Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8

LifeEvent! schreef op 12-06-2026 om 14:05:

@blauwgeel Wat een heftige ontdekking ! En je kan het niet bewijzen begrijp ik of het nieuw is of oud.
maar het rakelt van alles op , dat doet trauma met je
Ik begrijp uit je verhaal dat praten nog steeds lastig is met je partner
Ik herinner mij jouw verhaal nog van 3 jaar geleden . Ik had 2 weken voor jou ontdekt dat mijn man en een hele goede vriendin al jaren overspel pleegden
De rollercoaster erna is onbeschrijfelijk geweest
Anders dan bij jou verbrak mijn man daadwerkelijk het contact maar zijn we wel uit elkaar gegaan
Na 4 maanden weer met elkaar in gesprek gekomen nadat mijn ergste boosheid gezakt was zoals de mediator ook geadviseerd had. Na een half jaar weer samen voorzichtig gaan daten wat tot weer anderhalf jaar later tot een symbolisch nieuw huwelijk heeft geleidt
Dit huwelijk 2.0 hebben we een paar weken geleden na een jaar gevierd
Maar het blijft hard werken , we hebben geleerd hoe hij zijn hele leven al makkelijk kon liegen en zijn geweten kon verschuiven naar wat hem uitkwam en daadwerkelijk geloofde dat het met zijn normen en waarden wel goed zat
Therapeuten hebben gewaarschuwd dat dit leugenpad zo uitgesleten is dat het tijd kost nieuwe paden te maken en terugval op de loer ligt
Hij heeft mij gevraagd hem te helpen. Ik kwam erachter dat ik al jaren gewend was geraakt aan leugentjes , zo subtiel waren ze.

Misschien is dit bij jouw man ook aan de orde?
Praten hierover is dan wel essentieel en dat hij dan niet reageert met verdedigen en terugtrekken maar eraan wil werken
Ik heb ook geleerd dat ik alle twijfels over leugens meteen ter sprake breng (deed ik eerst niet altijd en dacht zelfs soms dat het aan mij lag) en luister nu heel erg naar mijn intuïtie.
ondanks dat ik mij ook tijdens zijn leugens en bedrog geliefd voelde ( de reden was ook dat hij zielsveel van mij hield en Truus een verslaving was) laat ik mij met mijn gevoelens niet meer het bos insturen

hoe is de relatie tot nu toe? doen jullie leuke dingen zie je weer toekomst met hem ?

Is zijn overspel geen obstakel die krampachtig vermeden wordt door jullie allebei?

Zie je dat hij zijn best doet?

geeft hij je geen verwijten maar blijft hij verantwoordelijkheid nemen?

wat zegt je intuïtie over deze SOA?

Bedankt voor je lange reactie. Ik herken jouw situatie ook nog wel. Er komt inderdaad heel veel overeen met mijn verhaal. 

Zelfs voor een ontrouw riep ik al eens 'ik zou je weleens aan een leugendetector willen hangen'. Het liegen je iets waar mijn man mee opgegroeid is. Hij heeft als kind letterlijk moeten overleven en dit was één van zijn strategieën. Helaas twijfelde ik ook aan mezelf omdat hij heel standvastig kon zijn. 

Inmiddels is hij daarin heel erg aan het veranderen.. hij ziet dat ik niet lieg of bedrieg. Ik spreek gedachten of vragen snel uit waardoor hij weet wat hij aan mij heeft. Ik heb het idee dat hij merkt hoeveel rust het geeft. Dat je in je eigen gezin niet voor verrassingen komt te staan en weet waar je aan toe bent. 

Inmiddels hebben we echt een nieuwe start gemaakt. Hij gaat 100% voor ons. Maar een soort vlucht in uitgaan, aandacht van vrouwen, ontsnappen aan de werkelijkheid is iets dat nog steeds een beetje aan hem trekt denk ik...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.