Relaties Relaties

Relaties

Sleutel van je huis aan volwassen kinderen geven?

Ik ben verhuisd. Mijn jongvolwassen kinderen hebben hier nooit gewoond. Zij wonen op zichzelf, niet hier vlakbij, zijn hier dus ook niet vaak.
Ik vroeg me opeens af, zal ik nou de huissleutel aan mijn kinderen geven?
Doen jullie dat als je in een vergelijkbare situatie zit,  dus niet een woning waar ze gewoond hebben en ook niet kinderen die vlakbij wonen en/of heel vaak nog langs komen, en om welke reden dan? 
Ik ben wel benieuwd hoe anderen hiermee om gaan.
En als je de huissleutel geeft, heb je dan ook hun huissleutel? Of wil je die niet? En vind je dat anders?

Wel gedaan. Was handig toen ik onverwachts in het ziekenhuis belandde en er spullen thuis opgehaald moesten worden. Zo zijn er meer onverwachte momenten geweest. Meestal ben je zelf thuis natuurlijk. 
Het kan ook handig zijn om de sleutel te hebben van het huis van je kinderen als die bijvoorbeeld weer kinderen hebben en er een onverwachte situatie is waarbij de (klein)kinderen opgevangen moeten worden. 

Ik zou ze een sleutel geven. Of heb je een reden om dat niet te doen?

ja, zeker. Kan altijd praktisch zijn en ik heb geen reden om ze niet te vertrouwen. Ze zijn hier altijd welkom.

Toen mijn moeder verhuisde toen ik op kamers zat, heb ik geen huissleutel van haar huis meer gekregen. Die had ik ook niet nodig, want ik kwam er toch nooit als er niemand was.

Mijn man heeft altijd de sleutel van zijn ouders' huis gehad (maar ik denk dat dat slot ook gewoon nooit vervangen is in al die tijd). Zij hadden ook onze sleutel en dat vond ik erg onprettig.

De sleutel aan iemand geven vind ik vooral iets voor als je op vakantie bent en iemand komt de post en de planten doen, en daarna geven ze hem weer terug. (Maar goed, mijn schoonouders gingen dus op eigen initiatief dingen doen; kinderen doen dat waarschijnlijk niet bij hun ouders in huis.)

ja, wij hebben de sleutels van de oudsten en zij houden ook de sleutel van hier.

Zeker, en als ze langskomen laten ze ook gewoon zichzelf binnen met die sleutel. Ik vind dat iets gezelligs hebben. 

Ik zou dat inderdaad doen, precies om de redenen die Tsjor noemt. 

MRI

MRI

05-12-2025 om 15:13

Ja wel geven. Je kan ook vallen of zo, dat zij zich zorgen maken en willen kijken of alles goed gaat. 

Ik zou dat wel doen. Waarschijnlijk gebruiken ze die niet vaak. Ik woon heel dichtbij mijn ouders en gebruik hun sleutel alleen als ik de planten water ga geven als ze op vakantie zijn. Op visite gaan doe ik wel als ze thuis zijn en andersom ook. 
Mijn zus gebruikt altijd haar eigen sleutel en belt nooit aan. 
Wij hebben wel daar ook gewoond als kinderen. 

Mijn man heeft wel nog een sleutel van zijn ouders, maar gebruikt die nooit omdat hij te ver weg woont voor de planten tijdens vakantie en we altijd aangekondigd langskomen. Voor kleding halen bij een spoedopname of een ander noodgeval wordt een van zijn zussen gebeld die wel in de buurt wonen.

Als je het handiger vindt, kun je voor een noodgeval ook een goede vriendin of buur een sleutel geven. 

Bij ons dezelfde situatie ruim 2 jaar geleden en we hebben ze wel de sleutel gegeven. Ze hebben er al een paar keer gebruik van gemaakt. Eentje die met groot verdriet vanwege uitgemaakte verkering even naar ons wilde, maar wij net niet thuis waren. Kon ze gelukkig in ieder geval wel lekker naar binnen. De ander heeft een keer een weekje op de kat gepast. Ik zou het gewoon doen dus.

niet nodig, want we hebben een vingerafdruk, dat is zo handig! Dus die staat erin

Ja, wij hebben altijd een huissleutel van mijn ouders gehad (op een gegeven moment zowel mijn man als ik zelfs). Mijn man had ook altijd de sleutel van zijn ouders.
Ze hebben ook mijn huissleutel gehad, alleen hebben wij een tijdje geleden onze voordeursleutel moeten vervangen en die sleutel waren zo achterlijk duur dat ik er niet nog een voor hen aan heb laten maken.

Kind dat uit huis is, heeft nog de sleutel van hier en krijgt zo als we verhuisd zijn ook weer een sleutel 💕. We hadden tijdelijk zijn sleutel ergens anders voor nodig en dat was erg onhandig (hij komt hier nog regelmatig om de auto te lenen 😏). Wij hebben ook zijn huissleutel trouwens, maar hij is nogal gesteld op zijn privacy, dus die zullen we niet zomaar gebruiken.

Wij, de 3 kinderen, hebben altijd de sleutel van mijn ouders gehad en vice versa.

Ik heb de sleutel gehad nooit gebruikt en op een gegeven moment weer teruggegeven. 

Ja,  ik heb de sleutel van mijn moeder en zij van mijn huis.  Van schoonouders heb ik geen sleutel en zij ook niet van ons.  Zij wonen niet om de hoek en komen ook nooit zomaar langs. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.