Relaties Relaties

Relaties

Uit elkaar gaan om stiefdochter? Baby in het spel..

" Voorlopig zou ik als ik TO was, maar afzien van het concept "samengesteld gezin' en het meisje gewoon zien als een bewerkelijk logeetje"

Heel mooi samengevat. 

En vooral in het oog houden dat manlief hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor dat logeetje, en dat jij achterover kan leunen.

Ik vermoed dat als je afscheid kan nemen van het idee dat jij en stiefdochter het samen gezellig moeten hebben, en je haar inderdaad kan zien als een logeetje (die na twee dagen weer ophoepelt), het een stuk makkelijker te dragen is allemaal.

Izza schreef op 11-03-2026 om 20:29:

To is niet verantwoordelijk voor dit meisje. Wel voor haar eigen dochter en de baby. En voor haar eigen welzijn. Op dit moment staat vader het toe dat zijn dochter daar de baas in huis is. Alle gezinsleden moeten het huis uit. En als ze er wel even zijn loopt iedereen op eieren, worden ze genegeerd. En bepaald een kind van 10 dat vader niet meer op vakantie kan. Vader moet hier de regie weer terugnemen maar doet dat niet. Als het op deze leeftijd al zo uit ee hand loopt. Hoe gaat het straks met 14? Pubermeisjes kunnen heftig zijn. En dit meisje is nu al niet meer te houden qua gedrag. En vader gaat er in mee. To moet denken aan haar eigen 2 kinderen.

En ik lees inderdaad weinig genegenheid voor de baby. Dat is ook zijn kind. Maar die stuurt hij gewoon weg ten gunste van een ander kind.

Het gaat hier om een kind van 10 en geen volwassene.

Een kind dat bovendien beschadigd is en haar veilige haven kwijt is.

Een kind reageert altijd anders dan een volwassene. 

Kan je je daar dan echt niet in verplaatsen? 

LifeEvent! schreef op 12-03-2026 om 10:38:

[..]

Het gaat hier om een kind van 10 en geen volwassene.

Een kind dat bovendien beschadigd is en haar veilige haven kwijt is.

Een kind reageert altijd anders dan een volwassene.

Kan je je daar dan echt niet in verplaatsen?

Nee, dat kan ze niet. Dus laten we het ook niet verder voeden met z’n allen. Daar heeft TO niets aan. 

Dus de omgang tussen jou en stiefdochter ging al van begin af aan niet lekker. Toch samenwonen en nu een baby die wel fultime een papa en mama heeft en nog iemand waar zij haar hele korte tijd die ze samen heeft met vader mee moet delen. Waarom is er geen co ouderschap als een baby ook geen probleem is voor vader?

De sleutel ligt echt bij je relatie. Jouw man of vriend beschouwt dit als 'zijn' huis lees ik en vindt het daarom terecht dat hij de baas is in huis en hij jou weg stuurt. En jij laat je wegsturen.
Ik heb het al eerder gezegd: houdt hij wel van jou? Respecteert hij jou? Is jullie relatie gelijkwaardig?
Hij moet degene zijn die het hier opneemt voor jou. Rustig maar beslist zorgt dat jij er gewoon mag zijn met jullie en jouw andere kindje.
Nu mag je er letterlijk niet zijn. Accepteer dat niet.

Het is volgens mij niet duidelijk of de man van TO daadwerkelijk haar het huis uitwerkt of dat TO zelf besloten heeft dat ze de sfeeer met stiefdochter zo vervelend vindt dat ze liever vertrekt.

Het is toch ook ontzettend naar voor een kind als je vader voor jou 4 dagen in de maand tijd en plek heeft maar wel alle tijd en aandacht voor zijn nieuwe gezin.
Ik snap wel dat dit meisje niet goed in haar vel zit. Zeker als de band met stiefmoeder al slecht was. En dan moet je ook verplicht omkijken naar de baby... Ik lees alleen dat kind de situatie probeert te negeren, nergens heftig gedrag , een kinderlijke manier van omgaan met een voor haar moeilijke situatie waar er duidelijk compleet over haar grenzen heen zijn gewalst. 

Pippeltje schreef op 13-03-2026 om 07:28:

De sleutel ligt echt bij je relatie. Jouw man of vriend beschouwt dit als 'zijn' huis lees ik en vindt het daarom terecht dat hij de baas is in huis en hij jou weg stuurt. En jij laat je wegsturen.
Ik heb het al eerder gezegd: houdt hij wel van jou? Respecteert hij jou? Is jullie relatie gelijkwaardig?
Hij moet degene zijn die het hier opneemt voor jou. Rustig maar beslist zorgt dat jij er gewoon mag zijn met jullie en jouw andere kindje.
Nu mag je er letterlijk niet zijn. Accepteer dat niet.

Eens met dat het in de relatie zit maar het is mij uit de reacties van TO nog steeds niet duidelijk of hij haar nu weggestuurd heeft ( met zoiets als als je niet meer tegen de spanning kan moet je dan maar de deur uit die dagen als mijn dochter hier is ofzo) of dat het haar beslissing is geweest ( ik kan niet meer tegen de spanning hier in huis als jouw dochter hier is dan ga ik wel met de 2 kinderen weg als jouw dochter er is. ( in de hoop dat hij haar zou tegenhouden en met een andere oplossing zou komen misschien?).

In beide gevallen is de situatie nogal op de spits gedreven. Ik reken het de vader wel aan dat hij zeg maar de voordeur open zet voor zijn dochter en tegelijkertijd gaat zijn jongste door de achterdeur de deur uit. 

En TO heeft zoals hier ook geschreven is meerdere opties dus waarom gaat zij de deur uit.Zij had ook anders kunnen beslissen.

Wie ook met het idee kwam er spreekt totaal geen verbinding naar elkaar uit. 

Anoniemvoornu schreef op 12-03-2026 om 18:31:

Dus de omgang tussen jou en stiefdochter ging al van begin af aan niet lekker. Toch samenwonen en nu een baby die wel fultime een papa en mama heeft en nog iemand waar zij haar hele korte tijd die ze samen heeft met vader mee moet delen. Waarom is er geen co ouderschap als een baby ook geen probleem is voor vader?

Waar lees jij dat de omgang niet lekker ging? Ik lees juist op de vorige pagina dat het in het begin wel goed ging.

En co ouderschap is wel heel wat anders dan een baby met je huidige partner.

(Hiermee geen oordelen over de keuzes vellend).

Temet schreef op 13-03-2026 om 08:50:

Het is volgens mij niet duidelijk of de man van TO daadwerkelijk haar het huis uitwerkt of dat TO zelf besloten heeft dat ze de sfeeer met stiefdochter zo vervelend vindt dat ze liever vertrekt.

Ah ik had deze nog niet gelezen. Je was me voor. Eens dus.

Jesse_1 schreef op 13-03-2026 om 09:22:

[..]

Waar lees jij dat de omgang niet lekker ging? Ik lees juist op de vorige pagina dat het in het begin wel goed ging.

En co ouderschap is wel heel wat anders dan een baby met je huidige partner.

(Hiermee geen oordelen over de keuzes vellend).

Dit is niet het eerste topic van to over haar stiefkind en relatie. To haar man is degene die al jaren roept dat als iets haar niet aanstaat ze lekker op moet hoepelen... en to kan het al jaren niet goed met stiefkind vinden ' vind dat alles teveel om dit kind draait de 4 dagen per maand dat het er is.

Oef, nav de vorige reactie heb ik gezocht in oudere draadjes en vond er een van precies een jaar geleden. Op basis van de informatie die destijds werd gegeven kreeg ik een veel akeliger beeld van de relatie dan ik nu in eerste instantie kreeg op basis van de postings van TO...

Als de info in dat oude draadje klopt...verdikkeme, we hebben in koor staan waarschuwen.

Nu vond ik de titel al niks maar nu helemaal schokkend dat je een meisje van 10 als excuus gebruikt, alsof zij de oorzaak is, je haalt ook nog de ex erbij waar gesprekken mee gevoerd zijn en dan nog schrijven "er verandert niets."   Me dunkt...

Rest nog de vraag aan TO "wanneer ga je eindelijk verantwoordelijkheid nemen voor je eigen keuzes in het leven"? Erkennen dat het jouw keuzes zijn geweest die tot deze situatie hebben geleid en er nu van gaat leren. En op geen enkele manier zijn dochter nog gebruikt als oorzaak/excuus.

Mocht TO geen trol zijn, want in een ander topic van haar spreekt ze over het hebben van 2 dochters en in weer een andere over haar zoon.

Maar mocht dit toch echt zijn, dan kan ik alleen maar respect hebben voor deze man.
Hij laat zijn 1e leg niet in de steek, na het vinden van een nieuwe relatie met nieuwe baby. Heel vaak is het omgekeerd en is het kind uit een vorige relatie de dupe.

Haaika schreef op 13-03-2026 om 16:31:

Mocht TO geen trol zijn, want in een ander topic van haar spreekt ze over het hebben van 2 dochters en in weer een andere over haar zoon.

Maar mocht dit toch echt zijn, dan kan ik alleen maar respect hebben voor deze man.
Hij laat zijn 1e leg niet in de steek, na het vinden van een nieuwe relatie met nieuwe baby. Heel vaak is het omgekeerd en is het kind uit een vorige relatie de dupe.

Het is maar wat je onder in de steek laten ziet.... ik vind een weekend in de 2 weken niet zo veel zorgen voor.. in mijn ogen doen vooral zijn ex en to het zorgwerk voor de kinderen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.