Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Hartje

Hartje

15-12-2015 om 18:59

Samen slapen is een kunst

Ja, ik bedoel letter samen slapen. In 1 bed. Twijfelaar of lits-jumeaux. Inclusief stink-adem in je gezicht, ellebogen/knieen tegen je aan, ruzie om het beddegoed c.q. getrek aan het dekbed en als je dan eigenlijk slaapt, weer wakker worden omdat de wederhelft rommelt omdat hij/zij naar de WC moet..

Ik las laatst iets over de nieuwste trend; SAT. Sleeping Apart Together. Soort van binnenshuis 'wippen en wegwezen'. Schijnt nog goed te zijn voor je seksleven ook... Daarom ben ik gewoon benieuwd; wie slaapt er apart en is er echt wat voor te zeggen (sommige ochtenden denk ik echt van wel..)??


Ad Hombre

Ad Hombre

15-12-2015 om 19:23

Hartje

"Schijnt nog goed te zijn voor je seksleven ook..."

Echnie.

"Daarom ben ik gewoon benieuwd; wie slaapt er apart en is er echt wat voor te zeggen (sommige ochtenden denk ik echt van wel..)??"

Samen naakt, da's pas goed voor je sexleven.

(een wat breder bed dan 1.40m zou soms wel fijn zijn)

Jasmijn

Jasmijn

15-12-2015 om 19:51

geen last van

Altijd samen in een 1.40 bed geslapen, nooit last gehad van ellebogen of knieen, blijkbaar liggen we erg rustig of hebben we hetzelfde ritme? Wat ik wel een aanrader vind is eigen dekbedden hebben, op vakantie hebben we dat niet en dan krijg je zo'n koud tocht gat tussen jou en je partner, tenzij je helemaal tegen elkaar aan geplakt gaat liggen, maar soms wil ik wel eens anders liggen. Dus dat vind ik wel een aanrader, ieder zijn eigen dekbed waar je je zelf lekker in kan rollen...en als je toch ff behoefte hebt om je partner te voelen, dan kruip je gewoon onder het andere dekbed tegen hem aan.
Lijkt me niks voor je seksleven, als de ander ergens anders ligt.

guera

guera

15-12-2015 om 20:14

Nee

Lijkt me niks.
Ik zweer wel bij groot bed, aparte matrassen en aparte dekbedden.

neteret mut

neteret mut

15-12-2015 om 20:18

geen last van iets

al 30 jaar in een 1.40 bed (eerste half jaar in een 1 persoons bed, dat was pas krap), bij stinkadem gewoon op de andere zij gaan liggen. Dekbed wel een lits-jumeau model. Op vakantie 2 slaapzakken aan elkaar geritst en dat is dan wel de eerste nacht even wennen. We zijn nog niet toe aan iets anders.

Hanne.

Hanne.

15-12-2015 om 20:56

Moet er niet aan denken

Moet er niet aan denken om dag in dag uit met mijn partner in een 1.40 bed te liggen. Prima voor een weekje maar verder wil ik ruimte. Hier dus een 180×210 bed met aparte dekbedden.

En dan nog heb ik met enige regelmaat een elleboog in mijn gezicht.
Stil liggen zijn we niet zo goed in. En dat terwijl we op een 1 persoonsmatras begonnen zijn en 's zomers kamperen in een trekkerstentje van 1 meter breed.

Maar ja da''s maar voor een week of wat. Dat kan ik hebbeniet.

Heel af en toe.

Wij hebben ieder ons eigen dekbed en in verschillende diktes, geen probleem wat dat betreft. Als ik me niet lekker voel dan slaap ik wel het liefst alleen, maar gelukkig ben ik erg weinig zwak ziek en misselijk.
Het snurken kan wel eens irriteren, maar dan doe ik oordopjes in, waar de geluiden vaak nog doorheen komen.

Arendje

Arendje

15-12-2015 om 21:05

breed bed

wij hebben een bedombouw van 1m80, met daarin twee matrassen van elk 90 cm. En natuurlijk ieder een apart dekbed. Slaapt heerlijk, en toch fijn bij elkaar.

Jamie

Jamie

15-12-2015 om 21:08

hmm

Je weet pas wat je mist als je een poosje in een 280 bij 220 bed met aparte matrassen en losse dekbedden hebt gelegen. Tot die tijd kun je niet zeggen dat het prima gaat in 140. Ook hebben wij een paar jaar geleden het extra donker gemaakt met rolluiken en pas dan merk je dat je dieper en beter slaap in de lente en de zomer. Zo werkt dat ook in een groter bed met aparte dekbedden. Pas dan merk je dus dat het anders en beter kan.

Pirata

Pirata

15-12-2015 om 21:10

whaaaa

Zeker geen partner met ernstige slaapapneu? Mijn nachtrust gaat vèr boven gezelligheid hoor. 15 Jaar lang afgrijselijk verstoorde nachtrust, dan ga je er anders over denken. God zij dank is het nu eindelijk erkend. Misschien ben ik over een half jaar weer bijgetankt hiervan, voorlopig kan ik nog geenverstoringen van mijn nachtrust verdragen. Eerst die apneu uit mijn systeem. Geef mij maar een bed van 160, minstens, en tik me niet aan s nachts met wat dan ook. Grrrrr.

Jamie

Wat je niet hebt, hoef je echt niet te missen hoor. Ons bed is 160x200cm en ik hoef niet groter. Mijn zoon heeft wel een extra lang bed, die is zelf al bijna 2m., zijn ouders niet. En 2.80 breed? Ik wist niet dat het bestond of bedoel je 1.80m?

Egel

Egel

15-12-2015 om 21:27

groot bed, wel 1 dekbed

Nee, hier slapen we altijd samen en we gaan ook bijna altijd tegelijk naar bed. Een flink groot bed, dat wel, maar één dekbed. Meestal proberen we even tegen elkaar aan in slaap te vallen maar dat lukt mij meestal niet helaas (heel soms wel). Ik kan me dan niet genoeg afsluiten. Ik word wel slaperig en na een tijdje maak ik mezelf dan los van mijn slapende man.
Last van een gat met koude lucht heb ik niet, ik denk dat ons dekbed groot is, genoeg om dat tussenstuk dicht te laten vallen.
Man gaat er 3 of 4 keer per nacht kort uit maar daar ben ik aan gewend, daar slaap ik meestal doorheen.

Ik moet er niet aan denken, apart slapen, zo ongezellig lijkt me dat!

Jamie

Jamie

15-12-2015 om 21:29

lol

Dat zou niet in de kamer passen inderdaad, 180 breed. Natuurlijk hoeft die lengte niet maar ik zou zeker een bed nemen wat 20 cm langer is dan de langste partner. Ooit was ons 15 cm gezegd en dat is een 210 bed dan ook precies maar mijn man vindt het 220 bed toch ook weer een stuk prettiger.

Aparte dekbedden was hier ook wel een stap maar pas dan merk je hoevaak je toch een beetje wakker wordt van het omdraaien van je partner. Dat heb je daarvoor niet echt door maar het zal je slaapkwaliteit toch echt verhogen.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-12-2015 om 22:13

Jamie

"Je weet pas wat je mist als je een poosje in een 280 bij 220 bed met aparte matrassen en losse dekbedden hebt gelegen."

Oh, jawel hoor, flink wat - en heel lang - gereisd en regelmatig lange periodes in king size bedden gelegen. Maar aparte matrassen en zeker aparte dekbedden vinden wij een crime. Die vreselijke spleet! En als je tegen elkaar aan wilt kruipen moet je die dekbedden over elkaar heen dakpannen. Wat een armoe!

"Tot die tijd kun je niet zeggen dat het prima gaat in 140"

Dat kan ik dus wel. (maar het zal wel grotendeels van je relatie afhangen)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2015 om 22:42

Leuk geprobeerd Ad

Dat zal wel grotendeels van je relatie afhangen...

Nou echt niet. Dat heeft met lichaamsgewicht en warmtehuishouding te maken.
Daarom hier twee verschillende matrassen, afgestemd op het gewicht. En ieder een eigen dekbed. Man een zomervullinkje en ik een dubbele laag en dekentje. Hartstikke knus, want ik rol gewoon met dekbed en al onder zijn dekbed. Dus niks onhandig dakpannen.

lieverdje

lieverdje

15-12-2015 om 22:57

die vreselijke spleet

die mis ik echt als ik in een ander bed lig. Daar steek ik namelijk altijd mijn voeten en handen tussen, zo fijn is dat!

Verder is het enige hinderlijke aan mijn bedpartner dat hij wel eens snurkt, maar daar heb ik oordopjes voor. En ik geloof niet dat het seksleven beter wordt van apart slapen.....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-12-2015 om 00:04

Hier

moeten we geen van beiden denken aan apart slapen. Samen in één bed, 1.80 m breed, twee matrassen en één dekbed. Twee dekbedden vinden we verschrikkelijk. Op vakantie hebben we dat wel eens, maar net als Ad Hombre ervaren we dat als armoe. En dat terwijl mijn man het erg snel warm heeft en ik het (tot voor kort) juist snel koud had. Maar we slapen dan ook heel klef meestal tegen elkaar aan. Kreeg ik het vanzelf wel warmer.
Samen slapen vind ik ongelofelijk intiem en fijn, nog los van het seksuele aspect.

Het enige dat ik vervelend vind is die spleet. Die hadden we in ons vorige bed (ook 1.80 m en twee matrassen) helemaal niet. Die matrassen waren anders opgebouwd en blijkbaar meer tegen elkaar geduwd. Nu hebben we eerst een zg love bridge ertussen gedaan en toen die niet afdoende was er nog een topper overheen gedaan. En nog steeds voel ik 'm zo'n beetje. blijkbaar ben ik een soort prinses op de erwt.

Enne Jamie, je neemt jezelf wel heel erg als uitgangspunt voor een algemene stelling.
Wij slapen niet beter met aparte dekbedden, integendeel. En ook niet dieper met de rolluiken dicht. Ook weer integendeel. En ja, wij hebben rolluiken, maar ik moet 's nachts meer frisse lucht hebben dan dat er hooguit door de gaatjes tussen de lamellen van de luiken komt als ze niet helemaal dicht zijn. Die luiken gaan wel dicht op bepaalde momenten, maar als we slapen alleen in de zomer als tegen de morgen de zon opkomt. Verder overdag in de zomer om de warmte buiten te houden. En ooit eens in de winter toen heeeeeeel koud was. Nooit eigenlijk omdat we dan beter slapen vanwege de duisternis. We hebben allebei genoeg aan gordijnen die de felheid van het daglicht tegen houden om toch prima te kunnen slapen. Kortom, je kun zeggen dat het voor jou zo beter werkt, maar dat betekent niet dat het voor iedereen zo werkt.

Aagje

snurken

Snurken is het enige dat mij stoort aan het samen slapen. Oh, en soms al er een mug is. Die mug stoort mij niet, maar het feit dat mijn man het grote licht aandoet en op het bed gaat staan springen om dat beest dood te meppen.

Verder vind ik het reuze knus in ons bed van 160 met één matras en één dekbed. Voorheen hadden we een bed van 180 breed, ik mis niks aan 20 centimeter minder. Ik vind zo'n hotelbed van 200 meter breed met twee aparte dekbedden reuze ongezellig. Dan kan je net zo goed twee eenpersoonskamers boeken, komt op hetzelfde neer.

Ik kan me voorstellen dat als samen in één bed slapen één grote ergernis wordt door ellebogen, gesnurk en daarmee gepaard gaand slaapgebrek je relatie kan opknappen met twee aparte bedden of zelfs aparte slaapkamers.

skik

40er

40er

16-12-2015 om 06:33

nou

Ik moet er niet aan denken... als hij uit bed is mis ik hem echt in bed hoor. We slapen beide beter als de ander ook in bed ligt. We gaan ook eigenlijk altijd tegelijk naar bed.
2 dekbedden vindt ik ook niks, lekker samen onder de dekens.

Dat het beter is voor je sexleven.... hier niet, ik zou heel wat vrijpartijen missen hoor. Ze beginnen echt niet altijd als we naar bed gaan

Ad Hombre

Ad Hombre

16-12-2015 om 07:13

Uitwijkmogelijkheid

Als een van ons verkouden is en hoest of niet kan slapen wijkt er eentje wel eens uit naar de slaapbank in de werkkamer. Da's niet zo'n Ikea ding maar een die helemaal uitvouwt tot een tweepersoonsbed. Elkaar uit de slaap houden is niet zo fijn.

Arendje

Arendje

16-12-2015 om 07:46

spleet?

'Maar aparte matrassen en zeker aparte dekbedden vinden wij een crime. Die vreselijke spleet!'

Bij ons liggen de matrassen zo dicht tegen elkaar, dat je helemaal geen last hebt van die spleet.

tonny

tonny

16-12-2015 om 08:10

140x200

en één dekbed, al 34 1/2 jaar.
Gezellig, warm, vertrouwd, wij zouden niet anders willen. Nou ja, ooit in het verre verleden met kleine kindertjes die erbij wilden was het krap, maar dat is zo enorm lang geleden. We legden dan soms een matrasje naast ons bed.

Bij zware verkoudheden enzo is er een logeerbed beschikbaar. Wat zeg ik - wel drie :p

Alle uitgevlogen kinderen hebben bredere bedden, trouwens. Het is maar net wat je gewend bent.

Noelle

Noelle

16-12-2015 om 08:29

Ben ik de enige?

het lijkt mij juist zo goed voor mijn nachtrust als we apart zouden kunnen slapen. Man snurkt, draait, staat meerdere keren per nacht op.
Ook gaat hij later slapen zodat ik een uur lig te wachten tot het licht uit gaat. Ik slaap met oordopjes, heb dan ook standaard een paar keer per week oorpijn, maar zonder is geen doen. We hebben een bed van 2 meter, aparte dekbedden. Ik een dun zomerdekbed, hij een dik winter dekbed. 2 verschillende matrassen.
De enige keren dat ik goed slaap is wanneer hij op zakenreis is.

perna

perna

16-12-2015 om 08:37

knus

Hier een bed van 1.80 wat maar voor een deel gebruikt wordt. Wij liggen eigenlijk altijd met elkaar verbonden (niet helemaal tegen elkaar maar been over elkaar of zoiets). Ik vind het dus onzin wat er gezegd wordt over die grote bedden, wij zouden net zo goed een kleiner kunnwn hebben. 1 dekbed, vind 2 dekbedden niks op de vakantieadresjes. 2 matrassen. Werd aangeraden maar zal bij ons niet de functie hebben waarvoor het bedoeld is.

Omdat wij allebei naar een deel van het bed rollen merk je trouwens wel dat het bed daar wat begint in te zakken. Was met ons vorige tweepersoons matras ook trouwens.
Ik moet er niet aan denken om apart te slapen

Pirata

Pirata

16-12-2015 om 08:49

Noelle

Zie mijn eerdere reactie over de apneu. Ik stuurde hem altijd naar de bank, maar heb heeeeel veel verstoorde nachtrusten gehad. Oordoppen hielpen nauwelijks en kreeg ik ook last van.
Mijn man heeft het jaren ontkend en de huisarts nam "snurken" niet serieus. Tot begin dit jaar, toen bleek er een soort apneu-poli te zijn gestart in het ziekenhuis en daar kon man snel terecht. Hij bleek de zwaarste vorm van apneu te hebben! Merkwaardig genoeg had hij zelf geen last van lichamelijke klachten (ze verwachtten deze vorm van apneu bij een oude rokende kerel met ernstig overgewicht en belabberde conditie, niet bij een fitte 50-er). Inmiddels is hem een drukmasker aangemeten en dat helpt! Ik slaap weer, ben er minder gestressed over en hij valt niet meer tijdens de film in slaap.
Neem ernstig snurken serieus! Apneu is een sluipende killer, ook voor je relatie.

Half a twin

Half a twin

16-12-2015 om 08:55

Nee hoor Noelle

Lang leve de zakenreis en dan niet 1 nachtje maar 4 minstens. Toen we kinderen kregen is de studeerkamer met reservebed kinderkamer geworden en verhuisde het "vluchtbed" naar de zolder. Toen nummer 2 kwam werd het vluchtbed kinderbed voor de oudste. Gelukkig kreeg man toen een andere functie waar zakenreizen bijhoorden, wel zo'n 5 of 6 per jaar. Wat een heerlijkheid kon ik even bijtanken.
Zit nu bij te komen van een hele slechte nacht, man snurkte verschrikkelijk en dochter was aan het slaapwandelen.

guera

guera

16-12-2015 om 09:07

zo persoonlijk

Wij slapen echt veel beter als het pikdonker is en hebben inderdaad verduisterende gordijnen. Het eerste wat ik doe in de vakantie is een rondje slaapkamers en gordijnencheck en dan indien nodig afplakken ha ha. Zal wel gewenning zijn maar ik merk ook aan de kinderen dat ze beter zijn gaan slapen toen ze klein waren als het goed verduisterd was en niet meer om 5 uur al bij het krieken van de dag naast ons bed stonden. Ditzelfde geldt voor geluid. Ik haat die vogels om 5 uur in de zomer en dus zit mijn raam potdicht De hele dag open maar uiteindelijk gaat ie dicht. Met 1 groot dekbed heeft de een het warm en de ander koud of er zit een spleet en mijn man rolt zich helemaal in en rukt dus werkelijk een dekbed van 5 meter breed nog van mij af. Dus daarom 2 aparte en we beginnen altijd lekker tegen elkaar aan. Dus samen slapen ja heerlijk maar ook wel een beetje mijn eigen plekje/nestje in bed. Ik hou ook niet van gehang tegen mij aan bijvoorbeedl. Zou dat een relatie hebben met elkaar? als ik moe op de bank zit en er komt dan iemand tegen me aan hangen of mij aaien of kriebelen , brrrr. Ik ben na een dag zeer overprikkeld en dan liever niet dat gefrunnik. Sex op zń tijd natuurlijk wel

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-12-2015 om 09:39

Dat is mijn punt

het is persoonlijk: wat de een fijn vindt hoeft niet voor een ander te gelden. Wat mij stoort hoeft jou niet te storen en andersom. Ook bij het al of niet samen slapen gaat het om individuele voorkeuren, waarbij het vooral handig/ belangrijk is dat deze voorkeuren overeenkomen met die van je partner.

Aagje

Dicht heel dicht tegen elkaar aan

De afstand tussen mijn man en ik? Het liefst 0 cm. Lepeltje-lepeltje, anders val ik niet in slaap. Helaas wordt ik ouder en stijver en als ik 's nachts niet genoeg beweeg word ik helemaal verstijfd wakker. Dus de afstand wordt groter, helaas.

Krullevaar

Krullevaar

16-12-2015 om 10:20

idd persoonlijk

Wij slapen riant in een bed van 1.80m. Als ik op vakantie ben en in een bed van 1.40m moet slapen ervaar ik dat als armoe. 1.60m gaat nog net. 1 dekbed vind ik ook vervelend, want ik lig graag half bloot half met het dekbed over me heen en als iemand anders er dan aan gaat trekken vind ik dat irritant. 2 matrassen is gewoon beter voor je rug, want we zijn allemaal anders. Die spleet hoeft er toch helemaal niet te zijn?

Elisabeth

Elisabeth

16-12-2015 om 10:27

hier

Bed is 1.40m, 2 matrassen, 1 dekbed. Lekker knus al 25 jaar en geen problemen.
Toen mijn man 3 maanden verpleegd werd, kon ik ook niet slapen, want helemaal alleen in dat 'grote' bed. Nee, ik wil nooit meer apart slapen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.