Relaties

Flair12
09-10-2025 om 13:41
Kerst vieren
Hoi,
Onze relatie met familie is denk ik zoals bij vele complex. De klik is er niet, interesse is er weinig naar elkaar. We zien elkaar alleen met feestdagen en dan is het ook erg oppervlakkig, er vallen vaak stiltes of iemand overheerst en de rest hangt erbij. Het werkt gewoon niet en ieder heeft zijn eigen leven waardoor je elkaar buiten feestdagen niet opzoekt. Niet gezellig. Nou komt straks kerst aan en ik heb eigenlijk geen zin in verplichting met familie die eigenlijk elkaar daar buiten nooit ziet. Maar als je kerst dan niet viert dan zie je ze straks helemaal niet meer. Hebben jullie een alternatieve manier van vieren als de familie uit elkaar is gevallen of als het niet heel lekker loopt? Of gewoon hiermee ophouden? Een lange kerstdiner zie ik op deze manier niet zitten. Ik ben liever gewoon met mijn gezin.

Mugs
09-10-2025 om 13:47
Als er dan toch geen klik is, hoe erg is het dan om elkaar helemaal niet meer te zien? Ik zou het gewoon vieren zoals jij wilt: lekker met je gezin

Tijgeroog
09-10-2025 om 13:49
Alleen een borrel, of alleen koffiedrinken of alleen lunch.
En accepteren en uitzitten.
En niet te veel druk op kerst leggen. Je kan ook op een ander moment gewoon met je gezin zijn.

Ginevra
09-10-2025 om 14:01
Asl je er helemaal geen zin meer in hebt: niet meer gaan. Het is geen wettelijke verplichting. En je kunt ook een vakantie boeken zodat je met je eigen mensen weg bent met kerst.
Als je toch nog wel iets samen wil doen: doe iets anders dan "hangen en vreten" binnen. Ik zeg het wat onaardig maar meestal wordt een ongezellige groep niet gezelliger van binnen zitten en eten. Doe een lunch, dat is korter en daarna gaat ieder weer zijn ding doen.
Of spreek af met z'n allen een boswandeling te maken. Daarna soep en stokbrood en iedereen weer wegwezen.

Flair12
09-10-2025 om 14:14
Ginevra schreef op 09-10-2025 om 14:01:
Asl je er helemaal geen zin meer in hebt: niet meer gaan. Het is geen wettelijke verplichting. En je kunt ook een vakantie boeken zodat je met je eigen mensen weg bent met kerst.
Als je toch nog wel iets samen wil doen: doe iets anders dan "hangen en vreten" binnen. Ik zeg het wat onaardig maar meestal wordt een ongezellige groep niet gezelliger van binnen zitten en eten. Doe een lunch, dat is korter en daarna gaat ieder weer zijn ding doen.
Of spreek af met z'n allen een boswandeling te maken. Daarna soep en stokbrood en iedereen weer wegwezen.
Zoiets zat ik ook te denken. Maar ik weet niet of de anderen dat natuurlijk willen. Krijgen je daar weer gehannes over. Klopt van samen binnen zit wordt het niet gezellig. Iets doen zorgt voor meer afleiding.

Poezekat
09-10-2025 om 14:40
Hebben jullie wel allemaal contact (hoe sporadisch ook) via whatsapp? Misschien een poll aanmaken met meerdere opties en kijken waar iedereen voor kiest?

Flair12
09-10-2025 om 15:06
Poezekat schreef op 09-10-2025 om 14:40:
Hebben jullie wel allemaal contact (hoe sporadisch ook) via whatsapp? Misschien een poll aanmaken met meerdere opties en kijken waar iedereen voor kiest?
Ja dat hebben we wel. Daar ga ik goed over nadenken. Zijn hier meer mensen die alleen met gezin kerst vieren? Of we met de hele familie?

Ginevra
09-10-2025 om 15:37
Flair12 schreef op 09-10-2025 om 14:14:
[..]
Zoiets zat ik ook te denken. Maar ik weet niet of de anderen dat natuurlijk willen. Krijgen je daar weer gehannes over. Klopt van samen binnen zit wordt het niet gezellig. Iets doen zorgt voor meer afleiding.
Ja daar komt gehannes van. Vooral als je met een poll concensus probeert te bereiken. Dan raak je in een impasse en verandert er niks.
Wat wij doen als we iets (niet per se kerst, maar in het algemeen) op een bepaalde manier willen, is zelf de regie nemen. Niet een democratische discussie gaan voeren, maar mededelen hoe jij het wil gaan doen en wie wil kan aansluiten.
In dit geval zou dit dus een bericht aan de familie kunnen zijn met de strekking
"wij gaan dit jaar met kerst lekker actief naar buiten. We gaan op 1e kerstdag een rondwandeling daar-en-daar doen, en daarna is er onze beroemde huisgemaakte bospaddenstoelensoep met broodjes en chocolademelk bij ons thuis. Het lijkt ons gezellig als jullie willen aansluiten, je bent van harte welkom. Laat het dan even weten en dan verzamelen we om 14 uur daar-en-daar. Verdere kerstdiners etc slaan we even over. Hopelijk tot dan!"
Toevoeging: democratie is overrated, in zo'n geval. Vind ik. Als het al jaren niet echt leuk is, verzin dan iets wat jij tenminste leuk vindt en nodig de rest daar hartelijk bij uit. Als de anderen liever in een AYCE gaan zitten, laat ze dan lekker maar dan heb je toch al geen zin om mee te gaan.

Evaluna
09-10-2025 om 16:04
Heel herkenbaar, ik heb vorige jaar een poging gedaan, maar kwam van een koude kermis thuis.
Ik zou degene zijn die niet met de rest wilde samen zijn
Probeer je ook eens te verbinden. Het is een lunch geworden. Precies lang genoeg.
Dit jaar gaan we naar schoonfamilie aan de andere kant van het land, ik ben er helemaal klaar mee.

Valeria
09-10-2025 om 16:15
Flair12 schreef op 09-10-2025 om 15:06:
[..]
Ja dat hebben we wel. Daar ga ik goed over nadenken. Zijn hier meer mensen die alleen met gezin kerst vieren? Of we met de hele familie?
Met mijn familieleden alleen als ze niet op vakantie zijn. Met mijn mans familieleden nooit meer.
Dus we zijn wel eens alleen met ons gezin met kerst. Ook omdat het steeds lastiger is geworden voor mijn familieleden met ex-partners om alles af te stemmen. Dan zijn de kinderen van A op eerste kerstdag bij de andere ouder, en de kinderen van B op tweede kerstdag bij de andere ouder, en vertrekt C op kerstavond op vakantie enz.

Poezekat
09-10-2025 om 16:28
Flair12 schreef op 09-10-2025 om 15:06:
[..]
Jarenlang vierden we kerst bij mijn ouders thuis, kinderen met aanhang. Op den duur werd het voor mijn ouders te zwaar en kwamen ze de ene dag bij mijn zus en de andere dag bij ons eten (we stemden dat goed op elkaar af). Onze zoon met vriendin zijn niet altijd bij ons met kerst, als ze er wel zijn vinden we het prima maar als er andere plannen zijn, is dat ook geen probleem. Haar ouders wonen in het buitenland en ik kan goed begrijpen dat ze dan wat feestdagen daar willen vieren.