Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Ben ik egoïstisch?

Hallo

Ik wil even iets voorleggen waar ik mee zit.

Sinds eind 2022 heb ik een (zware) depressie waarvoor ik in behandeling ben. Ik heb me maandenlang erg slecht gevoeld en had nauwelijks zin om dingen te doen. In augustus 2023 voelde ik me weer wat krachtiger en ik heb me toen ingeschreven in een sportclub, waar ik nu 2x per week naartoe ga. Ik voelde me elke keer nadat ik gesport had beter en het ging tijdenlang echt wel beter met mij.

Helaas gebeurden er de laatste tijd dingen waardoor ik me weer slechter ging voelen. Ik zonder me weer af, heb geen zin om dingen te doen … Ik zit vast weer in een serieuze dip en dit nu al zo’n 3 weken.

Ik heb een dochter van 17, die min of meer op de hoogte is van het feit dat ik me slecht voel. Ze zegt dat ze het begrijpt, maar ze toont dat niet in haar daden. Zo vroeg ze me 2 weken geleden of ik haar wilde gaan halen rond 2u ’s nachts omdat ze naar een fuif wou. Ze heeft een vriendje die 20 is en een rijbewijs heeft. Toen ik haar uitlegde dat het voor mij lastig is om hun te komen halen omdat ik me al zo slecht voel en omdat ik dan een slechte nachtrust zou hebben (ik neem slaapmedicatie, want zonder kan ik niet slapen). Als ik hen zou moeten gaan halen, kan ik geen slaappil nemen en dan slaap ik niet tot ik ze afgehaald heb. Dus ik zei ‘met alle begrip, maar ik moet echt aan mijn gezondheid denken nu, anders zit ik zo nog dieper in een dip’. Resultaat, ze was boos op mij en zonderde zich af.

Echter, nu vroeg mijn dochter eergisteren opnieuw of ik hun zaterdag wilde afhalen van een fuif. Mijn eerste reactie? Je vriend heeft toch zijn rijbewijs? Wat is het probleem? En toen kwam het, ze verweet me dat ik nooit iets wil doen voor haar, wat absoluut niet waar is, in betere tijden heb ik hen soms gebracht én afgehaald, maar nu gaat het gewoon even niet. Ze zei ook, ja hij heeft zijn rijbewijs, maar kom zeg, het is een jonge kerel die wil drinken op een fuif, hij mag toch ook plezier hebben? Dat is waar, hij mag plezier hebben, maar moet dit ten koste van mijn gezondheid gaan? Je hebt toch juist je rijbewijs gehaald om niet meer afhankelijk te zijn van je ouders?

Mijn dochter vond het egoïstisch van mij dat haar vriend steeds moet rijden. En toen knapte er iets in mij. Ik egoïstisch? En hij dan? Hij is 20 en heeft drank nodig om zich te amuseren en dan moet een ouder het maar oplossen. Het feit dat ze me egoïstisch noemde, zorgt er bij mij voor dat ik hen tóch zou willen afhalen, want je wil toch niet egoïstisch zijn?

Mijn dochter begrijpt me echt niet en dan begin ik te denken dat IK misschien compleet verkeerd denk.

Ik hoop dat mijn verhaal en bedenkingen duidelijk zijn, want ik kan het niet goed onder woorden brengen gezien het feit dat ik me niet lekker voel.

Nu zou ik graag eens willen horen hoe jullie hierover denken…

Groetjes




MRI

MRI

23-02-2024 om 10:53

Je weet het zelf denk ik wel? Nee niet egoïstisch, gewoon je grens stellen. En natuurlijk probeert een 17 jarige daar nog wat aan te morrelen door op je schuldgevoel in te spelen. Je kan nog overwegen: als ze ooit alleen naar een feest gaat, zal ik haar wel halen en slaap ik de volgende morgen uit. Daarnaast zou ik me niet al te verdedigen tegenover haar. Ze is bijna volwassen en moet inzien dat jij niet een taxibedrijf bent. 

Zonder depressie of slaapmedicatie haal ik mijn kinderen ook niet midden in de nacht op. Dan nemen ze (gezamenlijk) maar een taxi. Of blijven ze daar slapen. Helemaal niets mis mee dat je hier geen zin in hebt. Jij denkt daar om 2.00 uur s'nachts allemaal ouders langsrijden? Hoe doet de rest dat? Laat ze meerijden met een andere ouder dan. 

Je vindt mij egoistisch? Prima, dat ben ik ook, mijn eigen welzijn is niet minder belangrijk dan de jouwe. Helemaal prima als ik het verzoek krijgt om iemand te willen ophalen, maar als je deze reactie krijgt is het geen open verzoek, waar je ook nee op kan antwoorden, maar wordt je verplicht. Helemaal geen probleem als een kind boos op je wordt. 
Ik merk dat ik beter slaap en mij beter voel als ik die dag een stuk heb gewandeld. Gun jouw een lekkere vroege avondwandeling en hoop dat je je weer beter gaat voelen. 

Ze heeft natuurlijk stoer geroepen tegen vriend dat jij wel kan rijden. En wil niet falen. 
Dat is haar probleem. 

Hoe ver is het eigenlijk?  Fietsen?  Taxi?  Misschien de helft van de taxi betalen. 

Jij bent niet egoistisch, je dochter is veeleisend en erger, werkt in op  jouw schuldgevoel. Dat zou je manipulatief kunnen noemen en dat is geen prettige eigenschap. 

Waak ervoor alles in het licht van je depressie te zien. Zij is bijna  volwassen, met 20 is hij het ruim. Ze zijn echt verantwoordelijk voor hun eigen pleziertjes. 

Nou ik vind het eigenijk ook best raar om de verantwoordelijkheid voor je minderjarige dochter bij vriend te leggen.  Ik snap wel dat hij wil drinken en vind dat ook niet egoïstisch.  Dat jij niet wil halen is ook niet egoïstisch. Er zijn vast andere oplossingen te bedenken. 

Kimdekim schreef op 23-02-2024 om 12:45:

Nou ik vind het eigenijk ook best raar om de verantwoordelijkheid voor je minderjarige dochter bij vriend te leggen. Ik snap wel dat hij wil drinken en vind dat ook niet egoïstisch. Dat jij niet wil halen is ook niet egoïstisch. Er zijn vast andere oplossingen te bedenken.

Dat. Wij zijn bijna altijd bereid te brengen/halen, maar soms gaat dat niet. Dan hebben ze pech en zoeken ze maar een andere oplossing. Meerijden met iemand anders, een taxi, fiets/OV, er zijn zoveel mogelijkheden. Of ze moeten er genoegen mee nemen dat we ze eerder komen halen.

Als ik je andere topics over je dochter erop na lees dan krijg ik wel een beeld van een nogal verwend kind eerlijk gezegd. Als ze vroeger alles op een presenteerblaadje aangeleverd kreeg kan ik me voorstellen dat het voor haar wennen is, maar haar manier van doen vind ik niet prettig. Hoewel ik vind dat je van een puber (want dat is ze nog met 17) niet heel veel empathie kan verwachten, vind ik wel dat ze jouw 'nee' gewoon zou moeten accepteren. Mijn kinderen zijn zeker ook op heel veel vlakken verwend, maar ze zien dat zelf ook en waarderen dat. Ook toen ze jonger waren. Er wordt niet gediscussieerd of gezeurd als wij eens iets niet willen/kunnen doen voor ze.

Niet dat ik nu een idee heb over hoe jij de zaken kan normaliseren bij/met je dochter. Maar ik zou zeker de discussie afkappen, gewoon, jij gaat ze niet halen i.v.m. je eigen gezondheid. Punt. Ze kunnen andere oplossingen bedenken. En soms kan er iets niet doorgaan. Ja, ook dat hoort bij het leven. Wen er maar aan zou ik zeggen.

Kimdekim schreef op 23-02-2024 om 12:45:

Nou ik vind het eigenijk ook best raar om de verantwoordelijkheid voor je minderjarige dochter bij vriend te leggen. Ik snap wel dat hij wil drinken en vind dat ook niet egoïstisch. Dat jij niet wil halen is ook niet egoïstisch. Er zijn vast andere oplossingen te bedenken.

Kennelijk is het de bedoeling dat ze hem ook komt halen, dus zo raar vind ik het niet dat ze over zijn rijbewijs begint. 

Ik vind het in elk geval niet egoïstisch. Ze kunnen een taxi nemen toch? Deden wij vroeger ook wel eens na het uitgaan. 

Wauw die dochter van jou durft! Ze speelt gewoon in op je schuldgevoel. Nee, hoor als zij graag naar een feest willen moeten ze zelf maar regelen hoe ze terugkomen of dat ze ergens blijven slapen. Niet jouw probleem: ongeacht hoe jij in je vel steekt.
 
Heb jij trouwens al wel hulp voor je problemen? Lijkt me wel belangrijk om er actief aan te werken, ook al omdat het sowieso slecht is om afhankelijk te zijn van slaapmedicatie.

Ik heb wel medelijden met je dochter. Zij moet rekening met jou houden, maar het is een kind. Dat was ze 2 jaar geleden ook, en ik vermoed zomaar dat ze al eerder geacht werd rekening met jou te houden. Daarbij is zij misschien wel eens wat in het gedrang gekomen qua aandacht en begrip.

 Vind ik je egoïstisch? Ja, dat vind ik. Ik snap dat het lastig is om depressief te zijn, maar daar hoeft je dochter niet voor op te draaien. Dwing haar niet in de rol van mantelzorger. Ze hoeft geen begrip te hebben. Het is een kind.

Moet je dan voor haar rijden? Nee, dat hoeft niet. Je bent haar chauffeur niet. Je mag gerust nee zeggen als het je niet uitkomt. En dat vindt ze dan niet leuk. Tja, pech.

Is zij egoïstisch? Ja, maar dat is gezien haar leeftijd heel normaal.
Het lijkt er voor mij op dat jullie veel te dicht op elkaar zitten, waarbij de rollen wat door elkaar zijn gaan lopen. Is er geen vader in beeld en zijn er nog andere kinderen?

MRI

MRI

23-02-2024 om 18:50

AnnaPollewop schreef op 23-02-2024 om 18:34:

Ik heb wel medelijden met je dochter. Zij moet rekening met jou houden, maar het is een kind. Dat was ze 2 jaar geleden ook, en ik vermoed zomaar dat ze al eerder geacht werd rekening met jou te houden. Daarbij is zij misschien wel eens wat in het gedrang gekomen qua aandacht en begrip.

Vind ik je egoïstisch? Ja, dat vind ik. Ik snap dat het lastig is om depressief te zijn, maar daar hoeft je dochter niet voor op te draaien. Dwing haar niet in de rol van mantelzorger. Ze hoeft geen begrip te hebben. Het is een kind.

Moet je dan voor haar rijden? Nee, dat hoeft niet. Je bent haar chauffeur niet. Je mag gerust nee zeggen als het je niet uitkomt. En dat vindt ze dan niet leuk. Tja, pech.

Is zij egoïstisch? Ja, maar dat is gezien haar leeftijd heel normaal.
Het lijkt er voor mij op dat jullie veel te dicht op elkaar zitten, waarbij de rollen wat door elkaar zijn gaan lopen. Is er geen vader in beeld en zijn er nog andere kinderen?

Waar staat dat ze rekening moet houden met to? Ze is ervan op de hoogte ja, dat is iets anders. 

Je doet een aanname "in het gedrag gekomen" en gaat vandaaruit ts aanraden dochter niet als mantelzorger te gebruiken.

Wat stel je voor? Dat ts even uit haar zware depressie stapt.

Dat dochter geen begrip hoeft te hebben: mwoah nee ze hoeft er geen rekening mee te houden, maar begrip zou een kind een beetje mogen hebben, dat is ook als haar moeder een chronische ziekte zou hebben. 

Ik ben het wel met je eens dat de depressie niet door moeder als aangevoerd hoeft te worden om haar wel of niet te halen om twee uur 's nachts. Daar kan je gewoon de grens stellen dat het stel zelf maar iets regelt. 

AnnaPollewop schreef op 23-02-2024 om 18:34:


 Ik snap dat het lastig is om depressief te zijn, maar daar hoeft je dochter niet voor op te draaien. Dwing haar niet in de rol van mantelzorger. Ze hoeft geen begrip te hebben. Het is een kind.

Moet je dan voor haar rijden? Nee, dat hoeft niet. Je bent haar chauffeur niet. Je mag gerust nee zeggen als het je niet uitkomt. En dat vindt ze dan niet leuk. Tja, pech.

Wat een rare reactie, als je moeder je niet naar een feest wil brengen, maakt dat je toch geen mantelzorger? Een mantelzorger is in mijn ogen iemand die de boodschappen doet, kookt en het huis schoonhoudt voor een zieke en mee gaat naar de dokter. Daar gaat dit toch helemaal niet over? Het gaat over een fesstje!

Als je dochter uit wil gaan, mag ze dat zelf regelen. Lukt dat niet, dan gaat ze niet. Volgende keer eerder en beter naar een oplossing zoeken. Ga uit op fietsafstand, of organiseer zelf een feestje thuis of in een kroeg in de buurt.

Dat je niet slaapdronken wilt autorijden en je ziekte niet wilt verergeren, is helemaal niet egoïstisch van jou, heel verstandig juist. Ik ben gezond, maar ik doe dat ook niet voor mijn kinderen. Het is onverantwoord om slaapdronken te rijden, even onverantwoord als met alcohol op. Ik doe het echt niet.

Marianne76 schreef op 23-02-2024 om 20:09:

[..]

Wat een rare reactie, als je moeder je niet naar een feest wil brengen, maakt dat je toch geen mantelzorger? Een mantelzorger is in mijn ogen iemand die de boodschappen doet, kookt en het huis schoonhoudt voor een zieke en mee gaat naar de dokter. Daar gaat dit toch helemaal niet over? Het gaat over een fesstje!

Als je dochter uit wil gaan, mag ze dat zelf regelen. Lukt dat niet, dan gaat ze niet. Volgende keer eerder en beter naar een oplossing zoeken. Ga uit op fietsafstand, of organiseer zelf een feestje thuis of in een kroeg in de buurt.

Dat je niet slaapdronken wilt autorijden en je ziekte niet wilt verergeren, is helemaal niet egoïstisch van jou, heel verstandig juist. Ik ben gezond, maar ik doe dat ook niet voor mijn kinderen. Het is onverantwoord om slaapdronken te rijden, even onverantwoord als met alcohol op. Ik doe het echt niet.

Het feestje is maar een voorbeeld, TO klaagt in de OP  dat dochter in het algemeen te weinig begrip toont.

Wat TO allemaal doet voor dochter, hoe het leven daar uit ziet, we weten het niet. Maar TO beklaagt zich en vraagt zich weinig af hoe dat voor dochter is. En dat vind ik sneu voor dochter, dat haar moeder zich dat niet afvraagt.

Het is prima om grenzen te stellen aan wat je voor je kind wil doen, ik zou het alleen niet het kind verwijten dat die meer met zichzelf dan met haar moeder bezig is. Dat lijkt me namelijk vrij natuurlijk voor een tiener.

Mariet, bij ons thuis noemen ze dat diva gedrag. 
Denk je werkelijk waar dat andere ouders dat wel doen?

Twijfel niet aan jezelf en stel duidelijke grenzen. Eens met mri.

miss1984 schreef op 23-02-2024 om 22:05:

Mariet, bij ons thuis noemen ze dat diva gedrag.
Denk je werkelijk waar dat andere ouders dat wel doen?

Twijfel niet aan jezelf en stel duidelijke grenzen. Eens met mri.

Ik doe dat wel.  Dus er zijn heus ouders die er niet zo'n moeite mee hebben.  Buiten dat ik,  bij een feestje dat ze niet geregeld krijgen, best een keer wil halen,  weten onze kinderen dat ze ons altijd mogen bellen als er iets is.  Ook midden in de nacht. En dat kan dus ook zijn dat ze hun vriendinnen of vrienden kwijt zijn en opgehaald willen worden.  

Mijn kind gaat tegenwoordig gewoon als Bob naar een feest of ze gaat met de fiets. Echt niet dat ik haar nog ga halen nu ze een rijbewijs heeft.
In dit geval vind ik het dus niet egoïstisch, maar je moet het wel op het grote geheel zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.