Relaties Relaties

Relaties

maatje

maatje

13-01-2014 om 18:42

'soulmate' buiten je huwelijk/vaste relatie - kan dat?

De vraag is al helder denk ik. En dan gaat het om een soulmate van de sekse waarmee je ook je vaste relatie/huwelijk hebt.


Antje

Antje

19-01-2014 om 20:15

Trouw en ontrouw

Ik ben trouw aan mijn man. En dat is een ander soort trouw dan wat er vaak mee bedoelt wordt. Wij zijn al dertig jaar samen en wij zijn van plan dat de rest van ons leven te blijven. Dat noem ik trouw. Wij hebben een goede relatie met elkaar. Vertrouwd, eerlijk, ontspannen. En mijn man weet dat ik met vriend( of soulmate hoe je het ook wil noemen) praat ik vaak over mijn man. Dat weet mijn man, maar hij heeft geen behoefte om te horen wat we bespreken, al hebben we het er soms wel eens over.
Als je om een of andere reden naar een coach of therapeut gaat, en je bespreekt daar je relatie en je moeilijkheden, is dat dan ook emotionele ontrouw? De gesprekken die ik met vriend heb zijn net zo therapeutisch.

Charis

Charis

20-01-2014 om 13:27

Wat vastberaden zegt

Ik vind dat Vastberaden het probleem heel treffend omschrijft. Het delen van hartszaken met vriendinnen valt voor mij niet onder (emotionele) ontrouw. Als ik datzelfde zou doen met een man wel. Dat heeft te maken met geaardheid en het feit dat ik geen seksuele relatie zou willen beginnen met een vrouw.

Met een man zou ik in potentie wél een seksuele relatie kunnen beginnen. Als ik dus hartszaken deel met een andere man en niet met mijn partner, is dat voor mijn partner bedreigend. En andersom: als hij zijn hart uitstort bij een vrouwelijke soulmate ervaar ik dat als bedreigend voor onze relatie. Ook al zou hij helemaal niks lichamelijks met haar willen, het zou wel kúnnen. Niet iedereen heeft last van dit soort oerjaloezie, maar veel mensen wel.

Keuzes

Als je naast je huwelijk een soul-mate treft, ben je ws met de verkeerde getrouwd.

Vivianne

Vivianne

20-01-2014 om 13:58

En voor een biseksueel?

Dus voor Charis blijft de biseksuele medemens verstoken van diepgaande vriendschappen.
Wat mij triggert is dat hier door verschillende mensen een rechtstreekse link wordt gelegd tussen diepgaand gesprek-gaat over huidige relatie-is emotionele ontrouw-leidt tot seksuele relatie. Allemaal aannames waardoor er maar hele kleine marges overblijven voor eigen keuzes en vrijheid.

Charis

Charis

20-01-2014 om 14:57

Biseksueel

Nee, biseksuele mensen blijven natuurlijk niet verstoken van diepgaande vriendschappen. Het lijkt me wel dat je als partner van een biseksueel meer bedreigende vriendschappen zou kunnen zien (afhankelijk van hoe je in het leven staat natuurlijk). Ik zeg niet dat het goed is, alleen dat veel mensen blijkbaar zo in elkaar zitten.

wat een onzin jasam!

Dat ik zo iemand heb gevonden waarvan ik voel dat hij me woordeloos aanvoelt en begrijpt wil helemaal niet zeggen dat ik met de verkeerde ben getrouwd!
Ik moet er werkelijk niet aan dénken met hem getrouwd te zijn!
Ik vind het juist wel prettig dat hij niet 24 uur per dag om me heen is. Dat zou er meteen een einde aan maken. Ik zou er kriegel van worden....Dat een partner het altijd maar met je eens is en altijd ongeveer dezelfde inzichten heeft is juist helemaal niet leuk! Het zou enorm saai zijn.
Dus is mijn soulmate er alleen als we elkaar even nodig hebben, om stoom af te blazen of in een deuk te liggen om dingen waar we hetzelfde over denken. En voor de rest hebben we onze eigen partners, waar we beiden zeer tevreden over zijn. Onze partners trouwens ook over ons.
groeten albana

vastberaden

vastberaden

21-01-2014 om 10:57

antje

De reactie van Antje vind ik wel verhelderend. Daardoor realiseerde ik me eigenlijk dat de toelaatbaarheid van het hebben van een soulmate (of hoe je het ook noemt) valt of staat met de openheid binnen je eigen relatie. Als je er open over bent en als er is volledig vertrouwen (dat is wel een hele belangrijke randvoorwaarde)... Tja, wat is dan het probleem?

Ik werd verliefd op mijn soulmate en ik heb het afgekapt. Misschien omdat ik aanvoelde dat mijn relatie er niet tegen bestand was en dat mijn man dat nooit zou kunnen accepteren. En omdat ik bang was voor waar het toe zou leiden. Ik had een relatie waarin geen ruimte was voor dit soort zaken. En waarin ik die ruimte zelf ook niet durfde te nemen.
En dan bedoel ik niet ruimte voor verliefdheid (want dat is gewoon echt niet handig maar ruimte voor vertrouwelijk, vriendschappelijk contact met anderen.

Iemand weet zelf het beste of het echt om zielsverwantschap gaat of dat er toch stiekem een verborgen agenda is. Het is heel fijn om verbondenheid met iemand te voelen. Maar als er fysieke aantrekkingskracht bijkomt dan wordt het gewoon lastig.

Dan hebben wij andere ideeen over de term "soulmate"

Jij hebt een vriend gevonden die precies hetzelfde denkt, handelt en reageert als jou.

Een soulmate is mijns inziens iemand die aanvult wat jij mist, je haarfijn aanvoelt wat je nodig hebt en beslist een persoon is, die een aanvulling is op je leven, op een wijze die niemand anders kan evenaren.

nou maar zo is het ook....

Juist omdat we in veel dingen hetzelfde zijn, weet hij als geen ander wat ik mis. Woordeloos...en ja hij voelt ook aan wat ik nodig heb en is beslist een aanvulling.
En nee dat kan niemand anders. Tot nu toe ben ik nog nooit iemand tegengekomen die zo op mij lijkt qua reacties en karakter en denkwijze.
En juist omdat we zo hetzelfde zijn, voelen we ook beiden heel goed aan wanneer het bijna te intiem wordt.Of meestal is het zo ver nog niet, dan is de sfeer ernaar dat dat zou kúnnen dat is denk ik een betere omschrijving. En dan kappen we dat beiden heel bewust af. Dat willen we niet en gaat ook zeker niet gebeuren.
Onze partners weten dat en vertrouwen daarop.
Zo simpel is het eigenlijk.
groeten albana

nee!

Ik persoonlijk geloof niet zo in de term soulmate en of de ware etc.
Op het moment dat je soulmate niet je partner is maar een andere man of vrouw, dan denk ik eerder dat je de dingen die je mist bij je partner in een ander hebt gevonden.

JobbeH

JobbeH

28-02-2014 om 15:38

Ja dat kan

Beste Antje, Ik vind hier persoonlijk niks mis mee. Het is echter wel belangrijk dat je man hier geen problemen mee heeft

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.