Relaties Relaties

Relaties

Midlifecrisis


Tinkerbel

Tinkerbel

10-01-2019 om 01:17

Illosa

Ik snap wat je bedoeld. Beide ga je in de afstand van elkaar door andere redenen, waarbij jij hem de ruimte geeft die hij vraagt.
Hierdoor ontstaat er voor beiden ruimte los van elkaar en krijg je beide andere inzichten, als hij dan evt terug zou komen kan ik idd begrijpen dat mensen zeggen dat het dan niet meer voor jou hoeft. Maar het kan net zo goed zijn dat jullie elkaar weer vinden.

Illosa

Illosa

10-01-2019 om 09:49 Topicstarter

Tinkerbel

Op dit moment hoop ik dat we elkaar weer gaan vinden maar heb er een hard hoofd in. Hij is ‘gelukkig’ met zijn nieuwe vriendin. Morgen gesprek bij mediator voor ouderschapsplan etc.. Tijd dat is wat iedereen zegt...

Tinkerbel

Tinkerbel

10-01-2019 om 22:05

Illosa

Zowiezo is er al teveel gebeurd, ik snap je frustratie. Hoe moeilijk het ook is, probeer je nieuwe tijd in te richten met dingen om je beter te voelen en op jezelf te richten.

Illosa

Illosa

11-01-2019 om 16:00 Topicstarter

Tijd

Dat probeer ik ook hoor Tinkerbel. Gaat de ene dag beter dan de andere. Vandaag was heftig, had het niet verwacht. Heb vanaf 4 uur ongeveer wakker gelegen en er ging van alles door mijn hoofd wat betreft het ouderschapsplan. Ik ging er redelijk zelfverzekerd naar toe en voelde me ook goed totdat het stukje partneralimentatie besproken werd. Ik was nog geneigd om te zeggen laat maar maar hij gaf direct al zo een lelijke reactie, die kwam keihard binnen. Je denkt toch niet dat ik haar ga onderhouden, vind ik niet nodig. Zo goed als alles ging tot dit moment.. Ik kon me op een gegeven moment ook niet meer beheersen, intens verdrietig, beetje aan de kant gezet. Ik doe met niets een beroep op hem, ik leef zo goed als mijn eigen leven maar heb minder te besteden ook omdat ik alleen ben. Hij kan nog van alles doen maar beseft niet dat hij ergens toch ook een beetje zal moeten inleveren. In zijn beleving kan hij nog steeds leven als God in Frankrijk maar dat ik eigenlijk niets leuks kan doen, ongeacht alleen of samen met kind dat doet er niet toe. Gelukkig heeft de mediator uiteindelijk ook gezegd de berekening alsnog te gaan maken en dat we alles eerst maar even moeten laten bezinken. Dat het hierop dan toch nog weer verkeerd kan gaan 😔

Illosa

Illosa

11-01-2019 om 19:49 Topicstarter

Dreigement

Hij heeft nu gedreigd als ik de partneralimentatie wil hebben dat ik de helft moet betalen van de inboedel aan hem en het bedrag van de auto die ik van hem heb ‘gekregen’. Ik ben in het huis blijven wonen en hij is naar een andere woning gegaan. Doe ik er goed aan om te zeggen laat die alimentatie maar zitten?

Doenja

Doenja

11-01-2019 om 21:15

Loos

Het is een loos dreigement. Laat hem eerst maar eens een rechter vinden die dit ook uitspreekt.
De inboedel wordt pas financieel verdeeld als hij van elk meubelstuk n factuur heeft. Ouder dan acht/tien jaar dan is de waarde zowiezo nul. Speciale verzameling of heel waardevolle stukken? Dan moet er n taxatie zijn.
Auto kan hij wel gegeven hebben in zijn optiek maar in gemeenschap van goederen is hij toch van beide. Dus laat hem maar blaten en zeg dat je het laat verdelen volgens de normen die daar juridisch voor staan. Zwicht niet voor dit soort manipulaties. Been there done that. Kwam heel anders uit dan dat hij met zn grote mond beweerde in mijn geval. Vraag aan je advocaat waar je rechten liggen. Ga geen dingen weggeven want daarmee laat je zien dat je ingaat op z’n geschreeuw.

Victoria

Victoria

12-01-2019 om 00:03

Onzin!

Je hebt gewoon recht op partneralimentatie. Wanneer jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, kan de inboedel gewoon worden verdeeld. En inderdaad, een inboedel is niet erg veel waard qua geld.
Mijn ex was ook gechoqueerd door de partneralimentatie, maar daar had ik echt geen boodschap aan.
Nergens op in gaan, gewoon je wettelijke recht op partneralimentatie accepteren

Illosa

Illosa

12-01-2019 om 15:29 Topicstarter

Huwelijkse voorwaarden

Wij waren dus niet in gemeenschap van goederen getrouwd. Hij geeft aan als hij partneralimentatie moet betalen dat hij dan uit zijn huis moet omdat hij het dan niet meer kan betalen. Of dus een lening moet aangaan om mij te kunnen betalen. Hij woont in een duur huurhuis omdat ik wilde dat hij zo snel mogelijk uit dit huis zou gaan, gezien hij iemand anders had/heeft. Lijkt mij logisch maar hij lijkt mij dat kwalijk te nemen of zo. Ik vind het heel erg moeilijk omdat hij echt de slechtste niet is..

Miss

Miss

12-01-2019 om 15:36

En dat

Is je goed recht illosa dat jij vond dat hij moest vertrekken.
Die "verwijtende" houding van hem hoef jij je niets van aan te trekken. Had hij eerder na moeten denken.

Trek het vooral niet op jezelf.

Red je je een beetje? Leef je weer een beetje? Leuke dingen ondernemen waar je je fijn bij voelt?

De kunst is jezelf voorop te stellen. Hij koos voor dat nieuwe leven, om alles achter te laten.

Take care!

Illosa

Illosa

12-01-2019 om 15:49 Topicstarter

Lastig

Ik ben het met je eens Miss dat ik me niets van zijn verwijtende houding aan hoef te trekken maar uiteindelijk wil ik wel samen door 1 deur kunnen. Mezelf voorop stellen probeer ik ook echt hoor, maar ik weet dat ex het ook best moeilijk heeft en niet echt gelukkig is ondanks nieuwe vriendin.

Ik red me redelijk, goede week gehad tot gisteren. Ik wil graag leuke dingen ondernemen maar het is een feit naarmate je ouder wordt heeft iedereen zijn/haar eigen leventje en sta je er veelal alleen voor. Dat is soms lastig qua leuke dingen doen. Nu is er wel een kennis van vroeger waar ik contact mee heb via de app. Ook uit elkaar en kinderen, hij heeft aangegeven een keer wat te gaan drinken maar ik vind het doodeng! Niet dat ik iets verwacht maar het is zo lang geleden dat ik sowieso met een andere man een drankje ben gaan doen bijvoorbeeld..

Miss

Miss

12-01-2019 om 18:10

Leef

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld.

Moet eerlijk bekennen dat ik je compleet begrijp. Ik ben al van jongs af aan bij mijn partner. Waren jullie al jong samen en een langere tijd? Zit in een heel andere positie hoor dan jou maar tis alsof ik lichtelijk onder een " steen " geleefd heb.
Herken je dat?
Altijd alle bochten genomen om samen een heel leven op te bouwen( heel dat nu rothuis verbouwd, veel voor gelaten, over uren gewerkt, geen spijt van maar echt geleerd dit nooit meer zo te doen)ook veel positieve hoor buiten alle verdrietige negatieve posities die ik nu mee maak. ( uitkomst vreemdgaan, meerdere malen)

En kan je zeggen nu maanden later heb ik een enorme omzwaai gemaakt. Echt, sport, lees, wandel veel, zit bij trainingen, clubs, pak gewoon mijn kind op en ben weg, kijk naar wat ik echt wil.
Want waarom zou ik nog door gaan op die oude tour?
Het heeft mij nergens gebracht. Ja nu wel. Enorm veel mensen kennis rijker, dat sprookjes niet bestaan, en ik kan het je aanraden.

Las gisteren als je je verdrietig, depressief voelt je juist iets moet gaan doen. En het helpt.
Dus mijn advies, ga lekker wat drinken! Zonder verwachting. Kun je nu heel duidelijk zeggen en voor al voor je eigen geluk opkomen. Zodat je dat nu voorop gaat stellen nu je dit mee maakt.. op jou levenspad.. hoe verschrikkelijk hard ook.
Pak alles aan waar je weer blij van word! Tis zeeeer helpend ! Xxxxxx

Illosa

Illosa

12-01-2019 om 19:05 Topicstarter

Miss

Ik zeg altijd wij zijn samen groot geworden 😉 We zijn ongeveer 14 jaar samen geweest.

Ik heb niet zozeer onder een steen geleefd maar bijna iedereen die je kent zijn samen, ook omdat wij samen waren ken je veel stelletjes. Nu voel ik me gauw teveel bij een stel. Ben laatst wel op stap geweest met een vriendin, de helft van een stel maar goed dat gebeurd ook niet al te vaak, hoeft ook niet.

Waar kan ik jouw verhaal terug vinden? Weet ik ook wat jouw verhaal is.

Je hebt gelijk dat ik weer moet gaan leven. Gisteren nog zei opa van mijn kind, ga verder met jouw leven, kom van die bank af! Maar ja dat gaat dus niet zo makkelijk. Daarbij ben ik best onzeker waardoor stappen voor een ieder ander voor mij net iets spannender zijn. Net zoals wat gaan drinken met hem, ik wil het super graag maar ben zo onzeker. Die onzekerheid heeft denk ik ook meegespeeld in de scheiding...

Maar ik ga het zeker proberen om met hem af te spreken en zo mijn patronen te doorbreken.

Dank voor je reactie xxxx

Tinkerbel

Tinkerbel

12-01-2019 om 23:51

Partner allimentatie

Partner allimentatie vind ik niet van deze tijd omdat je als alleenstaande ouder goede compentatie van de overheid krijgt in belastingen en zou het niet nodig moeten zijn. Kinder allimentatie daarin tegen vind ik niet meer dan normaal dat dat betaald wordt. Ik zou mijn energie volledig op mijzelf richten en mijn leven opbouwen en niet afhankelijk willen zijn van een expartner of de ouder-relatie die je nog met elkaar hebt te verslechteren door te ruzien over wat meubels enzo.

Yanea

Yanea

13-01-2019 om 14:15

Nou Tinkerbel

Als belastingbetaler heb ik liever dat TS partneralimentatie krijgt dan toeslagen van de overheid. Raar dat je vindt dat haar ex haar geen partneralimentatie hoeft te betalen, maar ik als wildvreemde in feite wel.

Illosa

Illosa

13-01-2019 om 14:49 Topicstarter

Alimentatie

Om eerlijk te zijn wil ik het ook niet, ik wil niet afhankelijk hoeven te zijn van hem. Was meer nieuwsgierig hoe het een beetje werkt, of het gewoon is zeg maar. Ik merk dat hij er van in paniek raakt en dat moet ook niet. Uiteindelijk moeten we wel ‘samen’ als ouders verder.

Pasta

Pasta

13-01-2019 om 14:51

Hier wel

Ik heb nog nooit (gelukkig) mijn hand op hoeven houden bij de overheid en ook na mijn scheiding kreeg ik geen toeslagen, hoe kom je erbij.
Wel ontvang ik partneralimentatie en mijn salaris.
Ik kan me niet voorstellen dat een ander daar iets van hoeft te vinden of of het daarmee eens hoeft te zijn eigenlijk. Dat is tussen ex en mij, ik betaal er belasting over en val niemand lastig en daar heeft niemand iets mee te maken.

Tinkerbel

Tinkerbel

13-01-2019 om 23:11

Voor alle duidelijkheid

Dat heeft niets met hand ophouden te maken, maar met belastingteruggave, combinatiekorting, kindgebonden budget etc. Dat waar iedereen recht op heeft en krijgt en deze toeslagen zijn hoger voor 1-ouder gezinnen.

Pasta

Pasta

14-01-2019 om 00:23

Ook niet

Ik had al oudere kinderen en niet bij mij wonend, dus niets van dat alles, hij ook niet overigens.

Illosa

Illosa

14-01-2019 om 07:45 Topicstarter

Hand ophouden

Ik ontvang graag de toeslagen om mijn kind te kunnen geven wat ze nodig heeft. Dat is in principe liefde en eten en drinken maar ik wil ook graag leuke dingen blijven doen met haar etc. Daarbij zijn die toeslagen er niet voor niets!

Koffiekop

Koffiekop

14-01-2019 om 10:10

Partneralimentatie

Nou, Tinkerbell, als echtpaar richt je samen op een bepaalde manier je leven in, en je zorgt (als het goed is) dat de inkomsten voldoende zijn om je huishouden draaiend te kunnen houden. Als je gaat scheiden moet je ineens twee huishoudens van hetzelfde geld bedruipen. Als je nou als partners de (traditionele) verdeling hebt gehad dat man meer inbrengt dan vrouw, zie ik niet in waarom de man ook na het huwelijk niet (tijdelijk) mede verantwoordelijk zou blijven voor de financiën bij de andere helft van het gezin (vrouw en kinderen), maar dat die verantwoordelijkheid plotsklaps bij de overheid zou moeten liggen.
Dus ja, ik ben voor partneralimentatie. Niet tot in het oneindige, de vrouw moet natuurlijk uiteindelijk ook zelf zorgen voor voldoende inkomsten, maar de praktijk is nou eenmaal zo dat je dat niet in een week of maand geregeld hebt. En tot die tijd ben je nog steeds, als ouders, samen verantwoordelijk voor de kinderen en dus samen verantwoordelijk voor de inkomsten.
Over wat dan een redelijke periode is, moet je als scheidende partners afspraken maken. Dat is per situatie anders en hangt ook af van de verdiencapaciteit van de minstverdienende partner.

Yanea

Yanea

14-01-2019 om 13:10

Tinkerbel

Die hogere toeslagen zijn niet nodig als er partneralimentatie wordt ontvangen. Dus graag partneralimentatie tot de jongste 18 is.

Illosa

Er wordt hier een hoop geroepen over partneralimentatie en toeslagen, maar niet alles klopt.
Als er na berekening van de behoefte bij jou en de draagkracht van je ex-partner partneralimentatie betaald moet worden, dan moet dat betaald worden. Behalve als jij er van afziet. Dus laat een goede alimentatieberekening maken. Het kan nooit zo zijn dat je ex moet gaan lenen om jou te betalen, er wordt rekening gehouden in de berekening met zijn lasten, ook de reële woonlasten. Dat is anders bij kinderalimentatie, daarbij doen de reële kosten er niet toe en wordt gerekend met een forfait.

Toeslagen krijg je ook met partneralimentatie, tenminste als je inkomsten dat rechtvaardigen. Ook hier: berekenen. Kan via de website van de belastingdienst.

En probeer uit te schakelen welk gevoel hij je geeft. In elk geval bij het afronden van de zakelijke kant. En ja, dat is heel erg moeilijk en zwaar, daar weet ik helaas alles van. Maar het is wel echt noodzakelijk, want hij gaat jou nu niet zien.

Illosa

Illosa

14-01-2019 om 17:00 Topicstarter

Manipuleren

Ik hoor nu dat hij dus inderdaad gewoon leeft en doet waar hij zin in heeft. En dat is oké, maar niet ten kost van ons kind. Ik wil de berekening even afwachten en aan de hand daarvan een keuze gaan maken, ondanks zijn dreigementen

Uit elkaar houden

Hou wel in de gaten dat je het hier over 2 verschillende dingen hebt. Kinderalimentatie is voor jullie kind, partneralimentatie voor jou. De berekening is verschillend.
Heb je geen mediator of advocaat? Die kan het voor jullie berekenen.

Illosa

Illosa

14-01-2019 om 20:25 Topicstarter

Ja hoor

Ik weet dat het 2 verschillende dingen zijn maar het kan niet zo zijn dat bij papa alles kan wat geld kost en bij mama straks niet. Onze mediator heeft het niet over kinderalimentatie gehad alleen over partneralimentatie. Het is nu zo dat ik overal op moet letten. Ik kan niet zomaar nieuwe kleding voor mezelf kopen bijvoorbeeld. Hoeft ook niet maar als hij bijna dagelijks uit eten kan, nu al een vakantie aan het boeken is naar het buitenland en noem maar op... dan steekt dat behoorlijk. Ik weet dus ook nog niet zo goed welke keuze te maken, vind het ontzettend lastig

Dat snap ik Illosa

Maar als jij zelf geen of weinig inkomsten hebt, zul je niet gegarandeerd na scheiding hetzelfde welvaartspeil houden. Het is niet de plicht van je ex-partner om in jouw kosten van levensonderhoud te voorzien. Alleen als daar ruimte voor is. Zo zijn de regels nou eenmaal.
Als jij in staat bent om te werken, wordt van jou zelf hierin ook iets verwacht. Ook als je ex altijd voor het brood op de plank zorgde.

Anders is het voor jullie kind: daarvoor hebben jullie beiden een onderhoudsplicht.

Illosa

Illosa

15-01-2019 om 07:02 Topicstarter

Welvaartspeil

Ik heb een baan van 32 uur. Maar dit is best een duur huurhuis maar ik wil niet direct verhuizen wat betreft stabiliteit. Daarbij heb ik ook niet zomaar een ander huis. Hij heeft een auto van over de 30.000 en een Harley. Dan zeggen dat hij geen partneralimentatie kan betalen heeft dus te maken met zijn welvaartspeil..

Ja, Illosa....

Dat kan zo zijn, maar dat doet er allemaal niet toe bij de berekening van partneralimentatie.
Als jullie getrouwd zijn, zal de boedel verdeeld moet worden. Daarin vallen dan die auto (mits geen lease) en de harley.
Ik denk dat je het beste je kunt laten informeren over hoe de zakelijke verdeling en alimentatieberekening in elkaar zit. Dan heb je een realistisch beeld. Het is helaas niet realistisch om te denken dat alles eerlijk gedeeld wordt en blijft....
Scheiden is zakelijk gezien echt een van de slechtste ideeën ever. Om over de rest maar niet te spreken.

Illosa

Illosa

15-01-2019 om 21:23 Topicstarter

Mediator

De mediator gaat een berekening maken en dat horen we de volgende keer. Er hoeft verder niets verdeeld te worden omdat wij op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. Het is meer dat ik het niet logisch vind dat hij met zoveel waarde aan spullen tegen mij kan zeggen dat hij mij geen alimentatie kan betalen omdat hij anders zijn huis uit moet. Dan verkoopt hij zijn Harley maar bijvoorbeeld. Het is nu zo dat hij hiervoor gekozen heeft en ik en vooral ons kind overal de dupe van worden... Maar goed ik wacht de berekening en zijn woedeaanval af..

Begrijpelijk

IK snap zo goed dat het steekt, en je kunt dat hier natuurlijk ook gewoon spuien. Maar daarin blijven zitten gaat je niet helpen, want je kunt geen beroep doen op rechten hiern. Behalve natuurlijk wat juridisch gezien jou ook toekomt.

Je schrijft: 'Er hoeft verder niets verdeeld te worden omdat wij op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd.' Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Wel als jullie een boedellijst tijdens jullie huwelijk hebben bijgehouden en jaarlijks met elkaar hebben afgerekend. Zo niet, dan gelden er andere regels. Je kunt dan bijv gebruik maken van een finaal verrekenbeding. Ook hier: laat je goed voorlichten!

En oh, oh, oh, ik snap zo goed je boosheid. Wees maar kwaad, het is ook een rotstreek. Maar zakelijk wel het hoofd koel houden en heel goed weten wat jouw positie is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.