Relaties Relaties

Relaties

Wil

Wil

29-06-2009 om 23:01

Onverdeelde boedel (huis) bij scheiding

Even twee vragen in één:

Mijn inmiddels ex-man is er vandoor met een gezamenlijke collega, sinds een half jaar. Zij is nog steeds getrouwd, ex en ik zijn sinds maart gescheiden. Afgelopen week ben ik met ex overeen gekomen dat ik hem uit ga kopen. Het bedrag is overeen gekomen en de procedure heb ik in gang gezet bij hypotheek en notaris.

Nu blijkt ineens dat mijn ex-man en zijn (nog steeds met iemand anders in gemeenschap van goederen) getrouwde vriendin een huis gekocht blijken te hebben, onder voorbehoud van financiering, dat wel. Een huis van bijna 4 ton. Ik maakte me ineens erg zorgen dat het huis waarin ik nu nog woon en wat ik ga kopen van hem, als onderpand voor deze transactie gebruikt zou zijn... Ieks! Na lang nadenken heb ik ex gebeld en hij ontkende in alle toonaarden: de aankoop van zijn nieuwe huis stond er los van en was op hun beider salaris gebaseerd. (Dan wel zonder erbij te vertellen dat ze de helft daarvan kwijt zijn aan kinderalimentatie....)

Mijn vraag: kun je zomaar een hypotheek krijgen op twee salarissen met iemand die nog getrouwd is met iemand anders, op twee salarissen, terwijl je per maand bijna 2500 euro kwijt bent aan kinderalimentatie??? Die bank is toch niet gek?

En moet ik me erg zorgen maken wat betreft het huis waarin ik nu woon? Ik laat in elk geval nog extra extra extra door de notaris checken 5 minuten voor de overdracht dat er geen andere partijen claims op hebben liggen! Wat een ellende! Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

30-06-2009 om 09:47

Loopt los

Nou geldt in dit soort situaties inderdaad: vertrouwen is goed, controle is beter, maar ik zou me niet al te veel zorgen maken.

Wil:
"Ik maakte me ineens erg zorgen dat het huis waarin ik nu nog woon en wat ik ga kopen van hem, als onderpand voor deze transactie gebruikt zou zijn... Ieks!"
Waarom? Als dat nieuwe huis 4 ton waard is, dan is dan het enige onderpand dat hij nodig heeft. Bovendien kan hij het oude huis helemaal niet zomaar in onderpand geven, daar heeft hij jouw handtekening voor nodig. En het is een koopcontract, dan hoef je de financiering (en dus het onderpand) nog niet geregeld te hebben.

Ik denk dat het juist omgekeerd is: Omdat jij hem gaat uitkopen, zal hij binnenkort geen schuldenaar meer zijn bij de hypotheek op jullie oude huis. Juist dat maakt het voor hem makkelijker om een nieuwe hypotheek los te peuteren bij een bank. Hij heeft dus nu alle belang bij het doorgaan van het uitkopen -zeker als jij hem geld gaat betalen.

Wil:
'Mijn vraag: kun je zomaar een hypotheek krijgen op twee salarissen met iemand die nog getrouwd is met iemand anders, op twee salarissen, terwijl je per maand bijna 2500 euro kwijt bent aan kinderalimentatie??? Die bank is toch niet gek?"
Als je maar genoeg verdient wel. KA telt bovendien (meestal) niet mee bij het bepalen van je hypotheekbedrag. Iemand die 2500 p/m aan KA kan betalen, verdient (schat ik ff zo) veel meer dan een ton per jaar, dan is 4 ton hypotheek niet zo veel, en zeker niet als hij geld krijgt via het uitkopen.

Wil:
"Nu blijkt ineens dat mijn ex-man en zijn (nog steeds met iemand anders in gemeenschap van goederen) getrouwde vriendin een huis gekocht blijken te hebben, onder voorbehoud van financiering, dat wel."
Dit is veel interessanter: Zolang zij nog getrouwd is, kan zij niet zomaar een huis kopen.

Wil

Wil

30-06-2009 om 10:43

Dank

Pffft. Bedankt voor je geruststellende woorden. Ze verdienen niet zoveel hoor: ze moeten allebei iets van 1200 euro kinderalimentatie betalen; ongeveer de helft van hun maandinkomen.

stella

stella

30-06-2009 om 10:59

Maar

dit kan toch helemaal niet.. Hebben jullie dan zoveel overwaarde... je kan max 4.5 keer je jaarsalaris lenen... Dus dat is dan 5000 * 4.5 = 225.000. Op basis van dit inkomen kan je ex geen huis kopen van 4 ton. Tenzij hij en zijn nieuwe partner (in de toekomst) veel geld krijgen vanwege het uitkopen.

Van die alimentatie heb ik geen verstand maar de helft van je inkomen kwijt zijn aan alimentatie... pfff lijkt me stug hoor. En waarom moet zij kinderalimentatie betalen. Blijven de kinderen bij papa en was zij hoofdkostwinner???

Wil

Wil

30-06-2009 om 13:38

Tja

Tja, Stella, misschien het verschil bruto - netto? Ik snap er ook niks van dat dat zomaar kan. En dat zij dan ook nog getrouwd is met iemand anders.. Ik heb geen idee hoe dat dan volgend jaar bijvoorbeeld moet met de belastingaangifte. Die moet ik nog met hem samen doen omdat hij in de eerste week van januari er vandoor ging.

En hoe ze dan die kinderalimentatie rond kunnen krijgen met zulke hoge lasten en andersom?? We zullen het zien.

Hij zegt dat het los staat van de overwaarde van dit huis en dat het huis puur op hun beider salaris gekocht is. Klopt niet, denk ik. Misschien geld van zijn ouders geleend...

Zij moet haar nog-steeds-man zoveel betalen omdat ze eind december meer zou gaan werken: dan kon hij een eigen bedrijfje beginnen. Zij hebben co-ouderschap. Ex en ik hebben nogal wat kinderen en dan kost dat dus ook nogal wat kinderalimentatie.

Vic

Vic

30-06-2009 om 20:25

4 ton

Als je samen 100.000 euro verdient kun je 4,5 ton lenen. Twee fulltimers met een beetje redelijke baan zitten daar al snel aan. Misschien redeneren ze dat de kinderalimentatie nog een beetje onder voorbehoud is. Die hoef je ook niet op te geven aan de bank (als je ontvangt wordt er ook geen rekening mee te houden) voor het berekenen van je maximale hypotheek. Als berekening, stel dat ze 120000 samen verdienen. Dat is ongeveer 6000 netto per maand. Hypotheek is zo'n 1300 netto, alimentatie 2400 bruto (1800 netto?). Houden ze genoeg over om van te leven, lijkt me.

amk

amk

30-06-2009 om 23:23

Vic

als je alimentatie moet betalen wordt er wel rekening meegehouden want het is een verplichting. Of jij die nakomt zal de bank een zorg zijn, zij moeten er wel rekening mee houden.

Als je het ontvangt rekenen ze het niet mee, want je moet maar hopen dat het elke maand gestort wordt, het is een onzeker stuk inkomen en dat heeft een bank liever niet.

Vic

Vic

01-07-2009 om 15:17

Amk

Ik heb het over kinderalimentatie. Daar wordt niet naar gekeken bij de berekening van je maximale hypotheek.

amk

amk

01-07-2009 om 15:26

Vic

dan hangt het van je hypotheeknemer af want bij mijn ex werd er wel degelijk naar gekeken en ging zijn maximale hypotheek behoorlijk omlaag. Het is een betalingsverplichting in de categorie schulden. (En dus ook nog eens dubbelaftrekbaar voor de belasting, hoewel ze daar nu weer voor gaan repareren.)

Vic

Vic

01-07-2009 om 16:06

Amk

Dat zou kunnen. Bij ons is er niet naar gekeken. De bank heeft wel de convenanten opgevraagd, maar geen rekening gehouden met ka (wel met pa). De achterliggende gedachte is dat je ook voor thuiswonende kinderen kosten van levensonderhoud hebt en dat dat normale huishoudelijke kosten zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.