Relaties Relaties

Relaties

Gewicht dochter 19 jaar

Als ik zeg dat ik naar de bakker ga, vraagt ze bijna altijd of ik iets lekkers voor haar wil meebrengen.

Ik las deze zin. Doe je dat dan ook, iets meenemen? Ik vond dat altijd heel moeilijk/vervelend: nu vraagt kind van mij om mee te werken aan zijn overgewicht... dat maakte me, voor mijn gevoel, mede schuldig. 

En nee, ik vind, vond, mijn kind vwb uiterlijk NIET mooi zoals die was. Ik zie die vetrollen en nee, ik vind die niet mooi. Ik hou van mijn kind, fantastische persoon(lijkheid), maar mooi, nee. En maak mij daar svp niet mede schuldig/verantwoordelijk voor door mij te vragen ongezonde dingen voor je te halen.

Word je niet gemanipuleerd? Ze vraagt je iets; als je eerlijk antwoord geeft gaat ze in de slachtofferrol zitten . Dan gaat ze je verwijten maken en ga jij je schuldig voelen. Vervolgens pas jij je gedrag aan en is het weer niet goed want ze gelooft je niet. Ze speelt ermee; ze weet heus dat ze te zwaar is en wil jou maar horen zeggen dat het niet zo is.

Het is waarschijnlijk geen bewust proces maar ze probeert een confrontatie met zichzelf uit de weg te gaan. Daar moet je haar niet in steunen. Ik zou daarmee stoppen. Je zou een antwoord kunnen geven dat er manieren zijn om je BMI te berekenen en dat ze zo een neutraal objectief antwoord krijgt op haar vraag. En eventueel toevoegen dat je evenveel van haar houdt ; ongeacht hoe ze er uit ziet. Niet meer op ingaan verder. Ze weet het heus wel.

'Wat vind je er zelf van?' zou een goede wedervraag kunnen zijn. Aangeven dat wat ik vind niet zo belangrijk is als wat zij zelf vindt. Eventueel inderdaad: 'waarom vraag je dit'? Of: 'Je vraagt het zo vaak, heb je ergens een probleem mee?' Eventueel aangevuld met: 'Vindt je vriendje het niet goed? Of wordt je ergens mee gepest?'

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.