Relaties Relaties

Relaties

irritaties/ruzie met goede vriendin


Even heel praktisch gedacht. Bij de keuze om vegetarisch te willen eten kan ook weerzin tegen bloed een belangrijke rol spelen. Mogelijk is dit het geval bij jouw vriendin en ervaart zij kippenvlees als minder eng, omdat het minder bloederig is. Je zou dit eerst eens bij haar kunnen nagaan, vooraleer boos te blijven en een beslissing te nemen over verdere omgang met haar.

Niet alle zichzelf 'vegetariër' noemende mensen laten zich pur sang (!) leiden door ethiek.

Vroeger werd gevogelte wel vaker geen vlees genoemd. Je kocht toen kip en dergelijke bij de poelier, niet bij de slager. 
Dus dat is op zich zo raar nog niet. De rest van haar gedrag wel.

Ely

Ely

19-08-2022 om 14:05

Behalve dan dat betreffende dame zichzelf veganistisch noemde wat inhoudt dat je geen dierlijke producten eet…. Dus ook al denkt ze als vroeger of vindt ze bloed vies of eng (zou ze menstrueren?), dan nog steeds klopt er geen jota van wat ze zegt en doet en heeft ze het anderen onnodig moeilijk gemaakt die het heel goed bedoelden

Sas-OO schreef op 19-08-2022 om 13:57:

Vroeger werd gevogelte wel vaker geen vlees genoemd. Je kocht toen kip en dergelijke bij de poelier, niet bij de slager.
Dus dat is op zich zo raar nog niet. De rest van haar gedrag wel.

Dat betekent nog steeds niet dat een kip geen dier is en dan moet ze zichzelf vooral geen vegan noemen. Ze kan ook zeggen dat ze alleen kip eet. Of alleen vis. Of geen varken. Ik ken geen enkele moslim die zichzelf vegan noemt omdat hij geen varken wil eten.

Ik geef je net als de anderen ook helemaal gelijk, wat een raar gedrag van je vriendin.
Ik heb ook zo'n vriendin, ik heb daar een soort haat-liefde verhouding mee. Ik kan enorm met haar lachen maar me de andere keer enorm irriteren. Ze zegt dan ongepaste, onaardige dingen, weet altijd alles beter (en vroeger hing ik meer aan haar lippen, m.a.w. ze kon me meer wijsmaken) maar tegenwoordig, ook na de ontdekking dat niet alles waar is wat ze beweert, check ik regelmatig of wat ze zegt wel waar is, wat niet zo is dus. Eigenlijk vind ik dat een hele vervelende eigenschap van mij, zo wil je een vriendschap niet. Regelmatig gaat onze 'vriendschap' dus op een lager pitje,dan ben ik er weer even klaar mee. Zij is altijd degene die het contact in stand houdt, ik zou haar zelden zelf bellen om iets te plannen. Ja, en zo sudderen we maar door, met 50% lachen en 50% irritatie. Ik heb gelukkig veel meer vriendinnen, waar ik dit soort rare dingen helemaal niet mee heb anders zou ik aan mezelf gaan twijfelen.

Wat ik zou doen? Om het bij háár neer te leggen, zodat jij het kwijt bent, zou ik nog één keer zeggen dat hoe ze zich heeft gedragen op de bbq raar was. Wel kipsalade eten maar moeilijk doen over het rooster van de bbq. Zeggen dat je haar liever niet meer uitnodigt voor dingen die met eten te maken hebben (ook al door dat gedoe met de gluten allergie van hiervoor) óf ze moet haar eigen eten regelen voor die dag. Ik zou niet meer ingaan op haar 'speciale fratsen' geen aandacht aan schenken (want dat is wat ze wil). 

Misschien heb ik het gemist want ik heb het draadje niet heel nauwkeurig gelezen - behalve in de laatste reactie -, maar is het misschien een idee om het erover te hebben met je vriendin? Ik vind het ook zo wat om een goede vriendschap (want dat schrijf je) op een lager pitje te zetten omdat de vriendin een keer raar doet. 

Dat het een belachelijke actie van haar is om eerst heel heel vegan eisenpakket te stellen en daarna kip te eten, daar ben ik het overigens volledig mee eens. 

Mona-xxx

Mona-xxx

22-08-2022 om 12:01 Topicstarter

Bedankt allemaal voor jullie tips. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit echt raar gedrag vind. Ook al is het meer dan een week geleden word ik er nog steeds een beetje pissig van. Ik heb haar nog niet gesproken. Ik denk als mijn gevoelens wat minder sterk zijn ik wel weer contact ga zoeken. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee met haar en dit gedrag. Mijn gevoelens zijn zo tegenstrijdig allemaal. 

dan

dan

22-08-2022 om 12:04

Leanne schreef op 17-08-2022 om 18:47:

Goh, hoe haal je het in je hoofd. Ik ben ook vegetarisch, maar niet zo principieel dat ik iets niet eet wat me wordt voorgeschoteld. Zeker in gezelschap houd ik het maar een beetje in het midden, over het algemeen gebeurt het zo weinig dat je bij anderen eet en de volgende dag heb je het weer helemaal zelf in de hand. Maar dat is mijn regel, iedereen heeft zo z’n eigen regels. De één vindt vegetarisch zijn aandachttrekkerij, de ander vindt het belachelijk dat anderen überhaupt nog vlees eten.

Wat jij gedaan hebt, vind ik echt heel attent. En je hebt helemaal gelijk dat je je te kakken gezet voelt als je speciaal Vega-burgers voor iemand koopt en diegene valt over wat vleesvet en gaat vervolgens doodleuk kipsalade eten. Ik weet niet zo goed of het dan meteen einde vriendschap zou zijn, waarschijnlijk uiteindelijk wel omdat het onuitgesproken tussen ons in zou blijven hangen. Hoe belachelijk ook, (want dat wordt het voorval dan, als de kou er lange tijd door in de lucht blijft) – als de vriendschap waardevol genoeg is, zou ik er toch op terugkomen.

Ik eet zelf heel weinig vlees, vind het gewoon niet lekker en ik hou niet van de textuur in mijn mond. Maar ik heb er geen problemen mee als anderen wel graag een stuk vlees eten. 

Voor mij zou het eraan liggen hoe goed de vriendschap voorheen was of ik ermee door zou gaan of toch afkappen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.