Relaties

Anna Cara
12-12-2021 om 23:19
Verder na ontrouw - deel 8
Je partner is vreemdgegaan? Dan kom je in een rollercoaster terecht. Ongeloof, verdriet, boosheid etc. En als je partner laat weten dat hij jou niet kwijt wil dan volgt vaak de vraag: Should I stay or go? In de praktijk niet altijd even simpel te beslissen.
In dit topic vind je gelijkgestemden van wie de partner ook ontrouw is geweest. Of zelfs meermaals. En waarvan de meesten hier besloten hebben om de relatie een kans te geven. Elk verhaal is uniek. Heb je vragen, zorgen, twijfels, behoefte aan luisterend oor of wil je je emoties kwijt? Dan ben je hier aan het goede adres.

Anna Cara
19-03-2025 om 07:40
Spreuk van de dag (site: voorpositiviteit)
"Je brein werkt net als een Facebook-algoritme. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Stop dus met wat je niet gelukkig maakt en verleg je aandacht naar waar je dankbaar voor kunt zijn."

Breiertje
19-03-2025 om 07:57
enorm vermoeiend voor jou Buitenspel.
Als ik me niet vergis, zie je bij je man weinig initiatief en bereidheid. Vandaar dat je ook die opdracht belangrijk vindt, omdat dit je toch enige bereidheid toont. Ik begrijp het wel. Het zijn strohalmpjes waar je je aan vasthoudt.
Nu zou mijn man dat denk ik ook vergeten, of wat voor zich uitschuiven. Zo'n dingen zouden niets voor hem zijn. Misschien is de aard van de opdracht niet echt iets die hem ligt.
Toont hij op andere manieren al wat bereidheid? Is er al toenadering?
Moeilijk allemaal he meis, ik begrijp je frustratie.

Izza
19-03-2025 om 10:15
Buitenspel geen tijd, geen prioriteit. Voor zaken waar we daadwerkelijk belang aan hechten maken we tijd.
Ik zou aankijken hoe hij zonder jouw aansturing die app gebruikt. Dus niets zeggen. Het moet vanuit hem komen. Niet omdat jij hem aanstuurt.
Van het niet nakomen van die andere afspraak mbt Truus zou ik zeker wat zeggen! Dat heeft direct met vertrouwen en jullie relatie te maken. En dat is al zeer minimaal...

MRI
19-03-2025 om 10:41
Anna Cara schreef op 19-03-2025 om 07:40:
Spreuk van de dag (site: voorpositiviteit)
"Je brein werkt net als een Facebook-algoritme. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Stop dus met wat je niet gelukkig maakt en verleg je aandacht naar waar je dankbaar voor kunt zijn."g
Tja ik vind dit een lastige hoor. Het klinkt fruitig en vrolijk maar 1. dan zouden we dit hele draadje wel kunnen opheffen en 2. deze houding (van mijzelf) heeft mij jaren in een toxische relatie gevangen gehouden, met een schier bovenmenselijke wilskracht blijven kijken naar waar ik dankbaar voor kon zijn in de relatie. Ja dan is er altijd wel wat.

Anna Cara
19-03-2025 om 11:05
MRI schreef op 19-03-2025 om 10:41:
[..]
Tja ik vind dit een lastige hoor. Het klinkt fruitig en vrolijk maar 1. dan zouden we dit hele draadje wel kunnen opheffen en 2. deze houding (van mijzelf) heeft mij jaren in een toxische relatie gevangen gehouden, met een schier bovenmenselijke wilskracht blijven kijken naar waar ik dankbaar voor kon zijn in de relatie. Ja dan is er altijd wel wat.
Oneens met 1, dit topic gaf mij iig steun en vele anderen als je ontdekt dat je partner vreemd gaat of is gegaan. De emoties, zorgen en luisterend oor en de diverse meningen van ervaringsdeskundigen geven een ander iets dan waar de quote over gaat. Voor mij zegt dit dat ik niet steeds 24/7 bezig moe(s)t zijn in mijn hoofd met ellende. Boze gedachtes. Of zorg over vreemdgaan. Leidt jezelf af is best een goede tip. Voor 2 snap ik je gedachtgang.

Breiertje
19-03-2025 om 11:18
als ik kijk naar de goede dingen, als me dat vooruit zou helpen....
Hier nu enkel goede dingen. Alleen maar goede dingen. Inzet, moeite, aandacht, werken aan ons, zichzelf.
Maar dat zie ik niet, of doet me niets.
Ik zie alleen het slechte in hem van toen. Dus die quote kan ik niet toepassen, alhoewel ik het al vaak heb geprobeerd. X

MRI
19-03-2025 om 11:23
Anna Cara schreef op 19-03-2025 om 11:05:
[..]
Oneens met 1, dit topic gaf mij iig steun en vele anderen als je ontdekt dat je partner vreemd gaat of is gegaan. De emoties, zorgen en luisterend oor en de diverse meningen van ervaringsdeskundigen geven een ander iets dan waar de quote over gaat. Voor mij zegt dit dat ik niet steeds 24/7 bezig moe(s)t zijn in mijn hoofd met ellende. Boze gedachtes. Of zorg over vreemdgaan. Leidt jezelf af is best een goede tip. Voor 2 snap ik je gedachtgang.
Ja okay zo werkt het voor jou en dat begrijp ik goed want voor mij werkte het ook goed om mensen te horen die dezelfde nare dingen hebben meegemaakt. Maar ik kan dat niet onder de noemer 'kijken naar positiviteit' scharen. Het is toch ook vaak misery seeks compagnie': ik krijg die beelden niet uit mijn hoofd, komt het ooit goed zoals vroeger, hij is wel erg met zijn telefoon bezig, etc. Ik bedoel ik zie het nut van het draadje, net als jij hoor maar wel terwijl we met zijn allen onderkennen dat het vreemdgaan ook puur shit is. Enfin, het wordt meta en off topic. En ja, laten we ook naar positieve dingen kijken

RoodVruchtje
19-03-2025 om 11:31
Breiertje schreef op 19-03-2025 om 11:18:
Hier nu enkel goede dingen. Alleen maar goede dingen. Inzet, moeite, aandacht, werken aan ons, zichzelf.
Ik zie alleen het slechte in hem van toen. Dus die quote kan ik niet toepassen, alhoewel ik het al vaak heb geprobeerd. X
Begrijp ik hoor Breiertje!
Ik heb ook weleens moeite met dit soort quotes, het klinkt op papier allemaal heel plausibel, maar geen mens heeft een knopje in het brein die zomaar omgezet kan worden. En natuurlijk moet je proberen niet enkel in het negatieve te blijven hangen, maar als het zo simpel zou zijn dan zouden vele problemen niet zo lang blijven voortslepen.
Uiteindelijk zorgen negatieve ervaringen er ook voor dat men kan groeien en sterker wordt. Soms moet je namelijk zo diep in de put hebben gezeten om het échte geluk te kunnen doorvoelen.

Anna Cara
19-03-2025 om 12:34
Breiertje schreef op 19-03-2025 om 11:18:
De quote is generiek. Iedereen kan er wat van vinden of denken. Je hoeft er niks mee. Het is niet mijn quote maar een site die elke dag iets post om positiviteit te prikkelen. Ik herken jouw 'zie alleen het slechte', been there. Een heel verdrietige tijd. Tijd bracht bij mij wel weer een omslag. Maar ieder verhaal is anders.
Xxx

Buitenspel2024
19-03-2025 om 12:34
Anna Cara schreef op 19-03-2025 om 07:39:
Lastig, maar ik vind elke dag bezig zijn met een relatie-opdracht, naast veel werken en kids volledig hebben (jij weg), wel veel. Je moet ook af en toe kunnen afschakelen. Dus avond met de mannen en dan geen huiswerk (willen) doen vind ik niet gek. Vind wel dat er communicatie over moet zijn. En de helft of maar deel maken van het huiswerk zou ik bespreekbaar maken. Wat maakt dat hij helft doet of het niet doet? Hoe kijkt hij naar het huiswerk?
Verder als de afspraak is dat hij werkcontact met Truus aan je moet melden en hij doet het niet, ook bespreken. Mijn man had altijd kul smoesjes zoals ja ik wilde je niet ongerust maken. Of er is niets gebeurd dus niets te melden. Ze trekken hun eigen plan ipv de afspraak na te komen. Vragen waarom hij dat doet en vooral doorvragen. Zodat hij zelf ook gaat zien wat zijn patroon is. Zijn echte reden om iets niet te doen wat afgesproken is.
Je bent zelf op vakantie, probeer je relatie ook wat lucht te geven. Volgende week weer straktrekken.
Xxx
Het huiswerk gaat niet per se over de affaire, meer over wat je leuk vindt, wat is je ideale date, de diepgang zit hem een beetje in losse vragen als 'wat doe je in een moeilijk gesprek' en dan kiezen tussen 'shut down' of 'emotional'. De meeste vragen zijn gewoon leuk en oppervlakkig. De therapeut vroeg hoe we onze partner communicatie konden doen tijdens mijn vakantie, man had geen antwoord dus ik opperde deze app als optie.
Maar jouw reactie schetst het voor mij ook wel weer van de andere kant bekeken dus dank daarvoor. Ik zoek gewoon inderdaad naar een strohalmpje zoals Breiertje zei, en ik vind die strohalmpjes gewoon echt te weinig. Dat maakt het zo lastig. Of duidelijk, misschien, maar dat is ook weer lastig.
Nouja de afstand maakt dus dat ik de eerste dagen nog flink piekerde in bed, maar merk dat ik me op een bepaalde manier sterker voel als ik denk aan concrete voorwaarden stellen en daar consequenties aan verbinden. Alleen, hoe lang geef ik het nog om de voorwaardes te willen zien? Ben het gewoon zat. Het begint steeds meer te voelen als tijdsverspilling ergens. Omdat er gewoon geen verandering lijkt te komen. Na 3/ 4 maanden mag er toch wel iets zijn aan verandering als man inderdaad door wilt zoals hij zegt?
Het vragen en doorvragen is nu lastig want dan moet het via whatsapp. Maar zal volgende week niet makkelijker zijn want goede gesprekken lukken hier ook niet over.
Zucht

Buitenspel2024
19-03-2025 om 12:35
Anna Cara schreef op 19-03-2025 om 12:34:
[..]
De quote is generiek. Iedereen kan er wat van vinden of denken. Je hoeft er niks mee. Het is niet mijn quote maar een site die elke dag iets post om positiviteit te prikkelen. Ik herken jouw 'zie alleen het slechte', been there. Een heel verdrietige tijd. Tijd bracht bij mij wel weer een omslag. Maar ieder verhaal is anders.
Xxx
Wat voor omslag merkte jij? Bij man of bij jezelf?

Breiertje
19-03-2025 om 12:52
Buitenspel2024 schreef op 19-03-2025 om 12:34:
[..]
Het huiswerk gaat niet per se over de affaire, meer over wat je leuk vindt, wat is je ideale date, de diepgang zit hem een beetje in losse vragen als 'wat doe je in een moeilijk gesprek' en dan kiezen tussen 'shut down' of 'emotional'. De meeste vragen zijn gewoon leuk en oppervlakkig. De therapeut vroeg hoe we onze partner communicatie konden doen tijdens mijn vakantie, man had geen antwoord dus ik opperde deze app als optie.
Maar jouw reactie schetst het voor mij ook wel weer van de andere kant bekeken dus dank daarvoor. Ik zoek gewoon inderdaad naar een strohalmpje zoals Breiertje zei, en ik vind die strohalmpjes gewoon echt te weinig. Dat maakt het zo lastig. Of duidelijk, misschien, maar dat is ook weer lastig.
Nouja de afstand maakt dus dat ik de eerste dagen nog flink piekerde in bed, maar merk dat ik me op een bepaalde manier sterker voel als ik denk aan concrete voorwaarden stellen en daar consequenties aan verbinden. Alleen, hoe lang geef ik het nog om de voorwaardes te willen zien? Ben het gewoon zat. Het begint steeds meer te voelen als tijdsverspilling ergens. Omdat er gewoon geen verandering lijkt te komen. Na 3/ 4 maanden mag er toch wel iets zijn aan verandering als man inderdaad door wilt zoals hij zegt?
Het vragen en doorvragen is nu lastig want dan moet het via whatsapp. Maar zal volgende week niet makkelijker zijn want goede gesprekken lukken hier ook niet over.
Zucht
![]()
Zo'n vragen lijken peanuts. Maar voor mijn man zou dit echt niet lukken.
De vraag:
Wat doe je in een moeilijk gesprek bv daar zou hij niet of moeilijk op kunnen antwoorden zonder reflectie van iemand anders. Hij reflecteert niet op zichzelf. Niet omdat hij dit niet wil, maar hij kan dit niet, heeft het vermogen niet, heeft het nooit geleerd.
Dat is zoals die vragen in de flair. Wat zou je doen als, en dan antwoord abc of d. Heeft hij nooit gekunnen. Heb daar altijd mee gelachen. Maar nu zie ik in dat dit een onvermogen is. Een vaardigheid die hij niet bezit.
De therapeut zegt ook dat hij dit niet echt zal leren, dat is wat ze bedoelen dat ze niet dieper geraken tijdens de therapie.
Voor mijn man is de therapie echt iets wat hij nooit zou doen. Totaal niet zijn ding. Maar hij doet het uit eigen initiatief omdat hij echt hoopt dat het zal helpen.
Dat is ergens hetzelfde zei de therapeut als nieuwe dingen leren op een bepaalde leeftijd. Soms gaat dat niet meer.
Og simpel gezegd, van een boerenpaard kun je geen racepaard maken. De basis kun je wat uitdiepen maar hij heeft maar de tools die hij heeft.
Begrijp je een beetje wat ik wil zeggen buitenspel?

RoodVruchtje
19-03-2025 om 12:56
Anna Cara schreef op 19-03-2025 om 07:39:
Lastig, maar ik vind elke dag bezig zijn met een relatie-opdracht, naast veel werken en kids volledig hebben (jij weg), wel veel. Je moet ook af en toe kunnen afschakelen. Dus avond met de mannen en dan geen huiswerk (willen) doen vind ik niet gek.
Xxx
Sorry, maar ik vind er dus totaal het tegenovergestelde van. Hoezo is een opdracht van ongeveer 15 minuten per dag te veel als je relatie en gezin op het spel staat? Het minder dan 5 voor 12 is en je notabene zélf de oorzaak bent van deze hele toestand?
Hij zou zich de ogen uit zn kop moeten schamen met zijn minimale inzet (en niet enkel vwb dit huiswerk)! Serieus, ik zou heel snel mijn limiet hebben bereikt met zo’n man hoor, totaal geen excuses voor zijn summiere inzet tov de hoge inzet, namelijk zijn vrouw en kinderen!

Izza
19-03-2025 om 13:06
RoodVruchtje schreef op 19-03-2025 om 12:56:
[..]
Sorry, maar ik vind er dus totaal het tegenovergestelde van. Hoezo is een opdracht van ongeveer 15 minuten per dag te veel als je relatie en gezin op het spel staat? Het minder dan 5 voor 12 is en je notabene zélf de oorzaak bent van deze hele toestand?
Hij zou zich de ogen uit zn kop moeten schamen met zijn minimale inzet (en niet enkel vwb dit huiswerk)! Serieus, ik zou heel snel mijn limiet hebben bereikt met zo’n man hoor, totaal geen excuses voor zijn summiere inzet tov de hoge inzet, namelijk zijn vrouw en kinderen!
Was dit niet de man die ook nog gewoon een affaire had en in contact was met Truus. Heel veel werkte en daarnaast minimaal thuis iets deed of echt bij de kinderen betrokken was?

Izza
19-03-2025 om 13:12
Buitenspel2024 schreef op 19-03-2025 om 12:35:
[..]
Wat voor omslag merkte jij? Bij man of bij jezelf?
Bij mij werkte therapie heel goed. Gaf veel inzichten. Maar voor therapie heb je echt motivatie, zelfinzicht en een bepaald ontwikkelingsniveau nodig. En je moet het blijven toepassen. Ook na 3 maanden nog. En daar zie je mensen al wegzakken. Gedrag veranderen is heel erg moeilijk en soms onmogelijk. Ik doe dat dus niet meer. Ik accepteer mijzelf en anderen zoals ze zijn. Dat geeft enorm veel rust. Voor mij kwam de echte rust pas na de breuk. Geen triggers of wantrouwen meer. Alle aandacht voor mijzelf en mijn kinderen. En niet eindeloos met hem en ons bezig moeten zijn. Toen kwam ik er ook achter dat er ook relaties zijn die gewoon lopen. Bijna als vanzelf. En dat er binnen de wereld van open relaties veel meer en diepere communicatie is. Dat heeft mij zoveel vertrouwen teruggegeven dat ik mij niet meer snel wil beperken tot slechts 1 persoon die dan in alles moet voldoen.