Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Je man / vrouw alleen familie laten gaan


Alleen naar familie deed ik in mijn eerste huwelijk zeker. Mijn huidige man vind het gezellig om naar familie te gaan, dus meestal gaat hij mee (alleen als het echt niet uitkomt niet).
Vorig jaar zijn wij verhuisd naar een locatie op 2uur rijden afstand. Mij houdt het niet tegen om op bezoek te gaan. Ik ga ook voor een aantal uur heen-en-weer. Over mijn ouders hoef ik mij geen zorgen te maken, die zijn bij ons komen wonen.
Als zij naar familie gaan, nemen ze meestal een paar overnachtingen erbij en gaan dan meerdere mensen af.
Wij ons huis nog aan het opknappen, maar als het klaar is, dan hebben wij ook een logeerkamer voor mensen die op bezoek komen. Verder houden wij altijd rekening met bezoek. Voor mij is het geen enkel probleem om 's middags warm te eten bijvoorbeeld

Ik zou proberen dat schuldgevoel los te laten. Je schoonouders zijn niet erg flexibel en houden onvoldoende rekening met jullie. Je man heeft daar zo te zien niet zoveel problemen mee of in elk geval gaat hij liever heen en weer dan aan zijn ouders duidelijk te maken dat het zo niet kan. Maar ik lees niet dat hij per se wil dat jij meegaat (of heb ik iets gemist?), dus kennelijk is dit voor hem geen punt. Dan hoef je je ook niet schuldig te voelen. 

Misschien vindt hij het geen probleem om lange stukken te rijden; mijn partner is ook zo, die ziet er geen probleem in om een lang stuk te rijden voor iets onbenulligs (in mijn ogen dan). Dat moet hij weten, en hij verwacht ook niet van mij dat ik altijd mee ga. 

Als je man wel verwacht dat je steeds meegaat, dan moet jij een serieus gesprek hebben met je man, en/of je man moet een serieus gesprek hebben met zijn ouders. 

corrybnn schreef op 18-06-2023 om 16:17:

Het is meer mijn schuldgevoel richting mijn man die opspeelt als ik niet mee ga. Het zijn zijn ouders en hij gaat daar flexibeler mee om. Als ik mee ga ben ik niet erg relaxed want schoonvader steekt rustig om 19.00 uur de bbq aan en weet je wel hoe laat het gaat worden. Alles is met de beste intenties maar sinds ze met pensioen zijn is het werkende leven met zijn ritme voor hun verdwenen.

Dit is tussen je man en jou. Je schoonouders houden geen enkele rekening met jullie. Ze knijpen de tijd dat jullie welkom zijn helemaal af tot één avond omdat zij zo druk-druk-druk zijn met andere dingen waarin ze geen aanpassingen kunnen en willen doen, en ze ook nog tijd moeten hebben om op zaterdagavond te relaxen. Er zijn geen alternatieven. En als jullie dan meebewegen, houden ze ook nog eens helemaal geen rekening met het feit dat jullie nog 2,5 uur terug moeten rijden. Ik vind dat persoonlijk heel extreem gedrag. 

Is dit wel eens besproken, hoe dit voor jullie is? Ik lees niks over dat je man aandacht zou hebben gevraagd voor jullie perspectief. Hierdoor denken je schoonouders misschien dat het jullie allemaal niet zoveel uitmaakt? Hij past zich dan immers stilzwijgend aan. Maar nogmaals: ik vind het een extreme aanpassing. Ik vind het dus absoluut niet nodig om een schuldgevoel te hebben dat jij daarin niet meegaat, letterlijk en figuurlijk. Die bezoekjes moeten ook voor jullie plezierig zijn en energie opleveren. Voor jou is dat niet zo. Heel logisch ook, gezien de druk die erop staat. Je man zou dat mee moeten nemen naar zijn ouders en vindt hij dat niet nodig of wil hij dat niet, dan is het kennelijk voor hem helemaal niet zo erg belangrijk dat je meegaat en kun je met een gerust geweten thuisblijven. 

laat me raden..biblebelt in zeeland? Ger. Gem of zoiets? Daar is 2x per zondag naar de kerk gaan heel gebruikelijk en ze wijken er ook niet vanaf. Hoe vaak gaan jullie of gaat je man erheen? Zaterdagavond zou een optie zijn, maar zo gaat wel jullie hele weekend eraan. Ook al gaat je man alleen, is het voor jou ook niet gezellig. Ik zou ze doordeweeks met de trein laten komen. Maximaal 1 x per maand en dan kunnen ze de volgende dag terug. Zou max 1x per 2 a 3 mnd zelf die kant op rijden. 

Je schoonouders komen erg inflexibel over. Mijn hemel zeg, mensen zitten vijf uur in de auto om hen te bezoeken en dan zijn ze hooguit op zondagavond een paar uurtjes welkom. Graag of niet. Ik zou er ook geen verlof voor opnemen of je in allerlei bochten gaan wringen. Ik kan erg slecht tegen dit soort zichzelf (en God/de kerk) centraalstellend in het leven-gedrag. Leuk dat zij met pensioen zijn en een ander ritme hebben, ze snappen toch wel dat dat voor jullie anders ligt? En zo niet, dan ligt het aan hun.

Mijn schoonouders wonen op anderhalf uur rijden en daar zijn we altijd heel de dag welkom. Wel vooraf even laten weten dat we komen zodat we niet voor een dichte deur staan, maar als ze er een keer iets voor moeten afzeggen doen ze niet moeilijk.
Ze zullen vast heel overtuigd gelovig zijn, streng in de leer etc. maar ik vraag me dan toch af wat God uiteindelijk belangrijker vindt; dat je elke zondag twee keer naar de kerk gaat om Hem te dienen of dat je omziet naar je naasten en daar letterlijk en figuurlijk ruimte voor maakt in je leven? 

Die bbq kan toch ook op zaterdagavond aan?
Ik zou het omdraaien: zaterdagavond op bezoek bij schoonouders en zondag een gezellige dag samen.

Hoezo ben jij de enige met een schuldgevoel?

ja altijd! Wij rijden 2 uur heen en 2 uur terug. Vaak blijven we een weekend daar met de kids. Dan help ik met schoonmaken en mijn man gaat dan koken of barbecueën ofzo. Ik kom ook altijd met zware boodschappen…. Dingen die ze niet makkelijk kunnen tillen want ze zijn oud. Ze hebben katten en mijn kinderen vinden dat geweldig daar spelen ze dan meeZ Ik vind het ook Belangrijk om dit aan je kinderen mee te geven want….als jij later op leeftijd bent en wellicht eenzaam woont gaan je kinderen ook aan hun momenten met oma en opa denken en zullen ze je hopelijk ook niet in de steek laten. Je hoeft niet elke week hoor, sinds je zo ver weg woont. Maar iedere maand is prima te doen toch?

Gulum schreef op 21-06-2023 om 00:09:

ja altijd! Wij rijden 2 uur heen en 2 uur terug. Vaak blijven we een weekend daar met de kids. Dan help ik met schoonmaken en mijn man gaat dan koken of barbecueën ofzo. Ik kom ook altijd met zware boodschappen…. Dingen die ze niet makkelijk kunnen tillen want ze zijn oud. Ze hebben katten en mijn kinderen vinden dat geweldig daar spelen ze dan meeZ Ik vind het ook Belangrijk om dit aan je kinderen mee te geven want….als jij later op leeftijd bent en wellicht eenzaam woont gaan je kinderen ook aan hun momenten met oma en opa denken en zullen ze je hopelijk ook niet in de steek laten. Je hoeft niet elke week hoor, sinds je zo ver weg woont. Maar iedere maand is prima te doen toch?

Het probleem hier is dat ze in totaal vijf uur moeten rijden en slechts enkele uurtjes welkom zijn op zondagavond, terwijl op maandag de wekker weer vroeg gaat.
Het gaat niet om wat TS en haar partner zouden willen doen, maar om wat de schoonouders in kwestie toestaan en in hoeverre dat realistisch en haalbaar is.

MamaE schreef op 21-06-2023 om 10:15:

[..]

Het probleem hier is dat ze in totaal vijf uur moeten rijden en slechts enkele uurtjes welkom zijn op zondagavond, terwijl op maandag de wekker weer vroeg gaat.
Het gaat niet om wat TS en haar partner zouden willen doen, maar om wat de schoonouders in kwestie toestaan en in hoeverre dat realistisch en haalbaar is.

Zondagavond alleen welkom??? Damn niet echt bepaald gastvrij!! Tja dan vind ik het ook best raar van die schoonouders. Je moet je bezoek/+kinderen vooral altijd welkom laten heten vind ik persoonlijk dan zullen ze zelf ook graag komen naar je. 

Ik zou als ik TO was je man even laten praten met zijn ouders en ik vraag me af werken de schoonouders?

Gulum schreef op 21-06-2023 om 10:39:

[..]

Zondagavond alleen welkom??? Damn niet echt bepaald gastvrij!! Tja dan vind ik het ook best raar van die schoonouders. Je moet je bezoek/+kinderen vooral altijd welkom laten heten vind ik persoonlijk dan zullen ze zelf ook graag komen naar je.

Ik zou als ik TO was je man even laten praten met zijn ouders en ik vraag me af werken de schoonouders?

Als je nou eerst gewoon even goed de openingspost leest

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.