Relaties Relaties

Relaties

Altijd gesprekken over de overheid, politiek etc.


Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

07-05-2020 om 09:38 Topicstarter

Bokspringen

Rosie #27

Hier heb je wel een punt. Ik vind het moeilijk om gewoon te zeggen waar het op staat. Ik vergelijk het maar even met bokspringen vroeger op school. Aanloop nemen en dan op het juiste moment springen, ik remde altijd af omdat ik niet durfde, die 'drempel' over durfde ik niet.
Op zijn tijd dan discussieer ik ook wel mee hoor, maar dan wel wanneer de sfeer er toe doet, niet bij iedere activiteit of tv/radio programma hoef ik er over te hebben.

Zonne #29

Ja inderdaad als men het alsmaar over het zelfde heeft, wordt het al gauw saai. Denk ook dat vele mensen bij mijn vriend al iets hebben van: hoe lang gaat het duren voordat hij weer over de politiek begint.

Autimam

Autimam

08-05-2020 om 09:33

De auti-oplossing

Autisten hebben ook de neiging om steeds over hetzelfde onderwerp te praten. Een bekende oplossing is dat de autist elke dag een paar kaartjes krijgt. Elk kaartje geeft recht op x aantal minuten spreken over het favoritete onderwerp. Kaartjes op? Het onderwerp wordt niet meer besproken.
Wie weet helpt het?

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

08-05-2020 om 09:46 Topicstarter

Autimam

Haha hij ziet mij aankomen met die kaartjes....maar kan mij voorstellen,dat het voor autisten kan helpen.
Hij heeft wel eigenschappen van hoogbegaafdheid (altijd een vol hoofd, veel nadenken over oorzaak en gevolg etc.) Misschien heeft het zo hard nadenken over de politiek hier ook mee te maken. Ik toon vaak wel interesse d.m.v een vraag te stellen, maar ik krijg dan een heel verhaal terug, terwijl ik maar een kort antwoord wil, waardoor mijn aandacht op een gegeven moment al lang afgeleid is. Dit gebeurt trouwens ook met onderwerpen buiten de politiek. Als het trouwens andersom is, dus dat ik een heel verhaal vertel, dan is hij ook snel afgeleid hoor. Dat gaat dan met een uhu ja ja en bezig zijn met iets anders. Ik weet dan al lang dat hij niet meer luistert, al beweert hij van wel. Als hij er dan later nog een keer naar vraagt antwoord ik tegenwoordig standaard met: 'zoals ik toen straks al zei.... '

Zonne

Zonne

08-05-2020 om 10:43

Deze man klinkt eerder als een hork dan heel slim hoor. 'Eigenschappen van hoogbegaafdheid' zijn absoluut geen excuus voor een gebrek aan interesse in jou of anderen. Daar zit gewoon geen verband tussen.

Wat is er precies leuk aan deze man?

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

08-05-2020 om 11:28 Topicstarter

Zonne

Ik kan begrijpen waarom je dat denkt Zonne. Ik schrijf hier natuurlijk veel de negatieve kanten van mijn vriend, want positieve kanten heeft hij ook zeker, maar dat zijn dus geen dingen waar ik mee zit en dus niet als topic hier neer zet. Hij toont wel zeker interesse in anderen, maar zoekt vaak in verhalen een politieke o.i.d. reden er achter. Mijn vriendinnen kennen hem nog niet zo goed (ik spreek meestal alleen met ze af onder het motto: meiden onder elkaar), maar ik kan mij voorstellen dat als ze zijn politieke mening horen dat ze al snel een verkeerd beeld van hem krijgen. Hij kan het namelijk al snel op een directe manier zeggen, terwijl de bedoeling niet zo is. Ik voel mij dan een soort van verplicht, om dan uit te gaan leggen dat hij het niet zo vervelend bedoelt. Ik zit met mijn vriendinnen ook niet op een rechte lijn qua politiek, ik geef daarom ook vaak aan, om het niet over dit soort onderwerpen te hebben als we samen zijn, maakt het er niet gezelliger op. Mochten we met meerdere zijn en sommigen willen het er wel over hebben, dan laat ik ze hun gang gaan en luister ik, maar ik meng mij er niet tussen.

Stampertjebloempje

"Ik voel mij dan een soort van verplicht, om dan uit te gaan leggen dat hij het niet zo vervelend bedoelt."

Maar zijn gedrag en manier van spreken is nooit jouw verantwoordelijkheid, jij bent niet verplicht zijn gedrag uit te leggen, zelfs niet als mensen er bij jou om komen klagen. Dan verwijs je ze naar hem en zeg je dat zijn gedrag/uitspraken los staan van jou. Ga nooit de uitdaging aan om in de verdediging te schieten, al maakt hij het nog zo bont.

Marja

Marja

08-05-2020 om 13:13

maar

Gaat het wel over slim zijn of een vol hoofd hebben of gewoon veel politieke interesse hebben? Gaat het eigenlijk niet gewoon over inlevingsvermogen in de ander. Het lijkt me dat zijn uitdaging meer op dat vlak ligt.
Als ik zie dat een ander geen interesse heeft in een verhaal van mij, houd ik er mee op. Ik geef mijn mening wel over politieke kwesties, kan zelfs flink discussiëren maar streef toch altijd naar wederkerigheid (hoewel ik natuurlijk wel wat meer gelijk heb haha).
Nee maar zonder dollen, daar gaat het toch over? Dat hij niet 'inneemt' hoe de ander erbij zit in het gesprek?

Van huis uit

Het komt vaak voor dat mensen graag gehoord willen worden als dat van huis uit zo gegroeid is.
Het kan over van alles zijn; voetbal, politiek, onderwijs, rijgedrag van anderen etc.
Maar het gaat vaak om de aandacht die ermee bereikt wordt.

Nu kan je hopen dat het vanzelf over gaat. Maar het kan ook toenemen. Zeker als stiefzoon er ook een schep bovenop gaat doen. Kun je tezamen met een goede vriend je vriend eens uitleggen hoe hij zich met dit gedrag juist meer gaat afsluiten voor anderen. Zo groeit hij naar een bepaalde eenzaamheid, zonder dat hij het in de gaten heeft. En hij neemt jou mee in die eenzaamheid.
Het advies om een derde erbij te halen is om een 1:1 -conflict voor te zijn waarin hij mogelijk oppert dat je overdrijft.

Negeren kan ook werken, alleen wordt zo wel een ‘muur’ gemetseld. Een muur van moeite hebben met communiceren uit vrees of wantrouwen. En dat laatste is niet opbouwend voor een relatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2020 om 23:11

Politiek en geloof

Zijn riskante onderwerpen tijdens een verjaardag o.i.d..

Als je het gevoel hebt dat anderen verveeld raken door zijn stokpaardjes, kun je zelf ook iets doen. "Maar even iets heel anders... hoe gaat het met je (iemand anders in de ruimte) moeder, hobby, gezondheid?" En als hij dan moppert "haha, als jij de kans krijgt, ben je nooit uitgepraat". Gewoon luchtig houden.

Waar praat jij wel graag over?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2020 om 23:20

Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig

...naar zijn politieke mening 😉

Kaaskopje

Mijn vader, toch geen enorm dominante man, heeft ooit een totaalverbod uitgevaardigd voor discussies over politiek tijdens familiebijeenkomsten. Ik vermoed vanwege ontsporende discussies tussen zijn linkse zus en zijn rechtse broer, maar hoe dan ook, het was inderdaad geen onderwerp van gesprek. Kennelijk kon men allemaal heel aardig met dit taboe uit de voeten.

Groeten,

Temet

Oh heerlijk lijkt me dat. Wij werken met Teams, de 4-personen-in-beeld versie. Daar kom je tenzij je bent vastgezet alleen in beeld als je iets zegt. Bij al te veel gezanik kan ik dus de camera uitzetten (merkt niemand) en naar hartelust met mijn ogen rollen, gapen of zuchten. Gelukkig vergaderen we vrij weinig en worden er (daarom?) meestal wel nuttige dingen besproken, maar de zeurpieten filter je er toch nooit helemaal uit.
Nu nog iets waardoor ik leerlingen straks in de gewone klas ook weer op mute kan zetten als ze te veel kletsen en te weinig werken. Hoewel ik de eerste week alleen maar voor bijkletsen ga gebruiken! Dat hebben ze nodig tegen die tijd en ik ook!

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

13-05-2020 om 18:49 Topicstarter

Kaaskopje

#40

Ik praat graag over mijn hobby's, over familie en vrienden, muziek, hebben een (stief) kind dus ook daar gaan de gesprekken vaak over als die er niet is. Zo nu en dan over de politiek ook, maar niet te vaak. Zal als het er op aankomt wat doen met je advies

Basje

Basje

21-05-2020 om 19:18

Herkenning!!

Stampertje, ik herken me enorm in jouw verhaal. Het is echt super irritant bij tijd en wijle. Mijn partner is ook HB (al vindt hij zelf van niet) en twee van onze kids ook. Het past wel echt bij een bepaald type hoogbegaafden (spreek veel ouders van HB tieners).
Ik ben zelf hoogsensitief, herken jij jezelf daar ook in? Ik wil erg graag harmonie, ben enorm conflictmijdend, 'laten we het fijn gezellig houden' en die eeuwige politieke stokpaardjes over alles wat er gigantisch mis dreigt te gaan of gaat in de samenleving daar word ik dus enorm gestrest van. Toen ik nog een stuk minder assertief was, barste ik soms gewoon in huilen uit door dat eeuwige gedoe over politieke kwesties (ik weet het erg belachelijke reactie, maar zo was ik toen). Daarna heb ik een fase lang ervoor gekozen de volgende reactie te hanteren: 'nou inderdaad, ik kan me voorstellen dat je x echt schandalig vindt! Wil je trouwens nog koffie?' of een variant daarvan. Dat hielp wel redelijk. Inmiddels heeft mijn man zijn sparring partner gevonden! Onze 16 jarige dochter lijkt precies op hem en nu zijn ze of samen zeer ontstemt over de onrechtvaardigheid van de samenleving, óf ze gaan elkaar verbaal te lijf over 'belachelijke standpunten' die totaal oneerlijk/ irrationeel/ onrechtvaardig etc zijn. En ik ga dan lekker een serie kijken of een kopje thee drinken...
Misschien helpt het jou ook om afstand te nemen? Wel fijn (niet voor jou natuurlijk) om eens van iemand te horen bij wie dit ook speelt!

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

29-05-2020 om 11:35 Topicstarter

Wat fijn

Deze reactie van je Basje. Ik durf niet te zeggen of ik HSP heb, ben wel erg gevoelig en ook inderdaad voor de lieve vrede. Nog geen huil uitbarstingen gehad, meer het in mij zelf denken van 'gaan we weer' en dan rollende ogen zonder dat zij of anderen het zien. Dat wat jij doet (van dat schandalig wil je nog koffie? ) dat pas ik ook weleens toe, alleen heeft vriend het dan vrij snel door dat ik er niet over wil praten en dan voelt het voor mij weer alsof ik hem teleurstel. Hij heeft ooit eens gezegd dat hij het zo fijn vindt dat ik op (de meeste dingen) op een lijn zit qua politieke meningen. En ja ik wil er best over praten, maar niet altijd en vooral dus niet in andere gezelschappen. Stiefzoon begint nu ook mee te praten en dan laat ik die twee lekker erover bezig en doe ik mijn ding. Als ze dan opeens naar mijn mening vragen, dan zeg ik voortaan ook: ja had niet geluisterd, ging weer over de politiek en daar had ik nu echt geen zin in....

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

30-05-2020 om 15:21 Topicstarter

Ontbijt

Vanmorgen kwam er weer een gesprek tussen vriend en stiefzoon. Ik dacht bij mijzelf : ' daar gaan we weer'. Ik maakte een opmerking die neer kwam op: ' moeten we het hier weer over hebben? Het is namelijk een onderwerp wat vaker terug komt. Als tegen reactie kreeg ik te horen dat ik alles maar wegwuif en niet wil nadenken over de toekomst. Nee, ik wil er wel over nadenken, ik weet ook wel dat we niet in een sprookjeswereld vol eenhoorns wonen, maar niet de hele tijd. Iemand (ja stom voorbeeld) die blind is,wil toch ook niet altijd praten over het feit dat hij/zij niets kan zien? Probleem is vaak dat deze gesprekken tijdens eten plaatsvinden en ik kan dan natuurlijk niet weg. Ze praten ook beide zo hard dat negeren ook erg moeilijk is. Ik probeer mij er van af te sluiten, maar dat is dus lastig.
Basje, jij had het erover dat je partner en kinderen HB zijn en die 2 hier dus ook, dus die politieke discussies zouden inderdaad hiermee te maken kunnen hebben. Een andere kijk op de wereld? Meer er over nadenken? Weinig kunnen ontspannen in deze situatie, er altijd mee bezig zijn? Het lijkt mij voor hen zo fijn om gewoon eens die gedachten uit te zetten en echt te genieten. Dat doen ze ook wel, zeggen ze, maar het lijkt mij niets om die gedachten altijd op de achtergrond te hebben draaien.

Eef

Eef

30-05-2020 om 16:33

Gezellig

“ Vanmorgen kwam er weer een gesprek tussen vriend en stiefzoon. Ik dacht bij mijzelf : ' daar gaan we weer'. Ik maakte een opmerking die neer kwam op: ' moeten we het hier weer over hebben? Het is namelijk een onderwerp wat vaker terug komt. Als tegen reactie kreeg ik te horen dat ik alles maar wegwuif en niet wil nadenken over de toekomst. ”

Hoe ging het verder?

Gingen ze er toch over discussiëren of hielden ze rekening met jouw wens over iets anders te praten?

En hebben jullie toen gezellig gegeten?

Daan

Daan

31-05-2020 om 01:41

Mmhh

Durf het bijna niet te zeggen want weet dat het als een absolute nogo wordt gezien, maar dat 'Hollandse gezinsleven' met de geijkte samen-eet-momenten wordt erg overschat naar mijn idee.

Ik geloof best dat het in sommige gezinnen erg waardevol en gezellig is.
Maar het is zo'n dwingende norm die in veel gezinnen eerder leidt tot verwijdering dan tot nabijheid.
Lang niet iedereen is er nl voor geschikt.
En ook niet iedere combi, op ieder moment.

Bij jullie moet iemand het onderspit delven.
Dat ben jij, die een 'gezellig eet-moment' moet missen, of je partner, die opgelegde gezelligheid moet gaan veinzen.
Want geloof me maar dat hij heus wel weet wat genieten is. Wrs is dit precies wat voor hem genieten is.

Ik zou je dan ook adviseren voor jezelf het anders te gaan organiseren. Eet wat vaker met iemand anders die jouw gevoel voor gezelligheid deelt. Of eet alleen, lekker met wat muziek, radio, je favo tijdschrift/boek/serie of alleen wat geluidjes van de vogels in je tuin.
En maak het samen eten dan wat specialer of maak er vaste afspraken over, aan tafel geen politiek, of pas na een kwartier, of maar 1 x per week. Maakt niet uit wat, maar probeer het zo uit te zoeken dat jullie beiden wat meer tot jullie recht komen. En adviseer hem politiek actief te worden!

Daan

Daan

31-05-2020 om 01:46

En trouwens

nu proberen jullie beiden jullie eigen norm op te dringen aan de ander.
Maar ik vind dat zeker in het geval van je stiefzoon, deze ook echt gehoord moet worden.
Dus wees blij dat je partner met je stiefzoon deze gesprekken aangaat, zeker als jij er geen zin in hebt.

Je kan best weg

Je kan inderdaad best weg hoor. Gewoon bordje volscheppen en zeggen ' jongens, ik heb hier even helemaal geen zin in, eet maar verder zonder mij'. En dan met je bord op de bank.

Maar hier zit het gezin ook zelden compleet aan de eettafel, om allerlei redenen, dus ik ben daar wat makkelijk in.

Of het voor hun al dan niet prettig is om over dit soort dingen te blijven nadenken, is niet per se jouw pakkie-an. Je hebt naar mijn idee een punt als je niet de hele tijd naar dit soort discussies wilt luisteren, en dan kan je weglopen, of verlangen dat ze ook eens rekening met jou houden en een ander onderwerp kiezen. Maar ik zou oppassen dat je jouw ergernis niet vermomt als zorg om hun welzijn. Als iemand zoiets bij mij zou doen, zou ik daar een tikje narrig van worden.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2020 om 11:54

Tafel bank norm

Tijdens het eten apart gaan zitten in één vertrek zou ik onaangenaam vinden. Doe het dan ook echt goed en ga in een andere ruimte zitten. In de lente tot oktober zou dat de tuin en het balkon kunnen zijn.

Ik ben het wel met Daan eens dat eten bij de eettafel soms wel erg geforceerd gezellig (dus niet) kan worden. Wij hebben vroeger eieren voor ons geld gekozen toen oudste kind zich voortdurend storend gedroeg aan tafel. Eten op de bank maakte hier een eind aan.

Man en ik brunchen maar vier keer per jaar aan tafel. De rest van het jaar op de bank (man altijd), ik wisselend binnen/buiten. Ik ontbijt nooit officieel. Ik stop weleens wat in mijn mond, een krentenbol of beschuitje, maar dat doe ik "terloops".

Ik vrees dat ik hier een beetje de stoorzender ben. Althans zo begrijp ik dat. Ik ga meteen "aan" als ik beneden kom en kan dan de meest ingewikkelde (volgens man ingewikkeld) onderwerpen aansnijden. Ik zou me wel thuisvoelen aan een discussietafel, maar uiteraard alleen als er echt een gesprek gaande is en geen monologen. Net als Daan vind ik het positief dat zoon en vader elkaar zo kunnen vinden over een onderwerp. Tenminste.. als dat zo is. Is het een gesprek of is het meer een krachtmeting debatteren.

Daan

Daan

31-05-2020 om 12:10

Maakt niet uit Kaaskopje

Ook flink leren debatteren kan voor de zoon positief zijn, als dit van hem uit komt.
Ook dit soort dingen moeten kinderen leren.
Je hoeft je kind natuurlijk niet alles te leren, alles kun je uitbesteden. Dat zou ik dan ook doen als je ergens een hekel aan hebt of er slecht in bent.
Maar als je partner er weer wel plezier in heeft zou ik dat alleen als een plus zien.

Tessa

Tessa

31-05-2020 om 13:37

Stokpaardje

Mijn stokpaardje van de laatste tijd is een noise canceling koptelefoon. Wat is dat een genot. Zelfs als je hem niet aan hebt sluit je de wereld buiten en dat is af en toe heerlijk. Ik heb die dure van Sony maar er zijn ook goede goedkopere en echt een van mijn beste aanschaffen ooit.
Dat zou mijn tip zijn voor Stampertjebloempje, schaf zo'n koptelefoon aan en gebruik hem als je rust wil. Ik zou dan gewoon zeggen, het onderwerp interesseert mij niet zo. Ik ga even een podcast/muziek/les van een cursus/niks luisteren. Iedereen blij

Kaaskopje

Dat had ik er even bij moeten vermelden . Bij ons staan bank en eettafel niet in hetzelfde vertrek.

Groeten,

Temet

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

31-05-2020 om 15:03 Topicstarter

Apart eten etc

Als ik apart zou gaan zitten, met het eten, dan weet ik zeker dat hier het huis te klein is, want dan ben ik degene die moeilijk doet.
Probleem is ook dat ik best geforceerd kan doen wat betreft gezelligheid aan tafel. Ik heb dan zo'n beeld voor me, van zo'n gezin dat met zijn allen aan tafel zit, gezellig gedekt, lachend enz. Zo'n typisch tijdschrift plaatje...
Gesprek is gisteren wel gewoon door gegaan en heb geprobeerd om het te negeren. Probleem is ook dat als je zoveel bij elkaar zit, je ook op een gegeven moment weinig te vertellen hebt. En actuele onderwerpen zoals het nieuws worden altijd ververst, dus ja dan heb je altijd wat vertellen. Anders dan worden het herhalende onderwerpen. Met vriendinnen praat ik over hele andere dingen, want die zie ik een stuk minder en dat zie ik dan eerlijk gezegd ook als een ontspanning. Zo'n koptelefoon is misschien wel een goede, maar heb voorlopig nog andere dure uitgaven...Sowieso kan ik mij moeilijk concentreren met achtergrond geluid. Een boek lezen en stemmen of andere geluiden op de achtergrond? Dan word ik echt helemaal gek. Ik geniet dan ook echt van de uren dat vriend en stiefzoon even samenweg zijn. Stiefzoon kan inderdaad voor zijn leeftijd al best debatteren, stelt veel vragen en heeft een duidelijke mening. Geen probleem aan de ene kant, maar aan de andere kant: laat hem kind zijn....

ElenaH

ElenaH

31-05-2020 om 15:35

Tessa

Hele hordes ouders zijn bezig om hun pubers zónder koptelefoon aan tafel te krijgen, en jij promoot eten in gezinsverband met koptelefoon ... waarom eet je dan nog gezamenlijk?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2020 om 16:58

Koptelefoon

Ihkv ik moet wat te zeuren hebben... 😁... Ik kan echt geirriteerd raken van koptelefoons als niet is aangegeven dat de koptelefoon "in functie" gaat. Ik vind het niet leuk dat daardoor normaal contact opeens onmogelijk is. Ik vind zwaaien om aandacht tenminste niet normaal. Wéét ik dat de ander een film kijkt of zo, dan stel ik me daarop in.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2020 om 17:04

Laat hem kind zijn

Ik zie liever een kind wat zijn mening goed en hoop ik beschaafd kan verwoorden dan de beperkte woordenschat die ik te vaak buiten hoor. Onder andere k..ker, ho.., je weet wel dat soort taal.

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

31-05-2020 om 17:18 Topicstarter

Mening

Oh stiefzoon kan op een nette manier zijn mening verwoorden hoor. Een vloekwoord komt er echt weleens uit,hij hoort die woorden ook op school en wij floepen er ook weleens wat uit. Alleen woorden met ziektes zijn uit den boze of woorden zoals h**r en ook schelden naar iemand anders mag niet en dan vooral woorden als k*twijf, kl**tzak etc. Hij moet wel weten wanneer hij die woorden mag gebruiken. Dus bijv. niet op school in de klas, bij familie bijeenkomsten etc. Maar gewoon binnenhuis geen probleem. We kunnen hem niet in een cocon laten leven....
Kaaskopje: hier is het vaak wel lastig om een film te kijken of een boek te lezen zonder dat er tegen mij gepraat wordt. Ik geef vaak een hint als: ik ga even lekker rustig een boek lezen of even lekker een film kijken. Ik vind het stom om dan er bij te zeggen van : 'dus graag niet tegen me praten'. Zoiets moet gewoon eigenlijk meteen begrepen worden door de andere partij. Als hint ga ik dan ook nog weleens terugspoelen om te laten merken dat ik i.m.o. een belangrijk stuk heb gemist. Vaak wordt het dan wel begrepen 😁 We hebben boven geen plek voor een extra tv😉.

Zonne

Zonne

31-05-2020 om 17:26

maakt niet uit

Dat kind laten zijn of niet. Ze is gewoon niet blij met die stiefzoon, dat blijkt uit ieder onderwerp, maar het is inderdaad 'ergernis vermomd als zorg'.

Als hij kind is, teveel achter een scherm, is het óók niet goed, want dan kan zij niet op de computer. Als hij samen spelletjes wil doen, heeft ze daar ook geen zin in. Discussieert hij met zijn vader, dan krijgt zij geen aandacht.

Wat kan dat arme kind nog wél goed doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.