Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Klaar-mee

Klaar-mee

25-08-2017 om 09:12

klaar met vriendschap, hoe vertellen?

Even getwijfeld of ik dit in de rubriek relaties zou neerzetten, maar ja, het gaat ten slotte over een relatie.

Ik heb een vriendschap, al dik dertig jaar, waarbij ik me niet meer lekker voel. We hebben ons tijdens onze studietijd leren kennen. Ik heb daarna na veel omzwervingen, een gezin gesticht, zij is altijd vrijgezel gebleven. Dat was nooit erg, want zij kon bij bezoekjes aan mij zich een beetje aanschurken tegen family-life (en daarna weer heel blij zijn terug te gaan naar haar eigen rustig huisje) en ik kon me bij haar laven aan de rust in huis en "het stadse leven". We wonen 250 km uit elkaar, dus bezoekjes gingen altijd met een logeerpartij gepaard. We zien elkaar 2-3 keer per jaar. Ik ga vaker naar haar dan zij naar mij vanwege mijn behoefte om me even te onttrekken aan de zorg voor het gezin. Zij beschouwt mij als een van haar beste vrienden en verkeert in de veronderstelling (en dat dacht ik ook) dat dat wederzijds was.

Zij is altijd de dominante geweest, ik altijd de inschikkelijke. Dat werkte best. Ik ben niet zo moeilijk en kon dat dominante van haar wel verdragen. De laatste 10 jaar echter ervaar ik dat haar dominante eigenschappen sterker worden, en ik ben in mijn ontwikkeling ook inmiddels zover dat ik wat meer tegengas geef, niet alles meer wil pikken Vroeger gaf ik omwille van de sfeer niet uitgesproken mijn visie zaken waar zij tegenaan liep, omdat ze slecht tegen in haar ogen "kritiek" kan: mijn manier is altijd een beetje goedmoedig, wel voorzichtig iets aanzwengelen, maar als ik merkte dat het niet goed viel hield ik erover op. Maar ik ben daarin ook veranderd, heb geleerd (o.a. door een burnout en een traject bij een psycholoog) meer voor mezelf op te komen, en niet meer mee te gaan in bepaald gedrag.

In discussies, waar zij bepaalde (in mijn belevening starre) denkbeelden heeft, probeer ik haar andere zienswijzen te laten zien. En daar zit hem nu de bottleneck, daardoor raakt zij dus enorm geïrriteerd. De laatste keer flipte ze, toen ik haar bij een gesprek over een onderwerp wat haar heel erg raakt, geen gelijk gaf, maar opperde dat er ook nog een andere kant aan het verhaal zou kunnen zitten. Ze wilde eigenlijk op stel en sprong vertrekken, maar ik wilde niet dat het zo zou escaleren en heb op dat moment dus sorry gezegd, dat ik iets aansneed wat voor haar blijkbaar onbespreekbaar is, en dat ik dat verkeerd had ingeschat.

Nu een paar dagen later ben ik daarover aan het nadenken, en eigenlijk zit dat hele gedrag/patroon me niet lekker. Ik ben er gewoon een beetje klaar mee. Het is alsof de schellen van mijn ogen zijn gevallen en ik nu pas zie hoe dat de afgelopen jaren is versterkt, en hoe ongemakkelijk ik me daarbij inmiddels voel. Ik mag niet te veel spatjes hebben want dan hebben we ruzie. Ik kan slecht tegen ruzie, en dan kom ik dus ook tot de conclusie dat deze "vriendschap" mij dat niet waard is. Zij gaat er echter prat op dat wij al zo'n lange vriendschap hebben, dat benoemt ze ook naar anderen, en dat het dan toch iedere keer goed is, en dat ik in haar hart zit etc. Het zal allemaal wel, maar dat gevoel heb ik dus niet. Eerlijk gezegd was het de laatste keer een opluchting dat ze wegging. Ik zit zelf niet heel dik in de vrienden, maar ja, dat is voor mij geen reden om dit maar te blijven doorstaan. Er waren ook zeker leuke kanten, maar ja, om nu daarvoor deze positie te blijven bekleden, dat wil ik eigenlijk niet. Haar patroon is dat zij op een gegeven moment ook weer breekt met vrienden, omdat ze het ermee gehad heeft, of omdat ze niet om kan gaan met bepaald gedrag. Zo heeft ze ook gebroken met haar broers en zussen. Ze is de jongste thuis en altijd de favoriet van haar vader geweest (zegt ze zelf). Met haar moeder had ze geen beste verstandhouding en nu vindt ze ook dat haar zussen haar teveel in de kindrol willen duwen.

Hoe nu verder ? Laten doodbloeden is raar. Gesprek aangaan, daar heb ik niet zoveel zin in. Haar de kans geven om zich anders op te stellen, daarin heb ik geen vertrouwen, het is karakterologisch. Brief sturen vind ik teveel eenrichtingsverkeer. Laten betijen en kijken hoe het zich ontwikkelt? Ik kan dit niet vergeten en heb eigenlijk geen zin meer om hier in de toekomst weer mee geconfronteerd te worden of hoe nu verder op de lange baan te schuiven. Ik wil er eigenlijk vanaf. Wat dat betreft zit ik zo in elkaar: je kan bij mij "heel lang aan", en dan ben ik een hele trouwe vriendin, maar als het dan gebeurt is, is het gebeurt.

Wie geeft raad?


Levina

Levina

25-08-2017 om 09:38

Is laten doodbloeden echt zo raar?

Ooit beëindigde een vriendin een vriendschap met mij via een e-mail. Waren allerlei goede redenen voor: we zagen elkaar weinig, investeerden allebei niet meer in de vriendschap, pasten eigenlijk niet zo goed meer bij elkaar. Toch was die e-mail een speer door mijn hart, het deed veel pijn. Het is echt jaren en jaren geleden, maar af en toe droom ik er zelfs nog van.

Ik denk dat je een vriendschap beter niet op kunt zeggen, tenzij daar zwaarwegende redenen voor zijn, als iemand echt ver over de schreef is gegaan, of iets dergelijks. Wat je vriendin doet is niet leuk en ik begrijp zeker dat je er klaar mee bent, maar valt daar toch niet echt onder.

Voor mij was het destijds beter geweest als de vriendin de vriendschap had laten doodbloeden. Omdat we allebei niet meer investeerden en voelden dat het niet echt goed zat, was dat toch wel gebeurd. Kan het misschien zijn dat je vriendin zelf ook wel aanvoelt dat het tussen jullie minder botert en dat ze daaruit conclusies trekt? Dan hoef je het niet 'uit te maken', maar komen er gewoon geen nieuwe afspraken meer. Dat zou je kunnen afwachten, ook al schrijf je dat je daar weinig zin in hebt - dan trap je in ieder geval niet op haar hart.

Als zij toch gaat aandringen op nieuwe afspraken, dan is het een ander verhaal. Dan zou ik de boot afhouden en kun je ook gerust zeggen dat je geen prettig gevoel hebt overgehouden aan jullie vorige 'date'. Maar echt uitmaken, dat is best rigoureus en kwetsend. En maakt het ook moeilijker, in ieder geval voor haar, de mooie herinneringen aan elkaar te koesteren.

Veel succes ermee, wat je ook kiest.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2017 om 09:49

Whatsappen jullie?

Als je het lastig vindt om je gedachten mondeling te bespreken, zou ik in eerste instantie via whatsapp (of messenger, of wat dan ook) opschrijven wat je wilt zeggen. Dan is het deel waarvan je misschien moet huilen of niet door uit je woorden kunt komen gedaan en misschien lukt het dan verder mondeling als je dat nog wilt. Ik zou geen echte brief sturen. Als een vriendschap zo lang geduurd heeft, verdient je vriendin wel een eerlijk gesprek. Ik kan me héél goed voorstellen dat je daar tegenop ziet, maar laten verwateren, of botweg schrijven dat het 'uit' is tussen jullie dat kan ook niet.

Ik zou in het schriftelijke deel wel tactvol blijven, omdat geschreven woorden door gebrek aan intonatie en ontbreken van lichaamstaal makkelijker verkeerd opgevat kunnen worden dan gesproken woorden. Dat komt hier op OO ook nog wel eens voor .

Jasmijn

Jasmijn

25-08-2017 om 10:03

zoals Levina

Ik zou het maar even laten gaan en laten verwateren zoals Levina oppert. De eerst volgende keer dat ze wil afspreken dan geef je aan dat je niet zo'n zin daarin hebt. Ze zal uiteraard vragen waarom en dan refereer je aan de laatste discussie. Daar zal ze dan denk ik op in gaan/ tegenin gaan en dan kan je verder praten. Je kunt dan besluiten voet bij stuk te houden en te zeggen 'ik wil de vriendschap beeeindigen om die-en-die reden' of zeggen 'voorlopig wil ik even niet afspreken' en dan zie je later wel weer wanneer ze weer contact opneemt. Wellicht laat zij het vanuit haar kant ook verwateren of je ziet het tegen die tijd wel weer eens.

Klaar-mee

Klaar-mee

25-08-2017 om 10:41

fijn

Fijn, al die reacties zo snel al. Ik heb gewoon niet zoveel zin meer in moeilijke mensen in mijn leven, waar het zoveel energie kost om het goed te houden, of zoveel van mezelf kost. En ik heb geleerd beter op mijn gevoel te letten. Als ik opgelucht ben dat iemand weg is, zit het niet goed.

Laten gaan is wel een goed idee denk ik. Ik heb zomaar het idee dat ik bij een gesprek dichtklap, dan overdondert ze me weer. En dan voel ik me weer geneigd om de boel te gaan sussen, dat is mijn automatische reactie.

Klaar-mee

Klaar-mee

25-08-2017 om 10:48

kaaskopje: ben niet emotioneel hierover

Ik hoef er niet van te huilen, die emotie voel ik er niet bij: dat is voor mij juist het teken dat ik er echt klaar mee ben. Als ik zou moeten huilen betekent dat dat het me raakt, en dat ik toch de vriendschap wil behouden. En dat gevoel heb ik nu helemaal niet. Daaruit concludeer ik dat ik dus te weinig voor haar voel om de vriendschap proberen in stand te houden. Ik heb dat niet vaak, ben juist best gevoelig. Waarschijnlijk had ik mentaal al afstand genomen, dat realiseer ik me pas nu.

Bij een andere vriendin is het contact een tijdje ook wat verwaterd en daar heb ik juist wel emoties bij, omdat ik haar niet wil verliezen. Dat komt ook wel weer goed.

Brief

Na het verwateren van een paar vriendschappen, had ik daar geen goed gevoel bij. Ik voelde mij niet sterk want waarom durfde ik het niet gewoon uit te leggen per brief.
De vriendschappen waren wel degelijk ook fijn geweest en waardevol. Maar je groeit ieder een eigen weg en dat kan gepaard gaan met het veranderen van ideeën.Door die veranderingen botsen de ontmoetingen, en dat is het laatste wat je wilt. Je wilt warme herinneringen houden aan die vriendschappen maar je bent veranderd. Dat was toch niet zo moeilijk op op te schrijven?

Juist omdat het gevoel van niet sterk voelen, met je mee gaat zolang je die actie uit de weg gaat, kan dat gevoel blijven knagen. En dat terwijl de sessies bij de therapeut je heeft doen inzien wie jij bent.

Li

Li

25-08-2017 om 11:19

Ach

Ze woont niet om de hoek, zo vaak zien jullie elkaar niet. Zij is eenzaam en overschreeuwt dat door te roepen dat de rest van de wereld toch niet deugt, zodat ze er niets aan mist. Vroeger had ze een belangrijke functie voor jou, want ze verloste je even van het moederschap, om het maar wat grof te zeggen. Nu heeft ze die functie niet meer, want je kinderen zijn groot, dus nu vallen haar negatieve eigenschappen je meer op. Dat heeft minder te maken met jouw assertiviteit, dan met het feit dat ze geen nut meer voor je heeft.

Ik weet niet hoe vaak jullie elkaar zien. Kun je niet een of twee keer per jaar blijven afspreken for old times' sake? Zij heeft jou geholpen, nu help jij haar, en je bijt dan maar even op je lip als ze rare meningen heeft. Zo belangrijk is het toch niet om altijd je mening te moeten kunnen spuien? Je kan altijd even stoom afblazen als je weer thuis komt. Zij kan dat niet. Zie jezelf meer als een soort maatschappelijk werkster.

Angela67

Angela67

25-08-2017 om 11:39

halverwege

chips, hele reactie getytp, bleek ik niet ingelogged te zijn?!
afijn;
1. laten verwateren als dat lukt (en als je dat zelf lukt) is het handigste.
2. anders stel je een afspraak halverwege voor. Doe ik met twee verschillende vriendinnen: rond een uur of 16:00 op een station afspreken in een stad tussen onze woonplaatsen in. Lekker kletsen, wandelen, samen eten en dan weer ieder naar huis. Voor dit 'probleem' zou het een goede tussenoplossing zjin - om haar niet direct voor het hoofd te stoten en wellicht de gezellige onderwerpen wel met elkaar te delen. En jij kunt er een praktische draai aan geven, namelijk dat het je minder tijd kost (en dat je het leuker vindt om wat meer uitjes te hebben i.p.v. een lang uitje). Als zij het niets vindt, dan weet je dat ook . . .
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2017 om 11:47

Klaar-mee

Je gaat dus niet huilen, maar je slaat dicht. Dat komt in feite op hetzelfde neer. Als het je écht niks meer kon schelen, dan klapte je ook niet dicht, omdat ze voor de zoveelste keer over je heen walst. Dat is de reden dat je het contact wilt verbreken en je denkt je daar goed bij te voelen. Ik vrees daarom dat je toch de stoute schoenen aan moet trekken door het alvast voor te koken via whatsapp of iets dergelijks, zodat dat overdonderen niet mogelijk is. Je kunt dan net zoveel tijd nemen voor een antwoord dat je het goed hebt kunnen overdenken.

Ik heb één vriendin en het contact met die vriendin is magertjes. We hechten op zich wel waarde aan de vriendschap, ook vanwege hoe lang dat al is (42 jaar). Zij is de enige die mij nog vanuit mijn jeugd kent. Zo voelt zij dat ook. We hebben een tijdje geleden op een terras wat meer gepraat en dat verhelderde wel bepaalde dingen uit het verleden, maar ook dat ik eigenlijk niet meer van haar kan verwachten. Niet uit onwil, maar vanwege haar geestelijke gesteldheid. Veel kan niet, maar is geen bewuste onwil. Ik zit hier ook wel eens over te tobben. Het zou best fijn zijn om een vriendin te hebben waarmee ik zonder allerlei mitsen en maren gewoon vriendin kan zijn. Maar die komen me niet meer aanwaaien, zoals toen ik jong was. Ik had vroeger altijd vriendinnen en vrienden, maar dat is stil aan tot 1 vriendin afgekalfd. Dus mijn getob eindigt altijd met 'ik hou het maar zo'. Het komt er min of meer op neer dat ik het 'ons' niet wil aandoen om het contact te verbreken. Daar is het toch nog te belangrijk voor.

Ik heb overigens ook twee zussen, waarvan ik met een een intensiever contact heb dan met de ander. De eerste zus vervult eigenlijk ook de rol van vriendin. Ik deel meer met haar dan met mijn vriendin.

Jasmijn

Jasmijn

25-08-2017 om 12:11

ik heb ooit zo'n brief gehad

Ik heb ooit een brief (via mail) gehad van een vriendin die de vriendschap wilde verbreken. Op zich was ik ook al een tijdje 'klaar' met haar, maar dit voelde toch als een klap in het gezicht. Er waren altijd al wat kleine ergenisjes hier en daar, maar die waren de laatste jaren erger geworden. Afspraken vergeten en dan op het laatste nippertje afbellen, of ineens iets belangrijkers (waar ze in haar ogen écht niets aan kon veranderen) hebben en verzetten (nu was ze ook nog zo druk bezet dat verzetten betekende dat het zeker 3 maanden verder zou zijn) Al met al baalde ik daar al van. Ik zei haar wel eens dat ik door haar gedrag het gevoel had dat ik niet zo belangrijk was voor haar, boos werd ze toen ik dat zei, want dat was niet zo. Dus ergens was ik niet rouwig dat de vriendschap stopte, alleen had ze dat wat mij betreft niet via zo'n brief hoeven doen, dat was voor mijn gevoel nog pijnlijker dan dood laten bloeden.

Zeker geen brief, mail of app.

Na een vriendschap van meer dan 30 jaar zou ik die zeker niet abrupt verbreken via een brief, op welke wijze dan ook. Of iemand moet mij iets vreselijks aangedaan hebben.

Zoals je zelf schrijft, deze vriendschap valt onder een "relatie". Ik zou proberen mezelf daarin wat te veranderen. Geen discussies voeren over zaken die mij kunnen raken, zoals mijn gezin, als ik weet dat de vriendin mijn visie daarover niet zal delen. Die bewaar ik dan wel voor iemand anders.

Zijn er nog dingen waar je samen van kunt genieten? Dagje stad, museumpje pakken, geen idee wat jullie deden als je bij haar was. Je woont ver van elkaar af, 1 á 2 keer per jaar wat tijd samen doorbrengen hoeft niet zo'n probleem te zijn.

Als dat toch weer tegenvalt zou ik het langzaam laten doodbloeden. Eerlijkheid duurt het langst, maar een confronterende brief met een beschrijving van haar minpunten en de vriendschap verbreken is eerlijk, maar wel onnodig kwetsend.

Li

Li

25-08-2017 om 12:58

Wil40

Precies, zo zie ik het ook! En dan heeft zij ook nog eens niemand om zo'n nare brief mee te bespreken....brrr.

Invulling van de brief

Maar een brief hoeft toch geen opsomming te zijn van negativiteit. Het kan ook als bedankbrief vorm krijgen.
Wanneer de schrijfster uitlegt de vriendschap te laten voor wat het is omdat ze is veranded en itt tot vroeger anders tegen situaties aankijkt dat haar vriendin, geeft ze hiermee aan dat het komt door de verandering die zij heeft meegemaakt. Maw, het ligt niet aan de ander. Zo is de boodschap minder kwetsend.

Li

Li

25-08-2017 om 13:33

Nou

Het blijft naar hoor. Zeker als je verder niemand hebt. Als een vriendschap langzaam uitdooft, valt het kwartje heus wel. Ik ben echt tegen uitmaakbrieven, zeker bij iemand die eenzaam is en zich nu nog eenzamer gaat voelen. Iemand aan wie je in het verleden veel gehad hebt.

Levina

Levina

25-08-2017 om 14:04

Zo eens met Li

Helemaal eens met Li. Flanagan, zelfs als de brief de vorm heeft van een bedankbrief, lees je toch: ik maak een eind aan de vriendschap. Dat kwetst altijd. De liefde waarmee deze boodschap gelardeerd wordt komt dan heel gekunsteld over. Een beetje zoals bij twee pubers, waarvan het vriendje het uitmaakt met zijn vriendinnetje en daarbij zegt 'dat het niet aan jou ligt'. Niemand is ooit dankbaar en opgelucht uit zo'n gesprek gekomen.
En ik geloof ook niet dat de vriendin van Klaar-mee een goed gevoel overhoudt aan een dergelijke brief.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2017 om 14:29

Het is altijd naar

Ik heb in het verleden mondeling te horen gekregen dat een vriendin de vriendschap wilde stoppen en dat kwam ook hard aan. De reden dat ik whatsapp voorstel is dat je met veel tact dan al wel duidelijk kunt maken dat de vriendschap niet meer is wat het zou moeten zijn en dat je dat wilt bespreken. Botweg schrijven 'dit was het, aju' kan natuurlijk niet.

Marileen

Marileen

25-08-2017 om 15:04

Toch nog een vraag

Deze alinea viel me op: Nu een paar dagen later ben ik daarover aan het nadenken, en eigenlijk zit dat hele gedrag/patroon me niet lekker. Ik ben er gewoon een beetje klaar mee. Het is alsof de schellen van mijn ogen zijn gevallen en ik nu pas zie hoe dat de afgelopen jaren is versterkt, en hoe ongemakkelijk ik me daarbij inmiddels voel. Ik mag niet te veel spatjes hebben want dan hebben we ruzie. Ik kan slecht tegen ruzie, en dan kom ik dus ook tot de conclusie dat deze "vriendschap" mij dat niet waard is."
Ook vriendschappen kennen, net als huwelijken patronen van uit elkaar bewegen en dan beiden een soort van vast komen te zitten in de eigen valkuilen en dat versterken bij elkaar. Zij in het overvleugelende jij in het terugtrekkende. Maar dat komt omdat de communicatie niet opengebroken wordt.
Is het willen beëindigen van de vriendschap niet weer een manier om jezelf en wat jij vindt niet te laten zien? Met andere woorden: gewoon maar weglopen omdat je niet tegen een confrontatie kan? Kan je niet een heel stevig gesprek aan gaan, niet eens om de vriendschap te 'redden' maar om te laten zien waar jij nu staat? En vervolgens is het aan haar om mee te bewegen en te kunnen zeggen 'okay, ja jij en jouw mening mogen er ook zijn, daar ga ik mijn best voor doen'.
Reageert ze dan bot en dominant, dan kun je altijd zeggen 'goed, dan lijkt het me beter het hier voorlopig bij te laten'.
Ik vind dat een manier waarop zij nog een kans krijgt zich meer in te houden en jij jezelf de kans geeft jezelf eens echt te laten zien.

Victoria

Victoria

25-08-2017 om 15:57

Dood laten bloeden of contact verder beperken

Ik ben het met een aantal bovenstaande schrijfsters eens dat je de vriendschap beter dood kunt laten bloeden of het contact verder beperken. Ergens halverwege afspreken lijkt me idd een goede optie. Naar een museum en wat eten en dan ieder haars weegs. En dan maximaal 2 maal per jaar.

Een brief, een mail of whatsapp is echt sterk af te raden. Dat komt enorm hard over. Communicatie is 85% non-verbaal, en dat hele non-verbale mis je in het geschreven woord.
Als je vriendin blijft aandringen op langere afspraken, kun je altijd nog vertellen dat je het voortaan anders wilt. Dan is de keuze verder aan haar.

Succes. Altijd moeilijk, dit soort zaken.

Victoria

Victoria

25-08-2017 om 15:59

Marileen

Daar heb je een interessant punt te pakken.....

Astrid

Astrid

25-08-2017 om 17:29

idd

Tenzij je de diepe behoefte hebt iemand te kwetsen onder het motto: dan kan ik slapen want ik ben eerlijk geweest, zou ik ook niets zeggen en het laten verwateren.

Soms groei je uit elkaar, soms heb je zelf minder ontwikkeling doorgemaakt en kom je toch minder voor jezelf op (zie Marileen, conflictvermijdend), soms de ander, soms beiden een andere kant op.

Ik weet ook nooit zo goed wat ik moet met vriendschappen die zelden uit echt contact bestaan maar die "elkaar" wel de beste vrienden noemen.
Ik had ook een vriendin, die graag liet doorschemeren hoe een andere vrouw echt haar beste beste vriendin was. Noooit ruzie, noooit ergernis.
Nee dat vond ik dan ook weer niet zo gek als je elkaar maar eens in het jaar ziet.
Maar om dat dan beste vrienden te noemen vind ik dan ook wel weer grappig.
Of mensen die zeggen: ook al zit er 20 jaar tussen, wij gaan gewoon weer op de oude voet verder, dát is pas vriendschap.
Ja, of je klikt gewoon goed, zoals je met zovelen en zelfs onbekenden kunt doen. Want tenzij je emigreert naar een ver land, hoeft er toch geen 20 jaar tussen contact te zitten.

Enfin, even een hersenspinsel, ontopic zou ik zeggen: laten gaan en misschien stiekem ook even een eigen aandeel onder de loep nemen. Mensen kijken vaak ietwat subjectief naar zichzelf.

Vriendschap?

Dergeljk contact valt toch niet meer onder noemer vriendschap? TS is al lange tijd klaar met dit contact. Het aanhouden van dat contact, lijkt mij iets dwangmatigs. Het niet durven verbreken dus toch maar doorgaan met het doen alsof je het leuk vind om haar te zien/spreken. Haar pleasen terwijl dit allang niet meer van het niveau is als de verrtrouwde jarenlange vriendschap tussen twee vriendinnen. Het zijn in weze geen vriendinnen meer.

Juist als je geen volgende ontmoetingen meer wilt, als je tegen die ontmoeteingen zit aan te hikken, is het voor je zelfbeeld goed dat te durven uitspreken. Een soort van schoon schip. Dat lijkt hard, wanneer er sprake is van een goede vriendschap. Maar dat is er niet. De verhoudingen waren zo te lezen, altijd al scheef.

Ik zie een brief als een afsluiting, als het bewust afwerpen van een last. Geen ruimte meer voor een dwangmatige schijnvertoning.
Het laten varen, het niet meer afspreken maken omdat je niet durft te zeggen waarom niet, maakt je nog steeds 'kwetsbaar' daar je niet voor je gevoel durft uit te komen. Een soort de deur open houden terwijl dit je moeite kost.

Bennikki

Bennikki

25-08-2017 om 19:01

Herkenbaar

Het gevoel dat het gewoon klaar is, dat ik contact niet meer op kan brengen. Ik heb dat in mijn leven al een keer of 5meegemaakt, en het op verschillende manieren "uitgemaakt" - soms ook door gewoon niet meer af te spreken, soms per brief, ook een keer telefonisch. Er is niet echt een perfecte manier denk ik.
Ik ben van huis uit gewend anderen heel veel aandacht te geven en weinig te vragen. Dat gaat me gemakkelijk af, maar ik wil dan wel met respect behandeld worden en als ik merk dat dat een paar keer niet gebeurd ben ik weg.
Ik heb daar wel mensen mee gekwetst denk ik. Daar zit ik dan niet mee, ze hebben mij ook pijn gedaan.
Maar: ik probeer er nu op te letten dat het contact met vriendinnen wat evenwichtiger is, zodat ik de ander ook een kans geef míj echt te leren kennen, met míjn onhebbelijkheden. Dat is nog best moeilijk ook, ik schiet zo weer in mijn oude rol.

tante Sidonia

tante Sidonia

25-08-2017 om 19:26

Ik ben

het heel erg eens met Marileen. Je gaat confrontaties steeds uit de weg en eigenlijk doe je dat ook door er nu een punt achter te zetten.
Je zegt dat je een hekel hebt aan ruzie, aan confrontaties, maar dat is toch een onderdeel van het gedragspatroon wat je laat zien door maar te willen sussen en meekletsen om narigheden te vermijden.
Dus ik zou het ook eerder zo doen, doorgaan met het contact maar niet meer steeds uit de weg gaan en je irritatie inslikken. Nee, laat maar zien wie jij bent geworden.
Het is uiteindelijk ook het eerlijkste: nu ben je in feite weg voordat je ooit je ware gezicht hebt laten zien. Dat kun je van je vriendin, met al haar nare eigenschappen niet zeggen.
Het zou ook wel eens heel goed kunnen zijn dat je er achteraf, gezien je eigen ontwikkeling veel beter op terug kan kijken dan wanneer je het niet echt open speelt.

Klaar-mee

Klaar-mee

25-08-2017 om 19:34

niet eenzaam (Li en anderen)

Ze is alleen, maar niet eenzaam. Ze heeft een vriendenkring lokaal om haar heen. Die ziet ze ook wekeljks en daar gaat ze ook mee op weekendjes weg en vakantie e.d.

Astrid

Astrid

25-08-2017 om 19:43

Misvatting

Al heb je nog voor het oog voldoende mensen om je heen, toch kun je heel eenzaam zijn. Je komt altijd alleen thuis, je gaat na een etentje alleen naar huis, er vraagt niemand hoe je dag was. Dat kun je niet voor haar invullen, dat ze niet eenzaam is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-08-2017 om 19:44

De behoefte om het af te sluiten

is heel erg ik-gericht, dat is wat er in me op blijft komen bij dit topic. Ik snap dat mensen uit elkaar kunnen groeien en dat dit gevolgen heeft voor relaties. Ik snap zelfs dat het betekent dat vriendschapsrelaties verloren kunnen gaan. Ik zal niet zeggen dat je de vriendschap op de een of andere manier in stand moet houden of het moet blijven proberen. Het is misschien wel mooi als je een poging zou kunnen doen om dat contact dat eens waardevol was nieuwe inhoud te geven. Dat zou je bij je vriendin kunnen aankaarten. Maar ook al is dat misschien wel mooi, jij kunt alleen zelf bepalen of je dat wilt of niet.

Bij de behoefte dit met een duidelijke daad te doen, ga je alleen uit van jezelf en je eigen behoefte om duidelijkheid te scheppen en af te sluiten. Je gaat voorbij aan wat het voor de ander betekent als je de vriendschap opzegt en dat het zeker kwetsend zal zijn, ook al breng je het in de ik-boodschap.
Ik vind dat je goed moet luisteren naar degenen hier die het hebben meegemaakt dat een ander de vriendschap eenzijdig opzegde. Dat geeft goed aan wat het kan doen.

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-08-2017 om 20:08

Waarom discussie?

Je hoeft haar toch niet op te voeden? Ongevraagd advies geven is altijd heel tricky.

En als het andersom is, dus als ze jouw constant vertelt hoe je je leven moet leiden, dan heeft Marileen wel een punt. Waarom daarvoor weglopen? Een vriendschap van 30 jaar verdiend wel meer dan dat. Kom je niet weg met een paar handige one-liners die de discussie stilleggen?

Ik denk dat je verder komt met het opzoeken van de overeenkomsten tussen jullie want ik vermoed zomaar dat deze vriendschap verbreken ook jou niet in de kouwe kleren gaat zitten....

De druppel.

" De laatste keer flipte ze, toen ik haar bij een gesprek over een onderwerp wat haar heel erg raakt, geen gelijk gaf, maar opperde dat er ook nog een andere kant aan het verhaal zou kunnen zitten. Ze wilde eigenlijk op stel en sprong vertrekken, maar ik wilde niet dat het zo zou escaleren en heb op dat moment dus sorry gezegd, dat ik iets aansneed wat voor haar blijkbaar onbespreekbaar is, en dat ik dat verkeerd had ingeschat. "

Dit was dus eigenlijk de druppel voor jou. Haar gedrag hier zit je nu, dagen later, niet lekker. Jullie bespraken een onderwerp wat haar erg raakt en jij wilde haar een andere kijk op de situatie laten zien. Dit viel verkeerd, ze wilde eigenlijk vertrekken en toen heb jij hebt je excuses aangeboden.

Denk je dat je, achteraf, onnodig je excuses hebt aangeboden of was het onderwerp voor haar zo persoonlijk dat ze eigenlijk alleen haar verhaal kwijt wilde en van jou steun ontvangen?

Soms heb ik ook een andere kijk op een persoonlijk leed of onderwerp van een vriendin. Toch laat ik dan mijn visie achterwege omdat daar even niet naar gevraagd wordt. Of dat vriendin mij goed genoeg kent, weet hoe ik daarover waarschijnlijk denk, maar gewoon even wil spuien en een bak koffie als troost.

(Ik probeer me in te beelden hoe de situatie geweest kan zijn, psychologie van de koude grond)

xaar

xaar

25-08-2017 om 21:04

Eens met Li behalve

het deel over het doodbloeden van contact, dat kwartjes zullen vallen.
Ik heb al zoveel vriendschappen gehad die zijn doodgebloed...het is nooit echt 'uitgemaakt' dus soms was dat doodbloeden omdat 1 partij, maar meestal 2, geen zin meer had.
Maar vaak ook heb ik contact niet vastgehouden terwijl het wél nog steeds belangrijk voor me was. Ik kan natuurlijk niet voor de andere partij spreken maar ik vermoed wel dat wel meer mensen contact niet meer aangaan door verschillende redenen, die niet perse t maken hebben met de relatie.

libelle

libelle

26-08-2017 om 00:33

kans geven

jij hebt je in de loop der tijd veranderd en daarom stoort het je meer. Het laatste contact liep niet zo lekker en eigenlijk heb je geen zin meer in deze vriendschap. Pff het zou mooi wezen als iedereen zo makkelijk een ander aan de kant schuift na dertig! jaar. Heeft jouw vriendin het niet verdiend dat je daarover eerlijk een gesprek aan gaat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.