Relaties Relaties

Relaties

Goede vriend partner

Mijn partner heeft een goede vriend waar hij zo’n 1/2 keer per week langsgaat. Die vriend, voor het leesgemak noem ik hem Rick*, was eerst ook een vriend van mij. Ik kwam daar samen met mijn vriend destijds toch wel minstens 4 keer in de week. Dan keken we film of deden we spelletjes, of kletste gezellig. Ik vond het alleen steeds minder gezellig om daar te komen. Rick staat onder bewindvoering  en vroeg steeds vaker om geld. Dit waren kleine bedragen, maar ik kreeg bijna nooit het volledige bedrag terug. Dan leende ik bijvoorbeeld 5 euro en dan kreeg ik 3,70 ofzo terug, net wat er in zijn portemonnee zat. Ik zei er dan niks van om de sfeer niet te verpesten. Ik ben uiteindelijk gestopt met geld lenen. Mijn vriend op gegeven moment ook want daar was hij ook klaar mee. Steeds vaker als ik daar kwam was Rick chagrijnig bij binnenkomst. Ik had dan zoiets van, nodig ons dan niet uit. En sprak hem hier wel eens op aan, maar daar reageerde hij erg geagiteerd op. En zei vervolgens dat we gewoon konden blijven. Na een uurtje was het dan wel weer gezellig maar ik had dan al in de spanning gezeten. Aan het einde van de Corona periode had ik mensen uitgenodigd voor een feest, Rick wou niet komen vanwege Corona en nam mij kwalijk dat ik mensen uitnodigde, goed dat is zijn mening en dat mag. We hebben daar app contact over gehad, ik heb op mijn laatste bericht nooit antwoord gehad want Rick had ‘per ongeluk’ mijn nummer verwijderd. Ik vind dit moeilijk te geloven omdat hij wel vaker nummers verwijderd van mensen waar hij op dat moment mee in de clinch ligt. Vervolgens verschijnt hij op de laatste paar uurtjes van mijn feest. Ik heb toen gewoon aardig gedaan om de sfeer goed te houden. Ben nog een keer op zijn verjaardag geweest en daarna nooit meer gezien. Ik vind hem als persoon gewoon niet meer leuk. Nu is het zo dat ik samenwoon met mijn partner en er in de toekomst vast gebeurtenissen komen waar mijn partner wil dat Rick er ook bij is, wat ik snap. Ik vraag me alleen af hoe ik hier het best mee om kan gaan. En of hier misschien mensen zijn met een soortgelijk verhaal. Goede vriend van partner waar jij niet (meer) mee op kan schieten. 

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2023 om 20:39

Tja, deal with it zou ik zeggen. 
Mijn ex heeft alleen maar vrienden die ik niet mocht. Allemaal klaplopers, gebruikers etc. 
Maar het zijn zijn vrienden, dus als hij ze thuis wilde uitnodigen dan was dat ok. Op de voorwaarde dat er niet bij ons werd gebruikt. 

Jij hoeft geen vrienden te zijn met hem, je hoeft hem alleen maar te tolereren. Wees gewoon aardig en maak er verder heen probleem van op dat moment. 

Tolereren. Je hoeft niet met alle vrienden van je partner bevriend te zijn. Hij is waarschijnlijk ook niet met al jouw vrienden bevriend of vindt ze even leuk.
Als je man hem uit wil nodigen voor zijn verjaardag, dan kan hij komen en krijgt een kop koffie en een stuk taart en op jouw verjaardag mag hij thuisblijven. 
Er zijn meestal toch wel meer mensen op zo'n gelegenheid. En bij een één op één bezoekje kun je ook gewoon wat anders gaan doen.

De vriendschap en het onderhouden ervan aan je partner overlaten. Zij zijn vrienden, en jij bent er al dan niet bij als er een feestje of vriendenavond is, net hoe het in jouw agenda past.

madee schreef op 18-01-2023 om 22:12:

De vriendschap en het onderhouden ervan aan je partner overlaten. Zij zijn vrienden, en jij bent er al dan niet bij als er een feestje of vriendenavond is, net hoe het in jouw agenda past.

Dit dus. Je tolereert Rick in je huis als hij door je partner wordt uitgenodigd. Vriendelijk koetjes-en-kalfjesgebabbel en meer ook niet. Mocht hij zich in jouw huis misdragen dan wordt het een ander verhaal, maar dat lees ik hier niet. 

Maar laat de verantwoordelijkheid voor (het onderhouden) van deze vriendschap vooral bij je partner, waar die hoort. Jij hoeft alleen maar beleefd te blijven.

Marie24

Marie24

19-01-2023 om 14:46 Topicstarter

dankjewel voor jullie reacties

Ik tolereer hem. Maar omdat ik hem tot heden nog niet gezien heb (langer dan een jaar), heb ik al spanning bij het idee dat ik hem bij een gelegenheid in de toekomst weer ga zien. Ik heb normaal gesproken een hekel aan doen alsof er niks gebeurt is maar er is nu al zo een tijd verstreken dat ik als ik hem weer zie geen oude koeien uit de sloot moet halen. Ik heb wel wat gehad aan jullie reacties, namelijk, beleefd en vriendelijk blijven (dat lukt wel) en het oppervlakkig houden. 

Nog een dingetje over je zorgen om hem weer tegen te komen: de meeste mannen die ik ken, zijn zelf mbt dit soort dingen best wel vergeetachtig. Die nemen na een ruzie een biertje en gaan weer verder. Als je er dan later over begint, hebben ze geen idee meer waar je het over hebt. Misschien is hij het dus al lang weer vergeten en haalt hij hooguit zijn schouders op over je eventuele gespannen houding als je hem weer eens tegen komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.