters hè, die hebben volgens mij veel vaker hun dag niet dan oudere kinderen.
overigens ken ik weer een kind dat in groep 1 begon met hoge a's maar doubleerde in groep 3.

Fiorucci

Fiorucci

12-02-2011 om 14:20

Tja

En mijn dochter saboteerde die toetsen als kleine kleuter, ze vond ze veel te makkelijk en gooide op die manier haar kont tegen de krib..

Primavera

Primavera

12-02-2011 om 15:16

Madeliefjes ruiken niet

Nog een anecdote van mijn jongste (versnelde) dochter. Ze kwam verontwaardigd thuis dat juf iets onterecht fout had gerekend. Ze moesten plaatjes ordenen die kennelijk bepaalde geuren voorstelden naar lekker en vies ruiken. Juf had het bloemetje was ze tussen de vieze geuren had geplaatst rood omcirkeld.
Op mijn vraag waarom ze de bloem tussen de vervelende geuren had geplaats reageerde mijn dochter: maar, dat is een madeliefje of een margriet en die ruiken helemaal niet. Nou, een heel klein beetje misschien, maar niet lekker. Ja maar, wierp ik weer tegen, met dat madeliefje bedoelen ze de geur van bloemen in het algemeen. Nou en, snoof dochter, je zegt zelf ook altijd dat je niet van bloemetjesgeur houdt...
Groeten Primavera

NaShA

NaShA

12-02-2011 om 15:36

en het zijn dus heel vaak dat soort vragen die ook in Cito's voorkomen! Heb het bij oudste ook weleens gezien. Iets met een fluitketel. Wist niet wat het was....ja, duh! Die hebben wij thuis dan ook niet, water koken wij in een waterkoker....

Maar ja, fout is fout he?

Fianna

Fianna

12-02-2011 om 16:09

primavera, het antwoord van jouw dochter wijst er weer op dat ze slim is, vind ik. ze kan voor haar zelf denken.
ik heb wel eens de toets van groep 2 gezien van oudste, wat hij fout had geantwoord en ik kon me een paar van zijn foute antwoorden heel goed voorstellen, eigenlijk waren ze niet fout. zijn juf vond dat ook en zei er bij dat ze het helaas niet goed kon rekenen. en je ziet inderdaad ook dingen als fluitketels of andere dingen waarvan ik me afvraag...

Fianna

Fianna

12-02-2011 om 20:57

Maar pelle

dat heb ik ook nooit beweerd dat het een hele hoge score is. ik heb ook niet gevraagd of iemand het een hele hoge score vindt. dus ik snap de toegevoegde waarde van je constatering niet.

NaShA

NaShA

12-02-2011 om 22:24

Die ik nog steeds niet begrijp

maar goed, laat maar. Fianna, ik denk dat je moet doen wat jouw gevoel je zegt en als jij het idee hebt dat hij best door kan, dan zou ik daar alles voor doen. Ik heb spijt dat ik dat nooit bij oudste gedaan heb....

ayla

ayla

13-02-2011 om 07:16

Citoscore

School kan de citoscores in een grafiek plaatsen en dan kun je heel goed zien hoe je kind in verhouding tot het gemiddelde scoort. Je kunt iedere score weer uitdrukken in hoog en laag.
Wat ik gewoon nog veel belangrijker vindt, hoe zit je zoon in die klas, op zijn plek of niet. Dat hij letters kan zegt mij niet veel, mijn drie jarige kan kent het hele alfabet, dat betekent niet dat hij naar groep 3 kan.

Wat ik mis

Die letterscores laten inderdaad een relatie zien met hoe er in het algemeen op dergelijke toetsen gescoord wordt. Nou ja, werd eigenlijk, want de vergelijking wordt niet telkens herhaald.
A is voor de hoogste scoorders, B, voor die daaronder, C voor de grootste middengroep en D en E voor die daar weer onder. Maar: A en B scoorders horen bij de groep die de stof vooruit zijn. D en E scoorders horen bij de groep zorgleerlingen.
C scorende leerlingen zijn niet voor en niet achter, maar globaal op niveau.
Een C is onder gemiddeld, maar voor het niveau niet onvoldoende.
Groet,
Miriam Lavell

Fianna

Fianna

13-02-2011 om 09:25

Ayla en miriam

ayla, tuurlijk is het kennen van letters niet alleen een reden om hem wel of niet naar groep 3 te laten doorgaan. ik geef alleen aan, dat hij wel degelijk op niveau zit; hij kent letters, kan sommetjes maken, terug tellen, rijmen enz. al die eisen die aan eind groep 2-ers worden gesteld. en inderdaad belangrijker, ik vind dat hij zich staande zou houden in groep 3 en ik vermoed dat hij zich zou vervelen als hij nog een jaar gaat kleuteren. hij speelt altijd met oudere kinderen, ontgroeit echt duidelijk sommige dingen.

miriam,

precies, dat bedoel ik dus, onder het gemiddelde betekent in dit verband niet onvoldoende. er is sprake van begripsverwarring.

Scores niet omzetten in cijfers

Ik zette de scores in de beginjaren ook wel eens om in cijfers. Mijn zoon scoorde een C voor spelling en ik hing daar een cijfer 5 aan. Bij een gesprekje op school liet de leraar zijn grafiek zien en bleek dat hij 70% had gescoord. (De leraar deed een poging het deze ouderwetse moeder uit te leggen)
Ik mocht daar ook geen 7 aan verbinden.Hij scoorde dus onder het gemiddelde maar hij had geen onvoldoende. Juist.Intussen heeft hij al enkele jaren een B voor spelling. Ik maak daar "ruim voldoende" van, een 8??
Neeee, het is niet ruim voldoende, het is boven gemiddeld. Juist.Doe mij maar cijfers, lekker duidelijk.

Methode onafhankelijke toetsing

Wil:"Juist.Doe mij maar cijfers, lekker duidelijk."
Nou nee.
Het probleem is dat scholen met verschillende methodes werken. Het was niet ongebruikelijk dat lln op de toetsen van die methodes ruim voldoende scoorden (8,9) maar toch aan het einde van de rit niet tot een bijpassend havo of vwo aanvangsniveau kwamen. Of dat ze zesjes scoorden, maar in werkelijkheid ver onder niveau presteerden.
Conclusie: de methode (of de leerkracht) biedt een te laag niveau aan.
Het leerlingvolgsysteem heeft de bedoeling om de relatie van het werk in de klas te vergelijken met het meer algemene landelijke beeld. Dat effect zie je dan ook: je kunt met 80% goed toch tot 'maar' een C komen.
Dat zegt niet dat dat onvoldoende is, het zegt dat de meeste leerlingen die score kunnen halen (of hoger). Dat is het niveau.
Het probleem aan deze opzet is dat zelfs leerkrachten het vaak niet begrijpen en er mee omgaan alsof het toch cijfers zijn. Alsof een C een 5 is.
Maar dat is dus niet zo. Een C is scoren op de middenmoot en leidt, als dat zich in een rechte lijn voortzet, naar een vmbo advies. Dat is natuurlijk niet onvoldoende. Het is hooguit gewoon.
Dat kleuterjuffen dit soort scores aangrijpen om een leerling nog een jaar te laten kleuteren, is een bekend verschijnsel. Zij doen dat in de overtuiging dat die C scorende kindren alsnog een B of A kunnen worden.
En dat kan in theorie ook. Wat een kleuter scoort zegt niet zoveel over wat er later gescoord wordt.
Maar in de praktijk blijkt dat zittenblijfadvies de beste voorspeller voor de uitkomst aan het einde van de basisschool: zittenblijvende C-tjes, D-tjes en E-tjes, zijn dat in groep 8 ook (of weer), maar nu ook nog met een jaar achterstand tov leeftijdgenoten.
Groet,
Miriam Lavell

C scorende kleuters

Ik merk op onze school ook dat een C score niet als alarmerend wordt gezien in de groepen 3 t/m 8. Een stabiele C past dan bij het beeld van de leerling.
In de kleuterjaren wordt een C toch gezien als "magertjes". Het lijkt wel of kleuters met een hoge A of B moeten beginnen, eerder zijn ze niet "klaar" voor het echte werk in groep 3?
Misschien zijn de kleuterjuffen bang te worden terechtgewezen door een leerkracht in groep 3? "Help, dit kind hoort niet in mijn groep, had `m nog maar een jaartje laten kleuteren?"
A`s en B`s zijn veiliger, dan zijn er nog wat reserves?

Vic

Vic

13-02-2011 om 22:22

C, d, e bij de kleuters

Eerlijk gezegd ken ik geen kleuters die op hun kleutercito's lager dan een A of B hadden. Afgezien dan van mijn eigen kleutertje en verhalen die ik hier wel eens lees. Mijn dochter had zelfs een D, terwijl ze qua rekenen en lezen voorloopt op de rest van de klas. Binnenkort hoor ik hoe ze het in de herhaling heeft gedaan. Ik ben heel benieuwd.

ayla

ayla

14-02-2011 om 06:24

Ook niet

op de oude school werd een B al als magertjes gezien.

Fianna

Fianna

14-02-2011 om 09:28

Snap ik niet

dat een b al als magertjes gezien wordt. dat lijkt me echt een fout van de school. een c kan al een voldoende zijn, dan is een b dat helemaal. wat een zotheid zeg.
ik heb eerlijk gezegd geen idee wat andere kinderen op hun cito halen, hoor ook alleen a's en b's van een aantal ouder, maar van een groot gedeelte hoor ik niks, dat zullen wel de c, d en e scores zijn. die bespreekt men natuurlijk liever niet

Vic

Vic

14-02-2011 om 09:43

Dat is wel waar

Dat zal het wel zijn, dat ouders een C of E niet over het schoolplein tetteren. Als ik het had over de A's van oudste, waren er wel altijd ouders die het over de A+ van hun kind hadden. Die heeft ze nooit gehad, wel foutloze taalcito's, maar nooit een A+

Vic

Vic

14-02-2011 om 10:17

Verwarrend

Ik sluit me aan bij wat Pelle zegt. Een cito is niet voldoende of onvoldoende, maar gewoon wat het is. 25% van de kinderen haalt een A, 25% een B, 25% een C, 15% een D en de rest een E.

vlinder72

vlinder72

14-02-2011 om 10:25

Tjonge, mijn kinderen doen het echt slecht

Mijn kinderen zijn blijkbaar echt dom.

Mijn oudste had op zijn kleutercito een A en een C. Mijn tweede ook (en die kan echt heel goed leren). bijna alle kinderen doen aan het eind van groep 2 een tweede cito maar de A en C van onze zoon was al goed genoeg om door te gaan naar groep 3 dus hij heeft nooit meer een tweede cito gemaakt.

Mijn derde had in groep 1 ook een C en een A. In groep 2 weet ik het nog niet want ik heb haar rapport nog niet gekregen.

Mijn oudste heeft dit jaar in groep 5 voor zijn cito's een A (begrijpend lezen), B (hele hoge voor rekenen) en een D (hoge voor spelling) gehaald. Toch is hij een prima leerling. Hij kan alleen niet spellen maar daar zijn wij nu met de RT'er mee bezig. Een C wordt hier op school helemaal niet gezien als een onvoldoende. Wel kijken leerkrachten daarna of een kind een bepaald onderdeel niet beheerst.

Een cito is bij ons op school een toets. Er wordt niet voor geoefend (misschien wel in groep 7 en 8 maar dat weet ik nu nog niet). Ook wij zien het als een toets en niets meer of minder.

En daar ben ik ontzettend blij om. Als ze bij ons op school de cito's zouden hanteren plus letterkennis dan was onze oudste nooit naar groep 3 gegaan. Hij was totaal niet geinteresseerd in letters in groep 2. Toch doet hij het nu prima in groep 5.

En bij ons op het schoolplein hoor ik toch echt mensen vertellen dat kinderen D's (en een C is hier heel normaal) halen voor kleutercito's hoor.

Dus of mijn kinderen zitten op de domste dorpsschool van Nederland of leraren van scholen zitten massaal te oefenen voor zo'n kleutertoets of mensen kletsen uit hun nek wat de cito uitslagen van hun kinderen betreft.

En volgens mij doet onze school het echt niet slecht als ik de uitstroomcijfers van groep 8 zie.

Fianna

Fianna

14-02-2011 om 10:25

Als

een c nooit een voldoende is, dan is het ook nooit een onvoldoende, om die reden die je schrijft.
onder gemiddelde, klopt, maar dat wil niet zeggen dat, als je het om zou zetten in een cijfer (en dat kan heus, als je kijkt naar aantal fouten) het een onvoldoende is. dat is wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken!

Fianna

Fianna

14-02-2011 om 10:27

Dus

voor de duidelijkheid: een score onder het gemiddelde hoeft niet per se een zwakke of slechte score te zijn.

vlinder72

vlinder72

14-02-2011 om 11:43

Pelle

Ik heb het draadje juist wel gelezen. Wat ik lees is dat (volgens de ouders in dit draadje dan) bijna alle kinderen toch minimaal een B halen. En anders is het niet goed (volgens de ouders en de school)

Ik vind dat nogal storend en bovendien ook onjuist. Ook slimme kinderen kunnen best een C of een D halen voor een cito. Het is namelijk maar een toets en een moment opname.

En ik weet dat mijn kinderen niet dom zijn. Integendeel juist. Mijn tweede zoon kan heel erg goed leren en mijn oudste zoon behoort tot de betere leerlingen van de klas (ondanks zijn D voor spellen). Hoewel het bij hem wel meer ijver is dan intellect.

En om nou een kind opnieuw groep 2 te laten doen omdat een cito toets in groep 1 niet goed is, vind ik te ver gaan.

Ik zou voorstellen om een kind ook de cito van groep 2 te laten maken en gaat dat goed dan kan een kind alsnog naar groep 3.

Mijn neefje (december kind) is trouwens in januari van dit jaar alsnog naar groep 3 gegaan. Bij hem besloten de school (samen met de ouders) dat het beter zou zijn om hem nog een jaar groep 2 te laten doen. Dat ging dus helemaal fout. Hij verveelde zich vanaf dag 1 te pletter. Al zijn vriendjes waren weg. En ondanks dat zij hem extra werk aanboden werd hij alleen maar ongelukkiger. Na de kerst is hij alsnog naar groep 3 gegaan. Vlak voordat hij naar groep 3 ging, heeft hij ook cito's gedaan. Hij scoorde voor de groep 2 cito's een C en voor de groep 3 cito's ook. Dus wat zegt zoiets nou? Hij vermaakt zich trouwens prima in groep 3 nu. En hij komt goed mee. Wel een achterstand op het gebied van lezen en schrijven maar verwachting is dat hij dat toch nog wel kan inhalen.

kaatje43

kaatje43

14-02-2011 om 14:16

Vlinder

Ik ben het helemaal met je eens. Daarbij hanteerde onze school het volgende: Als een kind vanaf groep 3 een A of B haalde, dan was de toets voor hun te makkelijk. Dus gingen ze verder kijken of ze misschien een hoger niveau aankonden. Dus kregen ze bijv. i.p.v. M5 de E5 te maken. Kort gezegd: de school probeerde juist om het kind op een c uit te laten komen. Scoorde een kind een lage C en nog minder. Dan moest het de volgende keer die toets weer opnieuw doen en in de tussentijd werd het bijgespijkerd. Mijn oudste heeft in begin groep 7 wel de toets spelling van E8 en de toets rekenen van E6 gemaakt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-02-2011 om 14:53

B magertjes

"op de oude school werd een B al als magertjes gezien."
Waarschijnlijk niet voor iedereen. Maar in de discussie met school over een (mogelijke) voorsprong van een, wordt een B al snel als magertjes gezien. "Want als kind echt slim is, haalt het wel hoge A's"

angelina ballerina

angelina ballerina

14-02-2011 om 19:15

Op onze school

is een A zeer goed, een B ruim voldoende tot goed, een C matig tot ruim voldoende, een D matig en een E slecht.
Ik heb ook nog even een vraagje over de cito. Onze dochter is 5 januari 4 geworden. Ik hoorde vorige week van de juf dat zij daarom in juni nog geen citotoets hoeft te doen omdat ze volgend jaar weer in groep 1 zit. Dochter is echter erg slim en sociaal emotioneel niet zwak dus ik zou graag willen dat ze wel de cito doet en als deze goed uitvalt kan ze misschien wel door naar groep 2 volgend jaar. Is het normaal dat ze nog geen cito hoeft te doen en is het raar om te vragen of ze wel mee mag doen?

Angelina

Hangt af van het beleid van school. Er zijn scholen die helemaal nog geen kleutercito's doen. Bij mijn zoon op school mochten alle 'groep nullers', wat jouw dochter feitelijk is een peutercito maken. Ging die goed, dan volgde een groep 1 cito (evt gevolgd door doortoetsen mocht het heel goed gaan. Als je peutercito niet goed ging, kregen ze pas de groep 1 cito als ze daadwerkelijk in groep 1 zitten (dus na de zomervakantie).

abc

abc

14-02-2011 om 20:08

Angelina

In principe is het normaal dat je dochter nog geen cito doet.

Kim27

Kim27

15-02-2011 om 09:53

Cito

Mijn zoon van 16 oktober heeft 2x groep 1 en 1x groep 2 gedaan en ondanks dat ik het erg lang vond duren, denk ik toch dat dit een goede keuze (van de school!) is geweest. Als moeder wilde ik graag dat mijn zoon 'versneld' door zou gaan, maar op aanraden van zijn juf toch akkoord gegaan met doorkleuteren. (wel had ik liever gezien dat hij 2x groep 2 had gedaan ipv 2x groep 1. We zijn na de 2e keer groep 1 verhuisd, dus ik weet niet hoe hij op zijn huidige school zou zijn behandeld) Hij zit nu in groep 3 en doet het prima; een A op rekenen en een B op taal.
Mijn dochter is van 18 november en toen zij in groep 0 kwam, zoals ze hier de instroomklas noemen, heeft haar juf haar meteen in januari met groep 1 meegetest. Ze scoorde toen een C en voor een kind van net 4 was dat prima. Onze school heeft het beleid dat okt-nov-dec kinderen individueel worden bekeken en in het geval van mijn dochter is vorig jaar besloten dat ze op papier in groep 1 blijft zitten, maar in de praktijk meedoet met groep 2. Dit gaat prima, juf houdt zich goed aan deze afspraak en laat mijn dochter ook daadwerkelijk helemaal met groep 2 meedoen. Ze heeft in november de leesvoorwaardentoets hartstikke goed gemaakt, bijna de hoogste score van de klas en ze is in januari getest middels de groep 2 cito en scoorde daarop 2 A's. We hebben net het 10-min. gesprek gehad en volgens juf kan ze prima mee naar groep 3 na de zomervakantie. Ik hoop dat ze gelijk heeft, want het lijkt me voor mijn dochter vervelender om in groep 3 of hoger te blijven zitten dan in groep 2. Na de laatste kerstvakantie is trouwens een meisje uit mijn dochter's klas overgeplaatst van groep 2 naar groep 3, omdat die zich stierlijk verveelde in de kleutergroep. Dat was dus duidelijk een geval waarbij de juf verkeerd had ingeschat wat het kind kon. Het geeft mijns inziens wel aan dat deze school echt naar het kind kijkt en niet naar de geboortedatum, petje af!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.