Relaties

Kiwi95
30-10-2025 om 08:03
EMDR therapie ervaringen?
Hallo allemaal, 
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen ( van jezelf of van mensen dichtbij je ) met EMDR therapie. 
Mijn partner is nu net begonnen met deze therapie. Het gaat om een oud jeugd trauma dat hij heeft opgelopen van zijn bipolaire moeder. Het trauma is per ongeluk ( met iets heel onschuldigs )  aangeraakt door mij. Toen is de wond van vroeger open gegaan van zijn moeder. Hij weet niet hoe om te gaan met de pijn en sloot zich af vluchtend in een andere relatie. Er zit daar heel veel schuld en schaamte en ook daar vlucht hij weer van.  (De andere relatie is voorbij) 
Hij heeft nu geen idee wat hij met zijn conflicterende gevoelens aanmoet anders dan vluchten. Dat heeft hij altijd gedaan. Hij moest thuis ook vluchten. In de zin van afsluiten. 
Hij heeft al ongeveer 6 keer een kamer geregeld omdat hij alleen wil zijn maar steeds cancelde hij op de dag zelf. En de keer dat hij ging stond hij de volgende dag heel hard huilend voor de deur of hij alsjeblieft terug mocht komen want hij wilde heel graag bij mij en zijn familie. Hij is dus heel instabiel. Van heel gemotiveerd om er alles aan te willen doen tot zich heel ellendig voelen en willen vluchten naar een kamer alleen. Dit slaat zo om per week ongeveer.
De laatste keer dat hebben we afgesproken dat hij geen kamer meer gaat zoeken en dat hij bij zijn gezin aan dit gedrag / trauma gaat werken. Dat wilde hij toen ook heel graag. Hij heeft overigens ook niemand hier waarmee hij gevoelens kan of wil delen. Geen vrienden of sociale kring hier en met familie in Griekenland wil hij niet praten. Geen familie die over gevoelens praat. 
Nu heeft hij donderdag zijn eerste emdr sessie gehad en nu gaat het dus weer heel slecht. Hij wil weer heel hard wegrennen/ alleen zijn op een kamer… 
Wat waren jullie ervaringen met emdr? Ging het eerst slechter? Hoe gingen jullie er mee om? Hoeveel sessies waren nodig voordat er resultaat gezien werd? Wat voor soort trauma was het? Of wat merkte je aan de persoon die de Emdr therapie deed.

tsjor
30-10-2025 om 08:51
Wat ik heb gemerkt is dat EMDR helpt om versteende herinneringen (dus waar geen beweging in zit) los te maken en een plaats te geven tussen alle andere herinneringen uit je leven. Eén sessie is als het omzagen van één boom. Het kan zijn dat iemand (die zelf de herinnering uitkiest) eerst een klein boompje kiest, dan staan er nog heel wat bomen; of een stevige boom die niet in een keer omgaat. Dan kun je herinneringen aanraken die wel een beetje loskomen, maar nog niet echt een plaats krijgen. Het is moeilijk te voorspellen hoeveel herinneringen of facetten van herinneringen iemand wil aankaarten. 
Respect voor de wijze waarop je met hem omgaat, je geduld, begrip en de ruimte die je hem geeft. 

Temet
30-10-2025 om 11:36
Is het misschien een optie dat jij zelf een kort gesprek hebt met de hulpverlener over de vraag "wat kan ik bij deze therapie verwachten aan directe effecten bij mijn partner"?

Courage
30-10-2025 om 13:40
EMDR heeft mijn man heel goed geholpen, ook jeugdtrauma's. Ik kan me nog wel herinneren dat het heel vermoeiend en intensief was.
Hij heeft nog steeds schade, maar niet meer zulke herbelevingen.
Kijk inderdaad of je wat vragen kan stellen aan de hulpverlener.

Izza
30-10-2025 om 13:48
Het is effectief maar geen wondermiddel. En het is ook afhankelijk hoever jezelf meewerkt met de behandeling. Dus welke herinneringen laat jij toe? Daarnaast hoop ik dat hij ook behandeling toelaat. Niet alleen emdr maar ook therapie bijvoorbeeld. Uiteindelijk neemt het trauma niet weg maar je leert ermee omgaan. 
Let ook op jouw persoonlijke grenzen en verwacht geen wonderen. Hij lijkt op tal van gebieden onstabiel in het leven staan. Dat lost niet volledig op met emdr.