Relaties
azer123
19-04-2026 om 18:40
geld lenen/geven wel of niet?
Dochter (41) haar relatie met haar nieuwe vriend is, zoals wij verwacht hadden, reeds afgelopen.
Zij zegt bang te zijn nu, maar is voor ons een beetje dubbel. (heel verhaal)
Het komt erop neer dat ze de sloten van haar woning wil laten veranderen of alarm plaatsen buiten.
Omdat ze er financieel alleen voorstaat sinds haar scheiding met ex-man en vader van haar kind, vraagt ze nu aan ons om eventueel haar een lening te geven voor die sloten/alarm.
Zodat ze de woning kon overnemen, hebben wij haar reeds een aanzienlijk bedrag voorgeschoten.
Aangezien we nog twee kinderen hebben, willen we hierin niet tever gaan.
Uitlenen is allemaal goed, maar aangezien ze het al moeilijk heeft, vrezen we er ervoor dat ze het toch niet maandelijks gaat kunnen afbetalen.
Een andere optie is, haar het geld geven en hetzelfde bedrag aan de andere twee kinderen.
Maar...waar eindigd zoiets? Wat als ze binnen de kortste keren weer om geld komt vragen?
Doch, wij willen dat ze op haar eigen benen leert staan en niet afhankelijk gaat worden van ons, haar ouders. Ik heb reeds gemerkt dat ze soms dingen koopt die ze helemaal niet nodig heeft. Wij vinden dat ze hierin een middenweg moet zien te vinden en moet sparen voor de dingen die echt van nut zijn.
Wie heeft hier ervaring mee en wat zouden jullie doen?
Anoniemvoornu
21-04-2026 om 09:20
Izza schreef op 21-04-2026 om 08:57:
To geeft zelf aan dat dochter een koopverslaving heeft en daarnaast onverstandige keuzes maakt waarvoor ze geen hulp wil. Ze geeft zelf aan dat hij niet gevaarlijk is, iets dat to ook denkt. En hij heeft haar overal geblokkeerd. Nu wil dochter bewust die man weer gaan opzoeken en onrust veroorzaken door wraak te nemen.
Er is totaal geen reden om aan te nemen dat die man haar bewust zou opzoeken laat staan dat hij gaat inbreken.
To heeft dochter al geholpen met haar huis. En nu blijft ze opnieuw vragen om geld. Terwijl ze geen advies opvolgt. Ik begrijp dat to een keer klaar is met deze situatie. Hij kan haar voor hulp verwijzen naar hulpverlening.
Waar lees jij dat dochter hem bewust op wil gaan zoeken? Ik lees dat nergens
azer123
21-04-2026 om 11:15
Anoniemvoornu schreef op 21-04-2026 om 08:19:
[..]
To noemt het wraak nemen maar nogmaals leg me uit waarom andere sloten nemen als wraak gezien wordt of uitdagen? De relatie is over hij heeft niets meer in dat huis te zoeken. To haar dochter kan geen contact met hem opnemen dus hij is nergens van op de hoogte ' dat nieuwe slot merkt hij niks van zolang hij niet het huis in probeert te komen. De man heeft een strafblad en nog een voorwaarlijke straf lopen. De reden hiervoor is niet bekend bij ons dus nee hij hoeft niets geweldadigs gedaan te hebben kan ook om bijv. inbraken gaan. Maar als hij besluit bij zijn ex in te willen breken heeft hij tenminste niet de sleutel. Ik vind je sloten vervangen na het verbreken van een relatie met een veroordeelde crimineel een verstandig besluit.
Sloten veranderen heeft niets te maken met wraak nemen. Dat werd nooit gezegd. Wellicht werd dit verkeerd opgevat. Ze wil wraak nemen door hem te laten oppakken wanneer hij zijn probatietijd schendt. En dat is voor ons zo dubbel. Wanneer je bang bent dat iemand zou binnen komen in de woning, ga je op z'n minst zeker geen aangifte doen of er alles aan doen om hem te laten oppakken. Dàt lijkt mij niet verstandig. Daarom dat wij haar ook hebben aangeraden om dit niet te doen. We begrijpen dat ze boos is op hem, maar hiermee gaat ze hem zeker niet terug krijgen. En het feit dat "hij" de relatie heeft verbroken, niets meer met haar te maken wilt hebben, laat als je het mij vraagt toch uitschijnen dat hij geen domme dingen gaat doen zoals bij haar binnen gaan. Zijn sleutels heeft hij terug gegeven en eerlijk gezegd lijkt het mij erop dat hij er zeker geen heeft laten bijmaken. Die relatie was zowiezo ten dode opgeschreven, wisten wij, maar wou zij niet zien. Begrijpen we, omdat zij het allemaal vanuit een ander standpunt zag uiteraard. Liefde maakt blind zeggen ze. Ze werd boos op ons wanneer we haar dit wilden duidelijk maken, maar ook daar willen wij begripvol voor zijn. We hebben hem trouwens nadien de kans gegeven om zich te bewijzen tegenover haar.
Anoniemvoornu
21-04-2026 om 11:35
azer123 schreef op 21-04-2026 om 11:15:
[..]
Sloten veranderen heeft niets te maken met wraak nemen. Dat werd nooit gezegd. Wellicht werd dit verkeerd opgevat. Ze wil wraak nemen door hem te laten oppakken wanneer hij zijn probatietijd schendt. En dat is voor ons zo dubbel. Wanneer je bang bent dat iemand zou binnen komen in de woning, ga je op z'n minst zeker geen aangifte doen of er alles aan doen om hem te laten oppakken. Dàt lijkt mij niet verstandig. Daarom dat wij haar ook hebben aangeraden om dit niet te doen. We begrijpen dat ze boos is op hem, maar hiermee gaat ze hem zeker niet terug krijgen. En het feit dat "hij" de relatie heeft verbroken, niets meer met haar te maken wilt hebben, laat als je het mij vraagt toch uitschijnen dat hij geen domme dingen gaat doen zoals bij haar binnen gaan. Zijn sleutels heeft hij terug gegeven en eerlijk gezegd lijkt het mij erop dat hij er zeker geen heeft laten bijmaken. Die relatie was zowiezo ten dode opgeschreven, wisten wij, maar wou zij niet zien. Begrijpen we, omdat zij het allemaal vanuit een ander standpunt zag uiteraard. Liefde maakt blind zeggen ze. Ze werd boos op ons wanneer we haar dit wilden duidelijk maken, maar ook daar willen wij begripvol voor zijn. We hebben hem trouwens nadien de kans gegeven om zich te bewijzen tegenover haar.
Ik zou de sloten en de aangifte los van elkaar zien. Ze kan alleen aangifte doen als hij ook daadwerkelijk iets strafbaars gedaan heeft. Je spreekt niet van een valse aangifte maar over wraak. Dus er is een strafbaar feit gepleegd? Dan heb je eigenlijk de plicht zelfs vind ik om dit aan te geven...
Izza
21-04-2026 om 12:38
Anoniemvoornu schreef op 21-04-2026 om 11:35:
[..]
Ik zou de sloten en de aangifte los van elkaar zien. Ze kan alleen aangifte doen als hij ook daadwerkelijk iets strafbaars gedaan heeft. Je spreekt niet van een valse aangifte maar over wraak. Dus er is een strafbaar feit gepleegd? Dan heb je eigenlijk de plicht zelfs vind ik om dit aan te geven...
Je hebt geen enkele plicht behalve kijken naar je eigen veiligheid. Ik lees nergens dat hij dochter iets heeft aangedaan. Of hij überhaupt iets strafbaars heeft gedaan. We weten ook niet waarvoor hij eerder vast heeft gezeten. Zou ook fraude of diefstal kunnen zijn. Of openstaande boetes etc. Zoals to al aangeeft is dochter dom bezig omdat ze niet kan accepteren dat hij de relatie heeft verbroken en hij niets meer met haar te maken wil hebben. Nu gaat ze allerlei puberale acties verzinnen om wraak te nemen of ervoor te zorgen dat hij wellicht wel boos op haar gaat worden.
Dochter wil gewoon aandacht en geld van to. Ik zou wat afstand nemen en haar verwijzen naar hulp als je opnieuw de portemonnee mag trekken. En de kleinkinderen goed in de gaten houden. Dochter lijkt niet bezig met hun welzijn door haar acties.
FruitMoeder
21-04-2026 om 14:16
Ik snap wel dat je deze relatie niets vond. Je hebt een onvolwassen dochter die denk als een 16 jarige puber en een man die al een strafblad heeft en tot alles in staat is als hij gepushed wordt. Dit lijkt mij een recept voor ellende.
tsjor
21-04-2026 om 15:31
'................ een man die al een strafblad heeft en tot alles in staat is als hij gepushed wordt.' Waar baseer je dat dan weer op, dat hij tot alles in staat zou zijn?
Daglichtlamp
21-04-2026 om 15:56
Ik vind het naïef om ervan uit te gaan dat er geen sleutels bijgemaakt zijn. Vervangen van cilinders kun je zelf, en hoeft helemaal niet duur te zijn.
Thy
21-04-2026 om 17:58
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als de dochter geen geld heeft voor nieuwe cilinders, kan ze dan niet een dievenklauw op de deuren plaatsen?
Ik zie ze al vanaf €7,50 als ik even google.
Dus één deur met een nieuwe cilinder zodat je zelf naar binnen kan en de rest met dievenklauwen?
Izza
21-04-2026 om 19:00
Daglichtlamp schreef op 21-04-2026 om 15:56:
Ik vind het naïef om ervan uit te gaan dat er geen sleutels bijgemaakt zijn. Vervangen van cilinders kun je zelf, en hoeft helemaal niet duur te zijn.
Dat kan to dochter dus vertellen. Als zij de cilinders haalt bij de bouwmarkt kan to die erin zetten. En zelfs action heeft tegenwoordig een prima goedkope camera of een deurbelcamera. Dochter moet zelf in actie komen ipv anderen haar problemen laten oplossen. Een stuk beter ook dan wraak nemen als puberactie.
tsjor
22-04-2026 om 08:45
Daglichtlamp schreef op 21-04-2026 om 15:56:
Het probleem is dat je daarmee de situatie tekent: hij is gevaarlijk en ik ben in levensgevaar. Terwijl dat helemaal niet aan de orde is. Let wel, hij heeft de relatie verbroken, hij heeft haar geblokkeerd op social media, hij heeft zijn sleutel teruggegeven, kortom: hij wil haar niet meer.
Anoniemvoornu
22-04-2026 om 09:37
tsjor schreef op 22-04-2026 om 08:45:
[..]
Het probleem is dat je daarmee de situatie tekent: hij is gevaarlijk en ik ben in levensgevaar. Terwijl dat helemaal niet aan de orde is. Let wel, hij heeft de relatie verbroken, hij heeft haar geblokkeerd op social media, hij heeft zijn sleutel teruggegeven, kortom: hij wil haar niet meer.
De man heeft een strafblad nergens staat waarvoor. Nee hij hoeft niet perse geweldadig te zijn het kan bijv. ook zijn dat hij inbraken pleegde en dan is een sleutel van een huis wel heel makkelijk. Ik vind het we erg naïef om gelijk te roepen dat er toch niks gebeurd.. terwijl deze man dus wel een strafblad heeft en op voorwaarden vrij is. En zich ook nog met criminele zaken bezighoud want nogmaals to spreekt over een aangifte niet een valse aangifte en dat kan alleen als er iets strafbaars gebeurd is.. Sloten vervangen lijkt me echt niet overdreven.
tsjor
22-04-2026 om 10:21
Of een ruzie op het sportveld, of in een café. Of een grove verkeersovertreding.
Kersje
22-04-2026 om 10:29
tsjor schreef op 22-04-2026 om 08:45:
[..]
Precies! Dochter van TO is nogal tegenstrijdig, want als je écht zo bang bent voor hem, dan ben je juist blij dat hij je heeft geblokkeerd. Nu gaat zij hem ‘uitdagen’ om hem zgn te kunnen pakken als wraak voor het uitmaken. Dan ben je in mijn ogen niet serieus bang voor iemand.
Beter gaat zij met zichzelf aan de slag, zowel op emotioneel als op financieel gebied. Ik zou haar geen geld meer lenen in dit geval.
FruitMoeder
22-04-2026 om 10:35
tsjor schreef op 21-04-2026 om 15:31:
'................ een man die al een strafblad heeft en tot alles in staat is als hij gepushed wordt.' Waar baseer je dat dan weer op, dat hij tot alles in staat zou zijn?
Hij heeft al een strafblad, dus hij kan makkelijk weer de fout ingaan. Je krijgt niet zomaar een strafblad. Dus die man is moreel gezien minstens dubious.