Relaties Relaties

Relaties

Gewicht dochter 19 jaar

Als ik zeg dat ik naar de bakker ga, vraagt ze bijna altijd of ik iets lekkers voor haar wil meebrengen.

Ik las deze zin. Doe je dat dan ook, iets meenemen? Ik vond dat altijd heel moeilijk/vervelend: nu vraagt kind van mij om mee te werken aan zijn overgewicht... dat maakte me, voor mijn gevoel, mede schuldig. 

En nee, ik vind, vond, mijn kind vwb uiterlijk NIET mooi zoals die was. Ik zie die vetrollen en nee, ik vind die niet mooi. Ik hou van mijn kind, fantastische persoon(lijkheid), maar mooi, nee. En maak mij daar svp niet mede schuldig/verantwoordelijk voor door mij te vragen ongezonde dingen voor je te halen.

Word je niet gemanipuleerd? Ze vraagt je iets; als je eerlijk antwoord geeft gaat ze in de slachtofferrol zitten . Dan gaat ze je verwijten maken en ga jij je schuldig voelen. Vervolgens pas jij je gedrag aan en is het weer niet goed want ze gelooft je niet. Ze speelt ermee; ze weet heus dat ze te zwaar is en wil jou maar horen zeggen dat het niet zo is.

Het is waarschijnlijk geen bewust proces maar ze probeert een confrontatie met zichzelf uit de weg te gaan. Daar moet je haar niet in steunen. Ik zou daarmee stoppen. Je zou een antwoord kunnen geven dat er manieren zijn om je BMI te berekenen en dat ze zo een neutraal objectief antwoord krijgt op haar vraag. En eventueel toevoegen dat je evenveel van haar houdt ; ongeacht hoe ze er uit ziet. Niet meer op ingaan verder. Ze weet het heus wel.

'Wat vind je er zelf van?' zou een goede wedervraag kunnen zijn. Aangeven dat wat ik vind niet zo belangrijk is als wat zij zelf vindt. Eventueel inderdaad: 'waarom vraag je dit'? Of: 'Je vraagt het zo vaak, heb je ergens een probleem mee?' Eventueel aangevuld met: 'Vindt je vriendje het niet goed? Of wordt je ergens mee gepest?'

Nog even een spuit elf reactie van mij: hoewel ik zelf heel slecht ben in zulke opmerkingen voor me houden, denk ik ook dat iets over lijn of gewicht zeggen niet goed is maar streven naar gezond eten wel. En over haar eetgewoontes kun je het wel hebben, je neemt dat waar en je maakt je zorgen. 
Dik zijn hoeft op zich geen probleem te zijn voor wie gezond eet en goed beweegt, je kunt immers ook een lichtgewicht zijn met een waardeloze conditie en een hoog cholestrol en dan is je BMI wel mooi maar de rest niet.
Misschien heeft je dochter nu niet de aandacht en energie om ook nog eens aan zichzelf te werken, anderzijds, als je gezonder eet en beweegt geeft dat wel meer energie en vaak slaap je dan ook beter.
Ik ben wel benieuwd naar de eetgewoontes in het gezin trouwens.

Thy

Thy

21-01-2026 om 21:22

Hier is dochter ook een tijd veel aangekomen/te zwaar geweest. Veel snacks, fastfood, ongezonde tussendoortjes en snaaien. Lusteloos, vaak moe, vrijwel geen beweging, slechte huid, etc. 
Ik vond dat lastig om te zien. Ik merkte ook dat elke toespeling op een wat gezondere levensstijl ervoor zorgde dat ze meteen in de aanval ging. Daar bleef ik dus maar ver van weg. 
Toen ze zelf weer eens een sarcastische opmerking maakte over haar eigen lijf heb ik gezegd dat ik haar prima vond zoals ze was, maar dat ik het gevoel had dat zij zelf heel ontevreden was met haar lijf. Ik vroeg haar of dat klopte. De tranen kwamen meteen en we hebben toen een gesprek gehad over hoe het met haar ging. Het ging niet goed. Dat heeft mij doen inzien dat ze weliswaar niet gezond leefde, maar dat dat niet hetgene was waar ik me het meeste zorgen om moest maken. Er moest eerst iets anders gebeuren.
Misschien zou dit ook een ingang bij jouw dochter kunnen zijn om een gesprek op gang te brengen. Het zal misschien voor wat meer wederzijds begrip kunnen zorgen.

Misschien een erg andere invalshoek maar is haar schildklier wel op orde? Of kan er een andere lichamelijke oorzaak zijn waardoor ze wat trager is, gaat snoepen om meer energie binnen te krijgen en vervolgens daar ook weer sloom van wordt?
Je schrijft ook dat ze te weinig zelfvertrouwen heeft en dat je haar stimuleert daar aan te werken. Daarmee krijgt ze er nog een probleem bij, niet alleen heeft ze al weinig zelfvertrouwen, nu zit ze ook nog met een moeder die dat een probleem vindt en wil dat ze daar iets aan gaat doen tot het opgelost is. Terwijl zij zelf al ploetert door een nieuw leven in haar studie en op kamers, moet ze ook nog eens gaan voldoen aan de eisen van moeder dat ze zelfvertrouwen moet ontwikkelen.
Ze is 19, zeg duidelijk tegen haar dat als ze je hulp nodig heeft, ze erom mag vragen, maar dat je er verder alle vertrouwen in hebt dat zij zich wel gaat redden en dat het niet uitmaakt of dat op haar manier gaat of de jouwe. Want als jij niet het vertrouwen hebt dat ze zich wel redt, waar moet zij dat dan vandaan halen?
Zij moet al die dingen nog leren die jij nu inmiddels weet en kan, dus logisch dat het niet altijd op rolletjes loopt. En dat zou je haar kunnen zeggen.

Haar bloed eens laten bekijken kan geen kwaad. Check dan ook even ijzer, vitamine D en B12.
Het zou fijn zijn als het zoiets "simpels" is.

AnnaPollewop schreef op 22-01-2026 om 12:34:

Misschien een erg andere invalshoek maar is haar schildklier wel op orde? Of kan er een andere lichamelijke oorzaak zijn waardoor ze wat trager is, gaat snoepen om meer energie binnen te krijgen en vervolgens daar ook weer sloom van wordt?
Je schrijft ook dat ze te weinig zelfvertrouwen heeft en dat je haar stimuleert daar aan te werken. Daarmee krijgt ze er nog een probleem bij, niet alleen heeft ze al weinig zelfvertrouwen, nu zit ze ook nog met een moeder die dat een probleem vindt en wil dat ze daar iets aan gaat doen tot het opgelost is. Terwijl zij zelf al ploetert door een nieuw leven in haar studie en op kamers, moet ze ook nog eens gaan voldoen aan de eisen van moeder dat ze zelfvertrouwen moet ontwikkelen.
Ze is 19, zeg duidelijk tegen haar dat als ze je hulp nodig heeft, ze erom mag vragen, maar dat je er verder alle vertrouwen in hebt dat zij zich wel gaat redden en dat het niet uitmaakt of dat op haar manier gaat of de jouwe. Want als jij niet het vertrouwen hebt dat ze zich wel redt, waar moet zij dat dan vandaan halen?
Zij moet al die dingen nog leren die jij nu inmiddels weet en kan, dus logisch dat het niet altijd op rolletjes loopt. En dat zou je haar kunnen zeggen.

Ik vind dit een mooie reactie.

Maar wat als TO weet (omdat dochter dat wellicht gezegd heeft) dat dochter totaal geen zelfvertrouwen heeft? 
Zou je TO dan toch adviseren het tegen dochter te zeggen?

Of als TO geen vertrouwen in dochter heeft dochter zich verder zelf wel zal redden?
Ook dan is het natuurlijk erg moeilijk voor TO om dat wel tegen dochter te zeggen.

Thy schreef op 21-01-2026 om 21:22:

Toen ze zelf weer eens een sarcastische opmerking maakte over haar eigen lijf heb ik gezegd dat ik haar prima vond zoals ze was, maar dat ik het gevoel had dat zij zelf heel ontevreden was met haar lijf. Ik vroeg haar of dat klopte. De tranen kwamen meteen en we hebben toen een gesprek gehad over hoe het met haar ging. Het ging niet goed. Dat heeft mij doen inzien dat ze weliswaar niet gezond leefde, maar dat dat niet hetgene was waar ik me het meeste zorgen om moest maken. Er moest eerst iets anders gebeuren.
Misschien zou dit ook een ingang bij jouw dochter kunnen zijn om een gesprek op gang te brengen. Het zal misschien voor wat meer wederzijds begrip kunnen zorgen.

Goeie post

Ik zou me meer zorgen maken over haar voedingspatroon. Als dat op orde is komt de rest vanzelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.