Relaties
Jaapiejo
08-07-2026 om 12:55
Stel ik me aan?
Vooropgezet: gevoelens zijn bijna nooit aanstellerij. Dat gezegd hebbende, heb ik toch het idee dat ik me aanstel, maar hoor graag hor jullie hierover denken.
Mijn vriendin is een danseres, al heel haar leven. Ze heeft verschillende stijlen gedanst, voor haar is het echt een levensstijl en helpt haar heel erg uit haar hoofd te gaan en te ontspannen. Sinds een aantal maanden gaat ze naar salsafeestjes en dat vind ze nu helemaal fantastisch. Ze gaat er heen met vriendinnen en ontmoet daar ook steeds nieuwe mensen.
Nu is er op salsafeestjes ook vaak bachatta en kizomba. Dat laatste is een intieme sensuele dans dicht bij elkaar. Ze wilt dat ook graag leren, maar ik heb aangegeven dat ik er erg veel moeite mee heb dat ze zo’n stijl dans met een andere man doet. Ik voel me jaloers, ik voel een soort “blijf met je klauwen van mijn vrouwtje af” gevoel en ik voel mezelf te min omdat ik zelf geen danser ben. Salsa heb ik een stuk minder moeite mee. Ze heeft wel eens vertelt over dat ze zo fijn kan dansen met sommige mannen en dat er zoiets bestaat als “dansverliefdheid”, je voelt je zo verbonden met degene met wie je danst en gaat zo op in het moment dat je een soort verliefd gevoel kan ervaren. We communiceren er heel open over en voor haar is het gewoon dansen en verder niks, ik vertrouw haar ook volledig dat ze niet met andere mannen in bed duikt, het is voor haar puur het leren van verschillende stijlen door met verschillende partners te dansen (zoals het gaat op die feestjes).
Nu heeft ze aangegeven dat ze voor mij dan geen kizomba meer danst, maar wel salsa en eventueel bachatta. En ze kwam zelfs met het idee om dan samen naar kizomba workshops te gaan (ik ben totaal geen danser) zodat ze het wel kan leren en ik ook kan ervaren wat het nou precies is. Maar dan blijft alsnog het feit dat ze dan later alsnog zo’n soort dans met andere mannen doet.
Ik vind het dus heel fijn dat ze zo met me mee denkt, maar ik vind mezelf ook een beetje een aansteller dat ik er zo veel moeite mee heb en ik heb dus ook een rotgevoel dat ik haar heb ontzegd om gewoon lekker vrij te dansen op feestjes op de manier zoals zij dat graag wilt doen.
Dus mijn vraag (dan vooral aan de eventuele dansers hier) stel ik me aan met mijn idee over kizomba en een beetje bachatta, en heb ik haar nu ontzegd om te dansen of is dat haar eigen keuze die ze maakt om rekening te houden met mijn gevoel? Hoe denken jullie hier over?
Ysenda
09-07-2026 om 07:51
MRI schreef op 08-07-2026 om 22:47:
[..]
Precies, lijkt me geweldig om met een partner te doen, zeker als hij er goed in is. Het is gewoon dansend voorspel. Ik zou ook niet blij zijn als met partner dit met anderen deed. Ik ben helemaal voor elkaar vrijlaten maar als je een monogame relatie hebt, begrijp ik goed dat dit over een grens gaat. Ik vraag me af of degenen die vinden dat het moet kunnen wel even een filmpje hebben bekeken. Maar TO, zou je niet samen met haar dit willen leren? Is wel sexy
Ik heb de filmpjes bekeken en ik zie idd een dans dicht tegen elkaar aan, maar het is meer een andere stijl van dansen geen andere intensiteit. De Rumba is niet veel anders als je die goed kunt. Bij klassieke ballroom sta je iets verder van elkaar af, dat klopt. Maar als salsa wel mag, vind ik dit niet heel anders.
Het dansen is ook het opvoeren van een toneelstukje, het moet er heel intiem en ontspannen uitzien maar dat wil niet zeggen dat het dat ook is.
TO ga samen die workshops doen, wordt wat meer ontspannen in de heupen met je partner. Zij verwacht van jouw niet dat je een topdanser bent of wordt, wel dat je haar in haar sport support. En dan zul je zien dat het er zo laten uit zien dat het spontaan is die dansen verdraaid moeilijk is en verre van spontaan.
EmmaT
09-07-2026 om 08:12
Ik ben zelf ook al mijn hele leven van de dans, van klassiek ballet tot streetdance, salsa, rock 'n roll en flamenco. Ik heb de filmpjes bekeken. Ik vind de sensualiteit wel meevallen. Ze kijken er in ieder geval niet erg vrolijk bij. vooral de mannen zijn zeer ernstig (ja, sommige mensen vinden dat juist geil, ik niet).
Ik zou me niet te druk maken, ga gezellig met haar mee en zorg dat jullie samen meer lol maken dan die koppels in de filmpjes.
Nick90
09-07-2026 om 10:06
Is toch goed? Ze houdt rekening met jou en vind het dus geen aanstellen lijkt mij zo.
Ik zou dat ook niet heel leuk vinden als de mijne met zoiets aan zou komen.
Pippeltje
09-07-2026 om 12:15
Jaapiejo schreef op 08-07-2026 om 15:45:
[..]
Wel eens gehoord van spreektaal? Mijn vriend, mijn vriendin, mijn vrouw, mijn man, mijn kind. Dat het voor jou bezitterig overkomt zegt misschien meer over jou dan over mij.
Volgens mij zeg ik precies het tegenovergestelde in mijn openingspost: "ik vertrouw haar ook volledig dat ze niet met andere mannen in bed duikt"
Dus als jij een partner hebt en je wil eigenlijk wel gewoon even lekker seksen met een ander dan doe je dat, want jij doet wat jij leuk vind. Fuck de gevoelens van je partner.
ach ach... snap je het echt niet? Het gaat om de combinatie '
'mijn' en 'tje'. Dat komt bezitterig en kleinerend over.
Verder zou mijn partner zeker de pot op kunnen als hij mijn hobby niet leuk vindt. Die hoef ik alleen maar leuk te vinden. Maar sexen met iemand anders is niet mijn hobby. En daar heb ik afspraken over met mijn partner.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat soort dansen niet goed ken. Als dat werkelijk zo intiem is dat je je met je geslachtsdelen tegen elkaar aan staat te schuren dan vind ik dat eigenlijk wel een vorm van vreemdgaan. Daar zou ik ook niet blij van worden nee.
Izza
09-07-2026 om 14:36
Er zijn natuurlijk tal van sporten waarbij er intieme handelingen kunnen gebeuren. Bij korfbal sta je soms samen onder de douche, bij kunstrijden pakt een partner de ander ook overal vast. En wat te denken van met anderen slapen in een tent tijdens een festival? Of naar de sauna gaan. Mag je vriendin wel naar de sauna alleen of stel ze heeft een goede vriend of gaat met collega's. Of kan dat alleen als die homo zijn? Er kunnen talloze situaties zwaarbij je "intieme " momenten hebt met anderen. Uiteindelijk gaat het om de intentie. Dansen is haar sport en ze staat daar niet om mannen te verleiden. Daarnaast heeft iedereen zijn kleding ook gewoon aan en is het voor hun een sport of hobby. Die ze al deed voor ze jou kende en wat nu opeens niet meer mag van jou.
Jaapiejo
09-07-2026 om 19:31
Izza schreef op 09-07-2026 om 14:36:
Er zijn natuurlijk tal van sporten waarbij er intieme handelingen kunnen gebeuren. Bij korfbal sta je soms samen onder de douche, bij kunstrijden pakt een partner de ander ook overal vast. En wat te denken van met anderen slapen in een tent tijdens een festival? Of naar de sauna gaan. Mag je vriendin wel naar de sauna alleen of stel ze heeft een goede vriend of gaat met collega's. Of kan dat alleen als die homo zijn? Er kunnen talloze situaties zwaarbij je "intieme " momenten hebt met anderen. Uiteindelijk gaat het om de intentie. Dansen is haar sport en ze staat daar niet om mannen te verleiden. Daarnaast heeft iedereen zijn kleding ook gewoon aan en is het voor hun een sport of hobby. Die ze al deed voor ze jou kende en wat nu opeens niet meer mag van jou.
Ik weet niet eens waar ik beginnen moet met zoveel insinuaties. Toevallig heb ik mijn hele leven op korfbal gezeten en ik heb letterlijk nog nooit gehoord, bij geen enkele club (en ik ben in al die jaren op tientallen verschillende clubs geweest), dat er samen gedoucht wordt.
Ja ze “mag” van alles van mij. Nee, ik vind niet alles goed, net als dat zij niet alles goed vind wat ik eventueel zou willen doen. Zo werkt dat nu eenmaal in een relatie, maar volgens mij heb jij een beetje moeite met grenzen omdat alles maar moet kunnen waar jij zelf zin in hebt.
Als je mijn openingspost goed had gelezen had je gelezen dat het specifiek om deze dansstijl gaat, waar ze dus mee begonnen is ver nadat wij elkaar hebben ontmoet. Ik verbiedt haar niet te dansen, ik heb alleen moeite met deze specifieke stijl van dansen.
Max88
09-07-2026 om 19:34
Izza schreef op 09-07-2026 om 14:36:
Dat heeft hij niet gezegd.
Hij voelt zich er ongemakkelijk bij en zijn partner is begripvol. Beter kan niet.
Volgens mij is er geen probleem.
https://youtu.be/jcW7Z9y5twQ?is=AXlFSVfijNjEALuHAls mijn partner zo op iemands been en dichterbij zou rijen zou ik dat niet waarderen. Opties te over met dansen om je beroep en plezier uit te oefenen.
Izza
10-07-2026 om 08:43
Het gaat er hier niet om wat wij ervan denken. To kan niet eens dansen en wil ook niet samen met zijn partner dit beleven. Hij is jaloers en heeft moeite met deze hobby. Tuurlijk kan je dat uitspreken. Maar nu mag zijn vriendin dit niet meer doen. Jaloezie zit in to zelf en in een gebrek aan vertrouwen in de relatie en in zijn partner. Dat is het werkelijke probleem hier.
IMI-x2
10-07-2026 om 09:45
Ik lees geen verbod. TO heeft zijn gevoel uitgesproken naar zijn partner en dat kan zeker in een relatie. Vervolgens is het aan zijn partner om al dan niet rekening te houden met zijn gevoel. Ze praten erover. Dat us prima. Ik zie het probleem niet zo.
Nick90
10-07-2026 om 11:13
Izza schreef op 10-07-2026 om 08:43:
Het gaat er hier niet om wat wij ervan denken. To kan niet eens dansen en wil ook niet samen met zijn partner dit beleven. Hij is jaloers en heeft moeite met deze hobby. Tuurlijk kan je dat uitspreken. Maar nu mag zijn vriendin dit niet meer doen. Jaloezie zit in to zelf en in een gebrek aan vertrouwen in de relatie en in zijn partner. Dat is het werkelijke probleem hier.
Lijkt mij normaal dat je niet je eigen relatie saboteert door iets te doen waarvan je weet dat de ander het niet leuk vind.
Max88
10-07-2026 om 11:55
Kun je citeren waar hij het haar verbiedt?
Jaapiejo
10-07-2026 om 13:07
Je leest ook helemaal niet en zit maar een beetje te schuimbekken over jaloezie en verbieden. Ik heb niet gezegd dat ik het niet met haar wil doen, ik heb niet gezegd dat ik haar niet vertrouw (het tegenovergestelde zelfs) en ik heb niet gezegd dat ze het niet mag doen. En, deze hobby had ze dus nog niet voordat wij elkaar leerde kennen, wel het dansen maar niet kizomba.
De enige vraag die ik eigenlijk stelde was: stel ik me aan dat ik moeite heb met deze specifieke dans? Schijnbaar ben ik niet de enige hier die het niet prettig zou vinden dat een partner zo'n soort dans doet met vreemde mensen en dan heb je mensen zoals jij die vinden dat je in een relatie alles moet kunnen doen waar je zelf zin in hebt en dat je partner het intern zelf maar op moet lossen als die het ergens moeilijk mee heeft.
TrefleQ
10-07-2026 om 13:30
Er zijn vast meer hobbys of activiteiten waar een partner moeite mee kan hebben, want: gevaarlijk, tijdverslindend, geldverslindend.
In dit geval: zeer intiem dansen met een ander. Zou ik ook echt niet fijn vinden. En mijn man zou daar vast en zeker rekening meehouden en een andere dansvorm kiezen. Overigens zonder dat ik dat zou hoeven 'verbieden'. Gewoon, omdat je rekening houdt met elkaar.
Zélf mee gaan dansen lijkt me kansloos als je geen aanleg voor dansen hebt. Dat dood vast alle sexuele spanning die er juist in deze dans hoort te zitten.
MRI
10-07-2026 om 13:33
Izza, als dezelfde bewegingen niet verticaal maar horizontaal zouden worden uitgevoerd zouden ze naadloos in een open relatie/ bij vreemdgaan passen.
vet: aannames. TO gaat er heel redelijk en menselijk mee om imho. Ook al heeft zijn partner niet de intentie buiten de deur te snacken: deze dans kan ook gewoon gevoelens aanwakkeren lijkt me.
RoodVruchtje
10-07-2026 om 13:45
Jaapiejo schreef op 10-07-2026 om 13:07:
[..]
Je leest ook helemaal niet en zit maar een beetje te schuimbekken over jaloezie en verbieden. Ik heb niet gezegd dat ik het niet met haar wil doen, ik heb niet gezegd dat ik haar niet vertrouw (het tegenovergestelde zelfs) en ik heb niet gezegd dat ze het niet mag doen.
De enige vraag die ik eigenlijk stelde was: stel ik me aan dat ik moeite heb met deze specifieke dans? Schijnbaar ben ik niet de enige hier die het niet prettig zou vinden dat een partner zo'n soort dans doet met vreemde mensen en dan heb je mensen zoals jij die vinden dat je in een relatie alles moet kunnen doen waar je zelf zin in hebt en dat je partner het intern zelf maar op moet lossen als die het ergens moeilijk mee heeft.
Eens met gequote reactie van jou, want ik heb nergens gelezen dat je het haar hebt verboden maar enkel je grenzen hebt aangegeven. Ik vind dat juist goed en soms ook nodig binnen een relatie. Wil je dat niet en doen en laten wat je zelf wilt, blijft dan single, simple as that!
Nee, je bent zeker niet elkaars eigendom, maar elkaars grenzen respecteren lijkt mij geen uitzonderlijke compromis. Zij danst al salsa en bachata, ook niet geheel ‘losse’ dansen, dus waarom alles op de spits drijven door daarbij ook kizomba te willen dansen als je weet dat je partner daar moeite mee heeft?
Nu heb ik zelf vrij hoog latin gedanst en kan bijv een rumba ook nogal close en sensueel zijn, zonder dat daar ook maar enige romantische gevoelens bij zitten, maar als je niet danst kan dit heel anders ogen/overkomen.
Het doet er verder eigenlijk ook helemaal niet toe, want daar gaat het hier ook niet om. Dus nee, ik vind niet dat jij je aanstelt ![]()