Relaties

Edward1489
02-09-2025 om 17:18
Ruzie met schoonzus
Hoi iedereen,
Een tijdje geleden zaten mijn vriendin en ik middenin een relatiecrisis (zoals ik heb gedeeld in een eerder topic). Gedurende die periode was de sfeer tussen ons niet bepaald vriendelijk. Ik had het gevoel dat er iets speelde, dat ze via haar telefoon met andere mensen aan het praten was. Het ging niet om een andere man, maar ik kreeg gewoon het gevoel dat die gesprekken over mij zouden kunnen gaan.
Op een avond heb ik in haar telefoon gekeken, wat ik weet dat verkeerd van mij was. Wat ik daar vond, heeft me echter diep geraakt. Ik ontdekte dat ze privézaken over onze relatie deelde met haar ouders, haar zus, vriendinnen en collega's. Dingen die ik nooit had verwacht dat buiten onze relatie zouden worden besproken.
Toen ik dit ontdekte, was ik echt van mijn stuk. De volgende dag heb ik het haar verteld, en ik gaf toe dat ik haar telefoon niet had mogen doorbladeren. Ik zei ook dat het verkeerd was en dat ik dat absoluut niet had moeten doen.
Maar wat me daarna verder pijn deed, was dat haar zus me begon te beledigen, me "debiel" noemde en dingen zei die me echt raakten. Haar zus weet dat ik haar gesprekken heb gelezen, en eist nu dat ik me bij haar excuses aanbied.
Mijn vriendin wil zich hier niet mee bemoeien, en dat vind ik moeilijk. Het voelt alsof ze niet aan mijn kant staat, vooral omdat het haar familie is. Ik weet niet goed of ik dit moet accepteren of dat ze me toch ergens zou moeten verdedigen. Ben ik hier verkeerd in? Zie ik dit allemaal verkeerd?
Ik besef dat het niet goed was om in haar telefoon te kijken, maar ik vraag me af of haar zus niet ook op haar manier fout is door zo slecht over mij te praten
Ik weet niet goed hoe ik dit met mijn schoonzus kan oplossen omdat ik ook uiteraard vind dat ze haar excuses moet aanbieden...

Nick90
03-09-2025 om 17:04
Omega schreef op 03-09-2025 om 16:06:
[..]
Lekker volwassen, opbouwende reactie. Top.
Nee dan jouw reactie voegt echt iets toe hoor.

Kimdekim
03-09-2025 om 20:25
ik vind het helemaal niet zo raar om twijfels of dingen waar je tegenaan loopt ook met een of twee vertrouwenspersonen te bespreken. Ik zeg ook wel eens dat ik ruzie heb gehad met mijn partner. Vind niet dat dat een teken is van een slechte relatie. Of ik moet al 27 jaar in een slechte relatie zitten zonder dat ik het weet.

Jonagold
03-09-2025 om 20:36
Dit schreef TO in de OP:
Ik ontdekte dat ze privézaken over onze relatie deelde met haar ouders, haar zus, vriendinnen en collega's. Dingen die ik nooit had verwacht dat buiten onze relatie zouden worden besproken.
Dat vind ik echt wel wat anders dan problemen bespreken met 1 of 2 vertrouwenspersonen! Ik vind dat dus niet kunnen, ook niet als je serieuze relatieproblemen hebt. Daarmee maak je iemand vreselijk kwetsbaar in een brede kring. Heel kwalijk. Dat schoonzus hem nu ‘debiel’ noemt is vast niet omdat zijn vrouw heeft gezegd dat hij zijn sokken niet in de wasmand gooit…

Kimdekim
03-09-2025 om 20:54
Jonagold schreef op 03-09-2025 om 20:36:
Dit schreef TO in de OP:
Ik ontdekte dat ze privézaken over onze relatie deelde met haar ouders, haar zus, vriendinnen en collega's. Dingen die ik nooit had verwacht dat buiten onze relatie zouden worden besproken.
Dat vind ik echt wel wat anders dan problemen bespreken met 1 of 2 vertrouwenspersonen! Ik vind dat dus niet kunnen, ook niet als je serieuze relatieproblemen hebt. Daarmee maak je iemand vreselijk kwetsbaar in een brede kring. Heel kwalijk. Dat schoonzus hem nu ‘debiel’ noemt is vast niet omdat zijn vrouw heeft gezegd dat hij zijn sokken niet in de wasmand gooit…
Ik las het dat de zus debiel had gezegd nav het kijken in de telefoon. Maar idd ik vind het ook te ver gaan om je relatieproblemen met de halve wereld te bespreken.

Izza
03-09-2025 om 22:52
Kimdekim schreef op 03-09-2025 om 20:25:
ik vind het helemaal niet zo raar om twijfels of dingen waar je tegenaan loopt ook met een of twee vertrouwenspersonen te bespreken. Ik zeg ook wel eens dat ik ruzie heb gehad met mijn partner. Vind niet dat dat een teken is van een slechte relatie. Of ik moet al 27 jaar in een slechte relatie zitten zonder dat ik het weet.
Daar gaat het hier niet om. 1 of 2 betrouwbare personen in vertrouwen nemen kan. Maar dat is wat anders dan je volledige problemen met de halve afdeling door te nemen tijdens je pauze. Of eens in de groep te gooien tijdens het vriendinnen uitstapje. Dan ligt alles gewoon op straat. In een normale relatie kan je ook aan je partner laten weten dat jij het ergens moeilijk mee hebt. En dat in vertrouwen wilt bespreken met vriendin X. Zaken achter iemands rug doen is echt nooit ok!

Izza
03-09-2025 om 22:58
Anoniemvoornu schreef op 03-09-2025 om 15:30:
[..]
Kleine piemel uitgezonderd, als jij iets doet waardoor je vast komt te zitten , agressief bent naar je partner en of kinderen enz. mag iedereen dat weten ja imo het is niet aan je partner om je kut gedrag te verbloemen naar anderen en daar stilletjes onder te leiden. Als je niet wilt dat je partner klaagt over hoe hij of zij iedere keer de remsporen uit de pot moet schrobben dan schrob je ze zelf weg
Als je bij iemand blijft hou je gewoon je mond. Bij agressie van een partner is de kans op een scheiding groot. Net zoals bij ernstige delicten en detentie. Dan komt partner wellicht ook in het nieuws dus dan is er weinig geheim.
Maar ongevraagd medische informatie delen of spreken over gevoelige onderwerpen (schulden, ontslag, seksuele problemen) doe je gewoon niet zonder consent. Het is niet jouw informatie.
Partners horen elkaar te steunen. Niet zwart maken, roddelen of achter iemands rug afvallen.

Kimdekim
03-09-2025 om 23:18
Izza schreef op 03-09-2025 om 22:52:
[..]
Daar gaat het hier niet om. 1 of 2 betrouwbare personen in vertrouwen nemen kan. Maar dat is wat anders dan je volledige problemen met de halve afdeling door te nemen tijdens je pauze. Of eens in de groep te gooien tijdens het vriendinnen uitstapje. Dan ligt alles gewoon op straat. In een normale relatie kan je ook aan je partner laten weten dat jij het ergens moeilijk mee hebt. En dat in vertrouwen wilt bespreken met vriendin X. Zaken achter iemands rug doen is echt nooit ok!
Lees ff wat ik net boven jouw post schrijf