Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Margo

Margo

22-07-2020 om 21:00

Afwikkeling klacht pastoraal medewerkster


Pastor

Pastor

27-08-2020 om 15:27

Dus....

Spijt betuigen en een slachtoffer dat niet genoeg labiel zou zijn geweest is een reden om geen straf te geven voor een strafbaar feit? Bizar zeg. Ik kan er niet bij.

Labiliteit van het slachtoffer is toch geen voorwaarde om een bepaalde handelwijze slecht te maken? Seksueel overschrijdend gedrag (misbruik) is slecht omdat het in zich slecht is. Ook stabiele mensen kunnen slachtoffer worden van seksueel misbruik. Dat een slachtoffer vooraf labiel was, maakt het hooguit nog een graad slechter dan het in zich al is. De mate van labiliteit achteraf (of het ontbreken ervan) kan geen maatstaf zijn om een slechte handelwijze te vergoelijken.

Er is dus geen goede onderbouwing of ook b een officiële mogelijkheid de commissie om opheldering te vragen. Ook raar. Een brief zoals waar jij het over hebt, is misschien dan toch een optie. Laten zien dat je niet zomaar tevreden bent met hun handelwijze. Anders maar de reactie van de kardinaal afwachten. Met een beetje geluk oordeelt hij anders. Doet hij dat niet, dan in ieder geval protest aantekenen. Ik zou mijn geld er niet op zetten dat de bisschop anders oordeelt dan het advies van de commissie. Helaas klinkt het zoals jullie het al voorvoelden als iets dat onder het tapijt geveegd dreigt te worden. Ik hoopte erg van niet, maar het lijkt erop dat jullie gelijk krijgen.

Ik denk dat ik in deze fase ook juridische ondersteuning zou nemen en dat de instanties zou laten weten. Je kunt altijd bepalen om wel of niet een stap verder te gaan of daar vanaf te zien als het te zwaar wordt voor je man. Maar dan krijg je wel je opties helder.

Sterkte maar weer.
.

Pennestreek

Pennestreek

27-08-2020 om 15:55

Spijt?

Ik kreeg uit jouw verslag van het gebeurde niet het idee dat deze dame met zoveel woorden spijt heeft betuigd. Hoe kijk jij daar zelf tegenaan Margo?

Noor

Noor

27-08-2020 om 16:19

Maar was het zonneklaar

dat ze gesprekken had met je man vanuit haar functie als pastoraal medewerker? Voor iedereen, ook voor haar?
Sorry, vervelende vraag misschien maar ik weet niet hoe zoiets precies gaat (geen enkele ervaring met een kerk) en het wordt me uit je verhalen niet helemaal duidelijk.
Voor mij, als leek dus, vrij ondoorzichtig allemaal. Ze is geen therapeut en kan dus zeker geen therapeutische gesprekken aangaan. Maar ze kan dan toch ook niet zijn toestandsbeeld inschatten bijv?

rode krullenbol

rode krullenbol

27-08-2020 om 16:36

Vraagje tussendoor

Is de titel 'therapeut' beschermd of mag iedereen zich zo noemen?

Pastor

Pastor

27-08-2020 om 16:44

Noor

Ik denk dat je daar op zich een punt hebt. Een pastoraal werker kan liefdesrelaties aangaan met andere mensen. Alleen nooit binnen een pastorale relatie. Eigenlijk vereist de kerkelijke discipline dat de pw geen seks heeft buiten het huwelijk of seksuele handelingen daarbuiten verricht. Strikt genomen zou het bekend worden van zoiets al reden kunnen zijn voor intrekking van de zending door het bisdom en daarmee voor ontslag. Al wordt wat zaken als samenwonen (is ook gewoon seks buiten het huwelijk) betreft de soep doorgaans niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Of het duidelijk is wanneer er een pastorale relatie is, is niet zo heel erg lastig: die is er vziw wanneer de pw op grond van het werk bij een ander betrokken is. Het feit dat hier de aanklachten die gedaan zijn gegrond verklaard zijn, geeft mij de indruk dat daar geen twijfel over is. Maar ik kan ernaast zitten.

Mijntje

Mijntje

27-08-2020 om 16:49

machtsongelijkheid

Je kan hele stukken van Pastor gebruiken in je brief. En dan .. is mijns inziens etc.
Ik zou het doen. Dit kan je nog, ook om meer slachtoffers in de toekomst te beschermen. Ik snap dat een gang naar de rechter teveel is, je wil dit achter je laten.
Hun denkredenatie is raar. Je zou op z'n minst ontslag en beroep niet meer uitoefenen verwachten. Zo'n therapeutische setting geeft sowieso machtsongelijkheid, of je nou labiel bent of niet..

Noor

Noor

27-08-2020 om 16:51

Benieuwd

Maar wanneer is zoiets duidelijk, Pastor?
Ik neem aan dat zoiets minder geformaliseerd wordt als bijv een contact met een hulpverlener, daarbij teken je een contract, je komt, meestal, in een spreekkamer etc.
Ik heb dus geen idee hoe zoiets bij een kerk verloopt.
Ik werk wel in een instelling waar ook pastoraal medewerkers werken, op het moment dat zij worden ingeschakeld bij een cliënt is eea ook helder. Maar als een pastoraal medewerker mij, vriendschappelijk, collegiaal, seksueel of wat dan ook, benaderd?

Margo

Margo

27-08-2020 om 17:25

Pennestreek..

Nee, ze gooide het erop dat ik weigerde om een gesprek aan te gaan ( wat niet waar was) en haar hooghartigheid was ook de commissie opgevallen, ze reageerde alsof ze van geen kwaad bewust was.
Ook haalde ze aan dat als ze zou spreken, er een beerput open zou gaan, deze beerput heeft ze uit gesprekken met mijn schoonmoeder, compleet niet op toepassing van ons, en natuurlijk weten wat het is, en nee, dat is geen beerput, een drama, en vreselijk voor mijn schoonmoeder.

Hoe voelt dat?? Als een vernedering, ze lachte ons nog net niet in het openbaar uit....

Margo

Margo

27-08-2020 om 17:26

Noor

Ja, ze heeft toegegeven dat de gesprekken zijn begonnen als pastor en hulpvrager, alleen kreeg ze gevoelens ...zoals ze zelf aangeeft

Pastor

Pastor

27-08-2020 om 17:31

Noor

Bedoel je wat betreft de functie in jouw instelling geen geestelijk verzorger in plaats van een pastoraal medewerker? Maakt op zich niet zo veel uit voor wat ik bedoel te zeggen, maar in instellingen is dat meestal de term die gebruikt wordt.

Ervan uitgaande dat jij in je instelling ook zorgmedewerker bent, kun je in die situatie je als collega’s een relatie krijgen die ook seksueel is, zonder dat dat een probleem hoeft te zijn. In veel instellingen is de geestelijk verzorger ook bedoeld voor medewerkers die in de context van hun werk tegen zingevings- of existentiële problemen aanlopen. Als je elkaar alleen maar tegenkwam bij de koffie, de lunch of andere situaties waarbij je ten opzichte van elkaar niet in een zorgverlenersrelatie zat, is er geen probleem. Dus jij deed geen functioneel beroep op de pastor en hij/zij niet op jou.

Wanneer is het er wel? Inderdaad niet met een contract zoals in een aantal andere takken van sport. Volgens mij is het er in alle gevallen waarin je door je functie bij de ander betrokken bent en een begeleidende rol hebt. In persoonlijk pastoraat (ziekte-/stervensbegeleiding, rouwverwerking enz) maar ook in werkgroepen van allerlei aard waarbij je mensen tegenkomt. Je hebt een connectie op basis van je professionaliteit en dat geeft een ongelijkwaardige relatie waarbinnen seks of seksuele handelingen niet aan de orde kunnen zijn.

Pastor

Pastor

27-08-2020 om 17:35

Margo/Noor

Dat is een heel duidelijk antwoord op je vraag Noor. Duidelijker dan mijn epistel. Dank Margo.

Margo

Margo

27-08-2020 om 18:01

Pastor

Nou, jou epistels vind ik heel fijn hoor, ik haal er ongelooflijk veel uit waar ik echt mee kan....
Ik kan normaal best een goede brief schrijven, maar soms ook niet haha, ik haal veel uit jou tips, en gebruik dat....als je dat goed vind.
🙏🏻🌹

Pastor

Pastor

27-08-2020 om 19:04

Margo

Natuurlijk vind ik dat goed. Anders schreef ik hier niet.

Sterkte met alles.

Noor

Noor

27-08-2020 om 19:46

Kan Pastor

Dat het om geestelijke verzorgers gaat, dat weet ik niet precies, ik wist ook niet dat er een verschil was eigenlijk.

Margo, bedoel je dat het contact is gestart vanuit haar functie maar dat hun relatie later een andere invulling kreeg? Zijn hun gesprekken in het kader van haar functie toen vervallen?

Grr,

Wat een vals mens om even te dreigen de info van zijn moeder op te rakelen.

Hier werd ook een smerig spelletje gespeeld Lpa legde uit dat een rechter ook niet veel ging doen als wij zelf al een oplossing bereikt hadden. De wilskracht van vechten voor de waarheid is mij dus niet onbekend. Wij hebben het los gelaten om kind te beschermen tegen dergelijke valse streken waar het helemaal niets mee kan.
We hebben het los gelaten, niet omdat we er klaar mee waren maar omdat dat beter was dat in huis niet meer over die gebeurtenis gesproken werd.
Dat geldt voor jullie ook; in hoeverre trekt je man dit emotioneel? Hij is belangrijker dan zij, belangrijker dan gelijk krijgen, belangrijker dan voorkomen dat ze dit anderen aandoet.

Misschien maar beter een andere gemeenschap zoeken. Lijkt mij dat je hier je vertrouwen wel verloren ben geraakt.

Pastor

Pastor

27-08-2020 om 20:07

Noor

Het is verleidelijk om vanuit jouw positie recherchewerk te gaan doen, maar Margo heeft aangegeven dat alle aanklachten eerder al gegrond zijn verklaard.

Het bijzondere nu is dat er dus gegrond verklaarde aanklachten zijn maar dat er geen straf aan hangt. Degene die ‘het’ gedaan heeft weg lijkt te kom met een ‘foei, dat mag je nooit meer doen en we gaan het er in je functioneringsgesprek over hebben.’ Bij gegronde aanklachten in deze sfeer vind ik dat erg bijzonder.

Pastor

Pastor

27-08-2020 om 20:12

Beerput

Dreigen informatie van iemand anders openbaar te maken die deze mevrouw in het kader van haar werk heeft gehoord, is ook nog eens zeer laakbaar. Schending van het beroepsgeheim. Ongelofelijk dat ze daarmee durft te dreigen. Maakt haar in mijn ogen alleen maar meer en meer zo helemaal niet integer.

Margo

Margo

27-08-2020 om 21:43

Noor.

De gesprekken zijn begonnen, omdat ze vond dat mijn man er slecht uitzag, dat was toen ook zo, een begin van parkinson, op zijn werk wilde het allemaal niet meer, zij bood aan om gesprekken te hebben, nu later zegt ze dat het gesprekken zijn geweest omtrend de levensvragen en het geloof, mijnman zegt dat dat niet waar is en ze nooit over het geloof hebben gepraat.
Zij ging vanuit haar werk altijd boswandelingen maken met haar" clieenten" deze gesprekken hebben voortgeduurd, maar naar later bleek wilde ze alles weten over zijn werk en hoe dat allemaal ging. ondertussen is er sex geweest.

Margo

Margo

27-08-2020 om 21:46

Flanagan

Je hebt ook gelijk hoor, hij trekt het inderdaad niet, de stress is zo funest voor zijn ziekte.
Dit weekend de brieven versturen en dan loslaten.......( en loslaten is het moeilijkste wat er is)

Dankjewel 😘

Margo

Margo

27-08-2020 om 21:49

Pastor,

Dat is het ook, ik ga de commissie in ieder geval vragen waarom, hoe kan het dat ze " schuldig" is en er niks mee gedaan wordt.
Ik geloof dus ook niet (meer) dat deze commissie onafhankelijk is, dit lijkt echt allemaal op " onder het tapijt"
Jammer dat ze er zo mee omgaan....

🙏🏻🌹

Margo

Margo

27-08-2020 om 21:53

Pastor

Deze gesprekken heeft ze gevoerd met mijn schoonmoeder die toen al terminaal was, ja, mijn schoonmoeder heeft een slecht huwelijk gehad, en de laatste 10 jaar hoefde het allemaal niet meer voor dr.....

Wij.hebben dit benoemd naar de zussen van mijn man, en deze overwegen ook zeker hier wat mee te doen, dit is zeker schending van haar beroeps geheim.....ze had haar klep gewoon moeten houden

.

Jo Hanna

Jo Hanna

27-08-2020 om 22:49

Slachtofferhulp?

Zou slachtofferhulp nog iets kunnen betekenen, juridisch of anderszins. Vziw is dat in ieder geval gratis.

In beroep gaan tegen het besluit van de kardinaal kan kennelijk ook, is ook het overwegen waard.

Ik kan me voorstellen dat het geen langslepende ellende moet worden, maar je laten adviseren en naar bevinden handelen is misschien nog een optie. Het zou kunnen dat er mogelijkheden zijn die je nu nog niet weet.

Jo Hanna

Jo Hanna

27-08-2020 om 22:53

Seksueel misbruik

Ik zou in de brief ook letterlijk benoemen dat het om seksueel misbruik gaat. Het lijkt alsof dat niet goed wordt beseft, alsof het niet in het cliché plaatje past. Is het op die manier ter sprake gekomen in de commissie?

Niet moeilijk

Los laten is niet moeilijk. Het is een keuze die minder moeilijk is omdat je dierbare daardoor tot rust komt.

Wel fijn dat zijn zussen om jullie heen staan. Zo hoef je de kar niet alleen te trekken.

Correctie

Het is een keuze die minder moeilijk blijkt daar je dierbare zodoende tot rust komt.

Margo

Margo

28-08-2020 om 08:44

Verstuurd

Mail verstuurd naar de commissie, brief verstuurd naar de Kardinaal.
Of het zin heeft?, nee denk het niet
Voelt het voor ons goed?, zeker wel.

Afsluiten, doorgaan, en proberen de boosheid los te laten.....
( ik koop een boksbal)
🌹🙏🏻

Miekemieke

Miekemieke

28-08-2020 om 09:26

je man

Trekt deze hele vervelende problematiek niet de aandacht weg van de problemen die je man heeft?
Moeilijke laatste levensfase moeder, problemen op het werk, nare ziekte, seksuele problemen, het is allemaal niet niks. Zou het goed zijn om de energie die jullie hebben daar meer op te richten?

Miekemieke

Miekemieke

28-08-2020 om 09:28

sorry

Lees nu pas je laatste reactie goed. Succes met loslaten en aandacht richten op elkaar

Margo

Margo

28-08-2020 om 10:26

Pennestreek

Wordt de pijn ooit minder........

Miss

Miss

28-08-2020 om 23:10

De pijn word ooit minder, maar het kost heel veel tijd Margo.

Laat in iedergeval al je gevoelens de vrije loop nemen. En ga veel naar buiten, je hoofd leegmaken.

Veel sterkte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.