Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zwemdiploma’s nodig maar weggegooid

Mijn dochter gaat na de vakantie naar de middelbare school die de zwemdiploma’s heeft opgevraagd. Dochter heeft A en B gehaald maar die heeft ze weggegooid zegt ze. Van het weekend hebben we haar kamer opgeruimd maar helaas geen diploma gevonden. 

Ik heb het zwembad van de diploma’s al gebeld die zegt geen administratie te hebben. (Dochter is 12 en de diplomaregister van 2015 is al weggegooid?) 

De school zegt stellig dat zonder een kopie van de diploma’s dochter uitgesloten zal worden van het introductieactiviteit. Dat is natuurlijk ontzettend slecht voor haar zelfbeeld en een bron voor pesterijen. 
Ik heb van het weekend nog gezwommen met dochter in een meer wat helemaal prima ging, het probleem is dat de school een formaliteit eist.

Ik heb geprobeerd om dochter aan te melden voor een stoomcursus zwemmen en daar maar opnieuw haar A te halen. (De eis is letterlijk toon een zwemdiploma en dus lijkt dit me genoeg voor de school…) Ik denk dat dochter hier binnen een paar lessen makkelijk voor kan slagen. Helaas zitten alle adressen vol en geven ze aan een wachtlijst te hebben door vertraging met corona. En een enkeling zegt dat er pas in het najaar weer een afzwemmoment is en dus te laat. 

Ik heb helaas nog geen aanbieder gevonden die mee wil denken in deze situatie. Weet iemand wat ik het beste nu voor dochter kan doen? 




Heb je toevallig bij haar afzwemmen foto's gemaakt? Als daar eentje bijzit van je dochter met een diploma in haar handen, is dat wellicht wel acceptabel voor de school? Het proberen waard...

"Dat is natuurlijk ontzettend slecht voor haar zelfbeeld en een bron voor pesterijen"

Nou, onderschat je die kinderen niet een beetje? Ze kan in dat geval toch gewoon uitleggen dat ze het diploma natuurlijk allang heeft maar dat ze door die stomme bureaucraten niet mee mag doen omdat ze geen kopietje kan laten zien. Beetje puberaal met de ogen rollen enzo, en begrip en medelijden zijn waarschijnlijk haar deel.

Ondertussen vind ik die suggestie van Jippox een hele goede en om heel eerlijk (of eigenlijk oneerlijk) te zijn zou ik me er zelfs toe verlagen bij een familielid een diploma te lenen, wat creatief te knippen en te plakken en het resultaat onder de kopieermachine te leggen. "Kijk meester, we hebben het toch nog gevonden, hier is de kopie".

Stalen smoel opzetten en niet meer over praten.

Laten we wel zijn: jij weet dat ze het diploma heeft behaald, zij weet dat ze het heeft behaald, ze kan het alleen niet meer terugvinden. Dus ik zou in geval van nood aan het fröbelen slaan (moet je dochter natuurlijk wel haar mond kunnen houden, want als de leerkrachten erachter komen dan moeten ze voor hun goede fatsoen wel actie ondernemen).

Maar nogmaals: de tip van Jippox is een hele mooie. Misschien is dat ook ok, dan ben je klaar (als je een foto hebt natuurlijk)


Groeten,

Temet

En anders zou ik direct de publiciteit zoeken. Zijn ze nou helemaal belatafeld?

Ze moeten haar en jullie als ouders gewoon op jullie woord geloven.

Ik vind dit echt van een andere orde dan een kinderdagverblijf dat een bso uitje gaat maken en echt alleen kinderen mee wil hebben die aantoonbaar hun zwemdiploma hebben.

statistisch bestaat de kans dat een 12 jarige niet kan zwemmen en als iemand zich heel erg schaamt durft die dat niet te zeggen. Maar als ouders wordt gevraagd te tekenen voor het feit dat kind kan zwemmen, dan moet je stoppen met je controledwang. . .

gr Angela

Lekker zwemmen in een meer?

Wel een rare eis van de school. Op de school van mijn man gaan de derde klassen altijd een zwemactiviteit doen met sportdag. Er wordt dan vanuit gegaan dat iedereen kan zwemmen en dat het gemeld wordt als het niet zo is. Die kinderen gaan dan gewoon mee, maar nemen geen deel aan de activiteit of krijgen een rol op de kant (scheidsrechter, ballen en pionnen in het water gooien). Dat komt echter zelden voor. Paar jaar geleden had mijn man een meisje in de klas met een trachea canule en die kon en mocht niet zwemmen omdat haar longen dan vol water lopen. Die heeft op de kant zo goed en zo kwaad als mogelijk was meegedaan. Tegen het kind zeggen dat ze maar thuis moest blijven was geen optie want het was gewoon een schooldag en ze was leerplichtig. School zal wel voor een vervangende activiteit moeten zorgen voor je dochter. Het is echt heel lullig om een brugklasser uit te sluiten van deelname aan de introductieactiviteit. Ouders laten verklaren dat hun kind een diploma heeft lijkt me voldoende. Mocht achteraf toch blijken dat dat niet waar is, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de ouders. Zelfs in zwembaden hoef je je diploma niet te tonen. Op het moment dat ouders zeggen dat hun kind kan zwemmen moet het personeel daar op vertrouwen. 

https://www.allesoverzwemles.nl/diploma-a/

Voor als er geen familielid in de buurt is met een zwemdiploma.

Ik las overigens dat er wel opleidingen zijn waar je echt een zwemdiploma moet kunnen overleggen. Ik hoop voor je dochter dat ze geen aspiraties heeft voor de politie of brandweer:

https://www.allesoverzwemles.nl/over-nrz/nieuws/faqconc/zwemdiploma-kwijt-bewaren/

Zijn zwemdiploma’s ook belangrijke documenten die bewaard moeten blijven? Ik denk dat ik ze nog wel ergens heb, maar zou wel even moeten zoeken.

MMcGonagall schreef op 08-06-2021 om 16:42:

Zijn zwemdiploma’s ook belangrijke documenten die bewaard moeten blijven? Ik denk dat ik ze nog wel ergens heb, maar zou wel even moeten zoeken.

Afhankelijk van wat je wil gaan doen wel. 

Sport en bewegen moet je ze bij de intake ook kunnen tonen, naast je zwemproef, hoe meer hoe beter. Dan is ABC eigenlijk niet voldoende.  

Alsof en zwemdiploma gehaald op 5 jarige leeftijd nog iets zegt over kunnen zwemmen als je 12 bent.  Als je nooit meer oefent dan is het drijvend houden van een puberlijf anders dan je je herinnerde van toen je 5 was en nog wat vaker in het zwembad kwam. 

Theoretisch mag het kind dat en diploma heeft gehaald op 5 jarige leeftijd en daarna maar 3 keer heeft gezwommen dus in het diepe en jouw kind dat regelmatig zwemt mag niet mee, omdat ze haar diploma kwijt is? 

Ben benieuwd hoe de school daar mee omgaat.

Feitelijk zouden ze dus iedereen moeten laten voorzwemmen en beoordelen.......

Of eigenlijk laten beoordelen door en zwemjuf, want je kan van de muziek docent niet verwachten dat hij dat objectief kan beoordelen. 

Ysenda schreef op 08-06-2021 om 17:05:

[..]

Afhankelijk van wat je wil gaan doen wel.

Sport en bewegen moet je ze bij de intake ook kunnen tonen, naast je zwemproef, hoe meer hoe beter. Dan is ABC eigenlijk niet voldoende.

Dat is gelukkig niet de ambitie van mijn kinderen. Oudste heeft alleen A, na hangen en wurgen. Jongste had vrij snel A en B, maar daar heb ik qua zwemveiligheid minder vertrouwen in dan in haar zus.

Andersom is ook aan de hand. Kinderen die in het buitenland hebben gewoond. Daar doen ze niet aan diploma's, wel aan zwemles. Kinderen zwemmen iedereen eruit maar ze hebben geen diploma. 

Is er voor diploma C ook een wachtlijst?

Serieus?? Ik heb werkelijk geen idee of ik die zwemdiploma's nog ergens heb. Heb het papieren bewijs nooit als iets belangrijks gezien.

SemSchilder

SemSchilder

08-06-2021 om 20:10 Topicstarter

Dat een zwemdiploma verwacht wordt bij sommige opleidingen had ik vandaag toevallig ergens anders gelezen. Als dochter zo’n opleiding wil doen weet ze dat waarschijnlijk ruim van tevoren en kan ze daarvoor opnieuw afzwemmen…
Dochter zegt dat ze dacht dat een zwemdiploma iets is als een pietendiploma. Dat iedereen die eraan meedoet het krijgt en het dus alleen voor de leuk is. Daar heeft ze een punt mee maar nu zitten wij met die school die waarschijnlijk geen zin heeft in gedoe met kinderen die toch niet blijken te kunnen zwemmen. Wij denken dat er ouders zijn die hun kinderen nooit hebben zien zwemmen en die denken dat ze dat wel kunnen en dat de school die ervaring heeft… (hier zijn veel scholen waar nog soms korte periodes schoolzwemmen wordt gegeven en veel gezinnen waar thuis geen geld is om een keer te gaan zwemmen) 
ik ga zoeken naar een foto van dochter met een zwemdiploma. En anders maar zelf een zwemdiploma knutselen. Van die kopieen die ze nu eisen gaan ze toch ook niet controleren of die echt zijn?

Ik ben het ook helemaal eens met wat jullie zeggen over wat een diploma zegt over kunnen zwemmen. Ons is na beide keren afzwemmen verteld dat we zeker meerdere keren per jaar moeten blijven zwemmen. 




Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.