Relaties Relaties

Relaties

Tabitha

Tabitha

30-10-2011 om 20:45

Moet ik accepteren dat de oppas (dochter van vriendin) met mijn kids op pad gaat?

Tja, de titel zegt het al. De dochter van een vriendin van me past geregeld op mijn kids en sinds een tijdje merk ik dat dat meisje er vooral op uit wil, met kids. Dit is op een gegeven moment begonnen met ongevraagd met mijn kids naar een drukke supermarkt te gaan om een flauwekulletje te gaan kopen en ik daar pas weken later achter kwam doordat iemand hen daar gezien had. En nou blijkt dus dat ze iedere keer wel de deur uitgaan! Nu is de oppas een dochter van een vriendin en vriendin ziet het probleem niet. Is toch leuk voor de kinderen, oppas zelf vindt het leuk, wat is het probleem?

Nou, dat is dat ik betaal om met een gerust hart de deur uit te kunnen gaan terwijl mijn kids veilig thuis zijn. Toch? Of ben ik nou zo flauw. Oppas is 15, kinderen zijn 1 en 2 jaar. Ik ben laaiend eerlijk gezegd, maar wil hier ff checken of ik het goed zie.

En dan is nog de vraag hoe ik het oplos zonder ruzie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

30-10-2011 om 20:52

Maakt toch niet uit?

Het maakt toch niet uit hoe anderen het vinden? Het zijn jouw kinderen, jouw regels en jouw wensen. Als jij niet wilt dat de oppas er met je kinderen tussenuit gaat, dan moet de oppas zich daarnaar gedragen. En dat kun je haar gewoon rustig zonder boosheid vertellen. Als ze jouw regel niet wil of kan respecteren, dan is het tijd voor een andere oppas, lijkt me.

Vic

Vic

30-10-2011 om 21:00

Hmmm

Ik ben het eens met Sascha dat jij uitmaakt wat er wel of niet gebeurt met de kinderen, maar ik vraag me wel ook een beetje af wat het probleem is. Ik ga er vanuit dat de oppas de kinderen veilig in een (wandel-) wagentje zet, en ze niet meeneemt naar een rokerige kroeg o.i.d.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-10-2011 om 21:03

Laaiend?

Je bent laaiend, omdat je oppas iets doet wat jij niet verwacht en wil. Maar uit jouw vraag maak ik op dat je haar NIET hebt gezegd dat je wilt dat ze binnen blijft met jouw kinderen. Toch?
Ik heb het zelf juist altijd heel leuk gevonden als een oppas lekker met de kinderen naar buiten ging. Een beetje initiatief heb ik altijd wel kunnen waarderen. Het gedrag dat jou zo 'laaiend' maakt, zou mij waarschijnlijk juist blij maken.
Een oppas weet niet wat jij 'gewoon' vindt. Dat zul je haar moeten vertellen.

Hanne.

Hanne.

30-10-2011 om 21:45

Eerst zeggen

Met de kinderen het huis uit gaan vind ik niet direct iets om 'laaiend' om te worden. Ik neem tenminste aan dat het niet om 21.00 's avonds was.

Als jij het niet prettig vindt is het wel iets om het gesprek over aan te gaan. Ik denk dat je zal moeten beginnen dat jij het niet prettig vindt dat ze met de kinderen naar buiten gaat. Als je dat nog niet gedaan hebt kan ze dat ook niet weten.

Als je dat wel hebt gedaan en ze blijft het doen is het simpel, exit oppas. Jouw huis, jouw regels

Holiday

Holiday

30-10-2011 om 21:59

Wat zijn de afspraken dan?

Ze is zich vast van geen kwaad bewust. Zo te lezen hebben jullie nooit echt afgesproken hoe ze precies de tijd met je kinderen doorbrengt, of wel? Dan kan ze niet weten dat je dit niet wil.

Mag ze wel naar het speeltuintje? Mag ze wel een wandeling maken? Wees duidelijk tegen haar, het meisje is zelf ook nog maar 15.

Laaiend zijn prima, maar als je haar nu ook laaiend zou benaderen vind ik dat niet terecht, dus verplaats je even in haar.

Jo Hanna

Jo Hanna

30-10-2011 om 22:30

Sluit mij aan

Ik snap het laaiend zijn eerlijk gezegd ook niet zo goed. Kennelijk heb jij verwachtingen die ik niet deel en je oppas ook niet. Maar ik sluit me bij de anderen aan dat je uiteraard het volste recht hebt om je verwachtingen aan je oppas over te brengen en dat zij in dat geval gewoon moet doen waar je haar expliciet voor inhuurt, namelijk met je kinderen thuis te blijven. Wil ze dat niet dan zoekt zij naar een ander baantje en jij naar een andere oppas. Maar volgens mij hoeft hier geen kwaad woord over te vallen. Zo is het dan gewoon.
Groet, Jo Hanna

Rosase

Rosase

30-10-2011 om 22:44

Ik snap het wel

Ik zou het ook geen goed idee vinden als een 15-jarig meisje met twee kleintjes op stap zou gaan. Daar zou ik haar dan nog net te jong voor vinden. Thuis is toch een andere, rustigere, meer gecontroleerde omgeving. Dus dan zou ik een 15-jarige oppas nog wel vinden kunnen.
Naar buiten gaan levert toch meer risico op. En dat zou voor mij eigenlijk ook niet zo hoeven.

Mijn oppas (65+) nam mijn oudste weleens in haar auto mee naar haar dochter, de dokter of een boodschapje. En dat vond ik eigenlijk al zozo. Had het denk ik toch prettiger gevonden als ze het gelaten had bij de eendjes in het nabij gelegen park. Ik heb er overigens nooit zoveel over gezegd. Heb alleen aangedrongen op een goed autostoeltje. En voor de rest bepaald dat het probleem grotendeels bij mij ligt.

Moet er overigens wel bijzeggen dat de oppas nu (10 jaar later) nog steeds auto rijdt en volgens mij echt zelden of nooit brokken maakt. Wat dat betreft was mijn zorg dus onterecht.

Vic

Vic

30-10-2011 om 23:06

Wel eens 'ruzie' gehad

Ik herinnerde me ineens dat ik wel eens een aanvaring heb gehad met mijn schoonzusje (toen 25). Zij paste wel eens op toen oudste een dreumes was. Op een gegeven moment had ze het plan om met dochter naar het strand te gaan. Nou, echt niet dat dat ging gebeuren. Ik zag het al helemaal voor me, schoonzusje beppen met haar vriendinnen en ondertussen dochter kwijt raken. Schoonzus was redelijk pissig omdat haar moeder regelmatig met dochter naar het strand ging, en ik daar geen problemen mee had.
Inmiddels zijn de kinderen wat groter en mogen ze bijna zelf naar het strand. Ik denk dat je de eerste 3 jaar van je moederschap het bezorgdst bent. Ik was i.i.g. redelijk mutsig

Probleem oplossen

Gewoon vriendelijk zeggen dat je liever niet hebt dat de oppas met je kinderen naar buiten gaat. Ik zou verder niet laaiend zijn en er hoeft toch geen ruzie van te komen?
Als het meisje een goede oppas is, verantwoordelijk en lief voor je kinderen zou ik haar niet graag kwijt willen. En het is ook zonde van je eigen vriendschap met je vriendin.
Ik zou er overigens geen moeite mee hebben als een oppas met mooi weer een tijdje met de kinderen naar buiten zou gaan. Ik begrijp alleen ook niet dat ze dan met ze naar de supermarkt gaat.

Ava

Ava

31-10-2011 om 07:40

Volwassen

Ik vind meisjes van 15 -afgezien van individuele kwaliteiten- nog veel te jong en onervaren voor de verantwoording van 2 zulke kleine kinderen: vooral gezien dreumessen al lopen en die van 1 bezig is met (of al kan) lopen. En die zijn de wereld aan het ontdekken. Of zitten beide kinderen vastgesnoerd in een kinderwagen als ze er op uit gaat? Waarschijnlijk heb je geen twee-wagens-in-een.

Thuis kan dat wel maar, afgesloten speelplaats ook. Maar op straat, met het verkeer? Nou, dat zou ik wel eerst eens willen zien en oefenen met oppas van 15. Daarnaast, wat me helemaal ongemakkelijk lijkt: ze is niet open over wat ze die dag met de kinderen doet. Ik zou me dan afvragen of ze wel open is als er iets per ongeluk door bijv onhandigheid van haar kant gebeurt. En als ik dat gevoel bij iemand krijg die over mijn kinderen gaat, kies ik liever iemand anders.
Als ze 'volwassen' genoeg is om het te doen, waarom is ze niet volwassen genoeg om er open over te zijn (en niet achteraf). Hoe kan je nu een volwassen mentaliteit hebben om iets te kunnen doen maar dat missen om het te vertellen. Dat klopt voor mij niet.
Misschien kan ze het nog beter dan jij het kan (stel!) maar het vertrouwen had voor mij een knauw gekregen.

Je moest eens weten

Je moest eens weten hoe onverantwoordelijk sommige ouders met hun eigen kinderen omgaan! Ik maak vaak genoeg mee dat ik andermans kinderen in de gaten hou en regelmatig "red" van onbezonnen de straat oprennen of van krukjes afvallen.
Het hangt natuurlijk ook af van de oppas zelf, maar ik heb oppaspubers gezien die 100x verantwoordelijker met kinderen omspringen dan de eigen ouders....

Gr. Poezie.

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2011 om 09:08

Klopt

Ik heb meiden van 16 in opleiding gehad tot ziekenverzorgende, ik was soms diep onder de indruk van hun verantwoordelijkheidsgevoel.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-10-2011 om 09:34

Hangt er vanaf en vertrouwen

Is de supermarkt dichtbij of ver weg. Lopen/rijden de kinderen zelf, of zitten ze in een duo-wagen waar ze niet uit kunnen? Is het overdag of 's avonds?
Ik denk dat het veiliger is om met 2 kinderen die de wandelwagen niet uit kunnen naar een supermarkt te wandelen dan ze los te laten in een speeltuin of thuis in de woonkamer. (waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet in de speeltuin mogen komen) Dan kan er echt niet zo veel gebeuren en kan ze ze ook in de supermarkt niet kwijtraken.
Als ze overdag oppast, zeker als dat vaker gebeurt, zou ik het fijn vinden dat ze ze ook mee naar buiten neemt, even frisse lucht en zonlicht is ook erg gezond. En als ze lang moet oppassen en de hele dag binnen zit is het voor haar ook goed om er even uit te zijn en een frisse neus te halen, om alert te blijven.
Nee, ik zou er, als het onder de juiste voorwaarden gebeurt, niet zo'n moeite mee hebben maar er juist blij mee zijn. En inderdaad, fijn dat ze initiatief toont.
En een laatste opmerking: als je er niet op vertrouwt dat ze veilig met ze naar de supermarkt kan is ze misschien niet zo'n goede oppas voor jou. Dan heb je blijkbaar niet voldoende vertrouwen in haar vaardigheden.

Yvonne

Yvonne

31-10-2011 om 09:51

Ik zie het probleem niet

jeetje waar je je al niet druk om kunt maken. Laaiend zijn op de oppas omdat ze met de kids naar buiten gaat terwijl ik uit je post niet kan opmaken dat je haar hebt gevraagd om binnen te blijven.
Lekker toch voor de kids even een frisse neus halen!! en als ze 2 en 1 zijn zul je wel zo'n duo wagen hebebn, als ze veilig in de wagen zitten kan er toch niks gebeuren!!!

Tabitha

Tabitha

31-10-2011 om 10:05

Dat bijna iedereen dat goed zou vinden verbaast mij nogal!

Hmmmm,

Het merendeel van de reacties zou het toch goed vinden en dat verbaast mij eerlijk gezegd wel. Het gaat om een behoorlijk dwarse peuter die vaak niet eens aan een hand wil lopen, soms ook wegloopt etc. En een kleine die idd nog in de wagen zit. De supermarkt is een fiks eind lopen door druk verkeer en ook in en om de supermarkt is het druk met auto's en mensen. Het gaat daarbij om hooguit een paar uur oppassen. En er wordt nu een beetje gereageerd van: maar het is toch goed gegaan......er lijkt voor het meisje een absolute must om erop uit te trekken. De laatste keer belde ik hoe het ging en was ze ook aan de wandel. Onderweg naar een vriendin die 'anders ook maar alleen thuis zat'. Ik ken het meisje niet, ik ken dat gezin niet waar ze heen ging. Op etenstijd voor de kinderen. Gevraagd of de kinderen gegeten hadden. Uh, nee. Heb je dan iets meegenomen? Uh, nee. Geen eten, zelfs geen luiers. "Je weet dat ze eigenlijk moet slapen op deze tijd?" "Uh, o ja, dat was ik even vergeten. Ik leg ze wel even bij die mensen in bed dan." Nee geen wereldrampen, maar zo een eigen plan wat kennelijk gewoon moet. Ik hou er niet van.

Kobalt

Kobalt

31-10-2011 om 10:15

Volgens mij

Volgens mij is jouw probleem niet, dat ze met jouw kinderen weggaat, maar dat je haar geen goede oppas vindt. Volgens mij hecht jij aan ritme en structuur en dit meisje doet maar wat. Ik zou iemand die ik niet met mijn kinderen op straat zou vertrouwen, sowieso niet op mijn kinderen laten passen. Het maakt dan niet uit, hoe oud ze is.
Als ik jou was, zou ik een andere oppas zoeken.

Vertrouwen

Zo te lezen vertrouw je haar als oppas voor geen cent. Ik snap niet dat je haar dan niet allang hebt ontslagen en een nieuwe hebt aangenomen.

Gr. Poezie.

koentje

koentje

31-10-2011 om 10:19

Even een praktisch vraagje

Had je de oppas een sleutel gegeven om terug in huis te kunnen komen?
Als jij namelijk niet uitdrukkelijk met haar afspreekt dat ze binnenblijft kan ik me niet voorstellen dat je haar een sleutel geeft?

Rafelkap

Rafelkap

31-10-2011 om 10:21

Poezie

"Zo te lezen vertrouw je haar als oppas voor geen cent. Ik snap niet dat je haar dan niet allang hebt ontslagen en een nieuwe hebt aangenomen."
Dat snap ik wel. Want het is de dochter van een vriendin, dus dat maakt het wat ingewikkelder. Daarom staat dit ook in de rubriek relaties
Ik zou gewoon een andere oppas kiezen. Of dit meisje zeggen dat ze vanaf nu niet met ze op stap mogen. En dan vind je vriendin je maar niet meer aardig. Dan is het geen vriendin.

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2011 om 10:23

Tabitha

Ja, maar dat vertel je nu allemaal pas, wij baseren onze reactie op je eerste posting natuurlijk. Afgaande op je laatste stukje over die luiers en slaaptijden zou ik met deze oppas ook niet rustig zitten als ze thuis bleef.

Rafelkap

Rafelkap

31-10-2011 om 10:24

Koentje

Goed punt. Gewoon geen sleutel geven, kan ze niet weg. Als je wilt dat ze binnen blijven. Maar volgens mij vindt Tabitha het moeilijk kritiek te geven omdat het een dochter van een vriendin is. Toch, als je geen vertrouwen hebt in dit meisje dan zul je iets moeten doen: nee zeggen.

Tabitha

Even voor mijn informatie, is dit je incidentele oppas ( als je een keer een afspraak hebt, naar de dokter moet) of past dit meisje altijd op je kinderen als jij werkt?

Rosase

Rosase

31-10-2011 om 10:37

Nee

Geen goed idee.

Ik zou: duidelijk zeggen dat je liever hebt dat ze met de kinderen thuis blijft en met haar de huisregels nog eens doornemen. Krijg wel het idee dat de uitstapjes eerder voor de oppas dan voor de kinderen zijn.

Als ik het goed begrijp

wil ze best op jouw twee kleintjes passen, maar ondertussen wil ze gewoon doorgaan met haar eigen leven
Tja, dat kan niet allebei tegelijk.

Twee kleintjes meenemen in een duowagen lijkt me geen enkel probleem. Ik snap best dat ze even naar buiten wil. Maar eentje die moet lopen en dat vaak niet wil (zoals de meeste hummels van twee) dat is wel wat te lastig.

Nou, eerst maar eens bespreken wat je exact van je oppas verwacht. Als ze daaraan niet kan voldoen, is het helaas einde verhaal, jammer als je vriendin (moeder van) dat anders ziet, maar niks aan te doen. Het gaat om jouw kinderen.

Ik vind trouwens kinderen laten meenemen in de auto soms enger dan in de wandelwagen, maar affijn.

Tabitha

Tabitha

31-10-2011 om 11:26

Die sleutel....

....die zit standaard op de voordeur in omgedraaide stand, omdat peuter het erg leuk vindt de voortuin in te gaan en peuter dat aan ons drukke straatje niet mag. Dus geen sleutel geven is geen optie, want dan zouden ze echt opgesloten zitten.

Dit is een oppas die af en toe een paar uur oppast. Ik zit momenteel met heel veel ziekenhuisbezoeken. Op zich al spannend, maar momentel maak ik me dus terplekke ook nog echt zorgen om de kids. Ik denk dat mijn probleem idd is dat ik het geen goede oppas vindt. Maar haar moeder is lyrisch over haar als het om oppassen gaat en idd, nog los van de vraag waar ik een andere oppas vindt, is mij wel de vraag hoe ik hier vanaf kom zonder gezeur want dat kan ik op dit moment helemaal niet gebruiken.

Miggy

Miggy

31-10-2011 om 12:38

Waarom ruzie?

Ga het gesprek aan met de moeder en het meisje. Zeg dat je heel blij met haar bent maar het je zorgen baart als ze met twee van die razendsnelle kleintjes naar buiten gaat. Misschien kan de moeder zelf een keer mee? Misschien kun je een tweelingbyggy lenen waar ze weleens een boodschapje mee kan doen of naar een afgesloten speeltuintje oid? Heeft ze een vertrouwd iemand achter de hand mocht er iets gebeuren? Een meisje van 15 zit in de regel niet graag uren binnen. Mochten dit allemaal geen optie's zijn dan zit er maar een ding op; op zoek naar een andere, wellicht oudere, oppas. Maar als ze lief en geduldig met de kinderen is zou ik er zeker wat tijd insteken om de laatste puntjes op de i te zetten.

Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2011 om 13:36

Bont

Onze vroegere oppas had het bij de eerste oppasdag wel een beetje bont gemaakt. Belletje trek met mijn kinderen. Grote lol uiteraard. We hebben haar toen toch even stevig toegesproken dat dit héél erg niet de bedoeling was. Dit meisje was net aan 16 en is nog een flinke tijd de tweede oppas van ons geweest (als de eerste niet kon).
Het ene meisje van 15 is de andere niet. Ik zou de een mijn peuter zo meegeven en de ander niet. Mijn dochters zijn ook zo rond die tijd (en al eerder) met oppassen begonnen, langzaam opbouwend naar ook daguren. Het kan, maar wel met goede afspraken. Even naar de winkel in onze wijk is totaal niet eng. Even naar de winkel in een drukke verkeersrijke buurt, onoverzichtelijke mensendrukte e.d. zou het wél risicovoller kunnen maken. Ook dit is dus afhankelijk van de situatie.

ishtar

ishtar

31-10-2011 om 19:00

Niet gewoon

maar ik vind het ook niet gewoon om een meisje van 15 de verantwoording voor 2 hummels van 1 en 2 te geven.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-10-2011 om 20:35

Met de aanvullende informatie

Met de aanvullende informatie uit je 2e bericht denk ik dat dit meisje de verantwoordelijkheid niet goed aan kan. Vooral omdat ze met de kinderen op stap was gegaan zonder rekening te houden met het eten en slapen van de kinderen.
Ik zou in dit geval dus op zoek gaan naar een andere oppas. En het een beetje mooi verpakken richting vriendin (ze is nog jong, het gaat om veel tijd overdag, jonge bewerkelijke kinderen, "je weet zelf hoe lastig de oudste is")

Maar ja

met al deze terechte bezwaren heeft de draadstartster nog geen goeie oppas voor haar kleintjes terwijl zij met veel vervelende en spannende ziekenhuisbezoeken te maken heeft!!

Is er niet een vriendin/ buurvrouw/ kennis van zwangerschapsgym (ik roep maar wat) die je kunt vragen op te passen? Desnoods verdeel je je tweetal over twee verschillende personen.
Inderdaad vind ik twee van die ukkies overdag een te grote verantwoordelijkheid voor iemand van 15.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.