Fianna
26-01-2011 om 13:18
Zoon zit groep lager dan ik dacht! (1 ipv 2)
Zoon is 5 jaar en jarig op 4 oktober, net na de beruchte oktober grens die zijn school hanteert. Eind vorig jaar heb ik gevraagd aan zijn toenmalige juf (die pas hij pas de laatste 2 a 3 maanden van het schooljaar had ivm een wisseling) of hij naar groep 2 zou gaan. Haar antwoord was bevestigend. Tot dusver ben ik in de waan geweest dat zoonlief in groep 2 zit. Ik kom er deze week achter dat dat niet zo is en hij weer in groep in zit! Even terzijde, vanwege allerlei omstandigheden heb ik nog geen 10-minuten gesprek gehad, anders had ik het wat eerder geweten (maar nog niet op tijd). Ik heb een gesprek gehad met zijn juf (weer andere juf dan vorig jaar) en zij zegt dat hij volgend jaar niet naar groep 3 gaat en daar ben ik het dus niet mee eens. En ik ben eigenlijk behoorlijk pissig dat hij kennelijk een groep lager zit dan ik dacht. Heel slordig! wat kan ik hier aan doen. Volgens zijn juf is hij nog niet goed genoeg voor groep 2, alleen als hij een hoge A op zijn groep 1 cito zou scoren zou hij op groep 2 niveau zitten en volgend jaar naar groep 3 kunnen.
Ik ken mijn zoon en ik weet wat hij kan en wat hij niet kan. Ik denk dat een jaar kleuteren echt niet goed is voor hem. Hij speelt bijvoorbeeld altijd met oudere kinderen, herkent wat letters, kan hele simpele op en aftreksommetjes maken en nog meer dingen. Juf vindt hem nog te speels en vindt zijn werkhouding niet voldoende omdat hij nog vaak liever in de bouwhoek speelt.
Ik denk dat als hij vanaf het begin had meegedraaid met groep 2 hij prima op niveau had gezeten. Ik wil me er eigenlijk hard voor maken dat hij toch nog naar groep 3 gaat. Maak ik een kans of is dat nu te laat?
Zijn juf gaat hem nu wel meer groep 2 werkjes geven en hem een groep 2 toets geven en kijken hoe hij het maakt. Maar ik heb nu begrepen dat deze school eigenlijk heel strikt met de 1 okt grens omgaat en ik eigenlijk kansloos ben.

Primavera
15-02-2011 om 13:53
Kim, ik krijg juist een hele andere indruk
Kim, aan de hand van wat je verteld zie ik een school die herfstkinderen in principe laat doorkleuteren en iedere twijfel daarvoer zo vroeg mogelijk afkapt (op papier al zittenblijven in groep 1, maar meedoen in groep 2, hoe verzinnen ze het) en alleen herfstkinderen die zeer goed scoren door laat gaan.
Als je namelijk van herfstkinderen een A vraagt, terwijl de anderen wel doorstromen met C e D's dan kijk je helemaal niet naar het kind, maar discimineer je op leeftijd. Als je alle kinderen onder de b zou laten zitten om die reden zou constant meer dan de helft van de kleuterklas blijven zitten, nu wordt dit 'individualisitsch kijken naar het kind' alleen selectief op herfstkinderen toegepast.
Dat het met je zoon nu prima gaat wil niet zeggen dat dat lange kleuteren hem goed gedaan heeft, alleen dat het (tot nu toe) kennelijk geen kwaad heeft gekund. Hij is nu alleen maar een jaar speling kwijt en zolang hij dat later nog niet ergens nodig heeft is er niets aan de hand.
Werkelijk, wordt wakker, ze hebben je gewoon voor de gek gehouden. Natuurlijk gaat je dochter niet zittenblijven omdat ze in november jarig is, het is het spookbeeld van school dat herfstkinderen 'zwakker' zijn doordat ze een maandje of wat later ingestroomd zijn, die dit soort vreemde, nergens op gebaseerde denkbeelden aan ouders doorgeven. Scholen denken graag dat kinderen ALLEEN dankzij school leren en zich ontwikkelen, ouders zouden beter moeten weten.
Groeten Primavera

Hanne.
15-02-2011 om 15:02
Ook herfstkind
Mee eens
Mijn herfstkind heeft gewoon 1x groep 1 en 1x groep 2 gedaan, en doet het nu ook prima in groep 3.
Cito scores heb ik nog niet gehad, maar hij leest bv op niveau van groep 4.
Kan ik dit nu aandragen als argument dat herfstkinderen gewoon groep 1 en 2 1x moeten doen?

Libertine
15-02-2011 om 21:46
Er is geen werkelijkheid!
Ook hier een herfstkind. Best een snugger exemplaar ook en sociaal ook best aardig gelukt. Ze zit nu in groep 2 en heeft net de cito gedaan. Scoort op alles A of B. En toch heb ik na flink wat overwegingen besloten dat ze nog een jaartje groep 2 gaat doen. Bijvoorbeeld omdat al haar vriendinnen van na 1 januari zijn en zij anders als enige door zou gaan naar groep 3. Maar ook omdat ik het wel een prettig idee vindt dat ze een jaartje ouder is als ze naar de middelbare school gaat. Waarom die haast? Ik vind het wel een luxe dat de school de beslissing bij ons heeft gelaten. Na het lezen van allerlei draadjes over kleuterverlengen op OOL stond ik namelijk al in de startblokken voor een flinke strijd. Lekker nog een jaartje rustig aan. Thuis is er voldoende tijd en zin haar nieuwsgierigheid te voeden en ook op school zullen ze tijd maken haar extra taakjes te geven mocht ze zich stierlijk gaan vervelen.
Kortom: wat mij betreft is er geen waarheid mbt kleuterverlengen en is zo snel mogelijk naar groep 3 absoluut geen wetmatigheid.

Primavera
16-02-2011 om 16:22
Doubleren om bij vriendinnetjes te blijven?
Doubleren met als reden dat ze dan bij vriendinnetjes blijft en om ouderlijke middelbareschoolangsten? Tja, alles kan, maar ik vraag me af je er over zou piekeren om een kind om die reden in groep 4 of 5 te laten zitten of naar een te laag middelbaar onderwijs te laten gaan omdat daar een vriendin heen gaat.
Zeker luxe om op deze botezachte gronden je kind te mogen laten zitten, als ze een maandje ofzo eerder was geboren had ze dat niet gemogen.
Het gaat helemaal niet om zo snel mogelijk naar groep 3, maar om gewoon doorstromen. Het leeftijdsverschil in de klassen word juist zo groot door dit soort, in mijn ogen volstrekt onnodige, luxe zittenblijvers.
Groeten Primavera

Libertine
16-02-2011 om 21:12
Goed gezien primavera
Ter geruststelling, van ouderlijke middelbare school angsten is in het geheel geen sprake.
Jij mag het natuurlijk boterzachte gronden noemen maar ik vind het van groot belang dat de lagere schooltijd ook een leuke tijd is. En vriendinnen zijn daar onder meer van groot belang in (met de nadruk op onder meer). Waarom zou dat een verkeerde keus zijn? En wat is er mis met leeftijdsverschillen in de klas?
Daarnaast ben ik wel blij dat ze niet nog een maandje jonger is. Ze had al grote haast geboren te worden en kwam dan ook 6 weken te vroeg.

Libertine
16-02-2011 om 22:06
Klopt izar
Kan me voorstellen dat het niet sterk overkomt Izar. Het voelt wel sterk. De school waar mijn dochter op zit is nogal klein, zeker voor Amsterdamse begrippen. 3 kleuterklassen en daarna van iedere groep maar 1 klas. Het is voor mij dus redelijk gemakkelijk nu al te weten wie er in groep 3 terecht komt na de vakantie. En dat is echt geen fijne klas. Dan vind ik het dus veel fijner dat ze een jaar later naar groep 3 gaat met haar vriendinnen. In een hechte en veilige groep. Maar dat niet alleen natuurlijk, zoals ik al eerder schreef. De aanstaande groep 3 is een groep met relatief veel kinderen die een achterstand hebben bijvoorbeeld. De groep waar ze in blijft en dus over een jaar mee naar groep 3 gaat is dat absoluut niet. Het is een klas met slimme kinderen en dus zal er na de vakantie in groep 2 voldoende extra aandacht zijn voor hen. Dat stelt me gerust. Vervelen kan vervelend zijn, zeker als een kind daar onder lijdt. Maar het 'gevaar' niet te passen in een groep (zes jaar lang!) vind ik ook een fors risico.

Libertine
17-02-2011 om 13:24
Probleem? meer een oplossing.
Laat ik voorop stellen dat ik nergens de mening poneer dat kinderen niet goed genoeg zouden zijn. Waar haal je die kul vandaan Drommels? Ik geef aan het geen fijne groep te vinden. Groepsdynamisch gezien oa door het grote aantal kinderen met een achterstand. En dus kies ik voor het welzijn van mijn dochter, ondanks de bezuinigingen van het onderwijs. Dat kun je decadent noemen hoor als je wil.
Met je as if vraag ´wat ik had gedaan als ze wel was doorgestroomd´ kan ik niet zoveel. Hoeveel scenario´s wil je hebben? Misschien zou het enorm meevallen, maakt ze dikke vriendinnen en doorloopt ze haar lagere school periode fluitend. Misschien valt het tegen, lukt het haar niet aan te sluiten en is de beste oplossing dat ze naar een andere school gaat (das dan weer een nadeel van een kleine school immers. Van alle groepen maar 1 klas). Maar misschien maakt het haar wel zo verdrietig dat ze een emotioneel wrak wordt en doorverwezen moet worden naar de GGZ. Maar dat mag gezien de bezuinigingen aldaar waarschijnlijk ook niet van je?

Libertine
17-02-2011 om 21:06
Poeh.
Ik vind je nogal veroordelend Drommels. Waarom in vredesnaam? Mijn opgevoerde argumenten zijn boterzacht, kostbaar, ik hou mn kind op de rem, andere kinderen moeten wel doorstromen dus waarom zij niet, ik zou me zorgen maken over de klasse van haar klasgenootjes en ga er blind vanuit dat de juf zorgt voor de extra werkjes. Mag het ff wat minder met je schothagel?
Je zou er ook best vanuit kunnen gaan dat ik met mn gezonde verstand, voldoende overleg met school/ervaringsdeskundigen en door goed naar mijn kind te kijken een beslissing neem waarvan ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk dat dit het beste is. Dat is precies wat ik wilde zeggen met mijn eerste posting. Er is wat mij betreft geen werkelijkheid mbt herftskleuters. Dat is van vele factoren afhankelijk.

Hennah
18-02-2011 om 09:20
Swaentje ex-prematuur
"Ze had al grote haast geboren te worden en kwam dan ook 6 weken te vroeg."
Om de discussie zuiver te voeren moet je uitgaan van de biologische ("gecorrigeerde") leeftijd van het kind van Swaen, dus vanaf de a terme datum. Dan is ze in december (november?) "jarig", misschien zelfs in januari. Had dat de discussie anders gemaakt?

Hennah
18-02-2011 om 10:43
Pelle: leeftijd vs. aantal lesuren
Ja Pelle, dan is het de kwestie wat belangrijker is, biologische leeftijd of het aantal genoten lesuren. Het aantal genoten lesuren is voor ieder kind anders die naar groep 3 gaat, omdat ze allemaal op een ander moment beginnen, dus dat telt kennelijk niet zo zwaar.
En dan speelt natuurlijk ook nog mee de achtergrond thuis, wat "krijgt het mee", en de persoonlijke ontwikkeling, die weer voor ieder kind anders kan zijn.
"Iets over houden" van de vroeggeboorte (en andere handicaps) vind ik dan weer een heel andere kwestie.
En dan heb je ook nog het fenomeen dat in onze buurt kinderen die 1-2 maanden voor de zomervakantie 4 worden, pas na de zomervakantie op school mogen beginnen. Die missen dus 1-2 maanden school. Maar ja dat valt weer in het niet bij de verschillen in genoten lesuren die veroorzaakt worden door de verschillende momenten dat kinderen 4 worden.
Pffff ingewikkeld...
Het is alleen zo dat het feit vaak vergeten wordt dat bij ex-prematuren de biologische leeftijd anders is dan de kalenderleeftijd (administratieve leeftijd).

amk
18-02-2011 om 12:05
Hennah
Maar dat verschil tussen biologische leeftijd en kalenderleeftijd ontwikkeling wordt wel steeds kleiner naarmate de kinderen ouder worden, dus tot hoe lang moet dat meegewogen worden?

Libertine
18-02-2011 om 12:46
Te vroeg
Ze was eind december besteld maar vond half november mooiere datum (op de eerste dag van mn verlof, grrr!). Ondanks haar zeer zware start heeft ze niets overgehouden aan haar vroeggeboorte. Althans, voor zover we dat weten natuurlijk. Maar ze doet het eigenlijk prima.

Kim27
18-02-2011 om 14:57
Swaen
Als het goed is wordt er op een school naast de citoresultaten inderdaad ook gekeken naar met welke kinderen een kind omgaat en wordt dat (zwaar) meegewogen in het besluit om al dan niet naar groep 3 te gaan. Mijn dochter speelt nu voornamelijk met kinderen die straks naar groep 3 gaan en als ik op school ben (als voorleesmoeder), dan zie ik zelf ook duidelijk dat zij een groep 2 kind is en geen groep 1 kind. Met mijn zoon was dat anders, die had erg jong gedrag en speelde veel met jongere kinderen. Die hebben we dus lekker bijna 3 jaar laten kleuteren en die past nu prima in de groep. (waar trouwens 4 herfstkinderen inzitten die het toch niet redden in groep 3 en het jaar dus over moeten doen. Dan heb ik liever dat ze een jaar extra kleuteren!) Er wordt hier op het forum gedaan alsof het belachelijk is dat een kind langer kleutert, maar ik ben er wel een voorstander van. Ik hoop dat mijn dochter het redt in groep 3 en dat ik er achteraf geen spijt van krijg dat we haar niet hebben later kleuteren, want terugplaatsen kan niet)
Kortom; als jij denkt dat je kind het beste nog een jaartje in groep 2 kan blijven en school dat ook goed vindt, dan is er niks aan de hand toch?

Libertine
18-02-2011 om 16:23
Anna
4.8000? Vermoed dat je er een nulletje naast zit?
Kan me dus werkelijk niets schelen dat er mensen zijn die dat zonde van het geld vinden. Ik vind het namelijk het geld meer dan waard aangezien ik er zeer waarschijnlijk een zeer gelukkig kind van krijg.
Zouden er ouders zijn die bv de sova-training van hun kind nog even uitstellen omdat de problematiek misschien nog niet heftig genoeg is, het wellicht vanzelf overgaat en het anders zo zonde is van ons belastinggeld?
Maar ik beloof plechtig dat ik er alles aan zal doen geen gebruik te maken van andere voorzieningen die met gemeenschapsgeld worden gefinancierd om de boel weer te compenseren. Haar vader kan als GGZ kinder/jeugdpsycholoog, mocht het ooit nodig zijn, wel een beetje bijbeunen thuis.

Libertine
18-02-2011 om 20:16
Spijt
Vind je werkelijk dat dit soort zaken oog om oog zouden moeten worden opgelost? Moet een gewone kleuter dan maar doorstromen terwijl het beter zou zijn een jaartje over te doen omwille van een ander kind dat het ongetwijfeld lastig heeft? Een idee dat we dan ook maar stoppen met het mogelijk maken onderwijs aan illegale kinderen bijvoorbeeld? Scheelt ook weer 4800 euro... Kan mooi integraal door naar een rugzakje.
Gezwets. Ik zou de oorzaak van de bezuinigingen vooral bij de politiek zoeken. Jouw kaasschaafmethode zal weinig zoden aan de dijk zetten. Ik werk overigens zelf in de zorg. Breek me de bek niet open over bezuinigingen. Binnenkort mogen de daklozen gewoon weer doodvriezen vanwege de bezuinigingen. Maar als we het daar over gaan hebben wordt het wel heel ot.

NaShA
18-02-2011 om 20:37
Ik denk
dat scholen, zeker gelet op die bezuinigingen, steeds vaker in groep 7 de kinderen naar het voortgezet gaan laten stromen. Inderdaad, 172 miljoen is dan een leuk begin....

NaShA
18-02-2011 om 22:18
Omdat dat
4800 per kind kost....en dus komen die kinderen dan ook niet in een mavo/havo klas....

ishtar
18-02-2011 om 22:31
Nasha
de school krijgt 4800 per kind per jaar. Die kost dat niks. Hooguit als ze doorvoeren dat je maar 8 jaar mag 'vangen' voor een kind. (dat zou wel schelen in de kleuterverlengers)
School zal kinderen wel zo hoog mogelijk laten uitstromen, daar worden ze ook op 'afgerekend' dus alleen in groep 7 eruit als ze niets meer hoeven te leren en toch een hoog vervolgadvies krijgen. Maar liever nog groep 8 doen, want dat levert ze budget op (en die enkele leerling merken ze nauwelijks op (tenzij het er 1 van mij is ))
Kinderen die naar PrO gaan worden niet meegerekend in de resultatenlijst, die kun je makkelijker in groep 7 al laten uitstromen. Dat levert wel wat op.

NaShA
19-02-2011 om 10:57
Als
blijkt dat een school te vaak kinderen laat doubleren, zou dat ze best eens geld kunnen gaan kosten! En dat ze dus minder geld krijgen. Dat de overheid voor die gedoubleerde kinderen groep 8 niet meer betaalt. En ja, dan zullen ze wel moeten....

M Lavell
19-02-2011 om 11:15
Moeten de ouders/lln betalen
Nasha:"als blijkt dat een school te vaak kinderen laat doubleren, zou dat ze best eens geld kunnen gaan kosten!"
Dat denk ik niet.
Een deel van het langer over een tertiaire opleiding doen dan voorgeschreven, ligt ook bij de opleiding. Zo is er bij geneeskunde een wachttijd voor het kunnen doen van co-schappen en zit de planning van de zeevaartschool inmiddels zo in elkaar dat de meesten niet voor 1 augustus klaar kunnen zijn.
Dat zijn maar twee voorbeelden uit mijn eigen directe omgeving. Ik durf te wedden dat er meer van dat soort aan de hand is. Toch is daar niet eens onderzoek naar gedaan. Er is direct besloten om de rekening voor de verlenging bij de studenten neer te leggen.
Inderdaad, er is geld te halen bij het luxedoubleren dat vooral in het bo volop gebeurt. Maar ik denk dat dat niet bij de scholen gehaald zal worden. Ik denk dat ook dat via een rekening bij de ouders/leerlingen terecht komt.
Een eenvoudige is bijvoorbeeld om het lesgeld in het vo weer in te voeren.
Groet,
Miriam Lavell

muizemeis
19-02-2011 om 11:25
Verschrikkelijk
Vind ik de discussie dat kinderen op het bo niet zouden mogen doubleren omdat dat geld zou kosten............
Dat bij studerende jongeren er een grens ligt okee, dat is omdat ze anders er een potje van maken.
Muizmeeis

Fiorucci
19-02-2011 om 15:44
Trouwens muizemeis...
Dat bij studerende jongeren er een grens ligt okee, dat is omdat ze anders er een potje van maken...
laat me raden, jouw kinderen zijn nog niet zo oud?
Wat een vooroordeel. Weet je waar mijn kinderen aan het muiten waren? Op de kleuterschool.

M Lavell
19-02-2011 om 20:23
Naief
Muizemeis "Verschrikkelijk vind ik de discussie dat kinderen op het bo niet zouden mogen doubleren omdat dat geld zou kosten............ "
Wat verschrikkelijk naief.
Ouders van kinderen bij wie niet alles vanzelf en van een leien dakje gaat, worden al sinds jaar en dag geconfronteerd met budgetbeperkingen. Dan heb je het over kinderen die helemaal niet meer naar school mogen omdat ze te duur zijn op school. Of voor wie noodzakelijke medicatie niet betaald wordt.
Is het niet genoeg om het al goed te hebben?
Groet,
Miriam Lavell

NaShA
20-02-2011 om 14:00
Anna n
kun jij me aangeven waar je die info over die 36000 leerlingen die gedoubleerd hebben gevonden hebt?

muizemeis
20-02-2011 om 16:58
Fiorucci
Neem ijn kinderen zijn nog niet zo oude inderdaad. Maar de eeuwige student is toch verschrikkelijk, of jongeren die alleen maar feesten en niet leren......... Okee ze betalen schoolgeld maar is dat kostendekkend..........
Dat kleuters "muiten" jemig dat zijn kleine kinderen, mogen ze.
Muizemeis

Fiorucci
20-02-2011 om 18:08
Ach muizemeis
Ieder mens mag wel eens muiten op zijn tijd hoor. Trouwens, lees maar eens die draad over een meisje van vier, wordt toch zeer afkeurend op gereageerd, dat muiten van haar..

Libertine
21-02-2011 om 16:21
Natte vinger?
Ik ken mn talenten Anna, en daar hoort rekenen niet echt bij. Maar jouw berekening komt op mij erg natte vingerachtig over.
Tijdens schooljaar 2008/2009 zaten er 1,5 miljoen kinderen op het basisonderwijs volgens het CBS.
Volgens onderzoek van de UvA doubleert 1 op de 10 kleuters in groep 2.
Ik waag me niet aan een berekeningen maar ik kan me niet voorstellen dat de extra kosten van die doublerende kleuters in de miljoenen loopt.

Libertine
21-02-2011 om 16:29
Herstel!
Wel in de miljoenen natuurlijk maar ik kom echt niet aan jou 172 miljoen.
Toch een poging.
1.500.000 leerlingen, zeg gedeeld door 8 (want 8 groepen) maakt 187.500 leerlingen per groep. Waarvan 1 op de 10 blijft zitten in groep 2 zijn 18.750 aantal kleuter. x 4800 euro per kleuter (ga ik blind vanuit dat je daar gelijk in hebt) maakt volgens mij 90 miljoen.
Overigens zxag ik in hetzelfde CBS stuk dat er ten opzichte van eind jaren 90 er 31.000 meer leerlingen uit het basisonderwijs zijn gevallen en naar speciaal onderwijs zijn gegaan. Hoe komt dat? Is de prestatiedruk op basisscholen zo vergroot dat er meer kinderen uitvallen bijvoorbeeld? Wordt er sneller geindiceerd voor SO?

NaShA
21-02-2011 om 21:00
Toch niet geheel ondenkbaar dat scholen afgestraft gaan worden
Vorige week schijnt er in het AD al gestaan te hebben dat ze willen onderzoeken of scholen met een te lage eindcitoscore gekort kunnen gaan worden. Op onderstaande Hyves is het krantenartikel te vinden.
http://wijzijnverbijsterd.hyves.nl/blog/42158815/En_het_wordt_steeds_gekker_Ingezonden/fxnn/