Relaties Relaties

Relaties

AnoNiema

AnoNiema

01-01-2016 om 16:46

Andere ideeën over opvoeding, hoe mee omgaan.

Ik merk dat ik qua opvoeding niet hetzelfde erover denk als man. Hij is voor vrijheid en zelfstandigheid en ik ben voor vrijheid maar wel naar wat past bij de leeftijd van kind. Soms is met dit verschil redelijk om te gaan en komen we er wel uit. Zelfstandigheid hetzelfde probleem trouwens.... Man gebruikt altijd andere ouders als voorbeeld van " Zie je, die kinderen mogen dat ook dus waarom onze kinderen niet. Alleen nu speelde er weer iets waar het verschil in mening over opvoeding nogal groot was. We hebben 2 zonen van 8, en 11 jaar oud. We hebben gezellig kerst gevierd bij broer van man. Broer heeft 4 kinderen in de leeftijd van 8 t/m 12. Broer en zijn vrouw voeden de kinderen heel vrij op en dit gebruikt man vaak als voorbeeld met hoe het goed is. De kinderen van broer mogen 18+ games en films en hebben alle vier een computer op hun kamer. Bij ons thuis mogen ze geen 18+ games en films en staan de laptops in de woonkamer. Dit omdat ik af en toe mee wil kijken in wat ze doen. Nu begon man nadat hij met zijn broer gepraat had over dat het onzin is dat ze geen 18+ mogen zien en dat ik mijn kinderen een keer een beetje meer vrijheid moet geven. Ik overdrijf. Ze mogen van mij wel 12+ games en films maar dat is mijn grens. Toen ik de honden uitliet bij broer, ging ik bij terugkomst even kijken wat ze op de kamer van nicht aan het doen waren. Nicht was een 18+ game met veel geweld aan het spelen en alle kinderen waren aan het kijken. Ik was hier niet blij mee en heb er wat van gezegd. Nicht trok zich er niets van aan en ging gewoon door. Toen heb ik broer van man erbij gehaald en toen is nicht gestopt. Hij zei tegen nicht dat er nu niet gegamed werd maar zei niet de reden. Nu zit ik met het volgende probleem. Onze kinderen zeuren nu heel erg over waarom mogen wij dat niet en nichten en neven wel. Het is oneerlijk. Man roept op de achtergrond dat het echt overdreven van mij is. Broer en zijn vrouw zeggen niets. Ik sta dus helemaal alleen hierin. Onze kinderen willen nu logeren bij neven en nichten. Ik zie dat niet zitten omdat ze dan gewoon hun gang gaan. Ik ben altijd wel bereid om naar een bepaalde game te kijken. De spellen waar het om gaat is o.a. GTA. Ik baal dat ik de enige ben die er zo over denkt. Ik wil niet overkomen dat ik kritiek heb op de opvoeding van zwager en schoonzus maar ik heb er eerlijk gezegd wel last van hun keuze... Ook baal ik dat man en ik er zo verschillend over denken. Als we bij zwager en schoonzus zijn voelt het nu zo dat ik als een soort politie agent moet gaan checken wat ze op die kamertjes aan het uitspoken zijn. De slaapkamers zijn boven en die van nicht is een grote zolderkamer waar ze veel privacy hebben. Ik weet oudste nicht mijn mening echt overdreven vind het het niet serieus neemt. Dit politie agant zijn voelt niet goed. Ik ben nu de spelbreker bij de kinderen. Iemand een idee hoe hiermee om te gaan?

Wat is dat?

Wat is een 18+ game?

Bedoel je seks games en films? Of vergis je je en heb je het over 16+?

AnoNiema

AnoNiema

01-01-2016 om 18:55

M Lavell

Ik bedoel pegi leeftijd 18. De games zijn vooral met veel geweld. De films zijn niet geschikt omdat er bv sex en of geweld in voorkomt of gewoon veel te eng zijn. Het kan ook een hele enge horrorfilm zijn of een film met drugs en hoeren(lopers) of enge oorlogsfilms, seriemoordenaars etc etc. www.kijkwijzer.nl. GTA is een game die bv vol geweld is, vrouwonvriendelijk en drugsgebruik hoort erbij. Hier wil ik de kinderen niet aan blootstellen.

Nimbo

Nimbo

01-01-2016 om 18:59

ten eerste

zul je met je man moeten gaan afspreken dat jullie voortaan als team gaan samenwerken. Dat houdt in dat jullie samen meningsverschillen moeten uitwerken voordat deze met de kinderen erbij besproken worden. Dat kan echt niet. naar de kinderen moet je het gewoon echt eens zijn met elkaar.

Over de vraag waarom neven en nichten dingen mogen die zij niet mogen kun je kort zijn. Ieder ouderpaar neemt beslissingen voor eigen kinderen en voeden op zoals zij dat willen en verstandig vinden voor hun kinderen.

Met je man zul je echt uitgebreid in conclaaf moeten. Het kan niet zo zijn dat hij een bondje vormt met broer en zijn vrouw die zich er gemakkelijk vanaf maken en de kinderen niks weigeren. Het klinkt al door maar ik denk dat ik eerder met jou dan met je man eens bent. Toch is het eigenlijk niet heel erg belangrijk welke opvoedingsmethode de juiste is voor jouw kinderen. Een opvoedingsstijl moet een compromis worden tussen de ouders. Soms gaat dat vanzelf en ben je het van nature met elkaar eens. Dat is erg prettig, maar voor jullie niet aan de orde. Jullie zullen er hard aan moeten werken en ook aan het vertrouwen tussen jullie want dit wordt een veel groter conflict tussen jullie als je niet uitkijkt.
Daarnaast moet je opvoedingsstijl ook aansluiten bij het soort kind wat je hebt. Je kunt dus verschillende opvoestijlen (enigzins) hanteren in een gezin, als de kinderen erg onderling verschillen. Maar als ouders zijnde moet je het daar echt over eens zijn. Zeker bij kinderen die eigenlijk veel behoefte hebben aan structuur omdat ze erg ondernemend en druk zijn, moet je zorgen dat je duidelijkheid biedt samen omdat je anders echt problemen kweekt.
Dus jullie moeten aan de slag als je het wil redden samen!!

Specifiek maken

In je eerste bericht heb je het vrij algemeen over games en films voor 18+.
De kijkwijzer gaat voor films maar tot 16+. Voor games (weer wat geleerd) gaat het tot 18+, maar dat gaat niet over seks of vrouwonvriendelijkheid. Het gaat over geweld. En met name dan geweld dat walging op zou roepen.

Tot zover de techniek. Nou ja, kijk aan, wij kennen elkaar niet en we hebben al discussie.

Die kinderen hebben bij jouw zwager gespeeld met een game voor 18+. Welke game is dat en wat vind jij precies niet oke aan die game?

Het is mogelijk dat jullie niet zo verschillen in opvoedstijl maar dat je man het spel of de kinderen anders inschat.

Interessant artikel over GTA
http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3933243/2015/03/29/Leraren-dreigen-ouders-aan-te-geven-bij-negeren-leeftijdsadvies-games.dhtml

Jaina

Jaina

01-01-2016 om 20:57

Je man

Je zult samen met je man tot een oplossing moeten komen. Zijn broer en vrouw staan er buiten. Zij mogen zo opvoeden als zij willen. Als jullie niet willen dat je kinderen 18+ games spelen (terecht hoor, die games zijn hier ook verboden tot die leeftijd) dan spreek je vervolgens een strategie af naar de broer toe. Dat kan bijvoorbeeld bestaan uit broer vragen om op te letten dat ze bepaalde games niet spelen als jullie kinderen er zijn, aanvaarden dat je kinderen wel die games spelen bij je broer maar niet bij jullie thuis of je kinderen niet meer alleen naar hun oom/tante laten gaan. Maar het meest belangrijke is dat je toch samen hieruit moet zien te komen. Wat broer/schoonzus/nicht er van vinden is niet zo van belang verder.

Maar uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk kan zijn om tot een vergelijk te komen als je tegengestelde visies hebt. Mijn man en ik zijn al heel lang samen en hebben heel veel ervaring met opvoeden en ruzies over de opvoeding en alsnog weet ik geen geweldige oplossing over hoe je nader tot elkaar komt. Over sommige onderwerpen kan je tegengestelde visies tolereren, over andere onderwerpen is het toch onderhandelen, kijken wie iets het belangrijkst vind, compromissen sluiten, kijken wie het hardst kan schreeuwen.... Ik heb geen magische formule.

Het enige wat ik wel aanraad is dat je elkaars visies serieus neemt en dat je de mening van de familie verder buiten beschouwing laat.

Jamie

Jamie

02-01-2016 om 13:32

tja

Ik ben daar echt wat losser in, zeker als ik niet thuis ben. Ik ben nu zelf met mijn gezin elders en daar zijn ook andere regels. Die regels hanteer ik dus maar het botst soms wat als ik dat even vergeet

Ik zou mijn regels dus gewoon alleen in mijn eigen huis houden want zo gaan jouw kinderen steeds vaker bij andere kinderen spelen die zo'n game spelen of willen dus constant logeren bij hun oom in plaats van dat jij die kinderen een keer bij jou te logeren krijgt.

Verder spelen die kinderen op die leeftijd vooral GTA door rond te rijden en te schieten en zijn ze echt niet bezig met drugs, seks en vrouwonvriendelijkheid.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-01-2016 om 14:38

Anoniema

Ik ben het met je eens hoor. Ik vind die games ook te ver gaan. Maar dat je man en jij niet op dezelfde golflengte zitten lijkt me wel erg lastig.

MamavanSenH

MamavanSenH

02-01-2016 om 18:10

Herkenning

Hier dan (nog) niet met films en games want daar zijn ze veel te jong voor. Maar die verschillen in opvoeding, wat wel en niet mag, die waren hier constant reden tot discussies en verpesten de sfeer. Mijn vrouw is heel erg voor vrijheid en zelf ontdekken. Zij zou als ik haar zo inschat een zeer gewelddadige game bijvoorbeeld niet erg vinden onder het mom van: ze moeten de vrijheid hebben om er zelfstandig achter te komen dat het niet leuk is om naar te kijken en zelfstandig de beslissing nemen om zulke dingen niet meer te zien. En als ze de beslissing nemen om het wel te willen zien dan is dat hun vrijheid, hun keuze en dan mogen ze dat. Zij wil ze niets opleggen.
Nu zijn wij dus nog niet op de game leeftijd maar zo gaat het nu met hele andere dingen. Vrijheid, zelf beslissen, zelf ondervinden wat kan en niet kan. En daar kan ik me juist helemaal niet in vinden, ik bescherm liever.

Ik weet dus ook uit ervaring dat je nog wel 100 keer met je man kan gaan praten over de verschillen tussen jullie ideeën over de opvoeding maar dat enkel praten niet gaat helpen. En dat beiden iets moeten inleveren. Het kan niet alleen gaan zoals hij dat wil en ook niet alleen zoals jij dat wil. Want wat je dan krijgt is dat de bom een keer gigantisch barst omdat één van de twee zich niet gehoord voelt.

Wij beginnen er nu een beetje uit te komen hoe we dit moeten doen. We hebben op papier gezet wat we echt het meest belangrijk vinden en wat we bereid zijn te laten varen, en ook welke dingen we het ergst vinden als het anders gaat dan we zouden willen, en ook vooral waarom dat zo erg is. En uiteindelijk is er wel een manier te vinden waar je beiden achter staat en beiden genoeg "je zin" krijgt, als je beiden ook kunt accepteren dat bepaalde dingen niet helemaal gaan zoals je het zou doen als je in je eentje het gezag over je kinderen had. Maar verwacht dat niet na een week en één keer om de tafel... Succes.

Nimbo

Nimbo

03-01-2016 om 11:10

ik denk dat dat een hele goede is van mama s/h

om te beginnen. Als jullie de opvoedingsverschillen echt serieus aan willen gaan pakken om dat te gaan doen door concrete dingen op te schrijven en en daar vaste afspraken over te maken.
Misscien is het juist wel 'gevaarlijk'om met de allebelangrijkste dingen te beginnen en kun je beter wat kleinere concrete dingen pakken om over te praten.
Ook moet je serieus overwegen of je hulp bij de opvoeding gaat zoeken; want tenij jullie het er samen wel over eens zijn dat het belangrijk is dat jullie op een lijn komen, wordt jij degene die steeds aan hem trekt om dit te gaan regelen en voor je het weet ben jij de moeilijkdoenerige zeurpiet....
Het is wel de moeite waard want ls ik jou hoor heb je echt wel verstandige ideeen over opvoeden en is jouw man gewoon wat gemakkelijker. Dus is het voor je kinderen echt wel goed dat je jouw ideeen een beete doordrukt en zorgt dat je man minder gemakshalve wordt!

Paddington

Paddington

05-01-2016 om 14:33

Mijn vriend heeft

het probleem met zijn ex. Zij vindt het prima dat de kinderen PEGI 18+ games spelen, mijn vriend vind het niet goed. Dat is al een lastige situatie, maar mijn vriend kan gewoon aan zijn jongens aangegeven dat hij het niet toestaat in zijn huis. Als je in een huis dat probleem hebt lijkt het mij helemaal lastig.

Ik denk dat je moet proberen om een tussenweg te vinden. Dus niet helemaal vasthouden aan de 18+, maar een verschil van 6 jaar is wel erg groot. Misschien kunnen jullie ergens uitkomen in het midden.

Tegen mijn eigen kind zeg ik altijd: geniet nu nog maar van je kind zijn. Je bent zeer waarschijnlijk veel langer 18+ en dan mag je alle spellen spelen die jezelf wil spelen. Gelukkig vind ze dat zelf ook.

AnoNiema

AnoNiema

06-01-2016 om 12:30

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie nu in dat ik toch een beetje water bij de wijn moet doen. Ik kan soms wat star vasthouden aan behaalde ideeën. We hadden eerst ruzie en de volgende dag heb ik een whatsap gestuurd met de vraag of hij aan zijn collega's wil vragen hoe zij erover denken. Toen zag hij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Te star is niet goed maar alles toestaan ook niet was hun idee hierover. Zelfde advies als op dit forum . Ik zal dus mij wat meer verdiepen in de games en zo zien of er wat bij zit wat wel zou kunnen. Ik heb een goed gesprek gehad met man. Hij zal niet klakkeloos alles goedkeuren en ik niet afkeuren. Dus eerst op youtube de games bekijken en dan samen kijken of het kan. Oudste mag dan iets meer dan jongste zoon. Zo zie je maar ik leer veel door dit forum. Echt fijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.