Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Gwen

Gwen

30-05-2017 om 20:55

Hartsvriendin van dochter uit huis geplaatst


Veer

Veer

10-06-2017 om 14:52

Hoop

Ik hoop heel erg dat je hier veel, zo niet alle feiten verdraaid.

Want hier het échte verhaal neerzet, dan geef je zóveel informatie dat het gezin in kwestie herkenbaar is.

Als je zelf herkenbaar wilt zijn, prima. Maar zoveel informatie en details geven over gezin dat niet het jouwe zou ik werkelijk onbestaanbaar vinden.

In dat geval zou ik forumbeheer willen vragen dit draadje te verwijderen. Ik wordt er helemaal akelig van. Niet alleen van wat er gebeurt binnen dat gezin, maar zeker ook van het feit dat iemand zoveel gevoelige privé-informatie van een ander op een openbaar forum zet.

Ik hoop dan ook dat je veel feiten verdraaid hebt.

Herkenbaar

Wat herkenbaar is is dat dit niet het enige gezin is die zoiets overkomt. Wat worstelend gezin met stiefvader in een nieuwe omgeving met een kind of kinderen met problemen komt in aanraking met de jeugdbescherming. In die zin kun je bij mogelijke herkenning altijd ontkennen.

Financiële gevolgen

Wat je eventueel voor moeder nog kunt doen is je verdiepen in de financiële regelingen rondom uithuisgeplaatste kinderen.
Er zijn een paar dingen waar je naar kunt kijken:
- moeten de ouders LBIO betalen?
- houden ze nog recht op kinderbijslag en wat moeten ze daarvoor doen?
- is er een mogelijkheid om bijzondere bijstand aan te vragen voor de ouderbijdrage?
- is het kind in een jeugdzorginstelling geplaatst of in een AWBZ-instelling (vaak weet de gezinsvoogd dat niet eens, moet je zelf gaan zoeken naar de instelling en kijken waar die de financiering vandaan haalt). Wat betekent dat voor de eigen bijdrage?
Wat jij kunt doen is alvast informatie verzamelen. helaas krijgen ouders die niet van de gezinsvoogd, valt er plotseling een acceptgirokaart in de bus en krijgen ouders problemen met de kinderbijslag. Als je informatie bij elkaar hebt verzameld kun je de moeder wellicht goed advies geven over wat ze nu al kan doen om te voorkomen dat de financiële lasten niet groter worden.
LBIO is geen vriendelijke instelling. Het is een particulier bedrijf dat een overheidstaak uitvoert. Ze zijn gewend aan tranentrekkende verhalen en dat raakt hen niet.

Tsjor

Even anoniem

Even anoniem

16-07-2017 om 11:52

Pleegouder

Ik zocht op 'jeugdbescherming' (ik wil weten wat nou het verschil is met jeugdzorg - iemand?) en kwam op deze draad. Flanagan opperde dat draadstartster Gwen zelf pleegouder kan worden voor de beste vriendin van haar dochter. Mirreke reageert dat zij dat nooit zou doen vanwege het te verwachten gedoe met instanties. Ik wil kort anoniem mijn ervaring delen, waarom je wel pleegouder zou kunnen worden en hoe dat kan zonder veel gedoe.

Wij hebben een tijdelijk uit huis geplaatste puber in ons gezin opgenomen. De jongen had zelf bij jeugdbescherming aangegeven graag naar ons te willen en na een telefoontje van jeugdbescherming hebben wij daar direct mee ingestemd. Dezelfde middag kwam hij bij ons.

Hoewel plotseling een extra kind natuurlijk behoorlijk impactvol is voor ons drukke gezin, vind ik het qua gedoe met instanties erg meevallen. De afspraak is dat wij de jongen tijdelijk een veilig thuis bieden. Wij bemoeien ons verder niet met het traject dat de ouders met 'de instanties' doorlopen. De inzet is erop gericht dat het gezin weer samenkomt en daarvoor is het nu het beste dat de jongen tijdelijk uit de situatie is gehaald. Ik ga ervan uit dat hij bij de start van het volgend schooljaar weer gewoon bij zijn ouders woont.

Mijn ervaring tot nu toe is positief, de jongen draait gewoon mee in ons gezin. Ik stel hem geen lastige vragen, maar ik luister wel goed. We bieden praktische hulp en tonen vooral begrip voor hem en de rotsituatie waarin dit gezin zit. Ik (ver)oordeel niet.

Het is fijn om te merken dat hij zich prettig voelt bij ons. Doordat hij direct dezelfde dag bij ons terecht kon, hoefde hij niet eerst naar een instelling voordat er een tijdelijk (en wellicht vreemd) pleeggezin gevonden werd. Hij is bij ons op enigszins bekend terrein en niet ver van zijn eigen buurt en school. Zijn leven kan nu zoveel mogelijk doorgaan zoals hij gewend is, tijdelijk uit huis geplaatst worden is al impactvol genoeg. Ik hoop dat we zo een steentje kunnen bijdragen aan het herstel van de relaties binnen het gezin.

Brenda

Brenda

30-07-2017 om 16:00

Pleegouder

Wat goed dat je die jongen hulp biedt. Ik heb er echt respect voor.

De vriendin van mijn dochter is trouwens nu bij familie geplaatst en mijn dochter gaat er geregeld op bezoek. Jeugdzorg is nog bezig met een onderzoek naar de moeder en stiefvader, maar het ziet er na uit dat de kinderen weer snel thuis mogen komen wonen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.