Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Esmee

Esmee

29-06-2011 om 10:33

Schoonmoeder perikelen…..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

30-06-2011 om 19:15

Esmee,

"Ik trek gewoon mijn grens om mijzelf en mijn gezin te beschermen."

Wat is dan je probleem?? Jij zoekt geen tips, je wilt alleen lekker klagen....is ook prima

Esmee

Esmee

30-06-2011 om 19:47

Nou issey….

Gebaard heeft ze hem ja (en dat hoort hij nog dagelijks….hoe erg dat was), verzorgd, nee…dat heeft zijn oma gedaan, beschermd en opgevoed heeft zijn oma gedaan. Mijn man zou niet geworden zijn wie hij nu is zonder de goede zorgen van zijn oma!

Jade

Jade

30-06-2011 om 21:46

En zo...

...krijg je gauw een draadje vol over een klagende vrouw, die niks doet met alle tips die ze in de loop der jaren (maanden) heeft gekregen.

Sorry Esmee, ik vind het vermakelijk hoe jij hier nog steeds in staat, blijvend ergerend aan je schoonmoeder/-ouders.....jij kunt hen niet veranderen, maar alleen jezelf. Maar dat vertik je blijkbaar......is ook goed

Jade

Jade

30-06-2011 om 22:03

Flavel (ot),

da's waar........toch iets wat ze heeft veranderd

Gompie

Gompie

30-06-2011 om 23:39

Jeumug de peumug

Ik vind jou zo langzamerhand zelf een karikatuur van DE foute schoonmoeder. Je antwoorden zijn zo onderhand voorspelbaar, op het slaapverwekkende af. Ik sluit me aan bij mijn voorgangers; triest voor je gezin vooral, die hierdoor, dat kan gewoon niet anders, ook in een loyaliteits conflict gedwongen worden. Wake up and smell the coffee! Sterkte......aan je schoonmoeder...

Stien

Stien

01-07-2011 om 08:45

Allemachtig esmee

Zo langzamerhand begin ik te denken dat jij een troll bent. Het is toch bijna niet mogelijk om jaar na jaar draadjes te vullen met exact maar dan ook exact hetzelfde geklaag en iedere reactie/tip hier om te buigen in een negatieve tegenreactie? Ik geloof in reincarnatie en deze schoonmoeder is iets van een (v)echtgenoot uit je vorige leven of een slechte vader of zo. Doe er wat aan, anders komt ze in een volgend leven terug als je buurvrouw of zo!!

Esmee

Esmee

01-07-2011 om 09:07

Kennelijk

lezen jullie het maar al te graag en reageren jullie maar al te graag. Jullie zijn echt niet verplicht om te reageren hoor; jullie kunnen het 'gezeik' van mij ook laten voor wat het is en gewoon niet reageren.

Meestal gaat het wel (neem de tips wel degelijk ter harte) maar soms moet ik gewoon even mij ei kwijt..maar als dat al ook niet meer gewenst is.
En ja, er bestaan nu eenmaal schoonmoeders die inderdaad zo zijn; die alles claimen en nooit tevreden zijn; waarbij alles om hun persoontje draait.
Ik wordt slechts gezien als een noodzakelijk kwaad die als broedmachine heeft gefunctioneerd en verder kan ik letterlijk dood neervallen voor haar.
Ze kan ontzettend gemeen uit de hoek komen naar andere mensen toe. Ik schrik daar behoorlijk van. Zo: Haat ze tweeverdieners, vindt ze mensen die bij de V&D winkelen armoedzaaiers (nadat ze gehoord heeft dat mijn moeder daar winkelt)….beoordeelt ze mensen op hun uiterlijk. Hoe moet ik me dan opstellen naar haar. Ik vind haar niet prettig en probeer me afzijdig te houden.
Ik vind het inderdaad lastig dat ik contact moet onderhouden met zo'n persoon die ik liever niet in mijn leven heb.

De plank mis

Als je die ervaring zelf niet hebt kun je je niet voorstellen hoe je zelf emotioneel uit balans kunt raken van iemand die alle foutjes oppakt en over zaken een negatief oordeel velt en in het contact de plank mis slaat. Toch heb jij iets voor op die ander. Jij kunt kiezen hoe je daar mee omgaat. Je kunt uiteraard afstand houden maar ook je wapenen en je schouders er over ophalen en zelfs tekst verzinnen om dit negatieve gedrag te pareren of iemand uit te nodigen het wel goed te doen.

Julie

Julie

01-07-2011 om 10:32

Vreselijk mens

het lijkt me inderdaad een vreselijk mens. Kun je niet gewoon het contact opheffen?

jess

jess

01-07-2011 om 10:42

Negeren

enige middel.

Julie

Julie

01-07-2011 om 10:42

Ik snap trouwens niet

dat jij je kinderen nog blootstelt aan haar. Zou ik nooit doen.

Esmee

Esmee

01-07-2011 om 11:44

Eerlijk is eerlijk….

Ik probeer mijn kinderen ook zo min mogelijk in contact te laten zijn met haar (helemaal toen ze baby waren). Helemaal afkappen gaat niet want man wil toch nog af en toe erheen. Nu zoon wat ouder is en het 'schattige' ervan af is, heeft ze minder met hem en laat ze hem ook met rust; ik zie dat maar als een meer normalere houding naar zoon toe. Ze negeert hem wel steeds meer en wil geen dingen met hem doen (allemaal te veel gedoe volgens haar en te druk). Zij is meer het type van op de bank zitten en handje vasthouden en op de foto ermee; meer niet. Tja en als kinderen ouder worden, willen ze dat echt niet meer.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-07-2011 om 12:37

Mijn vader

Mijn vader is eigenlijk ook een vreselijke vent, hij heeft mij als kind altijd mondeling mishandeld, zei vreselijke dingen. Ik ben door schade en schande wijzer geworden. Hij is nou eenmaal getrouwd met mijn moeder dus mijn kinderen zien hem wel regelmatig.
Ik heb mijn kinderen van kleins af aan moeten leren: luister niet naar opa, hij zegt stomme dingen omdat hij niet beter weet, eigenlijk is hij gewoon zielig. Als hij iets naars zegt, niet naar luisteren, schouders op halen...

het is heel erg je kinderen dat te moeten leren, maar ik heb het wel gedaan uit zelfbehoud van de kinderen, die hoeven niet zelf van schade en schande wijs te worden, dat heb ik al voor ze gedaan.

We zien mijn ouders regelmatig, mijn vader gaat nooit veranderen, dat heb ik geaccepteerd, we doen het er maar mee.
Mijn kinderen zijn weerbaar voor hem, en zijn commentaar.
Zo is het leven, er zullen altijd stomme mensen op je pad komen, deal er maar mee.

Groet, polly

Je vader

Net als Polly heb ik dat mijn kinderen ook meegegeven met de toevoeging: doe jij het zelf beter, jij snapt hoe naar dat is. Sommige dingen houdt je in je hoofd die ga je niet zeggen, je denkt eerst na voor je iets zegt dat voor de ander niet leuk is. En bedenk iets dat wel leuk is om te zeggen.
En college over jou waarheid -elke waarheid of elk feit moet gemeld worden- en de waarheid van een ander en het verschil daartussen. En hoe je een relatie onderhoudt en waar je prioriteiten zitten en hoe half leeg of halvol je glas is.
Want: dit soort zaken zijn vaak een erfelijke kwestie en je kinderen kunnen eenzelfde uitdaging hebben, net als die van mij.

Primavera

Primavera

01-07-2011 om 19:39

Esmee met haar schoonmoeder/vader hadden we toch ook al gehad?

Geen nieuwe nick, volgens mij. We hebben al eens Esmee met schoonouderperikelen alla Ilse gehad.
Esmee, ik denk dat je op zich een prima mens bent maar wel last hebt dat je je teveel op sommige personen in je leven fixeert en daardoor hun gedrag op allerlei manieren voor jezelf gaat uitleggen waarbij je de objectiviteit wat uit het oog verliest.
Je schoonouders zullen vast geen makkelijke mensen zijn, maar ik denk niet dat zoals je in je eerste berichtje stelt expres dagen opzoeken waarbij het jou niet uitkomt. Ik denk dat je de neiging hebt om met dit soort kringgedachten dingen groter te maken dan ze zijn, wat je alleen maar meer frustratie oplevert. Zonde van je energie. Je riskeert bovendien dat je daardoor uiteindelijk zelf een moeilijke schoonmoeder zult worden doordat je steeds uitleg van gedrag van anderen op je zelf betrekt.
Groeten Primavera

Tirza G.

Tirza G.

01-07-2011 om 20:14

En wat ook weer zo geruststellend is

Nog effe, en dan is Esmee zelf schoonmoeder. Ben benieuwd wat haar schoondochter van háár vindt.

Tirza

tonny

tonny

01-07-2011 om 22:31

Haha!

Jaja, ze heeft dan dus ruime ervaring what (not) to do, dat opent perspectieven

schoonmoeder Tonny

Esmee

Esmee

02-07-2011 om 08:19

Tirza

Ik hoop wel dat ik een leuke schoonmoeder ben dan; ik ieder geval zie ik wel voor me hoe het vooral niet moet..ha,ha,ha.
Nee, mijn eigen moeder is ook een schoonmoeder en daar kijk ik ook naar. Het kan dus wel leuk zijn! Mijn moeder zit ook altijd met mensen (kinderen, kleinkinderen, vrienden, verdere familie) om haar heen die het gewoon leuk vinden om bij haar te zijn. Ik hoop dat ik zo zal zijn als zij. ik zou het verschrikkelijk vinden als mensen met een boog om me heen zouden lopen vanwege mijn karakter. Nee, zeg het alsjeblieft als schoondochter, want dat zou ik echt erg vinden.

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 08:33

Zelf schoonmoeder zijn

Ik ben sinds ruim twee jaar zelf een schoonmoeder...
Schoondochter wil door ons geadopteerd worden, dus volgens mij doe ik het wel leuk.

Lizelotje

Lizelotje

02-07-2011 om 10:45

Esmee

Ojeee,dan is jouw schoonmoeder ,als mijn schoonvader en mijn schoonmoeder,mijn schoonmoeder is een bitch,die zichzelf omhoog haalt door een ander naar beneden te halen,zelfs de kleinkinderen.
Dat maakt je schoonmoeder wel een heel naar mens.
Ik denk dat jij je precies zo voelt zoals ik jaren gedaan heb,ik wil hier best met je over mailen,als je een adres doorgeeft of via hyves.Niet hier,ik kan heel veel voorbeelden geven en mijn reakties van toen en nu geven,maar niet hier,dat wordt te prive. misschien kan ik je helpen en geloof me,je voelt jezelf echt veel beter.Jouw schoonmoeder kost je een hoop energie en je wint er niets bij.

Lizelotje

Lizelotje

02-07-2011 om 10:56

Reactie op jouw laatste reaktie op mij.

"Jouw schoonvader roept toch niet dat hij het zo vervelend vindt dat jullie kinderen hem geen affectie geven? Nee, het is zoals het is. Je schoonvader heeft het niet eens door als het op school niet zo goed gaat en beaamt dat ook koeltjes om vervolgens zijn gesprek met een ander voort te zetten."

Jawel hoor,hij vindt het niet alleen vervlend,maar hij vindt dat omdat hij opa is ,de kinderen hem wel affectie moeten geven.Hij eindigd het gesprek omdat hij verder niet weet wat hij ermee moet.Als hij bv vraagt hoe het o pschool is,maar een kind is ergensdruk mee bezig,dan is hij beledigd,Opa vraagt iets ,dus moet dan meteen antwoord.We waren een keer op een verjaardag bij Truus,Truus heeft een heel leuke vader,die een hele middag druk was met de kinderen,alle kinderen,niet alleen met zijn eigen kleinkinderen,maar ook met die van ons.we gaan weg en opa vraagt een knuffel aan het zoontje van Miep.zoontje van Miep loopt naar de vader van Truus en vliegt rond zijn nek.Geloof maar niet dat opa hier blij mee was,dat is echt even een discussie geweest.Hij snapt het echt niet,hij IS de opa en wij moeten dat onze kinderen leren.
Geef je mail adres door of als je hyves hebt je hyves,ik geloof echt dat ik hierin iets voor je kan doen.Echt..

Esmee

Esmee

02-07-2011 om 11:05

Lizelotje

Hoe doe ik dat dan?…mailadres doorgeven? Via het envelopje boven
de rubriek ofzo?

Echt, vooral je laatste posting…zo herkenbaar. Mijn schoonmoeder begreep ook totaal niet waarom kleinkind niet naar de deur rent als zij voor de deur staat..ook zo iets. Zij is toch oma en kleinkinderen horen dat nu eenmaal te doen en ik moest hier meteen aan denken toen ik je laatste posting las.

Lizelotje

Lizelotje

02-07-2011 om 11:35

Geen idee

Ik heb dat nog nooit gedaan.weet je wat,ik maak wel een mailadres aan via hotmail ofzo en dan geef ik dat aan je door,dat doe ik wel hier dan,vanavond of morgen.

tonny

tonny

02-07-2011 om 14:13

Maar ja...

niet iedereen is goed met kleine kinderen en niet iedereen kan fantastisch meespelen met hen. Het is vervelend als opa vindt dat kleinkinderen hem puur om zijn 'functie' lief en aardig moeten vinden, zo werkt het nou eenmaal niet.

Hoe was hij als vader?
Kon hij het toen wel?
Als iemand op een zinnige manier met hem praat hierover, is er vast wel wat te leren toch?

Het kan ook met de leefijdskloof te maken hebben. Iemand die echt hoogbejaard is (85 plus) bijvoorbeeld.
Mijn moeder was vroeger echt wel 'speels' op haar manier (haha, alsof ze een poes was maar accepteert dat zij als zeer hoogbejaarde nu geen boeiend persoon meer is voor kleinkinderen van de basisschoolleeftijd. Ze verstaat hen slecht, ze heeft geen verstand van computerspellen, ze vindt de kinderen gewoon hartstikke druk als ze om haar heen stoeien en gezelschapsspelletjes gaan te snel. De kleinkinderen komen haar netjes groeten als ze komt en gaat, maar een echt leuk contact zit er nu eenmaal niet meer in. de kloof is te groot en daar heeft ze vrede mee.

Maylise

Maylise

02-07-2011 om 14:41

Tonny

Dat hoeft niet zo te zijn. Mijn eigen moeder is ook al wat ouder en zij heeft heel goed contact met de kinderen. Computerspelletjes heeft ze inderdaad geen verstand van. Gewone spelletjes daarentegen gaan prima. Sommige spellen verliest ze altijd maar bij spellen als dammen, backgammon, scrabble en rummicub is ze een geduchte tegenstandster De kinderen vinden het altijd leuk om naar haar te gaan. Ze vertellen haar over school, vriendjes, hobbies en ze is ontzettend geduldig. Veel meer dan ze ooit met mij was Ze woont in de buurt en mijn jongste kinderen gaan regelmatig even buurten.

Maylise

Maylise

02-07-2011 om 14:43

Esmee

Mijn schoonmoeder was ook een moeilijke vrouw in veel opzichten maar ze was wel de moeder van mijn man en ze hoorde er dus gewoon bij. Het heeft weinig zin om allerlei negatieve energie te verspillen aan te bedenken wat een vervelend mens het is. Accepteer haar zoals is ze, leer er mee te leven en vind een manier om met haar moeilijke kanten om te gaan. Dat is het enige wat je kan doen. Bovendien zal je merken dat als je minder energie verspilt aan te bedenken wat een vreselijk mens het is je ook veel welwillender tegenover haar zal staan omdat je gewoon veel meer energie hebt. Wie weet ontdekt je zelfs ooit een positieve kant. Iedereen heeft wel een positieve kant. Je moet het alleen willen zien.

Polly Shearman

Polly Shearman

02-07-2011 om 20:21

Pelle

Ja dat lukt!!

Jade

Jade

02-07-2011 om 21:34

Esmee,

niemand zal zeggen dat niemand z'n ei kwijt mag hier op Ouders Online.

Maar het is elke keer weer hetzelfde verhaal, er wordt niks nieuws genoemd in jouw verhaal richting je schoonouders. Je zegt dat je de tips ter harte neemt, om vervolgens een paar zinnen verder te schrijven 'Hoe moet ik me dan opstellen naar haar'.

Voor de tachtigduizendste keer dan maar: jij kunt haar niet veranderen, dat zul je zelf moeten doen.

Tirza G.

Tirza G.

03-07-2011 om 15:07

Ja tonny

Mijn schoonmoeder wordt eind van de maand 91 (en dat is me toch bere-oud) en heeft beginnende dementie. Ze komt hier elke dag en treft nu natuurlijk regelmatig de kinderen. Ach. Ze geven geduldig antwoord op haar vragen (heb je nú al vakantie? naar welke klas ga je?) glimlachen om haar opmerkingen (wat word je láng!) en horen een verhaal aan over toen zij zo oud was (voor de 100.000e keer).
Ze heeft een paar trekjes waar ik een hekel aan heb, maar goed, daar heb ik al 20 jaar een hekel aan - dat ga je op den duur ook koesteren. Ik word toch zo mild

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

03-07-2011 om 15:11

Nou esmee

Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen, dat schoonmoederschap. Dat je je eigen moeder een leuke schoonmoeder vindt, zegt meer over jou dan over haar. Vraag het eens aan je schoonzussen, zou ik zo zeggen. Schoondochters hebben nou eenmaal wel eens hun eigen kijk op hun schoonmoeder.
Uit je postings weet ik dat je hele strikte ideeen hebt over hoe er met jouw kinderen om dient te worden gegaan. Dat verandert niet, voorspel ik. Dat lijkt me lollig voor een schoondochter die misschien wel uit een héél ander milieu komt en hele andere eisen stelt aan je zoon.
En stel nou toch, stel nou toch, dat je schoondochter zich blind ergert aan bepaalde dingen van/bij jou en daar het gesprek met je over aangaat. Ben je dan net zo inschikkelijk en veranderlijk als in deze draadjes? Dan lijkt het me tamelijk zinloos voor haar.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.