Relaties Relaties

Relaties

Late

Late

20-02-2019 om 11:17

Oma

Oma heeft 2 halve dagen opgepast op me dochter me dochter is nu 2 jaar, en als we naar oma gaan of oma komt bij ons is me dochter totaal anders persoon ze kijkt niet meer om na papa en mama, het is dan alleen oma en soms is ze in de war noemt ze haar mama. Al moet ik wel eerlijl zeggen dat oma ons na doet hoe wij omgaan met ons docht kwa opvoeding en spelen  met ons dochter. Ook als wij ons dochtet wil corrigeren of straffen of iets anders wat te maken heeft met opvoeding dan gaat ze zich ermee mengen in het gesprek, wat niet fijn is. Wou dit even kwijt het zit me niet lekker heb hierdoor ook slaap loze nachten. Het is niet leuk om elke keer een strijd aan te gaan alsof ze een concurrent van me is.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-02-2019 om 11:24

dan niet meer doen

als je het gevoel hebt met oma te moeten concurreren, is het misschien beter andere oppas voor je dochter te zoeken.

Oma bedoelt het goed, ze doet dingen zoals jullie ze doen (beschrijf je) dus tja, dat is meer dan veel ouders meemaken. Als je het zo kunt gaan zien dat je blij bent voor je dochter dat ze zich zo fijn voelt met oma, kun je er anders tegenaan kijken. Slapeloze nachten zou dat niet mogen opleveren.

Oma

Oma

20-02-2019 om 11:48

Nou

Ik vind het wel apart.
Als grootouders hun eigen regels volgen is het niet goed...en nu doet deze oma het zoals de ouders willen en is ze een naäper. Schiet mij maar lek.

Een betalende oppas zoeken dan. Als je een wildvreemde wel vertrouwt moet je dat doen. Ze kan je in elk geval niet naäpen.

Je begrijpt blijkbaar ook niet zo goed hoe het werkt met verzorgenden en hoe een kind daaraan hecht. Dat wil je toch juist, dat je kind het fijn heeft?

Ben je jaloers op oma?

Late

Late

20-02-2019 om 12:03

Nou

Nou jarloers niet nee denk eerder dat oma jaloers is. Want waarom wil je zo leuk zijn als hoe mama omgaat met haar kinder.

Paddington

Paddington

20-02-2019 om 12:12

Bespreek het

met oma. Geef aan dat jullie het heel fijn vinden dat kind het zo leuk heeft bij oma, maar dat jullie willen dat het jullie verantwoordelijkheid is op het moment dat jullie erbij zijn. Dus dat oma zich er dan gewoon niet mee moet bemoeien.

Verder zou ik mij er helemaal niet druk over maken. Als een kind heel veel liefdevolle volwassenen om zich heen heeft die ook nog eens op 1 lijn zitten op het gebied van opvoeding is het voor het kind alleen maar erg prettig.

Marrie

Marrie

20-02-2019 om 12:19

Het is zeker niet je eigen moeder?

Wat een rare opmerking, dat je denkt dat ze jaloers is omdat ze net zo leuk wil zijn als jij? Wat had je dan gewild? Het is toch juist heel fijn dat ze het leuk wil maken voor je kind? Als jij daar een probleem van maakt zit er echt bij jou iets fout hoor.

Bij ons paste ook mijn schoonmoeder op onze werkdagen vast op onze kinderen. Zij deed het ook zoveel mogelijk als wij het deden. Dat is toch juist fijn? Dan weten de kinderen waar ze aan toe zijn.

Wij vonden het juist heel erg fijn dat onze kinderen zo gek waren op hun oma. Daar heb je namelijk een oma voor. Schoonmoeder en ik konden niet echt lekker samen door 1 deur, maar voor onze kinderen was ze de beste oma die ze maar konden hebben. Alles kon en alles mocht, in de zin van spelen/bouwen/knutselen. Maar ze moesten zich wel netjes gedragen, opruimen, met mond dicht eten, niet brutaal zijn, noem maar op. Alles wat wij ook belangrijk vinden. Dus ik zou zeggen, wees blij. Omdat je kind gek is op oma, en omdat oma jullie regels ook aanhoudt. Mooier kan je het niet hebben. Echt niet.

Alleen dat zich ermee bemoeit als jullie erbij zijn, ja, daar heb je een punt. Dat zou ik ook niet fijn vinden. Maar dat kun je volgens mij prima met haar bespreken. Ik zou dat wel door je man/vriend laten doen, niet zelf. Ik heb het vermoeden dat het dan geen prettig gesprek zou worden, als je de situatie nu al zo negatief ziet...

Jeetje.

Een liefdevolle, lieve oma, die dol is op haar kleinkind en andersom ook. Wat wil je nog meer?
Als ik met mijn zoon vroeger naar oma en opa ging was ik ook totaal niet meer in beeld, heerlijk, kon ik het even loslaten, kind was in veilige handen.
Daarbij is een kind geen bezit, ze mag houden van wie ze wil en hoeveel ze wil. Een kind van 2 die soms mama tegen oma zegt, het geeft aan hoe hecht de band is, meer niet.
Je klinkt erg jaloers al zeg je van niet, lijkt me totaal onnodig.

Oma

Oma

20-02-2019 om 13:30

Hè?

"Nou jarloers niet nee denk eerder dat oma jaloers is. Want waarom wil je zo leuk zijn als hoe mama omgaat met haar kinder."

Het kind vindt oma leuk. Oma doet haar best om de ouders te volgen.
Ik vind je denkwijze en hoe je conclusies trekt heel vreemd.
Zielig ook wel voor oma en het kind dat de moeder er zo tussen wil gaan zitten omdat ze op een of andere magische wijze denkt dat oma alles overneemt.
Waarom ben je zo onzeker?

Late

Late

20-02-2019 om 14:14

Sommige

Ik vind dat sommige hier vinden dat oma zelfde positie moet hebben als een moeder wat eigenlijk niet zo hoort.

Schoondochter

Klinkt als een schoondochter met issues met haar schoonmoeder.
Het is best een gevoelig terrein, je (schoon)ouders voeden je kind op bij het oppassen en hoe ga je daar samen mee om?

Het kan best spanningen geven. Maar verstandig is om zelf de wijste te zijn. Niet op alle slakken zout leggen. Straffen zeker niet doen waar oma bij is, if ever.

Wees blij dat je kind een lieve oma heeft en dat jij die vertrouwde oppas hebt daarbij. Tel je zegeningen en houd je kalm. Je zult nog genoeg meningsverschil tegenkomen met andere opvoeders en begeleiders van je kind op school en elders. Doe je best om er aan te wennen en er goed mee om te gaan.

Het is geen wedstrijd.

Oma

Oma

20-02-2019 om 14:42

Nee

"Ik vind dat sommige hier vinden dat oma zelfde positie moet hebben als een moeder wat eigenlijk niet zo hoort."

Nee dat lees en begrijp je verkeerd.
Als mijn dochter en schoonzoon een baby krijgen en ze willen dat ik oppas, doe ik de opvoeding zoveel mogelijk op hun manier.
Dit zodat het duidelijk is voor het kind en zodat de ouders mij vertrouwen.

De band van een oma is net zo uniek en bijzonder als die van de ouders. Nooit hetzelfde, wel uniek.

Oma kan jou niet vervangen en jij oma niet. Jullie zijn allebei bijzonder en uiteraard zijn de ouders de hoofdverzorgers ( alhoewel...als je je kinderen 5 dagen bij oma stalt niet).
Wat ik wil zeggen: niemand kan jou vervangen. Maar als jij jaloers gedrag vertoont, dan duw je oma weg.
En dat gaat ten koste van het kind.

Als ouder mag je de zelfverzekerdheid hebben dat de liefde met jouw kind goed zit.

En verder zou ik werken aan hoe je kunt stoppen met jaloers zijn.
Dat maakt je relaties slecht.

Lente

Lente

20-02-2019 om 14:46

Je kunt hoogstens praten over het bemoeien

Dus als jij je kind corrigeert, wil je liever niet dat Oma zich ermee bemoeit. Als jij erbij bent, ben jij verantwoordelijk (of de vader). Dat kun je best bespreken, bij voorkeur door de zoon van Oma.

Als Oma alleen met je kind is, mag ze zelf weten wat ze doet, zolang ze jullie opvoeding zo'n beetje volgt.
Je kind mag dol zijn op haar Oma, ook als jij erbij bent. Zij hoeft niet te kiezen. Jullie hebben allebei jullie eigen rol.

Floria

Floria

20-02-2019 om 15:05

Tja

Als je er niet blij mee bent, moet je oma niet meer laten oppassen.

Ik heb oma ook nooit laten oppassen, want die woonde te ver weg.

En als oma zei dat iets van haar wel mocht als het van mij niet mocht, dan zei ik daar meteen iets van. Iemand neemt gewoon de ruimte die ze krijgt. Als jij denkt dat het een wedstrijd wordt (en dat kan), moet je iets doen als je dat niet prettig vindt.

Late

Bij liefde en aandacht gaat het toch niet om positie? Je kind heeft de liefste moeder, de liefste papa, de liefste oma en misschien nog een liefste tante en liefste juf?
Je dochter is 2 jaar, een peuter. Is net aan het ontdekken wie ze lief vindt en wie is "stom", dat kan ook variëren per dag of per fase. Mijn zoon wilde vroeger bij oma wonen als ik iets niet goed vond. Oma was véééél liever.

Bemoeien met de opvoeding kan een punt van irritatie zijn, al is dat waarschijnlijk met goede bedoelingen. Het is lastig om hier in te schatten hoe erg dat is, of misschien valt het wel mee en is dat meer jou onzekerheid?
Mij stoorde het niet zo, ik kon oma's ervaring best wel gebruiken af en toe.
It takes a village to rise a child.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.