Relaties

Hanneke
16-03-2011 om 14:34
Hoe zeg ik dit tegen mijn man ...
... sinds enige maanden heeft mijn zich de taak van boodschappen toegeeigend. Best leuk zo eten we es wat anders en haalt hij andere dingen. Best verneiuwend. Alleen is 't zo dat hij niet alleen eten haalt van dit boodschappengeldpotje, maar ook benzine tankt, kapper betaald, shag etc. Ook nuttige dingen, maar dat zou ik graag willen dat ie het van de rekening afhaalt waar ook de rekeningen van betaald worden, zodat duidelijk blijft dat er 1 potje voor eten is. Als dit geld word overgeboekt naar zijn rekening zeg ik erbij dit is dus alleen om eten voor te halen. en geen andere dingen. Dan zegt ie hoe moet ik dat dan doen? Dan zeg ik van de vaste lastenrekening. Maar hij doet 't neit. Wat doe of zeg ik verkeerd? Hoe zal ik 't hem dan vragen?

Brianna F
16-03-2011 om 14:36
Ouderwetse manier
Misschien handiger om het geld te pinnen en in een ouderwetse huishoudportemonnee te doen. Zie je in 1 oogopslag wat je hebt voor boodschappen, de rest pint hij van de rekening.

dc
16-03-2011 om 16:59
Samen zoeken naar andere manier
Het lijkt me dat jouw manier gewoon niet werkt voor hem. Zou voor mij ook niet werken, veel te ingewikkeld. Leg hem uit wat je uiteindelijk per maand wil weten (namelijk hoeveel geld jullie aan eten hebben uitgegeven), en vraag hem of hij een manier kan verzinnen om dit bij te houden. Hij vindt vast wel een oplossing als je het positief brengt.
Wij hebben maar 1 rekening, en het lukt me prima om alles bij te houden hoor. Jouw methode is dus niet het ultieme utopia

Vic
16-03-2011 om 22:19
Goh
Maar als je dan een nieuwe emmer koopt bij de supermarkt, moet je dan dat ene ding apart gaan pinnen met je andere pasje? Sorry hoor, maar ik vind het een erg omslachtige methode. Werken met budgetten is goed, maar om daar allemaal verschillende rekeningen voor te hebben lijkt me erg verwarrend. Daarbij, ik vind de kapper ook geen vaste lasten, dus hoe moet je bedenken dat de kapper van de 'vastelastenrekening' moet?
Ik zou de man vertellen dat hij per maand x euro mag uitgeven aan eten. Halverwege de maand maak je een overzichtje van de uitgaven bij de supermarkt(en), en dan kun je hem vertellen hoeveel hij nog te besteden heeft voor de rest van de maand.

Kaaskopje
17-03-2011 om 00:35
3 rekeningen?
Blijkbaar werkt jouw systeem inderdaad niet. Misschien werkt het beter voor jouw gemoedsrust als jullie drie rekeningen hebben. 1 voor hem, 1 voor jou en 1 voor het huishouden. Hij mag van de huishoudrekening boodschappen doen en tanken. Van zijn eigen rekening gaat hij naar de kapper e.d..
Ik vind tanken overigens ook 'boodschappen doen'. De kapper vind ik een vaste lasten-post. Het komt maandelijks terug. Het is maar net hoe je ertegenaan kijkt welk potje wat voor kosten moet dekken.

klaver
17-03-2011 om 07:32
Financieel dagboek
Je kunt je financien ook bijhouden in bijvoorbeeld Yunoo of een digitaal kasboek van je bank. Het systeem zet dan alle supermark-pintransacties onder 'levensmiddelen' (of 'huishouden' of wat dan ook). Je kunt dan alle rekeningen in één kasboek gooien.

albana
17-03-2011 om 09:54
Ook geen manier
Wij doen beiden boodschappen. En ik zou dit ook veel te omslachtig vinden. Sta je bij de super en daar hebben ze de emmer die je nog moest hebben voor een mooi bedrag en dan moet je eerst de boodschappen betalen contant en dan de emmer met de pin?
Nou mijn man zou daar ook niet mee overweg kunnen.
Wij hebben gewoon een apparte rekening voor boodschappen en semi 'vaste lasten' die vaak terugkomen.
Inderdaad kapper, toegang zwembad, tanken etc.etc.
Daar staat buiten het boodschappengeld ook geld op voor die semi-vaste lasten. Wij pinnen geld en hebben daar een apparte portemonee voor, die thuis ligt.Met pasje van huishoudrekening erbij in.
Dáár gaan ook de bonnetjes in.
Kunnen we altijd nakijken waar het aan besteed is.
Pinnen we of betalen we van ons 'eigen' geld , b.v. dat we op de terugweg van werk wat halen (gebeurd regelmatig) dan pakken we ong. dat bedrag ook terug uit de huishoudportemonee. Dat komt niet op de cent aan, als het brood 1,80 was pakken we ook wel eens 2,- euro b.v. Of als iets anders 1,10 was pakken we 1 euro eruit. Bonnetje moet er toch in dus je hebt die portenmonee toch in de hand. Met pinnen maken we wel eens grotere bedragen over via internetbankieren (b.v. ik heb getankt met mijn pasje voor 80 euro en maak later van de huishoudrekening die 80 euro over naar mijn priverekening(dit komt trouwens zelden voor).
Die portomenee thuis werkt goed, idem de bonnetjes erin doen. En na een maandje ofzo kijken we het (vluchtig) even na of we zoeken op waarom deze maand zo duur was...en gooien ze weg.
groeten albana

koentje
17-03-2011 om 11:52
Maar als hanneke
niet weet hoe ze het tegen haar man moet zeggen ,lijkt het mij meer een communicatieprobleem.
Misschien opschrijven? Klein kaartje met die gegevens in de portemonnee?

ayla
17-03-2011 om 12:29
Verschillende rekeningen
Ik snap dat nooit, al die verschillende rekeningen, je woont samen, hebt samen een gezin, dus wat van jou is is ook van mij en vice versa. Wij hebben gewoon 1 rekening, daar komt al het geld op binnen en gaat ook al het geld vanaf. We hebben allebei een pinpas van die rekening, nooit gedonder over wat van welke rekening zou moeten gaan. Had ooit een collega, die moest haar vriend iedere maand een x bedrag terug betalen voor de benzine die hij extra verreed als hij omreed om haar van haar werk te komen halen. Van de zotte vind ik dat. Hoe verdeel je wat iedereen krijgt, ik verdien minder dan mijn man, werk minder uren en krijg dus minder salaris, moet hij dat compenseren? Dat vindt hij weer niet eerlijk omdat hij vindt dat hij meer uren werkt dus ook meer geld ervoor moet krijgen, Vind ik weer niet eerlijk want ik werk thuis als moeder. Nee hoor, veel te omslachtig, gewoon alles in 1 grote pot

Money
17-03-2011 om 14:02
Inderdaad
De manier van Hanneke lijkt me bijzonder lastig in de praktijk. Ik doe net als Ayla, gewoon alles op 1 rekening, en van die rekening wordt alles, maar dan ook alles betaald. Daarnaast enkele spaarrekeningen (lange en korte termijn), en een aparte rekening voor de inkomsten/uitgaven van mijn ZZP-bedrijfje. Vanaf die laatste rekening gaat er elke maand een bedrag 'salaris/reiskosten' naar onze gezamelijke rekening.

Yta Chalne
17-03-2011 om 15:31
Nee he
Daar voel ik de 'wij hebben al het geld op 1 hoop en dat zou iedereen moeten doen' discussie weer aankomen...
Nou, Ayla, mensen hebben allemaal verschillende situaties. Er zijn mensen bij wie het anders is dan bij jou! Die een gezin zijn zonder 'een hoop', maar bijvoorbeeld met een eigen bedrijf, of zelfs twee bedrijven, of met een samengesteld gezin, of mensen met hele dure hobby's waar de partner niet voor wil werken, of mensen die het gewoon heerlijk vinden om overzicht te houden over hun eigen rekening, of mensen die van oudsher meerdere rekeningen hebben, waar allerlei betalingsopdrachten aan gekoppeld zijn, zodat het heel handig is dat zo te houden, of mensen die het prima vinden dat de een meer te besteden heeft dan de ander, of wat dan ook. Dat bestaat gewoon!
Bij ons zou het bijvoorbeeld Bijzonder Onhandig zijn als we 'een hoop' hadden. De belastingdienst zou ook problemen gaan maken. Sterker nog, ik zou niet eens wéten wat mijn partner momenteel verdient. Kan ik best vragen, maar het interesseert me niet. Zie ik wel op het belastingformulier straks

ayla
18-03-2011 om 08:06
Yta
Oohh maar ik vindt het prima hoor, als het voor jullie werkt hoor je mij niet klagen. Alleen ik snap het niet. Kijk die redenering van bedrijven etc kan ik volgen, samengestelde gezinnen ook nog wel (al kom ik uit een ondernemersgezin en daar was ook gewoon 1 rekening voor alles). Man en ik hadden deze discussie jaren terug ook, naar aanleiding van het feit dat vrienden ook meerdere rekeningen hadden. En we kwamen vanzelf bij de discussie uit, wie brengt wat in op de gezamenlijke rekening. Daar kwamen we niet uit. Ik vond dat man in verhouding meer moest inbrengen omdat hij meer verdient, hij was het daar niet mee eens, hij vond dat we beide precies evenveel moesten inbrengen. Als je meerdere rekeningen hebt, hoe los je die discussies op, waar gaan de kosten van de kinderen vanaf, het bier wat hij drinkt en ik niet. Laten we maar zeggen dat het mij de echtscheiding niet waard was.

Genista
18-03-2011 om 09:50
Hoe je die discussies oplost?
Nou gewoon, in redelijkheid Wij hebben ook al jaren gescheiden rekeningen en een gezamenlijke huishoudrekening. We zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus dit is niet meer dan logisch. En dit werkt als een tierelier.

Maxime.M
18-03-2011 om 09:58
Ik denk
ik denk dat een rekening (alles op een hoop) alleen maar werkt als je ongeveer hetzelfde verdient en ook ongeveer hetzelfde uitgavepatroon hebt en geen geld te kort. Nu kan dat bij ons, dus we hebben alles op een hoop en dat gaat goed. Man heeft geen extreme hobby en ik ook niet. Dingen die meer dan iets van 300 euro kosten, overleggen we even, de rest eigenlijk niet. Ik bestel wel 10 keer per jaar dingetjes bij H&M en hij koopt niet zoveel kleren, maar als hij wat koopt is het meteen in een klap iets van 500 euro. (2 jassen bijvoorbeeld) maar zo ongeveer opgeteld geef ik dat ook uit, alleen in kleinere porties. De balans moet zo'n beetje in het midden blijven, dan gaat zo'n systeem. Anders kan je inderdaad beter wat schemaatjes maken of met aparte rekeningen gaan werken. Lijkt mij heel lastig en omslachtig trouwens.
Ik had een vriendin die wel eens een overhemd of sigaretten voor haar man kocht en die vroeg het geld dan terug van hem... ik zou zo niet willen leven. Maar ik ken ook een man die al zijn geld uitgaf aan vliegtuigjes (afstandbestuurd) tja... dan snap ik het wel, als je met het hele gezin in nederland op vakantie moet en je niet naar het buitenland kan omdat pa die vliegtuigjes heeft....dan zou ik ook regelingen treffen.

Valkyre
18-03-2011 om 10:25
Praktisch
Ik zou - samen met man - praktische oplossingen bedenken. Wij hebben ieder een eigen rekening (beiden ondernemer), plus een gezamenlijke rekening voor alle gezamenlijke niet-zakelijke kosten (hypotheek, energie, maar ook kapper, kleding, etc). Ik houd het budget in de gaten, en dat doe ik met het digitale huishoudboekje van onze bank. Dan kun je gewoon online zien hoeveel er bij de super besteed is. Eventueel kun je hem vragen de bonnen te bewaren vanwege die emmer, zal ik maar zeggen. Je kunt die uitgaven evt nog splitsen in je digitale overzicht. Maar als hij gewoon alles pint van de gez rekening, kun je dus alles terugzien. Wij maken maandelijks ieder automatisch een bedrag over naar de gezamenlijke rekening (naar draagkracht), gebaseerd op het budget voor alle noodzakelijkheden, en wat er overblijft mogen we zelf besteden/sparen. Ook sparen we van de gez rekening voor gez doelen (vakantie etc) en hebben we ieder een pensioenrekening waar we gelijke bedragen op storten. Werkt prima.

Genista
18-03-2011 om 11:53
Het moet hoe dan ook in overleg
Welke oplossing je ook kiest, het zal in redelijk overleg moeten. Als je van één grote hoop alles betaalt, zul je daarover ook afspraken moeten maken, om te voorkomen dat de één vindt dat de ander teveel uitgeeft aan ... (vul maar in). Als je gescheiden rekeningen hebt, zul je moeten afspreken wie wat bijdraagt, op grond van welke argumenten en daar moet je het dus samen over eens worden.
Hanneke, jullie hebben blijkbaar verschillende rekening, maar ófwel dat interesseert je man niet zo, ófwel hij begrijpt een en ander niet, ófwel het is alleen jouw systeem en niet dat van hem Hoe dan ook, het lijkt me zaak om er eens goed voor te gaan zitten, het huidige systeem onder de loep te nemen, kijken of het voor jullie beiden werkbaar is en zo niet, hoe júllie vinden dat het beter kan. Want mijn systeem hoeft dat van jullie niet te zijn.