Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

18-03-2009 om 12:03

Overweeg je een scheiding?

Betaald bericht

Raad van de Rechtsbijstand zoekt voor onderzoek: stellen die gaan scheiden of uit elkaar gaan. Zij kunnen online bemiddeling krijgen in ruil voor meedoen aan het onderzoek.

Scheiden is niet alleen vervelend, maar ook zeker niet goedkoop. De Raad voor Rechtsbijstand, die mensen met een lager inkomen van rechtshulp voorziet, onderzoekt in samenwerking met de Universiteit van Tilburg de mogelijkheden van online mediation bij scheidingen.

In plaats van steeds met advocaten te touwtrekken, werkt online mediation met één mediator, die tussen de beide partners bemiddelt. De (ex-)partners communiceren per e-mail met de mediator. Zo worden hoogoplopende emoties zoveel mogelijk beperkt en verloopt het traject efficiënt.

Na afloop van het onlinemediation-traject wordt de ex-partners verzocht om een enquête in te vullen ten behoeve van het onderzoek. Zij krijgen het mediation-traject gratis aangeboden in ruil voor het delen van hun bevindingen.

Voor meer informatie, vragen en aanmelding kun je terecht op de website van de Raad voor Rechtsbijstand, of kun je contact opnemen met Mechteld Vermolen van de Helpdesk Online Mediation op telefoonummer 0800 4200 000 of e-mail [email protected]

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marsudan

Marsudan

18-03-2009 om 23:41

Bijdrage in de kosten

Je kunt toch so wie so een bijdrage in de kosten krijgen? Ik heb veel minder betaald, ik geloof dat ik een bijdrage kreeg en daardoor niet zo veel kwijt was...
Groet, Marsudan

Marmar

Marmar

19-03-2009 om 03:45

Marsudan, eigen bijdrage...

Beste Marsudan, via een civiele toevoeging kunnen mensen met een laag inkomen en zonder 'vermogen' een advokaat toegevoegd krijgen, waarvoor ze alleen een 'eigen bijdrage' van € 94 hoeven te betalen. Voor de hele zaak die die advokaat doet. Mensen met net iets meer inkomen of wat spaargeld krijgen geen 'eigen bijdrage'-toevoeging.

Maar een advokaat heeft een tarief, per uur, en in een zaak gaan nogal wat uurtjes zitten. En álles wordt in rekening gebracht (mailtjes, telefoontje, doorlezen stukken etc.). Dat wordt dan in rekening gebracht bij de Raad en die betaalt de advokaat (volgens normtarieven). En hoe komt de Raad aan dat geld? Juist, van de belastingbetaler. Dus voor jouw scheiding hebben anderen belasting betaald.

Ik gun je dat, hoor. Maar de enigen die rijker zijn geworden aan jouw scheiding zijn advokaten. En als dat nou niet nodig blijkt te zijn, zo'n dure advokaat, dan bespaar je als scheidende dus de rest van de mensen geld. En als jij straks misschien meer inkomen hebt, dan hoef jij ook niet meer mee te betalen aan de scheidingen van anderen.

Ik denk dat zelfs de advokaten er gelukkiger van worden. Veel echtscheidingszaken zijn nu eenmaal voor hen vrij simpel en 'standaard', zeker als er geen grote vermogens en hoge alimentatiebedragen bij komen kijken. Ze kunnen zich dan meer richten op interessanter werk.
Én je scheidt ook het kaf van het koren. Een advokaat die wat moeilijker zaken niet aankan (fout op fout maakt), kan dan dus ook niet meer een hoog tarief vragen, bovendien raakt dit ook bekend bij de Raad.

Marsudan

Marsudan

22-03-2009 om 21:16

Reactie

Nou, dan is het maar goed dat we een mediator hadden i.p.v. twee advocaten, anders had het de belastingbetaler nog meer gekost.
Ter info, omdat er nu een verkeerd beeld dreigt te ontstaan: ja, we hadden een eigen huis, beiden modaal inkomen en geen eigen vermogen. Maar er waren bepaalde persoonlijke omstandigheden - die ik hier niet nader wil verklaren - waardoor we ieder wel een bijdrage kregen.
Geen scheiding is inderdaad hetzelfde, ben blij dat we een mediator (tevens advocaat) hadden die me er doorheen geholpen heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.