Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Nieuwe buurvrouw geeft thuis Zumba-les


Komt het geluid 'buitenom' (door de ramen) of via de muren/vloeren?

Een betere stoffering van de kamer waar het geluid geproduceerd wordt kan misschien al flink helpen. Zwevende vloer, goede gordijnen voor de ramen (icm met professionele verlichting zodat buurvrouw de gordijnen ook daadwerkelijk dichtdoet tijdens opnames), rubberen doppen onder de stereo lijmen, wat leuke schilderijen aan de gedeelde muur. Dat kan allemaal heel erg schelen. 

En misschien kunnen ze de activiteiten naar een andere kamer verplaatsen die geen gedeelde muren met de buren heeft?

Discussies over geluid zachter zetten lopen altijd op niets uit. Als het nu alleen de bas was ofzo zou een discussie met goede uitleg nuttig zijn. Maar het is de hele combinatie van geluid, bewegingen en spraak. Zo'n vrouw zal zichzelf toch opzwepen om harder te gaan schreeuwen en het geluid weer harder draaien.

Met een discussie over de rechtmatigheid van hun "abnormale" gedrag kom je ook nergens. Dat duwt mensen echt in de verdediging. En juridisch sta je gewoon niet sterk met 12 uurtjes in de week overdag.

Ik zou dus juist het gesprek aangaan met de buurman (de "hoofdhuurder" zeg maar) en aandringen op structurele oplossingen, niet op gedragsveranderingen. Maak van te voren een lijste tips (website links etc) met dingen die jij denkt gegeven wat jij hoort (via de muur, via de ramen, hoge/lage tonen etc.). Maar geef de buurman ook wat ruimte om tot een eigen beoordeling van de situatie (en de beste oplossing) te komen.


Misschien een beetje domme vraag maar het is toch een online les? Of komen die mensen daar thuis langs om zumba te doen? 

Het is online want de deelnemers wonen blijkbaar in Mexico. Dus als die graag de muziek hard willen kunnen ze dat ook zelf regelen. 

Als ik een suggestie mag doen? Stel de buurvrouw voor dat je mag deelnemen - als leerling of assistent - aan de Zumbalessen in haar huis. Dat zou nog eens een absolute win-win situatie opleveren.

Het is namelijk best een opgave om in je eentje een online les te geven. Doe jij mee, dan staat zij er niet meer helemaal alleen voor. Bovendien kom jij aan de lichaamsbeweging die broodnodig kan zijn om aan voldoende gelukshormonen in je bloed te komen.

En wat nog meer? Die vermaledijde volumeknop geraakt binnen jouw bereik. Kun je - desgewenst - de overige buren ook nog een plezier doen.

Vergeet ik nog een belangrijk voordeel: meedoen biedt eveneens een ingang tot inspraak in de muziekkeuze. Zo heb je er meteen twee leuke hobby's bij!

Ik vind jullie reacties wel heel aardig en voorzichtig, ik weet niet of TS daar baat bij heeft.

Eens was ik hoogzwanger en de benedenverdieping vond he5 nodig om de slaapkamer te verbouwen tot fitnessruimte zodat diegene als personal trainer wat kon bijverdienen. Na een paar avonden gebonk van de gewichten en de vocale aanmoedigen , aangebeld dat het idee niet werkte. Buur zou het soundproof maken. Week later in pyjama opnieuw  aangebeld omdat ik doodmoe was en trainen om 23:00 mijn nachtrust verstoorde. Daarbij aangegeven dat als dit niet stopte, ik contact zou opnemen met woningbouwvereniging. Toen was het over.

De buur en zijn vriendin van TS weten best dat ze overlast geven. Ze gaan gewoon door tot TS er iets mee gaat doen. (Dat dit al een paar jaar gaande is, is geen reden om het zo te laten). Nu hebben brutalen h de halve wereld, tot er meer geluiden van overlast binnen komen.

TS kan informeren of ze de enige is die hiermee worstelt; eindigen er meer zijn, staat ze sterker in haar klacht.

Correctie laatste zin; eindigen = indien

Te aardig en voorzichtig?

Ik heb TS slechts uitgedaagd tot omdenken: van denken in onmogelijkheden naar het creëren van kansen.

Dymo

Dymo

22-06-2021 om 16:45 Topicstarter

Onze twee huizen staan helemaal aan het einde van een doodlopend straatje, een eindje van de andere huizen af. Ik was er ooit gaan wonen omdat het me zo lekker rustig leek Het geluid komt via de muren. En het is een koophuis, dus geen woningbouw.

12 uur in de week meedoen aan Zumba - toch al niet mijn hobby - daar moet ik echt niet aan denken. 

De buurman is een ontzettend aardige man, type ouwe hippie, die alles best vindt en dat moeten anderen dan ook maar vinden. Geen afspraak mee te maken, ook niet over gezamenlijk onderhoud of zo. Hij vindt het gewoon niet belangrijk en noemt het dan maar gezeur om je de mond te snoeren. Gaat ook gewoon ineens een tuintje maken in het gezamenlijke pad, omdat hij bloemetjes zo leuk vindt. Dat de auto er dan niet meer langs kan... o ja, niet aan gedacht. Nou ja.

Ik vind het heel interessant te lezen hoe jullie het zouden aanpakken. Ik zwalk steeds tussen laten gaan en ingrijpen. Als ik de buuf al zo duidelijk hoor, zullen er ongetwijfeld ook dingen zijn die ze van mij horen. 

Binnenkort moet ik online mondelinge examens afnemen, dat lijkt me een goede gelegenheid om vooraf even te 'overleggen' hoe we dat 'gaan aanpakken'. Mijn studenten hebben recht op een rustig examen en dat kan niet als de buuf er doorheen schreeuwt. Met de geluidsopname die ik heb gemaakt kan ik laten horen hoe het in mijn kamer klinkt. 

Dat de buurman alles best vindt moet hij weten. Jij hebt er last van, ook met je werk. Het kan niet zo zijn dat jouw werk of examens van je studenten lijden onder het werk van de buurvrouw. Ik vind het absurd dat de buurman dat niet bespreekbaar vindt. 
Rekening houden met elkaar is prima. Als haar cursisten graag disco zumba doen, zetten ze in hun huis maar het volume op maximaal. Die opname is wel handig denk ik. Dan kun je beter duidelijk maken wat jij hoort.

Rode Krullenbol, ik reageerde niet zo zeer op jouw post maar meer in het algemeen; Dymo mocht met oplossingen aandragen ( kurk  of koptelefoon) de buurman op andere inzicht brengen. Maar hij is degene die het veroorzaakt.

Wilt hij dat niet begrijpen, bestaat er dan bij jullie ook zoiets als een een buurtregisseur? Gewoon voor bemiddeling en decibelmetingen.

Dymo schreef op 21-06-2021 om 16:50:

Zo'n drie jaar geleden heeft mijn buurman via Tinder een Mexicaanse dame ontmoet, met wie hij een relatie is begonnen. Zij zit twee keer per jaar voor 3 maanden bij hem in huis, de andere 6 maanden zit ze in haar eigen land. Als ze in Nederland is, geeft ze online Zumba lessen vanuit het huis van de buurman voor de haar klanten in Mexico. Die lessen geeft ze 4x in de week, beginnend om 16 uur en eindigend om 19.00 uur. Dat gaat met veel kabaal gepaard, ze zweept haar klanten op tot het uiterste op muziek met een flinke beat.

Voor de Coronacrisis had ik er niet zo'n last van, ik kwam na het werk om een uur of zes thuis, ging dan koken en dan was de herrie eigenlijk alweer afgelopen. De buurman had ook van tevoren aangekondigd (niet gevraagd) dat ze dat zou gaan doen. Maar nu ik thuis werk en ook online moet vergaderen, begint het me behoorlijk te storen.

Met de nieuwe buuf kan ik dit niet bespreken, ze spreekt alleen maar Spaans (en ik niet). De buurman vindt alles onzin, ik had er eerder ook geen last van dus waarom doe ik nou moeilijk en zijn vriendin moet toch ook haar geld verdienen. En ik kan toch ergens anders in huis gaan zitten met mijn laptop voor die paar uurtjes.

Ik heb absoluut geen zin in ruzie en buiten die lessen heb ik ook helemaal geen last van de buren (hoewel hun seksleven ook behoorlijk luidruchtig is, maar dat duurt meestal nog geen kwartier). Ik zit de herrie dus maar uit, vier keer in de week drie uur. Maar mijn irritatie groeit, merk ik. Wat zouden jullie doen?

zou het voor huisvrouwen zijn? Het is daar 6 uur vroeger dan hier, dus van 10 tot 13 uur. 

Wij hebben Xumbaleden achter het huis en meest met openstaande deur voor frisse lucht. Ook flink volume. Dus ik snap wat jij naast je hebt.  Ik hou wel van Zuid Amerikaanse muziek, ik zou het liefst meedoen, maar dat wordt een motorisch fiasco, weet ik uit ervaring, dus ik kan er misschien iets beter tegen dan jij, maar ik vrees dat ik net als jij uiteindelijk wel mijn grens zou bereiken. 

Je zegt dat je online moet vergaderen. Om 4 uur dan neem ik aan? Niet onder etenstijd hoop ik? Om hoeveel tijd gaat het in de praktijk dat je er echt hinder van hebt, wat je werk betreft? Jij moet ook je geld kunnen verdienen, dus dat mag de buurman wel wat serieuzer nemen. Zou je geholpen zijn met een verschuiving naar een uur later? Dat zij haar leerlingen vraagt of ze 11, 12 en 13 uur, hun tijd dus, willen zumbaën?


Die examens die jij moet afnemen zijn een geweldig aanknopingspunt om de overlast aan te pakken. Maak geluidsopnames, neem je agenda mee en zeg dat je afspraken moet maken met haar omdat nou eenmaal niet alles tegelijk kan in het leven. Zij is degene die lawaai maakt. 

Persoonlijk heb ik een verschrikkelijke hekel aan die zogenaamd relaxte lieve types die alles wel best vinden maar ondertussen Maar ik snap dat je absoluut geen ruzie met hem wil: wie weet hoe onaangenaam zo'n mannetje kan worden als iets hem echt niet zint en het is wel je buurman. Er heen dus met je agenda!

Ik hou zelf wel van Zumba en ik word er erg vrolijk van. Ik zou eisen dat ik minimaal 2x per week een les gratis mag meedoen in ruil voor de overlast, maar daar heb jij niks aan Ik heb ook ooit buren gehad met een erg luidruchtig seksleven en daar had ik meer problemen mee, vooral omdat ik toen zelf geen seksleven had, haha.

Emma, je hebt in dat andere geval de buren maar niet gevraagd of je mee mocht doen?

Pippeltje schreef op 23-06-2021 om 13:51:

Emma, je hebt in dat andere geval de buren maar niet gevraagd of je mee mocht doen?

haha nee, stel je voor 🤣😰

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.