Relaties Relaties

Relaties

Stel ik me aan?

Vooropgezet: gevoelens zijn bijna nooit aanstellerij. Dat gezegd hebbende, heb ik toch het idee dat ik me aanstel, maar hoor graag hor jullie hierover denken.

Mijn vriendin is een danseres, al heel haar leven. Ze heeft verschillende stijlen gedanst, voor haar is het echt een levensstijl en helpt haar heel erg uit haar hoofd te gaan en te ontspannen. Sinds een aantal maanden gaat ze naar salsafeestjes en dat vind ze nu helemaal fantastisch. Ze gaat er heen met vriendinnen en ontmoet daar ook steeds nieuwe mensen.

Nu is er op salsafeestjes ook vaak bachatta en kizomba. Dat laatste is een intieme sensuele dans dicht bij elkaar. Ze wilt dat ook graag leren, maar ik heb aangegeven dat ik er erg veel moeite mee heb dat ze zo’n stijl dans met een andere man doet. Ik voel me jaloers, ik voel een soort “blijf met je klauwen van mijn vrouwtje af” gevoel en ik voel mezelf te min omdat ik zelf geen danser ben. Salsa heb ik een stuk minder moeite mee. Ze heeft wel eens vertelt over dat ze zo fijn kan dansen met sommige mannen en dat er zoiets bestaat als “dansverliefdheid”, je voelt je zo verbonden met degene met wie je danst en gaat zo op in het moment dat je een soort verliefd gevoel kan ervaren. We communiceren er heel open over en voor haar is het gewoon dansen en verder niks, ik vertrouw haar ook volledig dat ze niet met andere mannen in bed duikt, het is voor haar puur het leren van verschillende stijlen door met verschillende partners te dansen (zoals het gaat op die feestjes).

Nu heeft ze aangegeven dat ze voor mij dan geen kizomba meer danst, maar wel salsa en eventueel bachatta. En ze kwam zelfs met het idee om dan samen naar kizomba workshops te gaan (ik ben totaal geen danser) zodat ze het wel kan leren en ik ook kan ervaren wat het nou precies is. Maar dan blijft alsnog het feit dat ze dan later alsnog zo’n soort dans met andere mannen doet.

Ik vind het dus heel fijn dat ze zo met me mee denkt, maar ik vind mezelf ook een beetje een aansteller dat ik er zo veel moeite mee heb en ik heb dus ook een rotgevoel dat ik haar heb ontzegd om gewoon lekker vrij te dansen op feestjes op de manier zoals zij dat graag wilt doen.

Dus mijn vraag (dan vooral aan de eventuele dansers hier) stel ik me aan met mijn idee over kizomba en een beetje bachatta, en heb ik haar nu ontzegd om te dansen of is dat haar eigen keuze die ze maakt om rekening te houden met mijn gevoel? Hoe denken jullie hier over?

Ik moest kizomba even opzoeken, ik ben zelf meer van het ballroomdansen. 
Maar van wat ik zie, kan ik me wel voorstellen dat je het niet zo prettig vindt als je partner dat met een ander doet. 
(zonder jeuktermen als "mijn vrouwtje" trouwens). 

En of jij het haar nu ontzegt, of dat zij er vanaf ziet vanwege jouw gevoelens, dat hangt van meer context af. 

Jaapiejo

Jaapiejo

08-07-2026 om 13:12 Topicstarter

Ginevra schreef op 08-07-2026 om 13:09:

Ik moest kizomba even opzoeken, ik ben zelf meer van het ballroomdansen.
Maar van wat ik zie, kan ik me wel voorstellen dat je het niet zo prettig vindt als je partner dat met een ander doet.
(zonder jeuktermen als "mijn vrouwtje" trouwens).

En of jij het haar nu ontzegt, of dat zij er vanaf ziet vanwege jouw gevoelens, dat hangt van meer context af.

Eens dat “mijn vrouwtje” een kutterm is, maar dat was even om mijn gevoel te omschrijven.

Maar ik vind dus ergens dat ik me aanstel vanwege mijn gevoel en het feit dat we het er altijd heel open over hebben en ze al meerdere keren heeft aangegeven dat dansen voor haar echt enkel en alleen dansen is. Ze komt er niet om te flirten of om connectie te zoeken met leuke dansende mannen. Ze gaat erheen, danst en gaat daarna weer naar huis. Meer is het voor haar niet, maar dat heeft mijn gevoel er over niet perse minder gemaakt.

Die jaloezie zit echt in jou. Laat het daar dan ook. Ze is jouw partner maar niet jouw bezit. Dit is haar sport en hobby en staat los van jou of van welke man dan ook. Ze is dit niet gaan doen om andere mannen te verleiden. En mocht ze iets met een ander willen doen dan kan dat altijd he. Daar hoeft ze niet voor te gaan dansen. Heel goed dat jullie hierover communiceren. Maar het is niet aan jou dit te gaan verbieden. Daarnaast lees ik dat ze dit gewoon doet tijdens lessen met andere cursisten. Ze doet dit niet alleen in de club of bij iemand thuis. Zolang dit in een professionele context is moet dit gewoon kunnen. En moet jij om leren gaan met jaloezie in jou. Heel onaantrekkelijk in een partner. 

Jaapiejo

Jaapiejo

08-07-2026 om 13:25 Topicstarter

Izza schreef op 08-07-2026 om 13:18:

Die jaloezie zit echt in jou. Laat het daar dan ook. Ze is jouw partner maar niet jouw bezit. Dit is haar sport en hobby en staat los van jou of van welke man dan ook. Ze is dit niet gaan doen om andere mannen te verleiden. En mocht ze iets met een ander willen doen dan kan dat altijd he. Daar hoeft ze niet voor te gaan dansen. Heel goed dat jullie hierover communiceren. Maar het is niet aan jou dit te gaan verbieden. Daarnaast lees ik dat ze dit gewoon doet tijdens lessen met andere cursisten. Ze doet dit niet alleen in de club of bij iemand thuis. Zolang dit in een professionele context is moet dit gewoon kunnen. En moet jij om leren gaan met jaloezie in jou. Heel onaantrekkelijk in een partner.

Volgens mij heb je dan niet goed gelezen. Ik heb nergens gezegd dat ik het verbied of dat ze mijn bezit is, ik heb mijn gevoel er over uitgesproken en ze heeft zelf voorgesteld het dan niet meer te doen, terwijl ze het wel graag wilt en daar voel ik me ook nog rot over. En ze gaat naar salsafeestjes waar ook kizomba gedanst wordt, niet naar kizombales. Zo'n feestje heeft een veel lossere en flirterige sfeer dan een les op een dansschool.

Dan stap je toch te makkelijk over 'mijn vrouwtje' heen. Dat is niet voor niets jouw gevoel. Jouw gevoel is blijkbaar toch dat ze van jou is.
En zelfs dat ze je gevoel accepteert en met je meedenkt is voor jou niet genoeg om haar dus te gaan vertrouwen.

Je voelt je terecht rot over het feit dat ze het het voor jou zal laten. Van mij kon je de pot op. Ik ben een volwassen vrouw en ik doe wat ik leuk vind. Wil je niet meedoen, prima, dan doe ik het op mijn manier.

Jaapiejo

Jaapiejo

08-07-2026 om 15:45 Topicstarter

Pippeltje schreef op 08-07-2026 om 15:35:

Dan stap je toch te makkelijk over 'mijn vrouwtje' heen. Dat is niet voor niets jouw gevoel. Jouw gevoel is blijkbaar toch dat ze van jou is.
En zelfs dat ze je gevoel accepteert en met je meedenkt is voor jou niet genoeg om haar dus te gaan vertrouwen.

Je voelt je terecht rot over het feit dat ze het het voor jou zal laten. Van mij kon je de pot op. Ik ben een volwassen vrouw en ik doe wat ik leuk vind. Wil je niet meedoen, prima, dan doe ik het op mijn manier.

Wel eens gehoord van spreektaal? Mijn vriend, mijn vriendin, mijn vrouw, mijn man, mijn kind. Dat het voor jou bezitterig overkomt zegt misschien meer over jou dan over mij.

Volgens mij zeg ik precies het tegenovergestelde in mijn openingspost: "ik vertrouw haar ook volledig dat ze niet met andere mannen in bed duikt"

Dus als jij een partner hebt en je wil eigenlijk wel gewoon even lekker seksen met een ander dan doe je dat, want jij doet wat jij leuk vind. Fuck de gevoelens van je partner.

Dus als jij een partner hebt en je wil eigenlijk wel gewoon even lekker seksen met een ander dan doe je dat, want jij doet wat jij leuk vind. Fuck de gevoelens van je partner.

Dat zegt Pippeltje helemaal nergens... het woord seksen...toch??

Eigenlijk weet je zelf al wel dat het niet fijn voelt om haar hierin te beperken, en je voelt je daar ook niet prettig bij. Volgens mij gaat dit uiteindelijk vooral over vertrouwen. Ze kan ook een klik met iemand hebben zonder dat daar dans aan te pas komt, bijvoorbeeld als ze met vriendinnen uit eten gaat of ergens anders mensen ontmoet. Je geeft zelf ook aan dat je haar vertrouwt.
Misschien zit het er vooral in dat jij je wat onzeker voelt omdat je zelf niet danst. Ik denk dat het juist heel aantrekkelijk is als een man kan laten merken: ik vind het leuk dat jij hier plezier aan beleeft en ik vertrouw jou.

Ik begrijp wel dat woorden als mijn vrouwtje zowel kleinerend als bezitterig overkomt in deze tijd. Zeker in combinatie met jouw post. De samentrekking van een hobby met seksualiteit ook trouwens. Wellicht bedoel je dat niet. Maar je maakt heel duidelijk dat je niet wilt dat ze dit doet of gaat doen. Zelf wil ze dit duidelijk wel doen. Voor mij zou zo'n verzoek te ver gaan als mijn intenties verder correct zijn. Natuurlijk moet er geen sprake zijn van aanrakingen op intieme plekken. Maar dat moet dan vanuit mij komen niet omdat mijn partner dat niet wil. Daar zit het verschil. 

"Ik begrijp wel dat woorden als mijn vrouwtje zowel kleinerend als bezitterig overkomt in deze tijd"

Dat was dik 30 jaar geleden ook al zo, kan ik je verzekeren. Er staat me nog helder voor de geest hoe ik ooit iemand een hoogleraar in haar vakgebied hoorde afserveren met "het is een vrouwtje-zegger".

Heel nieuw is de weerzin tegen 'vrouwtje' niet, wil ik maar zeggen

Izza schreef op 08-07-2026 om 16:23 Natuurlijk moet er geen sprake zijn van aanrakingen op intieme plekken.

Nou, het filmpje dat ik zag van kizomba dat kwam neer op droogneuken. Genitaliën tegen elkaar wrijven met de kleren aan. 
ik zou dat niet heel geweldig vinden als mijn partner dat met iemand anders doet. 
ik ben nooit jaloers, ik heb er ook niks op tegen als hij met een vrouwelijke collega of zo iets gaat ondernemen, maar dit vind ik wel van een andere orde. 

Jammer dat je niet van dansen houdt. Ik zit zelf op dansen en het is vooral een vrouwen aangelegenheid misschien dat bij de jongere generaties de mannen wel graag dansen? Ik weet het niet, de mijne is een houten klaas en hij wil dat ook zo houden. Veel klassieke dansen zijn trouwens ook behoorlijk intiem zoals bv de tango.
Ga gewoon samen met haar naar die kizomba workshop, wat je daar leert komt ook van pas als je de liefde met haar bedrijft

Jaapiejo

Jaapiejo

08-07-2026 om 19:36 Topicstarter

1968 schreef op 08-07-2026 om 16:00:

[..]

Dat zegt Pippeltje helemaal nergens... het woord seksen...toch??

Eigenlijk weet je zelf al wel dat het niet fijn voelt om haar hierin te beperken, en je voelt je daar ook niet prettig bij. Volgens mij gaat dit uiteindelijk vooral over vertrouwen. Ze kan ook een klik met iemand hebben zonder dat daar dans aan te pas komt, bijvoorbeeld als ze met vriendinnen uit eten gaat of ergens anders mensen ontmoet. Je geeft zelf ook aan dat je haar vertrouwt.
Misschien zit het er vooral in dat jij je wat onzeker voelt omdat je zelf niet danst. Ik denk dat het juist heel aantrekkelijk is als een man kan laten merken: ik vind het leuk dat jij hier plezier aan beleeft en ik vertrouw jou.

niet perse dat woord inderdaad, maar als jij zegt “ik doe wat ik wil, je kan de pot op” heb je ergens schijt aan je partner zijn wensen.

Izza schreef op 08-07-2026 om 16:23:

Ik begrijp wel dat woorden als mijn vrouwtje zowel kleinerend als bezitterig overkomt in deze tijd. Zeker in combinatie met jouw post. De samentrekking van een hobby met seksualiteit ook trouwens. Wellicht bedoel je dat niet. Maar je maakt heel duidelijk dat je niet wilt dat ze dit doet of gaat doen. Zelf wil ze dit duidelijk wel doen. Voor mij zou zo'n verzoek te ver gaan als mijn intenties verder correct zijn. Natuurlijk moet er geen sprake zijn van aanrakingen op intieme plekken. Maar dat moet dan vanuit mij komen niet omdat mijn partner dat niet wil. Daar zit het verschil.

Moet ik het laatste stukje interpreteren dat je schijt hebt aan de wensen en grenzenvan je partner? Ik heb zin dat deze persoon mij lekker intiem aanraakt, dus zoek het lekker uit dat jij dat niet wilt.

Ginevra schreef op 08-07-2026 om 17:34:

[..]

Nou, het filmpje dat ik zag van kizomba dat kwam neer op droogneuken. Genitaliën tegen elkaar wrijven met de kleren aan.
ik zou dat niet heel geweldig vinden als mijn partner dat met iemand anders doet.
ik ben nooit jaloers, ik heb er ook niks op tegen als hij met een vrouwelijke collega of zo iets gaat ondernemen, maar dit vind ik wel van een andere orde.

Ik heb er ook totaal geen moeite mee dat ze met andere mannen dingen doet zoals collega’s of vrienden die ze al lang kent. Wellicht is het ook mijn interpretatie van de dans en moet ik mezelf daar meer in verdiepen. Maar als ik dan zie dat een andere man tegen mijn partner (oei ik zeg mijn, nu ben ik bezitterig) aan staat te rijden Dan voel ik me daar niet prettig bij. Ze geeft zelf overigens ook aan dat ze heel goed snapt dat het voor mij wellicht een stukje te ver gaat ondanks dat ze het zelf anders ervaart.

Nou ik snap het wel.  Het gaat nou eenmaal niet om een quickstep, kizomba is heel intiem.  Dat je het niet kan verbieden snap ik ook maar ik zou dit ook echt niet fijn vinden en eigenijk willen dat mijn partner zelf ook niet zo dichtbij een ander zou willen zijn. Maar goed ik ben ook geen danser dus misschien kijk ik dan toch anders.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.