Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Elisabeth

Elisabeth

01-05-2018 om 15:37

In twee keer trouwen - opinie ?

Ideetjes om een huwelijk in twee keer te vieren ?
Daarmee bedoel ik dat we dit jaar voor de wet zouden huwen,
en een tweetal jaar later voor de kerk.
Mijn vriend wil een groot feest en daarvoor sparen zal toch nog even tijd in beslag nemen.

Maar wegens onze persoonlijke situatie zou ik liever eerder al voor de wet willen huwen,
misschien gekoppeld aan een weekendje weg... Of toch misschien al een receptie voor de naaste familie... Of is dit echt een heel ongebruikelijk idee ?

Een samenlevingscontract om alvast dingen te regelen is in ons geval geen oplossing, eventueel zouden we een geregistreerd partnerschap ook kunnen laten omzetten naar een huwelijk maar dat vind ik dan ook weer een beetje overbodig;;;;

Inanna

Inanna

01-05-2018 om 15:52

mijn ouders

Zijn lang geleden eerst voor de wet getrouwd en een half jaar later voor de kerk.
De reden hiervoor was dat mijn vader naar het buitenland ging voor defensie en mijn moeder ging mee, maar ze kwamen alleen in aanmerking voor woonruimte samen als ze getrouwd waren. Voor mijn ouders voelde voor de kerk pas als echt trouwen en toen hebben ze dus een feest gegeven.
Ik heb geen idee of ze überhaupt iets feestelijks hebben gedaan toen ze voor de wet zijn getrouwd.
Als ik in 2 keer zou trouwen, zou ik denk ik met een klein groepje uit eten gaan ofzo om het te vieren, dan denk ik aan (groot)ouders, broers/zussen met gezin, beste vrienden, kinderen.

Elisabeth

Elisabeth

01-05-2018 om 16:15

in twee keer trouwen

Bij ons is het ook om praktische redenen dat ik het liever wat sneller geregeld wil hebben,
ik werk als meewerkend partner ongeveer 60 uur per week in de éénmanszaak van mijn vriend, ik vraag daar geen vergoeding voor.Ik ben ook een kleine lening aangegaan om zijn zaak te financieren. In de weekends ben ik druk met het huishouden en de hobby cattery die we samen hebben . Ik heb ook recent een grote som spaargeld geïnvesteerd in onze woning, die echter op zijn naam staat. Mijn vriend heeft drie kinderen uit zijn eerste huwelijk en nu zou ik gelijk ons huis uit gezet worden moest er hem iets overkomen. Plus dat we nog een paar jaar zoet zijn met het uitbetalen van zijn ex vriendin die de helft eigenaar was van de woning. We betalen drie auto's af en die staan ook alle drie op zijn naam. Al onze rekeningen zijn gezamenlijk . Door al deze dingen samen voel ik me wettelijk gezien toch wel erg zwak staan. Mijn vriend wil trouwen in gemeenschap van goederen dus dat vind ik dan weer nobel en lief van hem . We zijn allebei van het principe samen uit samen thuis, maar soms wordt ik weleens bang dat hem iets overkomt ... Of hij me dumpt maar dat lijkt me gelukkig erg onwaarschijnlijk...

Elisabeth

Elisabeth

01-05-2018 om 16:17

huwelijk

We hadden het huwelijk eerst gepland voor 2019 , maar wegens de opstart van de zaak ziet het er naar uit dat een feest tegen dan nog niet te financieren zal zijn ... Eerder 2021 ofzo...

Elisabeth

Elisabeth

01-05-2018 om 16:18

kerk

Ik zou het feest ook eerder geven bij een kerkelijk huwelijk, dat voelt toch wat ceremonieeler dan voor de wet...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-05-2018 om 17:00

Dus

Nu zijn alle bezittingen van hem, en heb jij een schuld die gemaakt is voor zijn bezit?
Dan moet je ook bij het huwelijk goed opletten dat je het rechtgetrokken krijgt. De huidige standaard manier is huwelijkse voorwaarden, waarbij bezit van voor het huwelijk bij die persoon blijft. Je zult het wel zo kunnen regelen zoals je het wilt, maar je moet dan ook weer rekening houden met het opgestarte bedrijf.
In ieder geval zou ik dat formele zo snel mogelijk regelen.

Elisabeth

Elisabeth

01-05-2018 om 17:20

huwelijkse voorwaarden

Zo is het inderdaad,ik heb al mijn spaargeld in zijn huis geïnvesteerd en geleend voor zijn bedrijf. Plus dat ik momenteel ook wel veel uren per week werk en vaak doodop ben.Ik werk 5 dagen in de zaak en hij twee. Daar vraag ik geen vergoeding voor.
Zou ik ook niet willen aan mijn eigen partner, maar als hij boos is heeft hij al een paar keer gezegd dat het zijn huis en zijn zaak is, en dat hij me elk moment op straat kan zetten als hij dat wil. Dat meent hij niet maar voelt toch niet lekker . Dan moeten we aparte rekeningen nemen .. of ervoor zorgen dat het ons huis en onze zaak wordt... We zouden zijn eenmanszaak ook een vennootschap van ons twee kunnen maken... Dat ik er dan wat meer in werk vind ik niet erg..De huwelijkse voorwaarden zijn inderdaad veranderd nu , en met het huidige stelsel krijgen we het niet geregeld dus zullen we bij de notaris moeten langsgaan... Er zit nog een lening op ons huis van 400.000 euro die we samen zullen afbetalen... En ik wil niet eerst gans mijn leven afbetalen en er dan uit gezet worden de seconde dat mijn vriend iets overkomt.

bicyclette

bicyclette

01-05-2018 om 17:28

samenlevingscontract

"Een samenlevingscontract om alvast dingen te regelen is in ons geval geen oplossing"

Volgens mij kun je dit wel degelijk allemaal regelen in een samenlevingscontract en testament bij de notaris. Weet je zeker dat dit geen oplossing voor jullie zou zijn?

Elisabeth

Elisabeth

01-05-2018 om 17:31

samelevingscontract

Zouden we de eigendom van de woning ook in een samenlevingscontract kunnen regelen dan ? Dan zou het wel een optie zijn.. Ik vind een huwelijk romantischer, maar als het echt nog jaren gaat duren...

Alison

Alison

01-05-2018 om 17:37

Notaris

Als de wiedeweerga naar de notaris.
Je bent ontzettend onverstandig bezig. Je hebt een hele hoop geld gestoken, en jouw arbeid is ook gewoon geld waard, hier in en je hebt geen poot om op te staan. Ik neem zo maar aan dat er van je investering in het huis geen bewijs is?
Als hij overlijdt of als de relatie stopt, sta jij platzak op straat en zie je nooit meer iets van je geld terug.
Pak die telefoon, maak nu een afspraak bij de notaris. Het eerste gesprek is gratis en dan hoor je wat de mogelijkheden zijn en wat jullie allemaal moeten aanleveren.
Niet wachten op een huwelijk ooit, nog ervan afgezien dat je dan ook naar de notaris moet anders klopt in jullie geval de verdeling niet.
Die notaris zal een aantal honderden euro kosten maar als er iets mis gaat is dat je beste investering ooit en als alles goed gaat slaap je vanaf dan stukken beter.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-05-2018 om 17:38

Inkomen

Waar komt jouw inkomen vandaan als het niet uit de zaak komt? En waarom werk jij meer dan hij in zijn bedrijf?
Geen leuke dreigementen trouwens. Waarom accepteer je dat? Het is echt heel erg intimiderend.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-05-2018 om 17:41

Brrr...

"ik heb al mijn spaargeld in zijn huis geïnvesteerd en geleend voor zijn bedrijf. Plus dat ik momenteel ook wel veel uren per week werk en vaak doodop ben.Ik werk 5 dagen in de zaak en hij twee. Daar vraag ik geen vergoeding voor.
Zou ik ook niet willen aan mijn eigen partner, maar als hij boos is heeft hij al een paar keer gezegd dat het zijn huis en zijn zaak is, en dat hij me elk moment op straat kan zetten als hij dat wil. Dat meent hij niet maar voelt toch niet lekker ."

Ben ik de enige die daar een heel akelig gevoel bij krijgt, meer dan "voelt toch niet lekker"?

Ik zou als de donder wat regelen bij de notaris zoals Alison al zegt, en nog eens goed nadenken over een huwelijk. Want dit klinkt heel erg scheef allemaal.

Elisabeth

Elisabeth

01-05-2018 om 17:46

loon

Ik werk als meewerkend partner in de zaak, en de winst van de zaak wordt op zijn éénmanszaak in België gestort... Dan moeten we een factuur maken aan zijn eenmanszaak in Nederland. Daar sta ik ook ingeschreven als meewerkend partner. Maar in eerste instantie komt het op de zaak in Belgie waar ik zelfs niet als partner te boek sta.Van mijn investering in het huis heb ik idd geen bewijs nee.. Ik vind zijn dreigementen ook eerder intimiderend.. En niet fair tegenover mij... Ik ben voor hem naar Nederland verhuisd, ik kom eigenlijk uit België op een paar uur rijden.. Hij weet dat ik hier nergens terecht zou kunnen moest hij me op straat zetten .. Ik ben alleen maar bezig met werk en heb hier geen vrienden of familie...

bicyclette

bicyclette

01-05-2018 om 17:46

"Zouden we de eigendom van de woning ook in een samenlevingscontract kunnen regelen dan?"
Ja, dat kan. Alles wat je bij een huwelijk in de huwelijkse voorwaarden vastlegt, kun je ook in je samenlevingscontract vastleggen. Volgens mij levert trouwen wat dat betreft geen voordeel op, maar vraag het vooral na.

En eens met Alison: als de wiedeweerga naar de notaris. Je had dit echt veel eerder moeten regelen.

Elisabeth

Elisabeth

01-05-2018 om 17:49

regeling

In elk geval is het mij duidelijk dat ik niet langer meer moet wachten tot we genoeg geld hebben voor een groot feest om alvast iets te regelen...
Ik zal in elk geval bij de notaris eens info vragen.. En als hij echt niks wil regelen dan zal ik daar ook mijn conclusies moeten uit trekken ..

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-05-2018 om 17:50

Elisabeth

Meid, wat zit jij in een akelige situatie...

Alison

Alison

01-05-2018 om 17:57

Hard

Nog eens mijn tekst overlezend denk ik dat ik wel wat hard ben geweest. De situatie is heel link en het was niet slim op het zo te doen.
Maar ik schat jou in als nog vrij jong, misschien wat weinig zelfvertrouwen en je was waarschijnlijk tot over je oren verliefd. Dan denk je niet zo helder. Jouw vriend vind ik niet zo positief klinken. Hij maakt gebruik van jouw arbeidskracht en je spaargeld en roept dan zulke dingen. Erg jammer.
Regel het goed voor jezelf. Jouw vriend kan blijkbaar veel beter op zijn belang letten dus daar hoef jij je geen zorgen over te maken. Let goed op jouw belang want anders schiet je er ontzettend bij in.
Heel veel sterkte gewenst, je hebt het niet makkelijk zo alleen in een ander land.

juf Ank

juf Ank

01-05-2018 om 19:48

uh...

je hebt zulke grote slecht geregelde zaken met grote gevaren en je maakt je druk over de manier van je huwelijk te gaan vieren?
Echt, je bent heel erg naief bezig. Ik snap echt niet hoe je zo onbenullig kan doen.

Bennikki

Bennikki

01-05-2018 om 20:34

Juf Ank

Heb jij de berichten hiervoor niet gelezen? Wat schiet je er toch mee op om zo te reageren, het is niet constructief en vervelend van toon.

Evelien

Evelien

01-05-2018 om 23:01

bewijs

Meiske, meiske, je hebt het inderdaad financieel heel slecht voor jezelf geregeld.

Ik maak me echt zorgen hoe je vriend reageert als je zegt dat je financieel dingen nu wilt vastleggen via de notaris. Misschien wil hij dat dan niet, maar weet je, dat zegt dan genoeg. Dan kan de relatie beter nu klappen dan over een tijd als je weer ouder bent en nog meer tijd in zijn zaak hebt gestoken-onbetaald!

Hoezo heb je voor 5,dagen per week werken geen arbeidscontract?
Of wordt je daarmee niet partner in de zaak?

En hoezo heb je geen bewijs van het geld wat je in "jullie huis" wat "op zijn naam" staat? Was dat huis al van hem toen je bij hem introk?
Waarom heb je er geld in gestopt?
Heb je er veel geld in gestopt?
Hoe heb je dat geld erin gestopt? Is dat niet overgemaakt? Dan is er toch wel bewijs van?

En drie auto 's afbetalen (ook) door jou zonder salaris?

Het klinkt zo naar?

Ga inderdaad maar zo snel mogelijk (eerst alleen!) naar de notaris om advies te vragen hoe je e.e.a. m.b.t. die geldsom goed kunt regelen.

Daarna (ook snel) aangeven aan je vriend dat je vanaf nu een arbeidscongract wil en betaald wilt worden voor je werk. Dan bouw je ook ww en dergelijke op. Anders heb je NIETS als er wat mis gaat.

Geen geld meer betalen aan dingen van hem. Niet aan die auto's, niet aan het huis, huishouden of wat dan ook.

Oei, ik maak me echt zorgen.

En dan die dreigingen. Weet je zeker dat je met hem wilt trouwen? Kijk uit, hij klinkt niet als een lot in de loterij. Meer als iemand die erg misbruik van jou maakt. En dat hij wil sparen voor een grote bruiloft kan ook een smoes zijn. Misschien wil hij helemaal niet met je trouwen, maar gebruikt hij dat als smoes. Sorry, zo komt het op mij over.

Evelien

Evelien

01-05-2018 om 23:05

lening

"Ik ben ook een kleine lening aangegaan om zijn zaak te financieren. "

Waarom?

Het is zijn zaak!
Waarom ben *jij* daarvoor een lening aangegaan?

Ik snap het echt niet.

Je krijgt geen salaris, je neemt een lening om.hem geld te geven. Je stopt jouw spaargeld in zijn huis.

Hoe kom jij nu aan geld?

Heb jij een tijd geleden ook hier gepost dat je de kinderen van je vriend verzorgen moest en dat hij vaak weg was?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2018 om 11:14

Nieuwe huwelijkswetgeving

Trouwen in gemeenschap van goederen, is in Nederland is niet meer hetzelfde als vroeger. Wat van jezelf is, mag van jezelf blijven, zo begrijp ik. Geen idee of het mogelijk is, maar je zou kunnen kijken of je je investering in het bedrijf van je vriend nog als jouw bezit kunt laten vastleggen. Er is vast een jurist in de zaal die daar verstand van heeft, itt ik. Ik zou dus eerst eens kijken hoe dat tegenwoordig zit.

Evelien

Evelien

02-05-2018 om 17:24

vastleggen

Ik weet er het fijne niet van, maar het zal vast mogelijk zijn als je nu achteraf nog vastlegt wat feitelijk gebeurd is. Zodat dat in elk geval tussen julie beiden geldt. Moet je vriend daar natuurlijk wel mee instemmen (en sorry, daar heb ik mijn twijfels over).

Dus: jij hebt X bedrag geleend en op datum Y (of in periode Z) in zijn zaak gestopt. En jij hebt bedrag A van je spaargeld in zijn huis gestopt. En dan kan je vast nog nu vastleggen dat jullie nu afspreken die beide bedragen gezien worden als leningen aan jou.

Hetzelfde geldt voor jouw arbeidsinspanning in zijn zaak. Daar moet je nu achteraf nog iets over kunnen afspreken. Zelfs achteraf een arbeidscontract opstellen kan wellicht nog, maar dat weet ik niet zeker en kan de notaris je vast ook niet mee helpen. Daarvoor kan je voor gratis advies naar een rechtswinkel maar evt ook kort een advocaat arbeidsrecht bellen. Of misschien reageert Temet wel .
Maar in elk geval moet je kunnen vastleggen dat je al die tijd (periode + aantal uren per week) voor zijn bedrijf hebt gewerkt en daar nooit voor betaald hebt gekregen en dat je daarom alsnog bedrag X daarvoor betaald krijgt van hem dat bedrag (als het niet meer in de vorm van een arbeidscontract kan worden gegoten) moet je dan wel bij de belasting opgeven als inkomen en je houdt er dus minder van over. Het zou heel netjes zijn als je vriend hieraan meewerkt.

Mijntje

Mijntje

02-05-2018 om 17:36

zijlijn

Als hij er niet aan meewerkt en helemaal als hij weer gaat dreigen zou ik niet met hem trouwen. Maargoed, het is makkelijk roepen vanaf de zijlijn..

dopje

dopje

02-05-2018 om 21:33

klinkt niet goed

Sorry, de dames hier hebben al zo veel zinnigs gezegd maar ik wil nog een paar dingen toevoegen/ herhalen
Ik heb ook een eigen zaak en daar werk ik veel meer voor dan 5 dagen in de week, laat staan 2! Een bedrijf kan je krediet bij de bank krijgen. Als dit niet kan is het bedrijf in zwaar weer, vermoedelijk heb je hem daarom geld gegeven omdat hij dat van de bank niet kon krijgen. Het gaat dus niet goed met de zaak. En hij kan zijn eigen huis niet betalen. Liefde maakt blind maar dit zou voor mij een enorme afknapper zijn. Ik denk dat je je verlies moet nemen en een harde les moet leren. Ga door met je eigen leven zonder deze man.
Waarom moet iemand drie auto's hebben. Deze man is een uitvreter, ga bij hem weg.En ga misschien toch nog bij een jurist vragen of je recht hebt om iets van jouw geld terug te zien, wie weet is er nog iets te doen maar ik vrees het ergste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.