Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

irritaties/ruzie met goede vriendin


MRI

MRI

16-08-2022 om 19:56

Pff ik ben al 50 jaar vegetariër en ik zou me ook kapot ergeren aan dit gedrag. Ik merk het wel vaker trouwens bij mensen die zich ineens vegan verklaren: het gaat gelijk op met hun ego. Als ik, die geen vlees en vis eet, wel een stukje kaas neem, en daar ook rond voor uit komt, gaan ze mij kapittelen over dat dat ook niet mag. pff girl je haalt  me dit leven niet meer in hoor qua dieren ontzien, met jouw 55 jaar vlees eten. Geeft niet, maar niet je moreel hoger achten.

Mona-xxx

Mona-xxx

16-08-2022 om 20:11 Topicstarter

Ik ben zo blij dat ik wat erkenning zie hier. Ik was echt bang dat ik mij enorm aanstelde. Maar ik doe dan moeite en dan gaat ze dood leuk kip eten en zeggen dat het geen dier is want het is een vogel. En het was ook niet alsof we een lammetje geslacht hadden op de bbq en dat haar vega burger onder t bloed zat. Het was hooguit een beetje vettig. Maar goed ja... al die modeziektes beginnen mij wel aan haar te irriteren. En het erge vind ik ook dat er wel mensen zijn die niet tegen gluten kunnen en hoogsensetief zijn en door mensen zo als haar neemt niemand dat meer serieus. 

Ik moest het even van me afschrijven. Denk ook dat de vriendschap ook maar lager op mijn prioriteitenlijstje zet. Ik word er gewoon agressief van dat aandachtstrekken van haar.

Vogels zijn ook dieren. Doe haar een biologieboek cadeau voor haar verjaardag.
Als mensen zo gaan redeneren, kan ik er echt niks meer mee. Dan nog liever mensen die zeggen 'we hebben alleen vlees en je doet het er maar mee of niet'. Dan weet ik tenminste wel wat ik er aan heb en waar ik aan toe ben. 

MamaE schreef op 16-08-2022 om 21:03:

Vogels zijn ook dieren. Doe haar een biologieboek cadeau voor haar verjaardag.
Als mensen zo gaan redeneren, kan ik er echt niks meer mee. Dan nog liever mensen die zeggen 'we hebben alleen vlees en je doet het er maar mee of niet'. Dan weet ik tenminste wel wat ik er aan heb en waar ik aan toe ben.

Dan kun je toch nog altijd salade en stokbrood eten? Dat is er meestal wel. Een iemand die regelmatig op visite komt is vegetarisch. Of ja, hij eet geen vlees, wel vis. 

Dat moet hij verder zelf weten. Hij valt er niemand mee lastig en loopt ook niet als een havik te kijken of er niet toevallig vlees in de buurt van zijn visje ligt op de grill.

Oh ik doe juist helemaal niet moeilijk. Ook niet over af en toe vlees of vis. Ik ga nooit met honger naar huis na een bbq.

Jee wat een ophef. 
Dat dit irriteert kan ik me voorstellen, maar zo goed was de vriendschap blijkbaar niet, anders geef je dit toch gewoon aan? 
Het is gewoon irritant gedrag, meer niet toch? 
In mijn ogen ook behoorlijk functioneel gedrag trouwens, we zijn als samenleving een beetje aan het spelen met alternatieven en dat is hard nodig. Al het ge-experimenteer (inclusief het onvermijdelijke gekluns) roept behoorlijk wat op, blijkbaar, angst voor verandering? 

Mona-xxx

Mona-xxx

17-08-2022 om 07:43 Topicstarter

Pinokkio schreef op 17-08-2022 om 01:43:

Jee wat een ophef.
Dat dit irriteert kan ik me voorstellen, maar zo goed was de vriendschap blijkbaar niet, anders geef je dit toch gewoon aan?
Het is gewoon irritant gedrag, meer niet toch?
In mijn ogen ook behoorlijk functioneel gedrag trouwens, we zijn als samenleving een beetje aan het spelen met alternatieven en dat is hard nodig. Al het ge-experimenteer (inclusief het onvermijdelijke gekluns) roept behoorlijk wat op, blijkbaar, angst voor verandering?

Dat is het niet. Ik denk alleen als je niet wilt dat je vega burger op de vlees kant wordt voorbereid ga dan geen kip eten. Maak je keuzes en blijf er bij.

Experimenteren met een bepaalde leefstijl of dieet is prima, maar niet als je daar heel hardlijnig in bent en vijf minuten later er 180 graden tegenin gaat.
Je kunt ook zeggen dat je minder vlees eet, of bepaald vlees niet meer. Maar zeggen dat kip niet telt omdat dat geen dier is, dan heb je gewoon maar twee hersencellen waarvan er een ziek is en de ander op vakantie.
Dat is een beetje als mensen die dan zogenaamd lactose intolerant zijn en in een restaurant dat aangeven zodat overal rekening mee wordt gehouden en als toetje bestellen ze dan een ijscoupe met een 'ach, een beetje kan best hoor'. Het zorgt ervoor dat mensen je niet serieus meer nemen.

Pinokkio schreef op 17-08-2022 om 01:43:

Jee wat een ophef.
Dat dit irriteert kan ik me voorstellen, maar zo goed was de vriendschap blijkbaar niet, anders geef je dit toch gewoon aan?
Het is gewoon irritant gedrag, meer niet toch?
In mijn ogen ook behoorlijk functioneel gedrag trouwens, we zijn als samenleving een beetje aan het spelen met alternatieven en dat is hard nodig. Al het ge-experimenteer (inclusief het onvermijdelijke gekluns) roept behoorlijk wat op, blijkbaar, angst voor verandering?

Nou, ik denk dat de irritatie niet zit in het feit dat vriendin niet goed wist wat ze wil, maar dat haar keuzes (die niet zo principieel bleken te zijn) consequenties hadden voor de andere gasten. Die moesten nu langer wachten op hun eten. Als gastvrouw wil je het iedereen naar de zin maken, maar als gast moet je dan ook een beetje je best doen. Haar vriendin heeft kennelijk oogkleppen op en was nogal egoïstisch bezig door alleen maar te kijken naar haar eigen voorkeuren en zag kennelijk totaal niet dat haar gedrag gevolgen had voor de rest van het gezelschap. Het draait kennelijk alleen om haar en haar wensen. Het heeft niks met proberen of experimenteren te maken, maar veel meer met ongepast en ongewenst sociaal gedrag in een groep.

Daarbij, "onvermijdelijk gekluns", dan heb je het naar mijn idee over het eten van een snoepje zonder je te realiseren dat er gelatine in zit. Maar als je jezelf profileert als veganistisch en vervolgens doodleuk kip eet, ben je echt heel raar bezig. Ik neem tenminste aan dat deze vriendin niet zo dom is dat ze werkelijk denkt aanneemt dat een kip een plant is. 

Bijtje82

Bijtje82

17-08-2022 om 12:17

Temet schreef op 17-08-2022 om 11:58:

Daarbij, "onvermijdelijk gekluns", dan heb je het naar mijn idee over het eten van een snoepje zonder je te realiseren dat er gelatine in zit. Maar als je jezelf profileert als veganistisch en vervolgens doodleuk kip eet, ben je echt heel raar bezig. Ik neem tenminste aan dat deze vriendin niet zo dom is dat ze werkelijk denkt aanneemt dat een kip een plant is.

Ze zeggen wel eens dat je bent wat je eet 😁 

Dus misschien dacht ze wel dat die kip een graankorrel was.

Wat raar dit idd, ik zou 't ook mega irritant vinden en idd de vriendschap op een laag pitje zetten, toch voorlopig. Hier over in discussie gaan met haar heeft denk ik geen zin. Dan loopt 't gwn uit op een ruzie volgens mij. 

MamaE: dan heb je gewoon maar twee hersencellen waarvan er een ziek is en de ander op vakantie.

De beste zin die ik vandaag gelezen heb, en ik heb 8 uur teksten geredigeerd dus heel wat gelezen! 

Goh, hoe haal je het in je hoofd. Ik ben ook vegetarisch, maar niet zo principieel dat ik iets niet eet wat me wordt voorgeschoteld. Zeker in gezelschap houd ik het maar een beetje in het midden, over het algemeen gebeurt het zo weinig dat je bij anderen eet en de volgende dag heb je het weer helemaal zelf in de hand. Maar dat is mijn regel, iedereen heeft zo z’n eigen regels. De één vindt vegetarisch zijn aandachttrekkerij, de ander vindt het belachelijk dat anderen überhaupt nog vlees eten.

Wat jij gedaan hebt, vind ik echt heel attent. En je hebt helemaal gelijk dat je je te kakken gezet voelt als je speciaal Vega-burgers voor iemand koopt en diegene valt over wat vleesvet en gaat vervolgens doodleuk kipsalade eten. Ik weet niet zo goed of het dan meteen einde vriendschap zou zijn, waarschijnlijk uiteindelijk wel omdat het onuitgesproken tussen ons in zou blijven hangen. Hoe belachelijk ook, (want dat wordt het voorval dan, als de kou er lange tijd door in de lucht blijft) – als de vriendschap waardevol genoeg is, zou ik er toch op terugkomen.

Ik snap niet waarom jullie me proberen te overtuigen van het oordeel ‘afkeuren’ van betreffende vriendin. Natuurlijk is het behoorlijk irritant gedrag en niet ok. 
Gelukkig zijn jullie wel allemaal perfect 

Ik heb moeite met de toon. Niet zozeer van ts want dat ze hoog in emotie zit snap ik. 
Maar de hoge emoties tav klunzig gedrag rondom vegetarisch eten en alles daar rondom daar heb ik wel moeite mee. 
Ik bedoelde met  experimenteren etc ook niet zozeer individueel gedrag maar meer groepsgedrag in groter sociaal verband. We zitten in een soort van transitie (of niet natuurlijk, dat blijft ook wat wazig en onzeker) en dat daarbij meelopers (laagdunkend met mode volgers oid aangeduid) bij zitten is logisch en ook nodig en dat niet iedereen er gelijk een heel heldere lijn bij heeft ook niet. 
Prima toch om daarover te blijven stoeien met elkaar, waarom zo enorm afschieten. 
Los van het onderwerp kun je ook kijken wat er achter je enorme irritatie zit. Zelf niet helder genoeg geweest bijv?  Niet goed je grenzen aan gegeven? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.