Relaties

Prinses op de Erwt
22-12-2010 om 14:53
Omgangsrecht grootouders
Al enige tijd (ruim anderhalf jaar) hebben wij nog maar amper contact met mijn schoonouders, zo eens per maand belt schoonvader mijn man op (op zijn werk) en een keer per jaar zien we hen op het verjaardagsfeest van mans' grootmoeder, meer contact is er niet. Gisteren heeft mijn man het maandelijkse telefoontje van schoonvader gehad, waarin werd aangekondigd dat we een dagvaarding konden verwachten om hun omgangsrecht met hun kleinkinderen (onze kinderen dus) op te eisen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Onder welke omstandigheden wordt er door de rechter een omgangsrecht voor de grootouders bepaald? En welke factoren spelen mee op het omgangsrecht af te wijzen?
Alvast bedankt,
prinses op de erwt

dc
22-12-2010 om 15:40
Paar links
Heb met google beetje info gevonden. Volgens mij loopt het zo'n vaart niet, als ze niet intensief contact hebben gehad met de kinderen voor de problemen begonnen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-zoiets-omgangsregeling-kleinkinderen-praktijk.27847

tsjor
22-12-2010 om 20:25
Zo moeilijk?
Wat maakt het zo moeilijk om kontakt te houden en de kleinkinderen naar hen te laten gaan?
Tsjor

Bellefleur
23-12-2010 om 08:43
Hmm,
Wilde je het zo ver laten komen? Zijn er geen andere mogelijkheden?

Emine
23-12-2010 om 17:49
Denk-patroon
Geen ervaring met rechtszaken, wel eens iets met een neef(!) van mijn ex gehad die omgang wilde en fijntjes naar de rechter verwezen. Nooit meer wat van gehoord. Ga eens naar rechtspraak en tik eens omgangsregeling grootouders in. Weet je, ik denk dat je een knik in je denk-patroon moet maken. Laat ze bij de rechter maar vertellen wat ze willen, dan zullen ze moeten aantonen dat er ooit family-life is geweest, anders zijn ze niet-ontvankelijk. Als er wel family-life is geweest kun jij aangeven waarom je het evt. niet wilt (redeneer vanuit het belang van de kinderen!!!!) en de rechter beslist.
Gewoon denken: ze kunnen vragen maar ze hebben het nog niet. En als het me niet aanstaat, dan ga ik in hoger beroep.

Prinses op de Erwt
23-12-2010 om 19:55
Family life
Emine: had ook zelf al wat gezocht op internet en gevonden dat ze idd moeten kunnen aantonen dat er family-life geweest is met de kleinkinderen. Volgens ons kunnen ze dat niet aantonen, ze hebben nooit echt veel contact met ze gehad, de op een na jongste (die bijna twee is) hebben ze nog maar twee of drie keer gezien, de jongste zelfs helemaal niet (en ze is nu toch al meer dan zes maanden). Oppassen hebben ze nooit gedaan, ook nooit uitjes met de kids of wat dan ook.. Het contact was beperkt tot bezoekjes van ons aan hen bij speciale gelegenheden (verjaardagen, kerst, ...) Maar omdat rechtspraak wel eens verrassend kan uitpakken, wilde ik wat ervaringen weten. In ieder geval zijn we er eigenlijk ook wel uit dat we de kinderen onder geen beding bij hen zullen laten, ook al zou dat betekenen dat we dwangsommen moeten gaan betalen.
Tsjor en bellefleur: wij hebben de beslissing om geen contact meer te hebben met schoonouders na lang wikken en wegen genomen. Helaas kan en wil ik hier niet verder op ingaan vanwege nogal herkenbare omstandigheden. Ik wil hier ook geen discussie starten of we de kinderen wel of geen contact met hen moeten laten hebben, ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.
Groetjes,
Prinses op de Erwt

sabra
27-12-2010 om 19:36
Valt wel mee denk ik
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Zoals je omschrijft is er bijna geen contact. Hoeveel contact hebben ze geprobeerd te zoeken? Hebben jullie altijd positief gereageerd als er wel contact gezocht werd?
Mijn ex schoonfamilie wil ook omgang met mijn dochter. Ik heb nooit iets tegengehouden en ik nodig ze gezellig uit bij mij thuis. Helaas willen ze mij niet zien.
Als je ze uitnodigd laten ze het afweten...........
Misschien kun je bij jezelf nagaan waarom ze dit ineens willen?
Dat kan ook al enig inzicht geven.

rubens
28-12-2010 om 17:01
Hoe zielig
Geloof me,ik ken dit maar al te best en vind het bijzonder zielig dat zo'n dingen moeten gebeuren,want hoe je't ook draait of keert...de kinderen zijn altijd het slachtoffer.Jaaaaaren geleden (twee oudsten waren toen ongeveer 2,5 en 5)gingen mijn schoonouders ook naar de rechtbank om zo'n bezoekrecht-omgangsrecht aan te vragen.In eerste aanleg kregen ze dit,maar in hoger beroep werd het van de tafel geveegd en konden ze hun kleinkinderen niet meer zien.Stel ik me dan de vraag...wat voor zin heeft dit dan?Geen enkele partij werd er beter door.
De omstandigheden waardoor een rechter bepaald of de grootouders dit verkrijgen,hangt af van héél wat factoren.Hoe zit het in elkaar?Zijn jullie degene die het contact niet willen of zijn het de grootouders die door bepaalde omstandigheden (ruzie,bepaalde problemen...)niet bij jullie over de vloer komen?
Bij ons waren het de grootouders die na een serieuse ruzie koppig waren en alle contact met ons verbraken,tegen onze wil in.Wij schrokken dan ook enorm toen bleek dat zij nadien een omgangsrecht aanvroegen terwijl ze zelf voor de problemen hadden gezorgd.Er volgden lange jaren van onmacht,verdriet,onzekerheid en procedures,die ons volledig uitputten.Niet onbelangrijk was,dat onze kinderen ondertussen ouder werden.Zij waren in de tussentijd helemaal vervreemd van hun grootouders,dus tegen dat ze voor de eerste keer op bezoek moesten bij hen,waren dit (vooral voor de jongste),vreemden geworden.Uiteindelijk weigerden de kinderen zelf om nog te gaan.
Veel hysterische toestanden,die niet te verwoorden zijn.
Tegen dat in hoger beroep de uitspraak werd gedaan dat de
grootouders hun kleinkinderen niet meer konden zien,waren ze bijna 8 en 12.
Als het kan,probeer dan onderling de eventuele problemen
op te lossen,want makkelijk zal het zeker niet worden indien het tot een rechtszaak komt.
Alvast veel sterkte en ik ben er om jullie raad te geven.

Prinses op de Erwt
29-12-2010 om 08:40
Rubens
Wij hebben 1.5 jaar geleden besloten om niet meer bij grootouders te komen omdat we het geen veilige omgeving voor onszelf en voornamelijk voor onze kinderen vinden. We hebben wel gezegd dat ze nog welkom zijn om bij ons de kinderen te bezoeken, maar grootouders blijven op het standpunt dat kinderen/kleinkinderen bij ouders/grootouders op bezoek moeten komen. Veel meer kan ik er niet over zeggen, ik kan je dan misschien beter privé mailen?
Kan jij me nog zeggen met welke factoren de rechtbank rekening heeft gehouden om het bezoekrecht toe te staan? En op welke gronden is het in hoger beozek dan toch weer geweigerd?

rubens
29-12-2010 om 17:11
Interpretatie rechter
Waarom ze in eerste aanleg wél een bezoekrecht kregen,hangt eigenlijk af van de interpretatie van de rechter,denk ik...want we hadden argumenten genoeg om niet akkoord te gaan met zo'n omgangsrecht.Vooral ook omdat we ervan overtuigd waren dat het de grootouders niet alleen te doen was om het zien van hun kleinkinderen.
Waarom er in hoger beroep wél een omgangsrecht werd geweigerd had te maken met het feit dat we duidelijke argumenten konden op tafel leggen,waarom we dit niet konden toestaan.
Ook het verslag van de sociaal assistente van de rechtbank,die volledig onze visie volgde,heeft de doorslag gegeven.
Maar...het is misschien wel moeilijk om dit hier allemaal te bespreken,dus als je privé wil,mag je altijd je email-adres doorgeven.

Prinses op de Erwt
29-12-2010 om 22:12
Rubens
Je kan me mailen op: [email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]
Alvast bedankt !