Relaties

Doortje
05-07-2011 om 19:52
Moeite met jeugdtrauma vermoorde baby
Hallo allemaal,
Ik ben nu 44 en de laatste paar weken ben ik erg bezig met iets verschrikkelijk's wat in mijn jeugd (12) speelde. Ik kom uit niet zo'n fijn nest met dito vrienden/kennisen/familie. Toen ik 12 was kwam er bij ons vaak een stel logeren met een baby, Lenie, we noemden haar Leentje. Omdat ik het thuis ook niet fijn had richte ik me totaal op de baby, verzorgde haar, gaf haar een flesje, badje etc. Ik weet nog dat ik op een zondag toen ze er waren bij een winkel in de buurt waarvan de eigenaren boven de winkel woonden rijstebloem ben gaan halen omdat ze niks bij zich hadden.
Naar Leentje werdt niet omgekeken, er werdt gezopen, gegokt, geruzied etc. Bij het afscheidsfeest van de 6e klas hadden we een fancy fair, ik raadde de naam van de babypop en trok dat weekend Leentje de kleertjes aan. Nu ik volwassen ben besef ik des temeer hoezeer wij (naast mishandeling en misbruik) verwaarloosd werden. Ik richte al mijn liefde op de verzorging van Leentje die in een reiswieg op mijn kamer gedropt werdt en vervolgens niet meer naar omgekeken werdt. Ik hield van Leentje en was altijd heel blij als ze er was.
Totdat de moeder (de vader was ergens aangetrouwde familie) een nieuwe vriend kreeg. Leentje is vermoord door hem op gruwelijke wijze, de kranten stonden er bol van en is was er kapot van. Ik begrijp niet zo goed waarom ik hier nu ineens weer zo'n last van heb. Herriner me ineens deatails (borduursel op het jurkje van de gewonnen pop, de aangebrande rijstebloem, de momenten met Leentje op mijn kamer terwijl er beneden luidruchtig gedronken en gegokt werdt en heel veel meer)
Ik heb hier nog nooit met iemand over gepraat, echt met niemand, zelfs met mijn volwassen dochters niet. Zou het goed zijn als ik info over het gebeuren kan krijgen om het te verwerken, zodat ik het kan toetsen aan mijn herinneringen? En hoe dan? Zowel de vriend als de moeder hebben vastgezeten, is hier nog wat over te vinden? Moet rond 1978 geweest zijn.
Doortje

Moontje
05-07-2011 om 20:07
Jemig
Jemig Doortje, wat een heftig verhaal!! En wat bijzonder dat jij je als kind zo als een echt moedertje over dit kindje hebt ontfermd!!
Ik begrijp dat je zelf ook niet in een bijzonder geweldige situatie zat. Het is niet ongewoon dat je pas vele jaren later last van bep. dingen uit je jeugd kunt krijgen. Bep. gebeurtenissen of omstandigheden kunnen spontaan oude dingen "triggeren", dit kan iets heel kleins zijn. Ik zou er zeker in je directe omgeving over gaan spreken, misschien in de veiligheid van je eigen gezin. Praten helpt!
Ik kan je niet direct advies geven maar ik denk dat zowiezo informatie proberen te vergaren over die moord al wat verheldering kan bieden. Wellicht kun je op een stadsbieb oude kranten uit die tijd doorlopen (microfiches of digitaal wellicht). Door feiten boven te halen ga je misschien wat minder proberen het verhaal in je hoofd te "bouwen". Mij helpt informatie verzamelen altijd bij het op een rijtje krijgen van dingen.
Ik weet niet of je in politie dossiers zou kunnen kijken, of die zaken überhaupt toegankelijk zijn na zoveel jaren (wellicht verjaard dus wellicht wel).
Ik wens je veel succes.
Als het echt gaat spoken in je hoofd zou ik therapeutische hulp zoeken.
Ik wens je veel succes en sterkte hiermee.

Doortje
05-07-2011 om 21:12
Trigger
Is denk ik de dood van mijn moeder waar ik al jaren geen contact mee had (vanaf mijn 15e) ik kwam er 3 maanden geleden achter dat ze al 3 jaar dood is. Ik kreeg hierdoor weer contact met mijn halfzusje wat op een ramp uit liep.
Ik denk dat hierdoor mijn hele jeugd naar boven is gekomen. Ik kan me nu niet laten gaan, moet sterk blijven want anders storten dingen om me heen in waar ik hard voor heb moeten vechten. Maar voel me even verloren nu alles als een tsunami over me heen lijkt te komen en de herinneringen met bijbehorende emotie's over elkaar heen buitelen.
Nog een; ik was 9 en voor de 3e keer geopereerd aan mijn ogen in Utrecht, een flink stuk van mijn woonplaats. Toen ik bijkwam uit de narcose zat mijn stiefvader naast mijn bed met zijn hand onder de dekens. Toen ik me afwendde werdt hij boos en heb ik de rest van de week geen bezoek meer gehad want ik was ondankbaar. Resulteerde in verhalen naar de verpleging, vader dood, zielig doen voor wat aandacht, voelde me zo verloren, al de kinderen kregen ouders en fam op bezoek, ik lag daar alleen, een hele week...dat lukte maar werdt betrapt toen mijn ouders me kwamen halen. Uiteraard. Verpleging boos, stiefvader gelijk, ondankbaar gestoord kind. Ow help, waarom overspoelt me dit nu, net nu ik, na hard knokken, mijn leven enigzins op de rails lijk te krijgen?
Leentje, mijn stiefvader die mijn moeder sloeg met zijn dronken kop, die mij aanrande vanaf mijn 4e in de teil in de keuken, die me verkrachte van mijn 6e tot mijn 15e, mijn eerste dierbare vriendje Jaap (heeft stiefvader uitgemaakt wegens jaloezie, onder het mom school lijdt eronder) pleeggezinnen, tehuizen,
op mijn 17 mijn eerste kind, mislukte relaties eenzaamheid onbegrip en nog heeel veel meer tot mijn 42. En nu gaat het goed na hard knokken (leuk huis, perspectief, rust) en dan overspoelt mij dit alles. Kom ik ook wel weer doorheen maar ik vind het vreselijk moeilijk en eenzaam nu.
Liefs, Doortje

Jolanda123
05-07-2011 om 22:00
Lieve doortje...
Er is maar een ding wat ik kan zeggen...
Zorg dat je iemand krijgt waarmee je dit kunt bespreken en kunt verwerken. Dit is te veel om in je eentje te verwerken.
Heel veel liefs

Tirza G.
05-07-2011 om 23:57
Doortje meisje
Je hebt geen jeugd gehad, geen leven gehad en toch heb je opgebouwd wat je nu hebt bereikt. Je bent sterk. Dit overspoelt je misschien wel omdát je de zaak op de rails hebt. Je moet wel zó moe zijn van al die jaren vechten; alsof je een opblaasstrandbal onder water probeert te houden in een zwembad. Dat gaat een tijd lang goed, maar er komt een moment dat je het niet meer houdt.
Zoek een therapeut. Een vrouw. Een líeve. Je hebt het nodig. En verdiend.
Tirza

+ Brunette +
06-07-2011 om 00:31
Ja, zoek hulp.
Ga praten met een goede vriendin, je man, en als die therapie aanraden, doe dat dan ook. Blijf niet in je eentje zitten tobben. Dat je je verhaal op het forum hebt gezet is heel goed: een eerste stap om alles te verwerken! Wat een stom ziekenhuis trouwens om je "zielig doen" te verwijten, je had er alle reden voor.

A.
06-07-2011 om 10:44
Kippenvel
Lieve Doortje,
wat een ontzettend heftig en verdrietig verhaal.
Wat jij hebt mee moeten maken is zo enorm veel en zo enorm zwaar. Je hebt tot nu toe kunnen overleven door het ver weg te stoppen.
Ik weet uit ervaring dat het toch eens naar boven komt, en bij jou is dat moment nu gekomen.
het overvalt je en het maakt je bang en onzeker. Het oude zeer en verdriet komt weer boven.
Het is een soort van uitgesteld rouwproces, en daar ga je nog vanalles is meemaken. Boosheid, ontkenning maar ook heel veel verdriet.
Wat de anderen zeggen: zoek hulp. Je kunt dit niet alleen. Het is zo'n enorme bak ellende die jij over je hebt uitgestort gekregen. Zet je verhaal op papier als je bang bent dat je het niet kunt vertellen of dat je iets vergeet.
Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, maar weet dat je sterk bent. Je hebt het al zoveel jaren volgehouden, ook hier kom je doorheen.
Of zoals mijn therapeut zei: je bent als een twijg, ze kunnen je buigen maar je zult niet breken!
HOUD MOED!!!
A

dc
06-07-2011 om 10:49
Niet alle reacties gelezen
Maar het lijkt me dat het nu bovenkomt, omdat je nu sterk en stabiel genoeg bent om het te verwerken! Ik zou dus iemand proberen te vinden waarmee je hier over kunt praten. Misschien niet je dochters, maar een therapeut? Ik denk dat als je met dit verhaal naar je huisarts gaat, je zo een doorverwijzing krijgt.
Heel veel sterkte!

tsjor
06-07-2011 om 18:51
Doortje
Je bent blijkbaar sterk genoeg om alles nu onder ogen te zien. En de dood van je moeder heeft op een of andere manier blijkbaar de weg vrijgemaakt om terug te kijken.
Wat een verschrikkelijk verhaal van Leentje. Ik wil graag een kaarsje voor haar opsteken, ze is gelukkig blijkbaar niet vergeten en in elk geval door jou geliefd.
Tsjor

Doortje
06-07-2011 om 20:23
Lieve allemaal
Dank jullie voor de ontroerende reactie's. Ik stel me dus blijkbaar niet aan en hoef niet (meer) te doen alsof het allemaal wel mee valt en ik niet moet zeuren en doorgaan.
En dan was dit nog maar het topje van de ijsberg, mijn hele leven was hel. Ik heb een psycholoog maar verder dan mij vertellen wat een sterk bijzonder mens ik ben komt ze niet. Ze weet deze dingen dan ook niet, anderen weer wel, dus haar treft geen blaam. Bovendien is ze nu 3 maanden met zws verlof.
Wonder boven wonder blijk ik na alle testen geen persoonlijkeids stoornis te hebben maat hws add??? Ook dat nog...
Jullie reactie's zijn hartverwarmend en vervuld mij met een warm gevoel. Lieve begripvolle mensen bestaan dus blijkbaar wel. Tsjor, speciaal voor jou; jij weet wie ik ben, (Fur Elise, dan weet je het wel) ik zou graag nog eens met je (uit) willen praten als je daar voor open staat. Ik neem je iig niks (meer) kwalijk en begrijp je handelen nu wel, sterker nog, ben je er dankbaar voor.
Liefs. Doortje

tsjor
06-07-2011 om 21:37
Uitpraten
trauma's uitpraten helpt niet altijd. Ik heb goede ervaringen met FTP voor het behandelen van posttraumatisch stresssyndroom. Iets dat lijkt op rapid-eye-movement-therapie.
Uitpraten helpt wel als het gaat om iets in het verleden wat blijkbaar na verloop van tijd in een ander licht komt te staan. Ik hoop dat je me nog weet te bereiken.
Tsjor

Doortje
06-07-2011 om 22:08
Tsjor,
Ja, als ik even zoek heb ik je email adres, als dit nog geldig is. Rest de vraag of je er voor open staat. Zo ja, mail ik je graag, zo nee respecteer ik dat. Hoe ik me hier verder over voel en waarom hou ik liever tussen ons. Als je geen contact meer wil respecteer ik dat al zou ik dat jammer vinden.

tsjor
06-07-2011 om 23:20
Probeer het
en anders heb ik een gmailadres op de naam van tsjorvanool. Maar ik kijk daar zelden!
Tsjor

Muizemeis
08-07-2011 om 13:37
Therapeut
Een therapeut geeft therapie, dat doet een psycholoog meestal niet. Zou zeker eens achter een therapie aangaan evt via de GGZ of je psych
Muizemeis

Doortje
08-07-2011 om 20:13
Tsjor en muizenmeis
Tsjor, ik kan alleen je emailadres vinden van MP, lijkt me niet zo handig? Heb je de mijne nog? Het doet me goed dat mensen na zoveel misverstanden (understatement) nog bereid zijn om open te staan voor een gesprek, dat geldt zeker ook voor mezelf. Muizemeis, ik ben op de wachtlijst voor een emotieregulatietraining (srabbel!!) maar heb er gewoon allemaal niet meer zo'n vertrouwen in. Ik doe het toch, want niet geschoten...
Ik denk dat voor mij de sleutelwoorden acceptatie, berusting en vertrouwen zijn, daar kan ik denk ik beter aan gaan werken. Bedankt allemaal voor de reactie's en het medeleven! (vertrouwen, er zijn ook echt lieve/goede mensen)

Sassie
10-07-2011 om 23:19
Doortje
Een kaarsje voor lieve Leentje. Jij Doortje bent in je jonge leventje haar steun en toeverlaat geweest; haar beschermengeltje op die momenten dat niemand verder naar haar omkeek, behalve jij. Jij kunt er niets aan doen dat door een foute beslissing van haar moeder zo abrupt op een gruwelijke wijze een einde is gekomen aan haar leven. Bedenk wel dat jij er wel was toen ze bij jouw was en dat jij wel om haar gaf. Vergeet dat nooit en Leentje zal dat ook nooit vergeten.
Leentje zal zelf nu willen dat jij gelukkig wordt en blijft. Vecht voor jezelf en je gezin zoals je er ook voor haar was. Je bent een goed en sterk mens! Waren er maar meer mensen zoals jij dan zou de wereld er toch een stuk beter uitzien. Vecht Doortje!!

Muizemeis
11-07-2011 om 10:08
Doortje
Kun je ook "gewoon"dus los van therapie met iemand praten, een psych, maatschappelijk werker etc etc.
Tuurlijk draait het om berusting en acceptatie maar het is absoluut niet niets wat je hebt meegemaakt, onderschat dat niet.
Heel veel knuffels Muizemeis