Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

De pijnlijkste kerstvakantie


Een pijnlijke wake-up call. Sterkte

VerlorenVader

VerlorenVader

05-01-2023 om 15:10 Topicstarter

Labyrinth schreef op 05-01-2023 om 14:55:

Gaat het hier in dit hele epistel om de schuldige te zoeken? Die jou een pijnlijke kerstvakantie heeft bezorgd? Of om je eigen aandeel in dit hele kerstverhaal te zien? Vooropgesteld, ik heb zelf een enorme afkeer van liegen. Maar heb je daarover bevestiging nodig? Dat het pijnlijk voor je is, kan ik invoelen. Zeker goed, om alles te voelen. Ik hoop alleen dat je niet in je eigen versie van je verhaal gaat geloven.

Ik wilde mijn verhaal delen. Ik heb niemand anders om dit mee te delen. Ik was bang voor reacties zoals "ze loog om een verkrachting? Wat doe je nog bij haar?" Ik was bang dat ik mijzelf voor de gek hield op de momenten dat ik dacht dat dit ooit nog goed ging komen. Dus het is fijn om te lezen dat mensen in dergelijke situaties er wel degelijk uit zijn gekomen.

Ik heb mijn vrouw dit hele verhaal laten doorlezen. Omdat ik inderdaad bang was dat ik dingen misschien verdraaide, of anders herinnerde dan dat ze werkelijk hebben plaatsgevonden. M'n hoofd heeft in een rollercoaster gezeten. Dat zit het nog steeds. Ik vroeg, als ik dit verhaal mee zou nemen naar een psycholoog, of ik dan dingen aan zou moeten passen omdat ze op een andere manier zijn gebeurd. Nee. Zij herinnert het zich ook zo. Woord voor woord.

Hoe heb ik haar gefaciliteerd in het vreemdgaan? Zij stelde mij de vraag of zij haar interesse in vrouwen mocht onderzoeken. Dat deed ze ook niet zonder nadenken. Zo'n vraag kan behoorlijk wat van je huwelijk vergen. Je gaat een verbinding aan met elkaar. Als zo'n vraag eenmaal is gesteld, dan zal je altijd rondlopen met de wetenschap dat je partner seks wilt met andere mensen. Als je er niet mee instemt, dan kan dat ook voor wrijving of andere problemen zorgen. Nu had mijn vrouw het geluk dat ik het idee van haar met een andere vrouw niet vervelend vond. Sterker nog, ik vond het idee best opwindend. En ja, daar hebben we het behoorlijk lang over gehad.

Zelfs nu nog is dat nog steeds een fantasie voor haar. Zelfs nu nog lijkt het haar leuk om eens een vrouw uit te nodigen bij ons thuis, en dat ik mag toekijken. Maar die fantasie heeft voor mij nu helemaal afgedaan. Ik gunde het haar echt. Daarom ging ik er in eerste instantie meer akkord. Maar ik kan haar niet meer op zoek laten gaan naar andere vrouwen zonder dit trauma weer op te rakelen. Dat begrijpt zij ook. Zij kan ermee leven dat deze fantasie een fantasie blijft. Ze zegt dat voor mij over te hebben.

Ik weet niet wat voor pijn jij hebt geleden en meegemaakt waardoor je op zo'n manier reageert op dit verhaal.

Ik begrijp de toestemming ook niet hoor, even dacht ik dat ik pagina's uit de "Mijn Geheim" of een boek zat te lezen zoveel tekst als het was met allemaal hoofdstukken en vond het lastig een samenvattende reactie te geven daar er niet echt een vraag stond.
Ik vraag me af waarom je ja zei als je uit een kwetsbare periode komt/zit. Je kunt dan op je vingers natellen dat het onvrede is en in plaats daarvan voel je opwinding.
Maar pas als het om een man gaat word je boos dat ze liegt. Wat is het verschil?
Het liegen is niet netjes en dat is een understatement, maar ik vind mijn partner in bed met welke ander dan ook veel erger en zou daar nooit toestemming voor geven. Dat is toch vragen om ellende?
En nu zit je op de blaren en heb je een harde les geleerd. Niet goedschiks maar kwaadschiks helaas,  maar in mijn ogen niet echt verrassend. Dat krijg je als het brein uitgeschakeld wordt en men overgaat tot opwinding, een recept voor ellende. 
Alle ingedienten waren aanwezig: relatie in slecht vaarwater, een man die zich meer in het gezin moet mengen, de ontevreden vrouw, een burn out, afstand van de partners en iedereen ziet het behalve de betrokkenen.
Begrijp me goed, ik vind het rot voor je, maar niet verrassend.

Note: zou fijn zijn als die enorme lappen tekst ingekort worden met bv : "...verder lezen", ik scroll me een ongeluk elke pagina of als er wordt geciteerd.

VerlorenVader

VerlorenVader

05-01-2023 om 15:28 Topicstarter

Foutje
VerlorenVader

VerlorenVader

05-01-2023 om 15:39 Topicstarter

"Ik vraag me af waarom je ja zei als je uit een kwetsbare periode komt/zit"

Dit heb ik toch al aangegeven? Ik wist dat niet. In mijn hoofd was onze relatie goed, al een aardige tijd. Waar mijn vrouw in het verleden mij inderdaad vaak dingen moest vragen deed ik ze nu uit mijzelf. Als ik had gemerkt dat ze nog herhaaldelijk dingen moest vragen aan me had ik dat allang opgepikt als teken dat ik meer moest doen.

En waarom is het zo moeilijk om het verschil te snappen tussen seks met een man en seks met een vrouw?

Luister, ik ben het type persoon die zegt "je leeft maar 1 keer." Ik ben niet gelovig, ik ben niet spiritueel, we leven 1 keer en daarna is het voorbij. Het enige waar we op kunnen hopen is dat we een net-positieve invloed hebben op de wereld en de mensen om ons heen. Mijn vrouw wilde graag iets ervaren dat ik haar niet kon geven. Met de vorderingen in de geneeskunde tegenwoordig zou ik mijzelf wellicht in een mooie vrouw kunnen laten veranderen, maar dat gaat mij een stap te ver. Natuurlijk had ik "nee" kunnen zeggen. En geloof me, ik wens nu elke dag dat ik dat ook had gedaan. Maar ik gunde haar die ervaring. Waarom wordt ik dan boos als ze met een man bleek te zijn? Ik ben een man! Wat kan ze bij hem krijgen dat ze niet bij mij kon krijgen? Ik gaf haar toestemming om met een vrouw te zijn. Ik weet hoe fijn het is om intiem met een vrouw te zijn. Zij zei dat ze dat ook graag wilde ervaren. Als je niet snapt dat het dan gruwelijk verkeerd is om met een andere man het bed te delen... Dan kan ik praten als brugman, maar dan zal ik het je ook nooit kunnen laten begrijpen. Vraag het je partner eens, zou ik zeggen. "Hey schat, wat zou je ervan vinden als ik seks zou hebben met een andere [vul je eigen geslacht in]?" Ik denk dat de reactie anders gaat zijn dan wanneer je vraagt "Hey schat, wat zou je ervan vinden als ik seks zou hebben met een andere [vul het andere geslacht in]?" Kan je daarna de discussie aangaan over waarom dat anders is.

"Dan kan ik praten als brugman, maar dan zal ik het je ook nooit kunnen laten begrijpen. Vraag het je partner eens, zou ik zeggen. "Hey schat, wat zou je ervan vinden als ik seks zou hebben met een andere [vul je eigen geslacht in]?" Ik denk dat de reactie anders gaat zijn dan wanneer je vraagt "Hey schat, wat zou je ervan vinden als ik seks zou hebben met een andere [vul het andere geslacht in]?" Kan je daarna de discussie aangaan over waarom dat anders is."

Tja daar ben ik van gescheiden omdat de ideeën over wat liefde is verschilden. Had mijn partner die vraag gesteld, dan was mijn reactie geweest: wat denk je zelf? Als je wilt onderzoeken moet je dat vooral ná onze relatie gaan doen.
 
Dacht je echt dat je situatie uniek was en dat niemand mee kan praten? 

Zodra je vrouw zei dat ze dat wilde proberen hadden bij mij alle alarmbellen afgegaan. Misschien heb je de verkeerde vragen gesteld.
En nee, ik zie persoonlijk in buiten de deur eten geen verschil of dat met een man of vrouw is, dat kun je vreemd vinden, maar ik vind het vreemd dat je toestemming gaf.

VerlorenVader

VerlorenVader

05-01-2023 om 16:05 Topicstarter

Max88 schreef op 05-01-2023 om 15:55:

Dacht je echt dat je situatie uniek was en dat niemand mee kan praten?

Ik dacht inderdaad dat er weinig mensen zouden zijn die, zodra ze horen dat hun partner is vreemdgegaan, denken "Halleluja, ze was niet verkracht!" 

En ja, je kan de toestemming vreemd vinden. Denk dat onze ouders jouw mening daarin wel zouden delen als ze dit verhaal zouden horen. Ik denk wel dat het steeds normaler begint te worden. Als je op sites voor bischierige vrouwen zit, dan wemelt het tegenwoordig van stelletjes die een vrouw zoeken voor haar of voor erbij.

VerlorenVader schreef op 05-01-2023 om 16:05:

[..]

Ik dacht inderdaad dat er weinig mensen zouden zijn die, zodra ze horen dat hun partner is vreemdgegaan, denken "Halleluja, ze was niet verkracht!"

En ja, je kan de toestemming vreemd vinden. Denk dat onze ouders jouw mening daarin wel zouden delen als ze dit verhaal zouden horen. Ik denk wel dat het steeds normaler begint te worden. Als je op sites voor bischierige vrouwen zit, dan wemelt het tegenwoordig van stelletjes die een vrouw zoeken voor haar of voor erbij.

Dát begrijp ik uiteraard, dat je dat dacht en dat ze daarover óók heeft gelogen.

Dat het normaler wordt, of dat er door internet meer stiekem kan en mogelijk is, of open en bloot ( om in stijl te blijven), betekent niet dat het een normale zaak is of een goede ontwikkeling.  Het is tegenwoordig superstoer en hip om out of the box te denken en je partner alles te gunnen, maar feit blijft dat je bij jezelf moet blijven en een ander nooit over je grenzen moet laten gaan. Het hippietijdperk van vrije sex heeft niet veel goeds gebracht denk ik. Dat soort zaken zou ik nooit mijn relatie inbrengen. 

Max88 schreef op 05-01-2023 om 16:13:

[..]

Dát begrijp ik uiteraard, dat je dat dacht en dat ze daarover óók heeft gelogen.

Dat het normaler wordt, of dat er door internet meer stiekem kan en mogelijk is, of open en bloot ( om in stijl te blijven), betekent niet dat het een normale zaak is of een goede ontwikkeling. Het is tegenwoordig superstoer en hip om out of the box te denken en je partner alles te gunnen, maar feit blijft dat je bij jezelf moet blijven en een ander nooit over je grenzen moet laten gaan. Het hippietijdperk van vrije sex heeft niet veel goeds gebracht denk ik. Dat soort zaken zou ik nooit mijn relatie inbrengen.

Ik betrap me er op dat ik het eigenlijk vrijwel altijd met je eens ben. Ik ken meerdere koppels die hun relatie open gesteld hebben. We hebben onze huidige woning zelfs gekocht van zo'n stel. En dat is allemaal in tranen afgelopen. Stuk voor stuk. 

Dat gezegd hebbende: Voor mij zou het verschil niet zozeer zitten in man-vrouw, maar het liegen. Als mijn vrouw het bed in zou duiken met een andere vrouw zonder me dat te vragen of te vertellen en daar maanden over zou liegen, dan zou ik me daar denk ik hetzelfde over gevoeld hebben als nu het geval was met een man. Het is niet de daad zelf die bij mij zoveel emotie opgeroepen heeft. Maar het hele verhaal en het liegen en glashard liegen er om heen. 

Ik snap enigzins zijn bedoeling wel. Maar of je dat met de moeder van je kinderen moet gaan uitzoeken? Wat mij altijd heeft weerhouden, en we hebben het daar als stel echt vaak genoeg over gehad omdat we wel allebei redelijk open minded zijn, is de problemen die het kan opwekken. Oke, een trio? en dan? Met een man erbij? Of met een vrouw erbij? Dan beide een keer. Vind de een het leuker dan de ander? Ga je achteraf anders naar elkaar kijken? Of, wat ook wel eens gebeurd, de een heeft zijn "zin" gehad en vervolgens trekt die bij de omgekeerde daad de keutel in. 

Afijn, voor mij ( en partner) zaten er teveel nadelen aan om het te willen proberen. Onze relatie was daarvoor te belangrijk. WAS, want we weten inmiddels allemaal wat er gebeurd is de afgelopen periode. Maar goed.

VerlorenVader

VerlorenVader

05-01-2023 om 16:30 Topicstarter

Max88 schreef op 05-01-2023 om 16:13:

[..]

Dát begrijp ik uiteraard, dat je dat dacht en dat ze daarover óók heeft gelogen.

Dat het normaler wordt, of dat er door internet meer stiekem kan en mogelijk is, of open en bloot ( om in stijl te blijven), betekent niet dat het een normale zaak is of een goede ontwikkeling. Het is tegenwoordig superstoer en hip om out of the box te denken en je partner alles te gunnen, maar feit blijft dat je bij jezelf moet blijven en een ander nooit over je grenzen moet laten gaan. Het hippietijdperk van vrije sex heeft niet veel goeds gebracht denk ik. Dat soort zaken zou ik nooit mijn relatie inbrengen.

Maar haar interesse in vrouwen zou binnen mijn grenzen zijn geweest. Wellicht niet binnen die van jou of van anderen, maar wel binnen die van mij. En daar gaat het om in een relatie. Seks met een andere man zat voor mij ver buiten die grenzen. Ik snap dat sommige mensen denken "wat is het verschil?" Maar daar heb ik geen boodschap aan. Feit is dat ik mijn grenzen kenbaar had gemaakt en dat m'n vrouw daaroverheen is gegaan.

VerlorenVader

VerlorenVader

05-01-2023 om 16:55 Topicstarter

Elpisto schreef op 05-01-2023 om 16:28:

[..]Als mijn vrouw het bed in zou duiken met een andere vrouw zonder me dat te vragen of te vertellen en daar maanden over zou liegen, dan zou ik me daar denk ik hetzelfde over gevoeld hebben als nu het geval was met een man.

Ik denk dat ik mij dan inderdaad net zo bedrogen had gevoeld. Het gaat om de toestemming, het vertrouwen in elkaar dat je binnen de gestelde grenzen blijft.

En daar heb je helemaal gelijk in. 

VerlorenVader schreef op 05-01-2023 om 16:30:

[..]

Maar haar interesse in vrouwen zou binnen mijn grenzen zijn geweest. Wellicht niet binnen die van jou of van anderen, maar wel binnen die van mij. En daar gaat het om in een relatie. Seks met een andere man zat voor mij ver buiten die grenzen. Ik snap dat sommige mensen denken "wat is het verschil?" Maar daar heb ik geen boodschap aan. Feit is dat ik mijn grenzen kenbaar had gemaakt en dat m'n vrouw daaroverheen is gegaan.

En dat is de kern. Je gaf haar ruimte en ze misbruikte die.  Nu is het aan jou wat je er mee wilt.

Dat je geen boodschap hebt aan wat anderen vinden snap ik en dat is je goed recht. En nee, je hoeft het nergens mee eens te zijn en ja ik vind het rot voor je. 

Maar jíj plaatst je verhaal op een openbaar forum waar gediscussieerd wordt en dan kun je allerlei reacties verwachten. Meestal heel goed bedoeld, soms van ervaringsdeskundigen,  soms van professionals. Daar kun je je voordeel mee doen en er uithalen wat bij je past. Sterkte.

VerlorenVader

VerlorenVader

05-01-2023 om 18:04 Topicstarter

Max88 schreef op 05-01-2023 om 17:28:

[..]

En dat is de kern. Je gaf haar ruimte en ze misbruikte die. Nu is het aan jou wat je er mee wilt.

Dat je geen boodschap hebt aan wat anderen vinden snap ik en dat is je goed recht. En nee, je hoeft het nergens mee eens te zijn en ja ik vind het rot voor je.

Maar jíj plaatst je verhaal op een openbaar forum waar gediscussieerd wordt en dan kun je allerlei reacties verwachten. Meestal heel goed bedoeld, soms van ervaringsdeskundigen, soms van professionals. Daar kun je je voordeel mee doen en er uithalen wat bij je past. Sterkte.

Komt gewoon een beetje over als wanneer iemand bijvoorbeeld zegt: "Ik heb als man een relatie met een andere man en ervaar daar nu problemen in", en dat mensen reageren met "ja maar waarom zou je uberhaupt een relatie beginnen met een man als een andere man zijnde? Ik zou daar zelf nooit aan beginnen, ook al is het tegenwoordig populairder om dat wel te doen." Prima als je dat vindt, maar je helpt iemand er niet echt mee.

Ik ben persoonlijk ook niet van de open relaties, ongeacht het geslacht. Als mijn man zou willen experimenteren met een ander, zou mijn antwoord een hele harde nee zijn. Het past niet binnen mijn visie op relaties en seksualiteit. Die mijn man en ik overigens volledig delen, dus ik verwacht niet dat ik deze vraag ga krijgen en indien wel zou dat voor mij een behoorlijke alarmbel zijn over de staat van ons huwelijk. 
Echter, dat is voor jou niet relevant. Jij hebt een andere keuze gemaakt en haar de gewenste vrijheid gegeven onder een bepaalde voorwaarde. Die voorwaarde heeft ze geschonden én ze heeft erover gelogen én er nota bene nog een misdrijf bij gefantaseerd ook. Het is logisch dat je daar boos over bent. 
Dit is wel iets waar je, indien gewenst, samen met je vrouw uit moet komen. Wat komt ze thuis tekort? En bovenal; wat heb jij nodig om haar weer te kunnen vertrouwen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.