Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zwemdiploma’s nodig maar weggegooid


Temet schreef op 09-06-2021 om 12:46:

Het maakt niet zo heel veel uit of het terecht is dat scholen moeilijk gaan doen naar aanleiding van verdrinkingsgevallen van basisschoolkinderen uit een AZC. De vraag is hier: hoe zorgen we dat school dit kind toelaat tot deze activiteit.

Ik zou die vraag ook voorleggen aan de school "we blijven zoeken, maar wat nou als ze het echt niet vinden kan? Kan ze niet even een rondje proefzwemmen?"

Waar je ook nog naar zou kunnen informeren is of een zwembad in de buurt test of een kind kan afzwemmen. Als duidelijk is dat je kind kan afzwemmen voor c, heeft het dus niveau b. Als er zwembaren zijn in de buurt die dat aanbieden, en je kan van tevoren met de school afspreken dat een dergelijke verklaring van het zwembad ook goed is als ze het diploma niet meer vinden kan, dan is dat ook nog een optie. Dan hoef je je niet aan te melden voor lessen (die vol zitten), alleen zo'n los testlesje af te spreken. Wij hebben zoiets gedaan met zoon toen die van de ene naar de andere zwemschool overstapte, toen werd in het nieuwe bad zijn niveau bepaald.
Maar ik zou gaan voor knip/plak/kopieerwerk en een "toch nog gevonden meester!". Dat gaat sneller.

Ik zou in het meest extreme geval een losse les laten inplannen en het doen zoals jij het beschrijft. Eigenlijk raar dat die school geen plan B heeft voor kinderen die het diploma kwijt zijn of nooit hebben behaald maar wel kunnen zwemmen. 

SemSchilder schreef op 08-06-2021 om 15:19:

Mijn dochter gaat na de vakantie naar de middelbare school die de zwemdiploma’s heeft opgevraagd. Dochter heeft A en B gehaald maar die heeft ze weggegooid zegt ze. Van het weekend hebben we haar kamer opgeruimd maar helaas geen diploma gevonden.

Ik heb het zwembad van de diploma’s al gebeld die zegt geen administratie te hebben. (Dochter is 12 en de diplomaregister van 2015 is al weggegooid?)

De school zegt stellig dat zonder een kopie van de diploma’s dochter uitgesloten zal worden van het introductieactiviteit. Dat is natuurlijk ontzettend slecht voor haar zelfbeeld en een bron voor pesterijen.
Ik heb van het weekend nog gezwommen met dochter in een meer wat helemaal prima ging, het probleem is dat de school een formaliteit 

 

Het is een sluitende manier om leerlingen op afkomst en inkomen te selecteren.
“Kinderen van ouders met een laag inkomen of een niet-westerse migratieachtergrond halen minder vaak een zwemdiploma dan kinderen van ouders met een hoog inkomen of een Nederlandse achtergrond.”https://www.sportenstrategie.nl/sportonderzoek/van-a-diploma-tot-zwemvaardigheid-zwemmen-in-cijfers/


Wat is dit voor een school en waarom is er niet een introductieprogramma waar iedereen aan deel kan nemen?

Ook nog wel een vraag inderdaad. Is dit een deelactiviteit in een introductieprogramma, of is dit de enige introductie-activiteit en wordt je dochter daar dan in het slechtste geval helemaal van uitgesloten? Dat laatste zou wel heel raar zijn van de school.

Ik heb het net even bij mijn zoon nagevraagd. Bij hem was er dus naar de zwemdiploma's gevraagd (voor zover wij ons herinneren) met het oog op het brugklaskamp. Ze zaten daarvoor in het bungalowpark van Duinrell en een van de activiteiten was een bezoek aan het zwembad. Maar dat was een programma-onderdeeltje.

Ik weet nou niet meer of ik heb moeten verklaren dat hij zijn A had, ik geloof het wel (dat ze dat dus niet aan de kinderen overlieten), maar een kopie werd niet gevraagd.

Groeten,

Temet

Wat is dit voor een school en waarom is er niet een introductieprogramma waar iedereen aan deel kan nemen?

omdat het docenten corps allemaal een zwemdiploma heeft en zich niet realiseren dat dat aan het veranderen is.

Als ze ervan uitgaan dat iedereen een zwemdiploma heeft hoeven ze ook niet om kopieën te vragen. 

Groeten, 

Temet

Temet schreef op 09-06-2021 om 16:05:

Als ze ervan uitgaan dat iedereen een zwemdiploma heeft hoeven ze ook niet om kopieën te vragen.

Groeten,

Temet

nee, want dat komt waarschijnlijk vanuit het zwembad die dat wel beseft. En die docenten nemen aan dat iedereen dat wel heeft en het een eenvoudig vinkje is en daarom het draaiboek van vorig jaar en de jaren daarvoor alleen van nieuwe data voorzien

M Lavell schreef op 09-06-2021 om 13:36:

[..]

Het is een sluitende manier om leerlingen op afkomst en inkomen te selecteren.
“Kinderen van ouders met een laag inkomen of een niet-westerse migratieachtergrond halen minder vaak een zwemdiploma dan kinderen van ouders met een hoog inkomen of een Nederlandse achtergrond.”https://www.sportenstrategie.nl/sportonderzoek/van-a-diploma-tot-zwemvaardigheid-zwemmen-in-cijfers/


Wat is dit voor een school en waarom is er niet een introductieprogramma waar iedereen aan deel kan nemen?


Dit komt hard bij mij binnen. Mijn dochter mocht ooit niet mee naar een kinderfeestje omdat ze nog geen C-diploma had. De moeder van de jarige eiste ook kopieën van zwemdiploma’s op.
Mijn dochter was net 7 jaar oud en nog bezig met de zwemlessen. De moeder van de jarige zei dat ze geen verantwoordelijkheid neemt voor kinderen zonder C en noemde het tijdens een telefoongesprek nog schreeuwend “belachelijk” dat die van mij niet “allang” C heeft. 

Mijn dochter was niet de enige die niet mee mocht. Alle meisjes in de klas waren uitgenodigd. In het kringgesprek op school zouden meerdere van heb hebben gezegd dat ze eigenlijk zouden gaan zwemmen maar niet mee konden want ze hebben geen C/kunnen niet zwemmen. Op een felle ruzie met die moeder na was ik het alweer vergeten. Maar nu ik er weer aan denk: drie keer raden welke kinderen toen vooral de dupe zijn geweest. 

SemSchilder

SemSchilder

10-06-2021 om 13:14 Topicstarter

M Lavell schreef op 09-06-2021 om 13:36:

[..]

Het is een sluitende manier om leerlingen op afkomst en inkomen te selecteren.
“Kinderen van ouders met een laag inkomen of een niet-westerse migratieachtergrond halen minder vaak een zwemdiploma dan kinderen van ouders met een hoog inkomen of een Nederlandse achtergrond.”https://www.sportenstrategie.nl/sportonderzoek/van-a-diploma-tot-zwemvaardigheid-zwemmen-in-cijfers/


Wat is dit voor een school en waarom is er niet een introductieprogramma waar iedereen aan deel kan nemen?


Los gymnasium. 

Mijn oudere zoon zit op een havo/vwo afdeling en daar wordt ook veel gezwommen. Maar zoals eerder vermeld is mij daar nog niet eens gevraagd of hij wel kn zwemmen.

Ik heb inmiddels al een foto van mijn dochter bij het afzwemmen gestuurd. Afwachten maar…


Wat een rare vraag van school. Op onze BSO gingen de kinderen vaak zwemmen en daar moesten als ouder gewoon toestemming voor geven. Er werd niet gevraagd naar het diploma, maar of wij toestemming gaven dat onze dochters zelfstandig mochten zwemmen  in het diepe bad. En daarmee heeft de BSO de verantwoordelijkheid naar de ouders geschoven. Lijkt mij voldoende. Dus ik zou gewoon een brief sturen waarin je aangeeft dat er geen diploma meer is, maar dat jullie als ouders de verantwoordelijkheid dragen voor deze beslissing dat ze mee mag zwemmen. Want het gaat uiteindelijk om  deze juridische aansprakelijkheid waar ze bang voor zijn.

Ysenda schreef op 09-06-2021 om 16:04:

[..]

omdat het docenten corps allemaal een zwemdiploma heeft en zich niet realiseren dat dat aan het veranderen is.

Ignorance is a crime.

Als docenten corps van een zelfstandig gymnasium kom je niet weg met “sorry”. 

Sammy70

Sammy70

10-06-2021 om 19:08

Duizendpoot schreef op 10-06-2021 om 17:04:

Wat een rare vraag van school. Op onze BSO gingen de kinderen vaak zwemmen en daar moesten als ouder gewoon toestemming voor geven. Er werd niet gevraagd naar het diploma, maar of wij toestemming gaven dat onze dochters zelfstandig mochten zwemmen in het diepe bad. En daarmee heeft de BSO de verantwoordelijkheid naar de ouders geschoven. Lijkt mij voldoende. Dus ik zou gewoon een brief sturen waarin je aangeeft dat er geen diploma meer is, maar dat jullie als ouders de verantwoordelijkheid dragen voor deze beslissing dat ze mee mag zwemmen. Want het gaat uiteindelijk om deze juridische aansprakelijkheid waar ze bang voor zijn.

De vraag is of de school/bso er genoeg aan gedaan  heeft als er een kind verdrinkt. 

Mijn dochter heeft nog geen zwemdiploma en zou van mij echt niet mee mogen naar een zwemuitje met de BSO. En ook niet naar een kinderfeestje waarbij ze gaan zwemmen. Die verantwoordelijkheid wil ik echt niet bij anderen neerleggen. Ik zou andersom ook geen kinderen zonder zwemdiploma meenemen naar een zwemfeestje. Ik ga overigens niet eisen dat ze per se C moeten hebben of kopieën van diploma's opeisen. Overigens zijn zwemfeestjes hier nog niet aan de orde geweest. Toen ik jong was, was dat pas vanaf groep 4 of 5 dat dat gehouden werd. 

Overdreven eis van de school. De meeste kinderen van 12 die hier zijn opgegroeid weten van zichzelf of zij goed kunnen zwemmen en zonee dan blijven ze doorgaans vanzelf weg bij dit soort activiteiten. Ik heb hier met schoolactiviteiten nooit meer gezien dan de mededeling “zwemdiploma A/B is verplicht” en volgens mijn twee oudsten bespreken ze op school dan waarom sommige kinderen zich die dag hebben ziekgemeld. 

RobijnEmerald schreef op 09-06-2021 om 16:55:

[..]


Dit komt hard bij mij binnen. Mijn dochter mocht ooit niet mee naar een kinderfeestje omdat ze nog geen C-diploma had. De moeder van de jarige eiste ook kopieën van zwemdiploma’s op.
Mijn dochter was net 7 jaar oud en nog bezig met de zwemlessen. De moeder van de jarige zei dat ze geen verantwoordelijkheid neemt voor kinderen zonder C en noemde het tijdens een telefoongesprek nog schreeuwend “belachelijk” dat die van mij niet “allang” C heeft.

Mijn dochter was niet de enige die niet mee mocht. Alle meisjes in de klas waren uitgenodigd. In het kringgesprek op school zouden meerdere van heb hebben gezegd dat ze eigenlijk zouden gaan zwemmen maar niet mee konden want ze hebben geen C/kunnen niet zwemmen. Op een felle ruzie met die moeder na was ik het alweer vergeten. Maar nu ik er weer aan denk: drie keer raden welke kinderen toen vooral de dupe zijn geweest.


Dit klinkt als een methode om gewenste vriendjes op het feestje te krijgen. Wel de hele klas uitnodigen maar de eisen zijn zo dat alleen de leuksten eraan voldoen en mogen komen. 


SemSchilder

SemSchilder

15-06-2021 om 13:15 Topicstarter

Het lijkt misschien opgelost. De afdelingsleidster vond dat ze niet kon vaststellen of mijn dochter op de foto staat. Terwijl haar naam op de foto op het diploma staat. Ik heb het schoolbestuur er gisteren over opgebeld en die zegt dat het niet de bedoeling is dat er kopieën voor diploma’s worden verzameld. Ze zijn er nu mee bezig zeggen ze… 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.