Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Moeder

Moeder

29-06-2016 om 08:44

Het verschil tussen man en vrouw ;) ;)


Ely

Ely

02-07-2016 om 21:48

Grappig

Werd dit een wasdraadje. Ik ben ook de wasvrouw. Simpele reden: ik hou van mooie kleding en hou het graag netjes. Man vindt kleding noodzakelijk gedoe en staat zowel tijdens het dragen als tijdens het wassen niet stil bij 'hoe hou ik mijn kleding mooi'. Helaas maar ach, er zijn ergere dingen. En ook hier geldt: gelukkig doet hij weer klusjes die ik (liever) niet doe. De boodschappen bijvoorbeeld. Mijn lijf heeft wat mankementen dus elke keer als ik hem de weekboodschappen zie sjouwen ben ik blij .

Wel grappig trouwens, iemand, ik geloof dat het Bieb was, die schreef dat de één meer werkt en dus meer verdient. Hier niet . Ik werk minder maar breng behoorlijk veel meer binnen. Dat stukje lezen vond ik eigenlijk wel grappig want wij hebben ik onze relatie altijd de vrij in te delen uren als maatstaf genomen. Wie meer zelf zijn tijd kan indelen pakt meer klussen op. En ja, de laatste tijd ben ik dat wat vaker.

Goed, ik ga weer even een wasje ophangen

Vaak

Heeft het niet eens te maken met kunnen of willen maar met een verschil van visie.
De methode van een ander hoeft niet bij voorbaat slecht of uit een gebrek aan intelligentie te zijn, maar puur uit een werkzijze die niet bij mij past.
Zelf gooi ik de was even in de droger, zo heb ik minder last van knijperafdrukken of strijkgoed. Manlief vindt de drogeractie onnodig en geldverkwistend. Hij strijkt liever dan het even in de droger draaien. Heeft hij ongelijk? Nee, maar net zoals een eerdere forummer reeds meldde, ben ik in 1 van de 20 x degene die de was op vouwt.

Of als manlief eten kookt, gebruikt hij meer knoflook. ( van thuis uit meegekregen). Hij kan best lekker koken. Alleen zou ik zelf minder knoflook gebruiken.

Zo heeft ieder zijn idee over hoe en wanneer
Mannen doen volgens de Amerikaanse psycholoog in het filmpje ' a tale of two brains' ( zie eerdere post) één ding tegelijk, terwijl vrouwen vaker meerdere zaken combineren.

Gelukkig is mjn zoon een kei in de vaatwasmachine inruimen, dankij zijn ruimtelijke inzichtsvermogen. Hopelijk wordt hij later net zo goed in het opruimen van zijn buro. Maar dat zal ook wel zo'n verschil van visie zijn.

Half a twin,

Mijn buur,an is ook keurenblind; hij past zijn kledingkeuze er op aan. Hij koopt geen blauwe broeken, sokken of shirts etc.

Triva

Triva

02-07-2016 om 22:30

halfatwin

'Was sorteren zal hij ook moeten leren maar ik kan mij zo voorstellen dat zijn toekomstige partner hem dat snel uit handen zal nemen.'

Waarom zou hij of zij dat? Ik zou daar niet aan beginnen. Er zijn heus wel oplossingen voor te bedenken, bijv met een codesysteem in het label (b=blauw, db donkerblauw whatever) of gewoon 1 2 of 3 voor de drie soorten was die wij hebben, of nog makkelijker: 2 en 3. Staat er niets in dat gaat in was 1. Overal is een oplossing voor te verzinnen hoe kleurenblind ook maar je moet wel willen.

bieb63

bieb63

03-07-2016 om 00:12

Tuurlijk trivia

Maar de partner die niet kleurenblind is doet dat makkelijker en sneller. Waarom gedoe? Liever ieder zn ding, Een stuk efficienter.

Was sorteren

Wit, zwart of de rest, dat moet wel lukken toch? Of kan je ook zwart/wit-kleurenblind zijn?

skik

Tank

Tank

03-07-2016 om 00:35

nouuu

Ik zag er pas 3 bergjes was liggen, gesorteerd volgens hem en de ene rode trui lag bij wit en beige en het rode vestje lag weer bij de zwarte was. Ik kom er maar niet achter wat er in zijn brein gebeurd, want de keer erna kan hij het ineens wel goed doen.
Het enige dat hij onthoudt is dat zijn sportkleding niet in de droger mag en zo nog wat van zijn kleding want ...nee dat hoort gewoon niet. Waarom weet niemand, behalve de sportkleding, maar zo zit het in zijn hoofd....maarja, dan gaat het om hemzelf en dat is toch blijkbaar makkelijker voor hem. Met je eigen kleding kun je niet overdreven voorzichtig genoeg zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2016 om 01:22

Trivia

Je hoeft geen IQ van 50 te hebben, om in sommige dingen, waarvan jij vindt dat iedereen dat best zou moeten kunnen, toch te 'falen'.

Ik denk dat heel veel mensen prima in staat zijn om te wassen. Mijn man ook, maar toch moet ik steeds weer vertellen hoe hij het wasprogramma moet instellen en hij vergeet dat we afgesproken hebben dat het niet aan de schouders opgehangen moet worden. Zo zijn er nog wat dingen, waarover ik me druk kan maken, maar dat heeft weinig zin. Dus doe ik het liever zelf. Misschien vind jij het ook heel makkelijk om met naald en draad om te gaan en verwacht je dat anderen dat dus ook best kunnen. Ik vind mijn reparatieresultaten meestal niet om aan te zien. Het is gemaakt, maar daar is alles mee gezegd.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2016 om 01:27

Half a twin

Gekke vraag misschien, maar een kleurenblinde kan toch wel het verschil tussen corduroy en spijkerstof zien? Dat heeft niets met kleur, maar met structuur te maken.

Ik ben zelf ook in lichte mate kleurenblind. Paars/blauw en groen/grijs/beige/bruin zijn lastige kleuren.

Half a twin

Half a twin

03-07-2016 om 08:26

Structuurverschil kan hij goed zien

Maar als de was al binnenstebuiten zit en de ribbels niet te zien zijn wordt het al wat moeilijker.
Zijn eigen kleren kent en herkent hij, ook aan de merktekens die er (in gemaakt) zitten. Als ik nu weet hoeveel werk dat was alleen voor zijn kleren kan ik me niet voorstellen dat ik dat voor alle kleren in dit huishouden ga doen, zodat hij ook kan sorteren.

Half a twin

Half a twin

03-07-2016 om 08:37

skik

Bij de ergste vorm van kleurenblindheid zie je alleen zwart wit en grijs. Mijn zoon zietwel wat nuanceverschillen. Hij noemt gras groen, omdat wij dat doen. Het bovenste stoplicht rood en de onderste groen maar ziet het verschil niet. Kortgeleden zat ik zijn nieuwe kleupotloden te voorzien van etiketten en vroeg hem de rode te geven. Dan pakt hij rood oranje midden bruin en de twee groene potloden, houdt ze boven een wit vel papier en probeert zo te bekijken of hij de rode kan "zien". Zo op onze houten tafel leken die kleuren teveel op elkaar.
Zet een rode streep onder onderwerp en een groene onder het gezegde is een vaak terugkerende les op school. Met zijn gemerkte potloden kan hij dat maken, mlet het alleen in een keer goed doen, want zelf nakijken is onmogelijk. Stippellijnen make of golfjeslijnen werkt volr hem beter.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-07-2016 om 11:17

Was

Mijn kleurenblinde vriend sorteert zelf zijn was en dat gaat prima. Handdoeken, wit, donker bont en licht bont, bij twijfel een doekje erbij. Ik ben laatst wel een tijd op zoek geweest naar ' yoghurt in een rood pakje', dat bleek groen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2016 om 11:51

Broek

Ik heb ooit al weken rondgelopen in een lichtbruine broek tot iemand opmerkte dat het een mooie kleur groen was . Gelukkig paste dat wel bij wat ik erbij droeg.

mr Right mrs Always Right

Tja. Ze hebben niet voor niets allerlei artikelen verzonnen met de opschriften mr Right mrs Always Right. Ik vind ze irrirant, maar ja, het gaat in het dagelijks leven vaak wel zo.
Ik herinner me van vroeger de uitspraak 'de man is het hoofd, en de vrouw is het nekje' Zonder nekje draait het hoofd nergens heen.

Het is de kunst naar ieders tevredenheid de taken te verdelen, een beetje mee te bewegen als de ander er doorheen zit, en ook weleens iets voor de ander te doen wat je zelf eigenlijk overbodig gedoe vindt. Flexibel zijn, dan gaat het allemaal het beste.

Paasei

Paasei

04-07-2016 om 21:24

Vroeger

Hele discussies kan ik daar over hebben met mijn bejaarde moeder. Die vindt dat mensen tegenwoordig maar zo snel uit elkaar gaan. In haar tijd was het allemaal duidelijk, met rolverdeling en zo. Man en vrouw wisten precies wat er van hen verwacht werd en daar was dan ook geen heibel over. En bij de buren ging het net zo.
Ik probeer haar dan uit te leggen dat het iets anders gaat wanneer je als vrouw ook werkt en dat dat tegenwoordig bijna wel moet. Dat vrouwen ook studeren en meer vervulling willen dan het huishouden bestieren. En dat de wereld niet meer is ingericht op 1-verdieners. Maar het gaat er bij haar niet in. De vrouw wil instinctief zorgen en de man verdiend het geld om het gezien te onderhouden (haalt de prooi binnen). Dat is generaties zo geweest en ze snapt niet dat wij-van-nu dat zo anders zien. Volgens haar komen we wel weer tot inkeer..

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2016 om 01:56

Dat vrouwen niet werkten is niet van oudsher

Dat vrouwen niet werkten is niet van oudsher. In de 19de eeuw werkten vrouwen in de lagere klassen, omdat er anders te weinig geld op tafel kwam. De generatie van mijn ouders vond het wel normaal dat vrouwen werkten, totdat er een trouwring om haar vinger zat. Vanaf dat moment was het vooral een teken van welvaart dat de vrouw niet hoefde te werken. De man trok de kar en de vrouw poetste en hield zich bezig met de kinderen. Bij mijn ouders heeft die 'luxe', tussen haakjes want zo luxe was het leven door die eenverdieners-constructie niet voor iedereen, tot 1968 geduurd. Ze wilden verhuizen en er moest geld verdiend worden om dat voor elkaar te krijgen. Toen heeft mijn moeder schoonmaakwerk gedaan en is in een meubelzaak gaan werken. Later is mijn moeder voor mijn vader gaan werken, typewerk. Ik ben dus voor een groot deel opgegroeid met een werkende moeder. Mijn moeder is nu 86.

de was

Tuurlijk kan een man de was doen. Echt. Zowel mijn ex als mijn huidige vriend hebben (lange) tijd op zichzelf gewoond. Dan kun je gewoon koken, de was doen en een huis schoonhouden. En wat iemand anders al opmerkte het is een kwestie van vaker doen. En als er iets geen rocket science is, dan is het wel de was in de wasmachine doen, er uithalen en ophangen.

Rocket science

Hoewel mijn man onder moeders vleugels vandaan met mij is gaan samenwonen en thuis niet eens naar de wasmachine mocht kijken kan hij prima wassen, want het is inderdaad echt geen rocket science.

Misschien zijn er wel mannen die expres een keer de was verprutsen zodat ze dat klusje niet meer mogen doen. Ik heb wel eens gelezen over een mannelijke kraamverzorger die op nogal wat weerstand van de jonge vaders stuitte. Niet omdat ze dachten dat hij het niet kon maar juist omdat hij bewees dat mannen net zo goed voor een baby kunnen zorgen.

skik

Franse slag

@Skik, die gevoelens heb ik ook wel eens als ik met tegenzin overhemden aan het strijken ben. Dan doe ik er vier goed en laat de laatste twee over voor manlief. Ik denk maar zo,' Dit is beter dan alle zes afrafelen want dat is helemaal zonde van mijn tijd..

Waarschijnlijk is de mate van 'geen zin' bepalend voor het niet doen. In de TS heeft de vrouw blijkbaar voldoende zin om het toch nog te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2016 om 16:47

Even advocaat van de duivel...

Ja maar, als we mannen verdenken van 'geen zin' als ze iets niet lijken te kunnen, dan zijn er ook vast wel dingen waarvan mannen vrouwen kunnen verdenken. Heeft een vrouw geen zin om een autoband te verwisselen, of is ze er écht niet handig mee? Kan ze écht de hond niet om 11 uur uitlaten omdat het buiten te gevaarlijk is, of heeft ze daar gewoon geen zin in? Ik noem maar even wat hoor ).

Jaina

Jaina

05-07-2016 om 17:09

Kaaskopje

Dat zal inderdaad ook wel geen zin zijn. Er is natuurlijk geen enkele reden waarom een vrouw geen autoband kan verwisselen. Het zijn allemaal geen erg ingewikkelde dingen en iedereen kan het leren.

Kaaskopje,

Je gaat je toch niet verschuilen achter een andere personage? .

Er speelt natuurlijk nog iets mee; routine leidt tot automatisme.

Het komt er op neer dat hoe vaker je iets doet, hoe handiger je wordt (dan de ander). Met als gevolg dat de vele kleine klusjes die s avonds nog even gedaan worden, meer uit een automatisme worden gedaan. Dus een actie waar je niet zo bij stil staat (itt de omslachtige klussen waar men vaak snel geen zin in heeft.)
Gelijk aan de partner die 's avonds er niet aan denkt even mee te helpen, simpel dat geen onderdeel is van zijn/ haar routine.
Die kan het wel en heeft miscchien best zin, maar ziet het niet.

Wat betreft autoband; de andere die het vaker heeft gedaan is misschien eerder geneigd te twijfelen aan het verwisselen door een ander en zal uit eigen belang het liever zelf doen. Dat heeft niets met geen zin te maken.

Elfje65

Elfje65

07-07-2016 om 22:08

Die autoband

Doet mij denken dat ik net bij mijn baas werkte als jong meid en een klant vroeg naar de chef. Op mijn vraag waarom hij dat wilde, zei hij dat hij graag een demonstratie wilde van een sneeuwketting omleggen. Het idee... mijn chef was van de cijfertjes en die had geen flauw idee hoe je zo'n ding eromheen moest doen.Ik heb het met een grote smile voorgedaan.
Trouwens mijn man doet beter en zorgvuldiger de was dan ik. Ik ben meer van zo snel mogelijk de wasmand leeg en hij zoekt de soorten bij elkaar. Kost ons wel weer meer elektra en water

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2016 om 10:19

Flanagan o.t.

Stiekem is dit geen tijdelijk personage. Ik doe dit mijn leven lang al, haha. Mijn vader kon dat slecht hebben. "Waarom speel je áltijd advocaat van de duivel en ben je het nooit met ons eens?!" En ik kan me dat tegenwoordig nog goed voorstellen ook. Ik heb een dochter die die neiging ook heeft. Als ik een mening heb, gaat ze uitgebreid de andere kant belichten. Grrr...

Maar Kaaskopje

,ben je dan echt bang om 's avonds rond 11 de honden uit te laten? Het zijn toch een paar stevige honden waar een ander een blokje voor omloopt.

Ik vind het niet erg als iemand minkanten aankaart, maar dan moet ze zelf ook wel achter die minkanten staan.
Als ik ergens geen zin in heb, verschuil ik mij niet achter ' maar als'.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2016 om 14:30

Flanagan

Ik laat de honden altijd als laatste uit, maakt niet uit hoe laat, maar ik hoor regelmatig van andere vrouwen dat ze dat te eng vinden en het dus aan de man overlaten. Ik ben zelf ook niet de kleinste, dat scheelt ook. Onze oudste hond vind vreemde mensen eng, dus daar heb ik niet zoveel aan, maar ik heb de indruk dat de jongste wel zal verdedigen als de nood aan de man komt. Eergister bijvoorbeeld, stonden er twee vage figuren (zo kwamen ze over) op het hoekje van de straat te praten, zo rond 12 uur, en jongste moest daar nog een flink eind vandaan door blaffen. Dan constateer ik dat ik maar even afstand moet houden en ga aan de overkant lopen. Wat ik ook wel gedaan heb, is dat ik juist een paar keer op en neer ben gaan lopen langs een groepje opgeschoten jeugd, omdat ik ze niet met elkaar vertrouwde. Ze waren ruzie-achtig bezig. Na twee rondjes langswandelen, pakten ze hun fietsen en gingen ieder een kant op. Geen idee of het echt door mij kwam, maar het was wel opvallend. Sommigen vinden mij misschien wel enger dan ik hun. Er loopt ook altijd een kat van ons mee 's nachts, haha.

Nog een verschil tussen een man en een vrouw,

Wat pleit voor de mannen, is dat ze over het algemeen beschermend ingesteld zijn als het om hun vrouw/kinderen gaat.
Als je je man verteld zou hebben over het tweemaal langs die opgeschoten ruzieachtige jongens lopen, zou hij waarschijnlijk je da afgeraden hebben.
Okee, misschien vragen ze sneller aan hun vrouw om even een knopje aan een overhemd te zetten omdat die daar handiger en sneller in is, hun beschermende zorgzaamheid mag van mij best genoemd worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2016 om 02:05

Flanagan

Man en ik hebben geen geheimen hoor. Hij weet dit. Als ik geen man en wel een hond had gehad, zou ik dat laatste rondje toch ook gemaakt moeten hebben? Ik kom net binnen van het uitlaten en wederom was het druk op straat met jongeren die hun vakantie met het nodige bier of zo ingeluid hebben. Omdat bijna wekelijks het bushokje eraan moet geloven, vond ik het wel nuttig dat ik net langs dat bushokje moest lopen met de hond. Nog wel zigzaggend tussen de glasscherven van de vorige ronde. Voor de rest is het een leuke rustige wijk hoor). Dit soort jongens is niet uit op lichamelijk geweld, maar vindt het leuk om zo luidruchtig, vandaar ook dat die bushokjes eraan moeten geloven, mogelijk langs slapende huizen te lopen of fietsen. Af en toe verdenk ik dit soort jongens er ook wel eens van dat ze de boze geesten aan het bezweren zijn met hun lawaai. Dan fietsen ze over een wat verscholen liggend fietspad en dan gaan ze opeens luidkeels zingen, of muziek aanzetten. Zo van 'ik fiets hier dan wel heel stoer, maar ik vind dit fietspad best eng om deze tijd'.

Haha Kaaskopje

Rond twee uur 's nachts nog even de hond uitlaten! Daar moet ik niet aan denken. Ik lig dan al een paar uur lekker onder de wol. Trouwens mijn galante man zou dit niet eens toestaan; ik de hond uitlaten en hij op één oor.
Ik zou die hangplekken toch mijden om de hond te behoeden voor glassplinters.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2016 om 13:29

Flanagan

Wat duw je dit nu toch in een negatief iets! Waarom zou mijn man niet galant zijn als ik de hond 's nachts uit laat? Wij gaan nooit tegelijkertijd op één oor. Hij al ergens tussen 9 en 10 en ik ergens tussen 12 en 2 uur. Ik zou hem dan wakker moeten maken, om hem de galante man uit te kunnen laten hangen. Daar staat tegenover dan man 's nachts soms nog een rondje doet en 's morgens vroeg, zodat ik op mijn beurt nog wat langer op mijn oor kan blijven liggen. Ik vind dat veel galanter dan dat hij de laatste ronde persé zou moeten doen.

En... natuurlijk laat ik de honden niet in het glas trappen. Als ik het bushokje zou moeten mijden, zou ik 's avonds hoe dan ook de deur niet meer uit kunnen. We wonen nu eenmaal op een plek waar jongeren graag hangend en voetballend de avond doorbrengen. Dat vind ik niet geweldig, maar het is nu eenmaal zo.

Stel dat jouw man niet meer in staat zou zijn om zo'n laatste ronde te doen, wat zou dat dan voor consequenties hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.