Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Is dit normaal??!!


Rebecca87 schreef op 19-02-2023 om 11:54:

[..]

Bedankt voor je verheldering. Ik denk inderdaad dat hij beter af is zonder mij! Überhaupt beter voor iedereen! Want met mij valt niet te leven.

Google eens op passief-agressief gedrag! Dit is NIET gezond. Op deze manier saboteer je al je relaties. Zelfs hier online. Het lijkt me heel verstandig als je hieraan gaat werken, want op deze manier verziek je straks ook nog de relatie met je zoon.

Allemaal niet onaardig bedoeld, maar been there, done that. Echt, je kunt dit alleen maar zelf veranderen. En je MOET dit ook veranderen. Want het is vergif, deze houding.

Rebecca87

Rebecca87

19-02-2023 om 19:19 Topicstarter

Jonagold schreef op 19-02-2023 om 16:00:

[..]

Google eens op passief-agressief gedrag! Dit is NIET gezond. Op deze manier saboteer je al je relaties. Zelfs hier online. Het lijkt me heel verstandig als je hieraan gaat werken, want op deze manier verziek je straks ook nog de relatie met je zoon.

Allemaal niet onaardig bedoeld, maar been there, done that. Echt, je kunt dit alleen maar zelf veranderen. En je MOET dit ook veranderen. Want het is vergif, deze houding.

Ik weet het😓 Ik weet het!!!! Maar hoe? Hoe kom ik hier vanaf! Ik WIL veranderen! Ik wil 'normaal' zijn maar hoe!!!! Ik weet het niet meer. Ik weet dat ik het doe maar ik het gebeurd gewoon!

Psychiater/medicatie en therapie.
Gr Angela 

Rebecca87 schreef op 19-02-2023 om 19:19:

[..]

Ik weet het😓 Ik weet het!!!! Maar hoe? Hoe kom ik hier vanaf! Ik WIL veranderen! Ik wil 'normaal' zijn maar hoe!!!! Ik weet het niet meer. Ik weet dat ik het doe maar ik het gebeurd gewoon!

Door maandag je behandelaar te bellen

Rebecca87 schreef op 19-02-2023 om 19:19:

[..]

Ik weet het😓 Ik weet het!!!! Maar hoe? Hoe kom ik hier vanaf! Ik WIL veranderen! Ik wil 'normaal' zijn maar hoe!!!! Ik weet het niet meer. Ik weet dat ik het doe maar ik het gebeurd gewoon!

Ben je al die tijd bij dezelfde behandelaar geweest? Heb je nu nog therapie? Je kunt ook kijken naar een wat meer praktische insteek, een coach bijvoorbeeld. NLP is een goed middel om je eigen gedachten en gedrag te leren sturen.

Om te veranderen moet je vier stappen zetten. De eerste stap is inzicht in wat je doet, die heb je al kunnen zetten, dus dat is heel goed. Stap 2 is achteraf zien dat je het (weer) gedaan hebt en daar dan bij de ander op terugkomen, excuses aanbieden en uitleggen. Volgens mij ben je daar ook al mee bezig. Stap 3 is jezelf halverwege terugfluiten. Dat is lastig, maar zeker wel te doen. Want je weet al dat je het doet, terwijl je het doet. Zoals die post van 11:54 uur. De volgende keer type je het wel, maar verstuur je het niet. Je denkt er even over na wat wél een normale of helpende of realistische reactie is en geeft die. En daarna beloon je jezelf. En stap 4 is het voorkomen. Dus je voelt je eerste reactie, je bedenkt VAN TEVOREN dat dat niet is wat je wil, en je past je reactie aan. Het grappige is, dat dat nieuwe paadje dat je gedachten volgen vanzelf inslijt als je het maar vaak genoeg herhaalt. Een kwestie van DOEN dus. En je emoties volgen je gedachten, dus via je gedachten kun je je emoties sturen. Veel mensen denken dat het andersom is, dat er eerst emotie is en dan pas een gedachte, maar dat is niet zo.

Echt, je hebt de sleutel zelf in handen. Oefen ermee. Je vriend wil, om wat voor reden dan ook, nu even weinig contact met je. Neem dat aan als feit. Hang er geen oordeel aan. Dat hij zijn zoon heeft, komt omdat moeders het kind niet op wil vangen. Het uitstapje naar de dierenwinkel is waarschijnlijk precies dat, een uitstapje om zijn zoon bezig te houden. Maar dat maakt allemaal niet uit. Hij heeft op dit moment geen ruimte voor jou. Accepteer dat. Iedereen is anders, jouw manier van ziek zijn is de zijne niet. Net zoals dat iedereen op een andere manier omgaat met verdriet. Er is geen fout of goed. Het is zoals het is. Zijn manier zegt niets over jou of over zijn gevoel voor jou.

Ik herken het wel hoor. Mijn man had toen we elkaar net kenden regelmatig last van migraine. Ik wilde dan voor hem zorgen, dekentje, kopje thee, koud washandje, whatever. Maar hij wilde alleen maar ALLEEN zijn. Ik voelde dat als een enorme afwijzing. Tot ik later van anderen met migraine hoorde dat zij precies hetzelfde hebben. Ze kunnen geen prikkels verdragen, geen licht, geen geluid, geen zware deken, niks. Dus het klopte wat mijn man zei, hij wilde gewoon met rust gelaten worden. En nog, als hij eens ziek is, wil hij zo min mogelijk polonaise. Dat gaat lijnrecht in tegen de behoeften van mijn innerlijke Florence Nightingale, maar HIJ is ziek, dus hij bepaalt.

Je kunt het, echt. Je bent zelf de enige die je daarbij in de weg staat. Maak een nieuw mantra voor jezelf. In plaats van tegen jezelf te zeggen dat het ‘gewoon gebeurt’ zeg je tegen jezelf ‘ik bepaal mijn eigen gedachten en mijn eigen gedrag’. En je went jezelf aan om niet direct te reageren. Zeker met appen is dat erg makkelijk, gewoon je telefoon 5 minuten wegleggen en nadenken over hoe je wil reageren. Dat is mooi oefenmateriaal.

Succes!

Het advies van Jonagold is heel waardevol in mijn ogen. Je uitspraken van 'met mij valt niet te leven' is in alle opzichten ongezond. Je slaat de discussie dood als mensen je proberen te helpen, je praat jezelf naar beneden, ondermijnt je eigenwaarde en als je daar naar gaat leven, gaan mensen dat ook zo ervaren. Waardoor jij weer bevestigd wordt in je negatieve en destructieve gedachten.

Als je al twintig jaar therapie hebt, heb je waarschijnlijk best wel issues met jezelf. Je hebt nu een concrete situatie waarin jij alles veel te veel op jezelf betrekt en waar je aan wil werken. Voor jezelf, voor je kind en voor je partner. Ga hiermee aan de slag met je therapeut. 

hoe gaat het nu met je?

Rebecca87

Rebecca87

20-02-2023 om 07:59 Topicstarter

bedankt Jonagold voor je lieve tekst. Wat is NLP? Dan kan ik daar even naar kijken. 
Het gaat opzich wel goed. De heftige spanning is redelijk uit mijn lijf nu. 
Het is niet dat ik al 20 jaar continu therapie heb. Ik heb meerdere behandelaars gehad. Maar het hielp vaak maar tijdelijk. In 2011 ben ik maat zelf opzoek gegaan en kwam bij een hypnotherapeut uit. Daar ben ik een jaar lang geweest. Helaas word dat niet vergoed en dat is best een dure hobby zeg maar. Maar daar heb ik wel het meeste aan gehad. 
Maargoed dat was allemaal wel gericht op mijn angststoornis en niet op mijn debiele gedrag naar andere zeg maar. 

Ik vind het heel lastig om een goede therapeut te vinden. Ik zou zo graag iemand willen die écht met mij aan de slag gaat. Uit ervaring is het vaak allemaal zo oppervlakkig en standaard dat je vaak het idee heb van ja leuk, maar ik heb er niet zoveel aan! Dus ja hoe vind je iemand die écht goed is! Dat vind ik erg moelijk. 

Waar denk je dat je dan wel wat aan hebt? Let op: diepgravende psycho-therapie blijkt in de praktijk helemaal niet zoveel op te leveren, hooguit vind je ergens in je verborgen verleden een 'schuldige' (afwezige vader, dominante moeder etc.).
NLP is neuro-linguitisch programmeren. Een oefening van het denken om in het hier-en-nu te zijn (heb ik altijd begrepen).
de vier stappen van Jonagold zijn waardevol. Ik zou er wel 1 stap aan vooraf laten gaan: je oet het wel echt willen om ervan af te komen. Dat klinkt heel simpel, natuurlijk wil je dat. Maar het betekent wel dat je een bepaald patroon waarmee je tot nu toe functioneert en relaties met andere mensen tekent, dat je dat patroon achter je moet laten zonder dat je al weet welk ander patroon daarvoor in de plaats kan komen. Dus het vraagt iets loslaten wat heel vertrouwd en vanzelfsprekend is.

Tsjor

Rebecca87

Rebecca87

20-02-2023 om 12:00 Topicstarter

tsjor schreef op 20-02-2023 om 11:19:

Waar denk je dat je dan wel wat aan hebt? Let op: diepgravende psycho-therapie blijkt in de praktijk helemaal niet zoveel op te leveren, hooguit vind je ergens in je verborgen verleden een 'schuldige' (afwezige vader, dominante moeder etc.).
NLP is neuro-linguitisch programmeren. Een oefening van het denken om in het hier-en-nu te zijn (heb ik altijd begrepen).
de vier stappen van Jonagold zijn waardevol. Ik zou er wel 1 stap aan vooraf laten gaan: je oet het wel echt willen om ervan af te komen. Dat klinkt heel simpel, natuurlijk wil je dat. Maar het betekent wel dat je een bepaald patroon waarmee je tot nu toe functioneert en relaties met andere mensen tekent, dat je dat patroon achter je moet laten zonder dat je al weet welk ander patroon daarvoor in de plaats kan komen. Dus het vraagt iets loslaten wat heel vertrouwd en vanzelfsprekend is.

Tsjor

Bedankt Tsjor,

Ja ik wil het echt!!! En ik ben mij ervan bewust dat ik dan inderdaad opnieuw dingen moet leren en mijn oude patroon die ik al jaren gewend ben los moet laten. Maar zoals andere hier al eerder zeiden: Ik ben mij ervan bewust dat ik het doe dat is een al stap. En daar ben ik ook 'blij' om. En ik wil het ook echt veranderen dus dat is ook een goede motivatie!

Als ik Google op dat NLP dan zie ik echt opleidingen... klopt dat? Alsof je zelf een coach wil worden. Niet echt dat je naar iemand toegaat die dat toepast zeg maar... 

Rebecca87

Rebecca87

20-02-2023 om 15:10 Topicstarter

nou net contact gehad met zijn schoonzus. 
Heb aan haar gevraagd wat ik zou kunnen doen om te helpen. Zij kent hem al 15 jaar...

Wat blijkt. .. meneer is gewoon gezellig bij zijn ouders weten eten met zijn zoontje vrijdag. ( dat is standaard de dag dat ze daar eten )
En die verjaardag van zijn neefje daar is hij dus ook gewoon geweest. Terwijl hij tegen mij zegt dat ie zijn zoontje alleen heeft afgezet en daarna zijn bed in is gegaan! Nou ondertussen stond meneer dus gewoon gezellig te doen op die verjaardag! Nou nou wat gaat het dan slecht. 

Dus ik bel hem net om dat te zeggen... ja ik probeer mezelf bij elkaar te rapen en normaal te doen in de hoop dat het helpt maar het heeft niet geholpen. En ik heb er verder niet over nagedacht dat tegen je te zeggen. 

Nou ben benieuwd wat ik hier dan mee moet!

Maar waarom heb je je schoonzus gebeld? Jullie hebben een LAT-relatie sinds 2 jaar, jullie hebben allebei een eigen leven. Je vriend geeft heel duidelijk aan dat hij ruimte nodig heeft omdat het niet zo goed met hem gaat. Maar jij betrekt dat meteen op jezelf en gaat hem dagelijks bellen en appen met vragen over of jullie relatie nu over is. Wat (uiteraard) niet zo is. En nu bel je zelfs met zijn schoonzus. En ‘confronteert’ hem met zijn ‘leugens’. Jij gaat op deze manier keer op keer over zijn grenzen heen. Waarmee je naar mijn idee zelf de bom legt onder jullie relatie. Ik zou het er ook Spaans benauwd van krijgen. Ook al zou ik het snappen.
Doe een (flinke) stap terug en laat hem nu het initiatief voor contact nemen.

Dat liegen zou ik ook niet tof vinden, maar zijn familie bellen om te controleren gaat echt te ver. Dat zou voor mij wel een breekpunt zijn, een dergelijke motie van wantrouwen. 

Hij stuurt dat hij ziek is. Dan laat je hem met rust en vraagt af en toe hoe het is en of je iets voor hem kan doen. Meer niet. 

MamaE schreef op 20-02-2023 om 15:33:

Dat liegen zou ik ook niet tof vinden, maar zijn familie bellen om te controleren gaat echt te ver. Dat zou voor mij wel een breekpunt zijn, een dergelijke motie van wantrouwen.

Hij stuurt dat hij ziek is. Dan laat je hem met rust en vraagt af en toe hoe het is en of je iets voor hem kan doen. Meer niet.

Nou idd dat controleren gaat wel heel ver hoor. TO, zo hoor je niet te handelen. Je bent er erg obsessief mee bezig. Misschien dat hij daarom wel " liegt", omdat jij er zo'n punt van maakt.

Rebecca87 schreef op 20-02-2023 om 15:10:

nou net contact gehad met zijn schoonzus.
Heb aan haar gevraagd wat ik zou kunnen doen om te helpen. Zij kent hem al 15 jaar...

Wat blijkt. .. meneer is gewoon gezellig bij zijn ouders weten eten met zijn zoontje vrijdag. ( dat is standaard de dag dat ze daar eten )
En die verjaardag van zijn neefje daar is hij dus ook gewoon geweest. Terwijl hij tegen mij zegt dat ie zijn zoontje alleen heeft afgezet en daarna zijn bed in is gegaan! Nou ondertussen stond meneer dus gewoon gezellig te doen op die verjaardag! Nou nou wat gaat het dan slecht.

Dus ik bel hem net om dat te zeggen... ja ik probeer mezelf bij elkaar te rapen en normaal te doen in de hoop dat het helpt maar het heeft niet geholpen. En ik heb er verder niet over nagedacht dat tegen je te zeggen.

Nou ben benieuwd wat ik hier dan mee moet!

Ik ben juist benieuwd naar waarom je eerst schoonzus belt en vervolgens hem belt en hem niet gewoon met rust laat.

3 uur ervoor zeg je dat je het echt wilt en nu ben je er toch weer ingesprongen. Je wilt het maar houdt het nog geen paar uur vol?

Waarom heb je niet gewoon even een contactpauze? Waarom moet er de hele tijd gecommuniceerd worden?

Je vertrouwd het niet, je voedt dat zelf. Je maakt je relatie kapot wat ik al zei en dan heb je de bevestiging die je zoekt: hij wil me niet.

Alleen is dat de onjuiste gedachte, omdat je dat puur aan je denkwijze te danken hebt.

Iedereen kent onzekerheden in relaties. Niemand kan in het hoofd van een ander kijken. We zijn allemaal wel eens bang en onzeker, we controleren allemaal wel eens wat.

Een beetje achterdocht is gezond, maar bij jou is het op hol geslagen. Vraag of je huisarts een goede therapeut weet voor jouw probleem. Eentje die wat verder gaat dan alleen een spiegel voorhouden. Er moet namelijk best wat gereset worden en dat kan niet overal. 

Zoek op NLP in combinatie met coach/therapeut en je woonplaats.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.