Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Kwali(tijd) samen

Hoi!

Ik zou graag advies vragen aan andere ouders die in een vergelijkbare situatie zitten.

Concreet: Hoe ga je een weekendje weg en/of kom je weer tot elkaar als je 3 jonge kinderen hebt en geen opa's / oma's beschikbaar?

Wij hebben 3 kindjes van resp. 1.5, 2 en 6 jaar. We werken alletwee (ik 4 dagen, zij 3) en hebben een relatie die niet altijd even makkelijk loopt maar we vinden elkaar wel dermate leuk dat we er aan willen werken.
Buiten dat we erg van de kinderen kunnen genieten samen hebben we weinig tijd om samen te bespreken wat er in ons omgaat laat staan voor intimiteit.
Voor we kindern hadden kwamen we dichter bij elkaar op actieve vakanties waarbij we bijvoorbeeld op fietsvakantie gingen, samen muziek maakten, een stad bezochten of gingen wandelen. Ook hielden we erg van culinaire activiteiten.

We proberen wel eens 's avonds uit eten te gaan met een oppas maar we zijn dan vaak zo moe of ziten zo in de 'rat race' dat we ofwel chagrijnig zijn of alleen praktische dingen bespreken. We zijn al een aantal keer ruziend naar huis gegaan.

We zien stellen om ons heen zwaar leunen op opa's en oma's en dat kan ons best jalours maken maar het moet zonder ook te doen zijn om wat tijd te maken.

Hoe doen andere ouders dat en zien we mogelijkheden over het hoofd?

Vast veel dank voor het meedenken!


en een oppas laten komen die echt om 6 uur komt tot bv 12? Dan heb je toch genoeg tijd om iets leuks te doen?

Homeguy

Homeguy

17-08-2023 om 14:43 Topicstarter

Kikki39 schreef op 17-08-2023 om 14:14:

en een oppas laten komen die echt om 6 uur komt tot bv 12? Dan heb je toch genoeg tijd om iets leuks te doen?

Ja dat is een goeie inderdaad! Meestel regelen wij oppas voor als de kids al op bed liggen maar niet voor de 'zwaardere' taken. Nou moet ik zeggen dat de middelbare scholieren en/of studenten die 3 kids eten kunnen geven en naar bed brengen volgens mij dun gezaaid zijn.... Maar 't is zeker het proberen waard, dank!

Ook geen tantes/ooms? Goede vrienden met wie jullie dit een keer bespreken en die ze best een keer een nachtje willen (al dan niet bij jullie thuis)?

sterkte en zet hem op! Ooit wordt het weer wat rustiger, hopelijk blijven jullie elkaar vinden

Kan de oudste misschien logeren bij een klasgenootje? Dan heeft de oppas er nog maar 2. Mijn zus paste trouwens regelmatig op bij een gezin met 3 kinderen + hond als de ouders een weekendje weg gingen. Zij woonden bij ons in de straat dus in geval van nood waren mijn ouders onder handbereik.
Investeren in een goede oppas lijkt mij zeer de moeite waard. Scheiden is vele malen duurder!
En je zou ook nog met de 2 jongsten weg kunnen gaan. Die liggen al vroeg in bed. Kunnen jullie in je huisje eten laten bezorgen en daarna samen in bad.
Nou ja, zomaar wat suggesties. Als je creatief denkt en de lat niet te hoog legt kan er best wat.

Homeguy

Homeguy

17-08-2023 om 15:31 Topicstarter

Egel. schreef op 17-08-2023 om 15:05:

Ook geen tantes/ooms? Goede vrienden met wie jullie dit een keer bespreken en die ze best een keer een nachtje willen (al dan niet bij jullie thuis)?

sterkte en zet hem op! Ooit wordt het weer wat rustiger, hopelijk blijven jullie elkaar vinden

Tantes en ooms hebben allemaal ook kleine kinderen en zijn aan het kijken of we een middag op elkaars kinderen kunnen passen maar dat is concreet nog niet gelukt.

En vrienden zijn er in 2 soorten: Die met kleine kinderen die niet voor hun lol even 3 kids erbij nemen en die die nog niet aan kinderen toe zijn en volop genieten van de vrijheid (en ook geen behoefte aan kleine kids lijken te hebben).


Maar dank voor de tips!!

Homeguy schreef op 17-08-2023 om 14:43:

[..]

Ja dat is een goeie inderdaad! Meestel regelen wij oppas voor als de kids al op bed liggen maar niet voor de 'zwaardere' taken. Nou moet ik zeggen dat de middelbare scholieren en/of studenten die 3 kids eten kunnen geven en naar bed brengen volgens mij dun gezaaid zijn.... Maar 't is zeker het proberen waard, dank!

Ik weet niet waar je woont maar hier in de ( grote) stad is er keuze genoeg, echt niet dun gezaaid. Waar zoek je? Hier gaat veel via sociale media. Of jullie het willen is een tweede.

Of via een oppascentrale?

Als de oppas om 18 uur komt kunnen de kinderen al gegeten hebben.

" En je zou ook nog met de 2 jongsten weg kunnen gaan. Die liggen al vroeg in bed. Kunnen jullie in je huisje eten laten bezorgen en daarna samen in bad."

Dan moet oudste niet zo'n kind zijn als ik vroeger was. Ik was woest toen mijn ouders zonder mij een weekje naar Engeland gingen (ik was 5 of 6). Niet omdat ik mijn ouders zo miste, maar omdat ik ook wel een weekje naar een buitenland wilde (nog nooit geweest) En dan lieten mijn ouders de beide kinderen nog thuis, als ik thuis had moeten blijven terwijl broer mee mocht dan zou ik nog veel kwader zijn geweest. 

Waarmee ik maar wil zeggen: als je zo'n scenario uitprobeert, probeer dan wel je oudste te paaien met iets heel leuks voor hem/haar alleen. Of neem de oudste mee en laat de kleintjes thuis. 

Een klasgenoot van mij op de basisschool had een soort adoptie-oma. Die kinderen hadden geen eigen grootouders, en op de een of andere manier hadden die ouders contact gelegd met een oudere dame die wel als oma voor die jongens wilde fungeren. Zoiets zou eigenlijk ideaal zijn. Of je moet de kinderen uit logeren sturen en daarbij opsplitsen, zodat vrienden het wat makkelijker hebben.  Ik kan me voorstellen dat het ontzettend onhandig is dat jullie geen beroep op grootouders kunnen doen. Als ik bedenk hoe vaak onze jongens bij de grootouders (zij hebben twee volledige sets )hebben gelogeerd of leuke dingen hebben gedaan, dan is het inderdaad een gemis. Maar de oplossing lijkt me dan dat je extra energie steekt in het actief uitbreiden van je netwerk. 

En leg de boel uit aan je vrienden, mensen zijn vaak echt niet te beroerd om een handje toe te steken. En vrienden zonder kinderen vinden het vaak ook prima om de coole oom of tante uit te hangen voor een paar dagen en de kinderen daarna weer bij de ouders in te leveren. Alleen misschien niet alledrie tegelijk, dus nogmaals: opsplitsen.

Probeer op de normale, doordeweekse dagen ook quality time samen te nemen. Ze liggen alledrie denk (hoop) ik vroeg in bed op deze leeftijd. Dan heb je de hele avond nog voor elkaar (onregelmatige werktijden uitgezonderd, maar ik ga even uit van kantoortijden). Kruip tegelijk met de kinderen in jullie eigen bed, zonder telefoon e.d. Dan kun je terwijl je uitrust de dag doornemen en tegelijk is er de mogelijkheid voor intiemere activiteiten. 

Ga sowieso op zoek naar een fijne vaste oppas, gewoon goed betalen en elke 2 weken een hele avond (inclusief naar bed brengen etc) en dan samen uit eten/film/sauna of wat je maar samen leuk vindt. Dat is een investering in jullie relatie en betaalt zich in veelvoud terug in verbinding, ontspanning, energie die je keihard nodig hebt in de tropenjaren met zulke jonkies

klinkt contra intuïtief, maar hebben jullie ook beide tijd voor jezelf dmv bvb hobbies ea.?  Een happy individu is al een happier ouder en partner.

kwalitijd zit ook in kleine dingen, kleine gestolen momenten soms.
‘S avonds zijn we idd vaak moe, toch is het goed om ‘s avonds als de kids op bel liggen echt tijd samen doorbrengen: een babbel aan tafel, gezellig samen een film kijken, maar dan echt gezellig!  Met intentie echt samen kijken: hapje, glaasje wijn of thee, kaarsjes, samen film uitkiezen, leuke navpchtjapon/pyjama… bvb 1 x per maand… tuurlijk is het geen kwaliteit als je allebei in een hoekje van de bank in ‘training’ tv kijkt. En die afwas die kan wel tot de volgende dag wachten.

‘wat wij ook deden als ze ‘klein’ waren: siësta of filmpje op voor de zoon, en mama/papa nemen gezellig samen een douche of bad, en ja soms ook een vrijpartij.  Ze gaan niet vergaan als je even tijd steelt voor jullie zelf, in tegendeel! Happy ouders zijn happy kids.

mbt langer weg, ga je idd mss best uitkijken naar een goede oppas, en ja dat zal allicht een ouder iemand zijn dan een middelbare student en iets duurder maar zeker de investering waard.

toch uitkijken naar die kwaliteit in die kleine hoekjes - success

Allereerst super goed om dit te willen regelen. Mijn tips: kies vaste avond elke 2 weken. Investeer in vaste betaalde oppas. Via bureau kan ook. Ga van 18-? Iets doen. Wissel dat af met vaste avondjes gezellig maken thuis als alles op bed ligt. 

Er zijn ook sites van mensen die graag oma willen zijn, maar geen kleinkinderen hebben. zij bieden zich aan. Keer kennis maken? 

Ik neem aan dat de kinderen op de dagen dat jullie beide werken naar de opvang/school/BSO gaan. Neem dan allebei een dagje vrij om samen wat leuks te doen.

Homeguy

Homeguy

20-08-2023 om 22:02 Topicstarter

Goede avond!

Hier zitten echt wel heel nuttige tips tussen, stom dat ik daar zelf niet opkwam!

Homeguy

Homeguy

20-08-2023 om 22:05 Topicstarter

Gingergirl schreef op 17-08-2023 om 15:32:

[..]

Ik weet niet waar je woont maar hier in de ( grote) stad is er keuze genoeg, echt niet dun gezaaid. Waar zoek je? Hier gaat veel via sociale media. Of jullie het willen is een tweede.

Of via een oppascentrale?

Als de oppas om 18 uur komt kunnen de kinderen al gegeten hebben.

In een studentenstad dus opzich is er vanalles te vinden. We hebben alleen wat slechte ervaringen met studentes gehad maar dat is van onze kant denk ik een kwestie van pech en kritischer zijn... En misschien iemand van een oppascentrale inschakelen voor met alle 3 kids tegelijk...

Op een werkdag alle 3 kids voor 6'en laten eten lijkt me utopisch maar ik kan het proberen. LIjkt mij ook juist fijn als zo'n 'superoppas' dat zou kunnen


Dank voor de tips!

Homeguy

Homeguy

20-08-2023 om 22:08 Topicstarter

Egel. schreef op 17-08-2023 om 15:05:

Ook geen tantes/ooms? Goede vrienden met wie jullie dit een keer bespreken en die ze best een keer een nachtje willen (al dan niet bij jullie thuis)?

sterkte en zet hem op! Ooit wordt het weer wat rustiger, hopelijk blijven jullie elkaar vinden

Dank! We weten ook wel dat het een fase is en het is ook vaak erg leuk en misschien hoort het er ook wel bij dat je relatie wat platonisher wordt en ooms/tantes hebben dus ook veel kids. Maar misschien kunnen we ze een keer 'verspreiden' over familie met logeerpartijtjes als ze oud genoeg zijn....

Homeguy

Homeguy

20-08-2023 om 22:10 Topicstarter

Jonagold schreef op 17-08-2023 om 15:29:

Kan de oudste misschien logeren bij een klasgenootje? Dan heeft de oppas er nog maar 2. Mijn zus paste trouwens regelmatig op bij een gezin met 3 kinderen + hond als de ouders een weekendje weg gingen. Zij woonden bij ons in de straat dus in geval van nood waren mijn ouders onder handbereik.
Investeren in een goede oppas lijkt mij zeer de moeite waard. Scheiden is vele malen duurder!
En je zou ook nog met de 2 jongsten weg kunnen gaan. Die liggen al vroeg in bed. Kunnen jullie in je huisje eten laten bezorgen en daarna samen in bad.
Nou ja, zomaar wat suggesties. Als je creatief denkt en de lat niet te hoog legt kan er best wat.

Oei samen in bad... klinkt heerlijk maar denk dat er eerst weer veel gepraat moet worden voor we weer op dat stadium zitten... Maar logeren bij vriendjes, topidee! Dank!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.