Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Hoe beter communiceren igv terugkaatsballen.


Mijntje

Mijntje

03-02-2020 om 08:50

leuke man

Mijn man heeft helemaal geen mobiel. Hij ziet ook nooit als ik naar de kapper ben geweest, vraagt ook niet bij elk kuchje hoe het met me gaat en koopt ook alleen als ik er nadrukkelijk om vraag een verjaardagscadeau.
Kan toch een leuke man zijn, zegt allemaal niets. Jullie zien hem niet, jullie kennen mij niet.
Jouw man heeft begrepen dat hij jou niet ongerust moet maken, want hij wil jou niet kwetsen. Maar toch weet ik niet wat je met dit berichtje wil zeggen.
Je moet echt jezelf niet verantwoorden, niet naar hier, niet naar welke buitenwereld dan ook.

Flanagan

Flanagan

03-02-2020 om 09:51 Topicstarter

Ik was juist blij dat door de aanschaf mobiel, snelle reacties mogelijk werden. Vandaar dat ik de post plaatste.
.
Zo had ik ook de gelegenheid hem te appen dat ik nog steeds griep had. Hij vroeg mij of het wel griep was en gaf de tip stomen met Camille. Ik gaf aan dat de neusspray ook hielp waarop hij reageerde met mooi. ( ipv beterschap).
Ik wilde hier alleen mee aangeven dat je met appen soms andere reacties krijgt; kort en bondig. Iets waar ik aan ga wennen.

Mijn excuus voor de post, die blijkbaar anders werd opgevat. Ik wilde alleen aan de forummers die mij gesteund hadden, laten weten dat het beter ging.

Angela67

Angela67

03-02-2020 om 10:14

geen excuses nodig

het gaat er niet om wat 'wij' vinden, maar dat meerdere mensen het totaal anders opvatten zegt wellicht wat over hoe effectief jij bent in het overbrengen naar je man wat je echt bedoelt.
gr Angela

Communiceren.

"Hij vroeg mij of het wel griep was en gaf de tip stomen met Camille. Ik gaf aan dat de neusspray ook hielp waarop hij reageerde met mooi. ( ipv beterschap)."

"Met Camille? Ga ik proberen, werkse nog". Maar nee, je hebt al een oplossing, prima. Ik dacht dat je raad wilde.

"Ik gaf aan dat de neusspray ook hielp waarop hij reageerde met mooi. ( ipv beterschap)."

Mijn antwoord zou ook zijn iets van:"oké, mooi, fijn".

Ja, kort en bondig, ik ben met andere dingen bezig, aan het werk, eten, met mensen in gesprek, ik lees je app misschien 2 uur later. Als het gaat om iets ernstigs zou ik er natuurlijk meer aandacht aan besteden, maar we hebben het over een verstopte neus?

Lig je op een ernstig ziekbed terwijl je man weg is of ben je zelf ook gewoon aan het werk? Ik ga vandaag werken van 13.00 tot 20.00 uur. Van mij zou je ook amper antwoord krijgen als het gaat over Camille en neusspray, sorry. Dus altijd snelle reactie's via de app? Nee, mensen die al lang what's app hebben scheiden hun app's echt wel in: dit moet ik nu beantwoorden, dit kan later of helemaal niet. Of zoals je man, kort.

Jouw verwachtingen....daar moet je echt iets mee.
Beterschap!

Miss

Miss

03-02-2020 om 11:14

Dat is nu precies wat ik je zei flanagan!

Kun je je mijn vorige post nog herinneren???

Ik ken jou niet persoonlijk maar daarom poste ik dat laatst. Ik zag dit zo aankomen

Whatsapp is voor korte gesprekjes. Doorgeven van datum en tijd. Gemakkelijke info.
Stel je verwachtingen bij.

Xxx

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2020 om 11:31

Nooit?

Ik had nooit zo stil gestaan bij het fenomeen verschillende meningen binnen een familie of zelfs maar binnen een relatie. Tot je ermee te maken krijgt.===

Eerlijk... nooit?

Dit kan twee kanten op: 1. Wat heerlijk rustig als je het altijd eens bent, of 2. wat onnoemelijk saai als je het overal over eens bent.

Vanuit mijn perspectief lijkt het mij heerlijk, maar of het op de lange duur leuk blijft... zou het?

Maar mijn verbazing zit 'm eigenlijk vooral in dat ik het niet geloof. Ik heb vooral her gevoel dat jij of jullie allebei geen meningsverschil accepteerden en dat op jullie eigen manier hebben opgelost. Oogkleppen, buiten de deur, mogelijk geen tegenspraak dulden..., maar vooral ook in een eigen wereld zitten en nooit nadenken hoe dat voor anderen is.

Tot slot: Jouw man gedraagt zich normaal met zijn telefoon en belangstelling voor je ziek zijn. Jij reageert ábnormaal.

Flanagan

Flanagan

03-02-2020 om 11:39 Topicstarter

Wortelen

Ik dien mij de app-stijl nog eigen te maken. Ik zag het te veel als vervanging van telefoneren. Nu nog kort en bondig antwoorden.

Telefoneren tijdens een evt vergadering of vlucht is storend; appen leek mij minder hinderlijk. Zie zelfs politici tijdens debatten appen.

Lotte

Lotte

07-02-2020 om 11:08

wat mij opvalt

is dat je heel erg op de woorden let.
Zoals het voorbeeld mooi ipv beterschap.
Ik zou daar zelf niet eens bij stilstaan. De intentie is toch het zelfde. Hij vindt het blijkbaar fijn dat de neusspray helpt.
Als mijn partner (of eigenlijk wie dan ook) zo op de woorden let, zou ik knap nerveus van worden.
En zou dit een natuurlijke communicatie in de weg staan. Als ik zo op mijn woorden moet letten, zal ik de communicatie steeds korter houden/vermijden.

Wat betreft verwachtingen. Heel lang geleden, zeker 15 jaar terug. Hadden mijn partner en ik steeds conflicten.
Ik had bepaalde verwachtingen (soort plaatje in mijn hoofd, zoals het hoort). En hij voldeed er niet aan. En andersom ook. Dus ik ging ik ze uitspreken en netjes in ik-vorm boodschappen (had toen net zo'n cursus gevolgd).
Maar eigenlijk wilde ik dus dat hij begreep wat de bedoeling was en dit ook netjes zo opvolgde.
Wij hebben toen een gesprek gehad en hieruit bleek dat hoewel de verwachtingen duidelijk waren. Dit niet betekende dat je daar dan ook moest voldoen. Ik wilde me niet conformeren aan zijn plaatje en hij niet aan de mijne .
En dit gaf zoveel rust. Ik (en hij) bepalen zelf wat we doen . Niet omdat het van de ander moet. En de verwachtingen hebben we los gelaten.

Een voorbeeld ter illustratie met als thema familie. (omdat we het hier over hadden)
Man vindt het belangrijk om elke week even te bellen en langs te gaan bij zowel mijn schoonouders als mijn ouders. Ik vind dat niet nodig elke week. Hij doet dat dus wel en ik dus niet. Dus gaat hij vaak alleen.
Ik vind een uitnodiging voor een verjaardag belangrijk. Man niet zo. Hij spreekt liever apart af. Dus dan ga ik vaak alleen. Allebei een ander plaatje in het hoofd, van wat hoort. Maar we gaan elkaar niet meer verplichten om je hier aan te houden.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Maar het geeft zoveel rust. Geen conflicten meer en veel meer ruimte voor liefde.

Flanagan

Flanagan

07-02-2020 om 13:56 Topicstarter

Lotte,

Klopt.
Het ‘op de woorden letten’ is een groeiproces als gevolg van achterdocht. Dat is niet in één keer voorbij.
Maar de andere stijl van communiceren (via whatsapp ipv bellen), maakt het ook voor mij duidelijk hoe reacties uitpakken; ik was uitvoerig om te voorkomen dat een ander mij verkeerd begreep. Ik wordt nu ook wat relaxter daar in; niet direct reageren of met woorden zoals ‘top’. Whatsapp is dus meer een mededelingenbord.

En idd, niet conformeren werkt rustgevend naar beiden. Ruimte voor eigen visie. Zo ervaar ik dat. Man zit ook een stuk beter in vel nu die druk van bemiddelen is weggevallen. Ik merkte dat ik er teveel mee bezig was.

Verjaardagen etc. zie ik nog met wat reserve tegemoet; want die tak van de familie heb ik al maanden niet meer gesproken.

Lotte

Wat fijn Lotte, dat jullie zo goed de verwachting boven water hebben gekregen en er een mooie modus in hebben gevonden. Mij is dat pas duidelijk geworden toen het te laat was. Ik hoop dat je post voor anderen een 'wake up call' is, en dan op tijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.