Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Ondankbaar of terecht?

Peiling

Ondankbaar of terecht

Maximaal 2 antwoorden.

45 stemmen
9%
2%
4%
56%
2%
27%

ArianneH schreef op 18-02-2024 om 22:37:

[..]

En het feit dat hij vaker haar negeert en ‘straffend’ gedrag vertoont?

En het feit dat TO bang is voor escalatie? Ik vind zo’n opmerking wel veelzeggend, maar hoop dat TO iets meer licht op andere situaties wil schijnen waar het escaleerde en waar ze nu dan bang voor is.

@TO, ik neem aan dat er in die situaties niet altijd iemand anders bij is?

Dus Valeria, ik vraag me af of de aanwezigheid van de zus in het algemeen zo’n bepalende factor is in de relatie tussen TO en haar vriend en in het gedrag van vriend naar TO, dat ik toch wel zorgwekkend vind. Nb Vooral omdat het dus vaker lijkt te gebeuren.



Maar waar doel je nu precies op? Je wil alles uitpluizen om maar aan te tonen dat het aan de vriend ligt? Het lijkt wel of het weer een draadje moet worden waarbij het natuurlijk weer aan de man ligt, valt me nog mee dat de term n.....t niet erin gegooid wordt. 

ArianneH schreef op 18-02-2024 om 22:37:

[..]

En het feit dat hij vaker haar negeert en ‘straffend’ gedrag vertoont?

En het feit dat TO bang is voor escalatie? Ik vind zo’n opmerking wel veelzeggend, maar hoop dat TO iets meer licht op andere situaties wil schijnen waar het escaleerde en waar ze nu dan bang voor is.

@TO, ik neem aan dat er in die situaties niet altijd iemand anders bij is?

Dus Valeria, ik vraag me af of de aanwezigheid van de zus in het algemeen zo’n bepalende factor is in de relatie tussen TO en haar vriend en in het gedrag van vriend naar TO, dat ik toch wel zorgwekkend vind. Nb Vooral omdat het dus vaker lijkt te gebeuren.



Jij begon meteen met haar dit spoor op te duwen, heel sturend.

ojanoujehetzegt-type antwoorden vind ik dan niet zo heel betrouwbaar, ook gezien het gebrekkige inzicht dat TO heeft in haar vriend. 

Gingergirl schreef op 18-02-2024 om 19:18:

[..]

Vriend van TO kwam er doordat de buurvrouw zich versprak achter dat zij een feest had georganiseerd. Hij gaf toen meteen aan " je weet dat ik daar niet van hou"....het lijkt er dan dus op dat hij er echt niet van houdt en het bij 30 jaar wellicht enigzins geaccepteerd heeft omdat dit soort feestjes meestal een eenmalig iets is. Erg overdreven omdat met 35 weer te doen.

Zij organiseert een feestje waar hij echt niet op zat te wachten maar wat zij vooral zelf leuk vindt en veel bewondering voor verwacht. Dat werkt zo niet natuurlijk.

Jij legt nu erg de nadruk op zijn gedrag " het negeren", die man is boos over hoe het gelopen is en uit dat op deze manier. Bois zijn is niet verboden. Wat de escalatie inhoudt weten wij niet.....wordt hij agressief? Gaat hij schreeuwen? Of wordt het wellicht een gesprek wat TO niet wil horen? We weten het niet.

Ik vind je post erg insinuerend alsof vriend van TO per definitie fout is. TO zal het ongetwijfeld goed bedoelen maar als dit soort dingen telkens gebeurd ( geen rekening houden met zijn wensen) dan kan het ook een gevolg zijn. Zij komt heel extravert over, op zich niks mis mee maar zet daar een introvert tegenover en het botst gigantisch.

‘Het lijkt erop dat hij er echt niet van houdt.’ Ja, dat zou het kunnen zijn, maar het kan ook zijn dat hij eerder A zei en nu opeens B. Die mensen heb je en dat werkt zeer bevreemdend als je dan de ander bent.Vandaar dat ik expliciet heb nagevraagd bij TO hoe het zit. 

Hetzelfde voor de escalatie. We weten het niet. Ik heb het expliciet nagevraagd bij TO.

Ik heb alleen aangegeven dat ik een verrassingsfeestje met 35 jaar ook overdreven vind, maar zijn gedragingen, zeker als die vaker voorkomen, zorgwekkend. En TO heeft al aangegeven dat het negeren, het ‘straffende’ gedrag vaker voorkomt. 

Hopelijk reageert ze snel op mijn eerder gestelde vragen. Het is namelijk handig meer duidelijkheid te hebben over de feiten.

@TO, wil je reageren op mijn eerdere vragen?

Gingergirl schreef op 19-02-2024 om 07:24:

[..]

Maar waar doel je nu precies op? Je wil alles uitpluizen om maar aan te tonen dat het aan de vriend ligt? Het lijkt wel of het weer een draadje moet worden waarbij het natuurlijk weer aan de man ligt, valt me nog mee dat de term n.....t niet erin gegooid wordt.

Ik wil inderdaad eerst meer feiten helder hebben, zodat duidelijk(er) wordt of het aan TO of wellicht toch aan haar vriend ligt.

Ik vind het handig om er niet vanuit te gaan dat het ‘verrassingsfeest’ het echte of enige probleem is. Vaak gaat er een wereld van andere voorvallen en ongemakkelijk gevoel over een partner of relatie achter schuil.

ArianneH schreef op 19-02-2024 om 08:30:

[..]

‘Het lijkt erop dat hij er echt niet van houdt.’ Ja, dat zou het kunnen zijn, maar het kan ook zijn dat hij eerder A zei en nu opeens B. Die mensen heb je en dat werkt zeer bevreemdend als je dan de ander bent.Vandaar dat ik expliciet heb nagevraagd bij TO hoe het zit.

Hetzelfde voor de escalatie. We weten het niet. Ik heb het expliciet nagevraagd bij TO.

Ik heb alleen aangegeven dat ik een verrassingsfeestje met 35 jaar ook overdreven vind, maar zijn gedragingen, zeker als die vaker voorkomen, zorgwekkend. En TO heeft al aangegeven dat het negeren, het ‘straffende’ gedrag vaker voorkomt.

Hopelijk reageert ze snel op mijn eerder gestelde vragen. Het is namelijk handig meer duidelijkheid te hebben over de feiten.

@TO, wil je reageren op mijn eerdere vragen?

Als iemand 5 jaar geleden een verassingsfeestje heel leuk vond ( laten we daar even vanuit gaan), dan wil dat toch niet zeggen dat die persoon dat 5 jaar later nog steeds leuk moet vinden? Meningen veranderen en iets kan ook leuk zijn voor eenmalig. Beetje naief om te denken dat hij daar met 35 jaar weer op zit te wachten. Maar goed, dat is mijn mening.

Zijn gedragingen lees ik niks zorgwekkends in. Zij ervaart zijn gedrag als straffend. Ik lees dat hij  zich vooral zwaar irriteert aan haar gedrag en daardoor afstand neemt. Iets waar ik me wel wat bij voor kan stellen als ik lees hoe het er aan toe gaat. Zij komt erg extravert over en hij heel introvert, die reageren anders op situaties. Ysenda legde dat goed uit in een van haar posts. 

ArianneH schreef op 19-02-2024 om 08:34:

[..]

Ik wil inderdaad eerst meer feiten helder hebben, 

Lees je eerste reactie eens na. Je stuurt niet onbevooroordeeld aan op specifieke feiten. Al je vragen zijn gekleurd!

Het was best mogelijk geweest om op een neutrale manier naar die feiten te vragen.

ArianneH schreef op 19-02-2024 om 08:34:

[..]

Ik wil inderdaad eerst meer feiten helder hebben, zodat duidelijk(er) wordt of het aan TO of wellicht toch aan haar vriend ligt.

Ik vind het handig om er niet vanuit te gaan dat het ‘verrassingsfeest’ het echte of enige probleem is. Vaak gaat er een wereld van andere voorvallen en ongemakkelijk gevoel over een partner of relatie achter schuil.

Dat zou allemaal kunnen. Maar door gelijk zo insinuerend te schrijven waarbij je het probleem al heel erg aan de kant van vriend legt, kan ook tot gevolg hebben dat to nog minder naar haar eigen rol in het geheel kijkt. Iets wat nu al erg moeilijk voor haar is.

Als iets vaker voorkomt kan dat net zo goed aan haar liggen, misschien walst ze in heel veel situaties over zijn grenzen heen, wie zal het zeggen. Altijd maar de " ik bedoelde het zo goed" kaart trekken werkt meestal niet.

Gingergirl schreef op 19-02-2024 om 08:44:

[..]


Zijn gedragingen lees ik niks zorgwekkends in. Zij ervaart zijn gedrag als straffend. 

Arianne legde haar het woord straffen in de mond. Daarvoor werd het niet gebruikt.

Je kunt je afvragen of iemand die niet eens weet wat haar vriend wel en niet leuk vindt, wel kan interpreteren dat hij haar straft, of dat ze hier, als het wordt voorgekauwd, gewoon in meegaat omdat het dan niet aan haar ligt.

Valeria schreef op 19-02-2024 om 08:47:

[..]

Lees je eerste reactie eens na. Je stuurt niet onbevooroordeeld aan op specifieke feiten. Al je vragen zijn gekleurd!

Het was best mogelijk geweest om op een neutrale manier naar die feiten te vragen.

Ja, daar heb je gelijk in, dat had gekund.

Ik vermoed op basis van haar verhaal inderdaad dat er meer achter dit voorval schuil gaat, en dan vooral meer qua naar gedrag van haar partner, zoals ik wel vaker heb vermoed in andere draadjes, waar dat ook het geval bleek te zijn.

Feit is wel dat ik naar allerlei feiten gevraagd heb en dat TO op het vlak van het negeren, ‘straffende’ gedrag bevestigend gereageerd heeft.

Goed als ze ook op andere vragen van mij en misschien ook van anderen alsnog reageert.

Persoonlijk zou ik ook niet blij verrast zijn met een onverwacht verjaardagsfeestje met 20 genodigden. Bovendien heb ik er een grondige hekel aan om mensen uit mijn verschillende 'leefwerelden' (mijn familie - schoonfamilie - vrienden - collega's...) met elkaar te mengen. Ik ben introvert en weet niet welke houding ik in zo'n situatie moet aannemen, het maakt me gespannen. Misschien vind je partner dit ook gewoon niet leuk?

Met enkel dit voorval kunnen we niet zeggen of je partner ongepast of ondankbaar gedrag vertoont.

Aan jou om te onderzoeken in welke situaties hij jou nog negeert en proberen te achterhalen of er een gelijkaardige oorzaak is (in iets meegesleurd worden zonder vrije keuze) of dat het eerder karaktergebonden is.

ArianneH schreef op 18-02-2024 om 22:37:

[..]

En het feit dat hij vaker haar negeert en ‘straffend’ gedrag vertoont?

En het feit dat TO bang is voor escalatie? Ik vind zo’n opmerking wel veelzeggend, maar hoop dat TO iets meer licht op andere situaties wil schijnen waar het escaleerde en waar ze nu dan bang voor is.

@TO, ik neem aan dat er in die situaties niet altijd iemand anders bij is?

Dus Valeria, ik vraag me af of de aanwezigheid van de zus in het algemeen zo’n bepalende factor is in de relatie tussen TO en haar vriend en in het gedrag van vriend naar TO, dat ik toch wel zorgwekkend vind. Nb Vooral omdat het dus vaker lijkt te gebeuren.



Het lijkt me dat TO een verrassingfeestje dan wel uit haar hoofd had gelaten als ze bang was voor escalatie. Volgende keer gewoon even vragen wat hij met z'n verjaardag wil. 

Volgend jaar hem volledig zelf laten initiatief laten nemen of hij iets doet voor zijn verjaardag of niet. Volledig loslaten...
En een verrassings-verjaardagsfeestje voor zus organiseren bij zus thuis want die was wel enthousiast

Mijn gedachten als introvert die ook niet echt van feestjes houdt en al helemaal niet van verrassingsfeestjes...

Dit snap ik heel goed van hem:
vriend boos: “je gaat toch geen feestje geven he?!!! Ja en ik IK GA WEG” (vloek tier)
“Je weet toch dat ik dat niet leuk vindt !!! Enz”

Dat is een begrijpelijke, boze eerste reactie als je erachter komt dat iemand iets voor je gepland hebt waar je niet op zit te wachten. Hij snapte later ook wel dat ie 't niet kon maken om weg te gaan. Wat ik me afvraag... wist je niet dat hij hier niet van hield? Heeft ie na t vorige (30j) feestje niet aangegeven dat zoiets voor hem echt niet meer hoefde?

De woonkamer was helemaal versierd, heeft me bloed zweet en tranen gekost.. hij heeft er amper een blik op geworpen.

No offense hoor, je bedoelt het ongetwijfeld goed maar de kamer versieren is leuk als je 8 wordt maar niet als je 35 wordt. Kennelijk hebben jullie op een aantal vlakken toch een andere opvatting over "wat leuk is". Ergens vreemd omdat jullie toch al zo lang bij elkaar zijn.

Het feestje was al vroeg afgelopen, 22 uur was iedereen weg en ik heb erna alles opgeruimd met mijn zus terwijl hij stilzwijgend de vaatwasser ging inruimen..
Hij heeft geen woord gezegd.. Geen “bedankt” , al was het maar voor de moeite..

Dit snap ik ook wel van hem, vooral omdat je zus er nog was en jullie waarschijnlijk al kletsend bezig waren. Ik denk dat ik ook gewoon zonder veel te zeggen was gaan opruimen bij jullie 2 uit de buurt Had hij t op dat moment moeten bespreken met je zus erbij? Ik weet niet hoe de sfeer was nadat je zus ook weg was of de volgende dag maar snap best dat ie op dat moment geen woorden wilde hebben. Ik denk dat als ik hem was ik de volgende dag zoiets had gezegd als "wil je zoiets alsjeblieft niet meer doen? Ik hou er niet van!".

Ik had zo mijn best gedaan.. mn zus zei ook : “je bent al weken bezig met iets leuks te plannen.. als hij morgen niet bedankt heeft gezegd ga ik er wat van zeggen”..(ik heb gezegd dat ik dat niet wil omdat het dan alleen maar escaleert).

Denk niet dat je zus zich met zoiets zou moeten bemoeien. Dat zou ik ook echt niet waarderen als je notabene van je schoonzus te horen zou krijgen dat je je vriendin had moeten bedanken voor iets waar je zelf niet om gevraagd hebt. Zou voelen alsof jullie het achter zijn rug om hebben besproken.... wat eigenlijk ook zo is.

Misschien mijn schuld.. misschien had ik moeten weten dat hij dit soort onverwachte dingen niet leuk vind.. maar als ik dat had gedacht had ik het niet gedaan..
Ik heb ZO mijn best gedaan.. Zijn gedrag voelt ZO rot.. of heeft hij gelijk.. ?

Had je t echt niet kunnen weten of wist je t eigenlijk wel maar had je er zelf zoveel zin in dat je zijn wensen genegeerd hebt? Op het moment dat je met het idee aan t spelen was om een surprise party voor hem te organiseren had je hem eens tussen neus en lippen door kunnen polsen of hij het wat zou vinden zonder te verklappen wat je van plan was. Zoiets als "oeh je bent bijna 35!! dus over 5 jaar weer een mijlpaal met surprise party haha!". Als ie dan had gezegd... "alsjeblieft geen feestje dan hoor" had het je een hoop moeite en teleurstelling achteraf bespaard. 

Bellan

Bellan

19-02-2024 om 19:12 Topicstarter

sorry voor late reactie, was aan het werk.
Het zal niet escaleren in die zin dat hij agressief wordt, wel in de zin dat hij boos wordt, en dat soms dagen zo niet weken boos blijft en dat laat merken.
Ik kan vaak weinig goed doen.. nogmaals: had ik dit geweten (hij vond eerste geestje ook leuk) had ik er geen moment over getwijfeld en het niet gedaan. Overigens was zus al snel weg, ook toen zei hij niks.
ik begrijp het als ik meer na moet denken vanuit hem en minder vanuit mezelf.. maar andersom zou hij ook minder rot kunnen reageren en de bedoeling erachter en de moeite kunnen zien.. 
overigens gaat het denk ik niet erover of “versieren” wel of niet leuk is of kinderachtig..
Er zijn bijvoorbeeld met carnaval duizenden volwassenen die zich soms extreem apart uitdossen en met andere feesten idem.. 
en als je normaal wel gezellige praatjes met neef en nicht hebt , hoef je ze niet de hele avond te “negeren” door apart te gaan staan lijkt me..
ik ga hier eens goed over nadenken en ja zeker ook over mijn eigen aandeel!
Bedankt allemaal!!!

Bellan, hebben jullie kinderen?
Zo niet, ben je meestal wel hartstikke blij met hem? Voegt hij echt iets fijns toe aan je leven, dan zou ik flink inzetten op jullie communicatie en begrip onderling. Zo niet, je bent niet verplicht in deze relatie te blijven he?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.