Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8

Buitenspel2024 schreef op 30-04-2026 om 20:49:

[..]

Ook een soort reality check geweest voor jouw ex, misschien. Dat je ook door kon gaan zonder haar.

Mijn ex zei einde vorig jaar nog tegen me dat ik misschien dan wel nu gewoon de rest van mijn leven alleen zo blijven. Bijna met een soort toon alsof dat 'de bedoeling' dan is, of dat je nooit meer hersteld van hem (of haar, in jouw geval).

Mag ik vragen waarom je zo snel weer een nieuwe partner hebt. Hoe lang ben je nu alleen geweest?

Het is niet dat ik je nieuw geluk niet gun maar deze nieuwe lover is dat hem nu echt of zoek je verlichting in je pijn.

Gewoon nieuwsgierig..

Ha mensen! Onderstaand een twitterdraadje van Dr. Nicole LePera over waarom mensen vreemdgaan. Waarschuwing: hier heb je niet veel aan als de pijn vers is. Dan ben je gewoon boos en verdrietig en zo hoort het ook.

’People cheat to escape and to numb themselves. The truth about why people are unfaithful:

Scientifically, people who are securely attached are the most likely to be faithful. People with insecure attachments are more prone to infidelity.

When someone has low self worth and issues with impulse control, infidelity can be a way for them to try to regulate their emotions. But on a deeper level, it can also provide them with escape.

Many people struggle to accept life and partnership. They want it to be easy, they want it to be a fairytale, or they want a partner that endlessly caters to their needs.

When they realize relationships are give and take, and that they don't always feel like a fantasy, this is often when someone develops a "wandering eye." It's not always because they're unhappy with their parter.

It's almost always because they're unhappy with themselves. They seek the adrenaline and dopamine hit that comes with external validation.

It's rarely about falling in love with someone else. And mostly about using someone else to try to get what they feel they're entitled to receive.

The cheating is a symptom. It's an act of betrayal done when a person lack the ability to have difficult conversations and ability to cope with the daily frustrations of life. It's the sign they don't love themselves.

If you're healing from toxic relationships, my private membership community can give you support.’

Max88 schreef op 30-04-2026 om 19:30:

[..]

Nou idd. De toen aankomend ex-partner van een vriendin zei tegen haar: jij vindt nooit meer iemand zoals ik.

Waarop zij zei: dat is ook niet de bedoeling.

Die gooide ex er hier ook in inderdaad. Mijn antwoord was in de zelfde trend: Ik mag hopen van niet nee, ik vond 1 gekkie wel genoeg. Werd ook niet zo goed ontvangen. 

Buitenspel2024 schreef op 30-04-2026 om 20:49:

[..]

Ook een soort reality check geweest voor jouw ex, misschien. Dat je ook door kon gaan zonder haar.

Mijn ex zei einde vorig jaar nog tegen me dat ik misschien dan wel nu gewoon de rest van mijn leven alleen zo blijven. Bijna met een soort toon alsof dat 'de bedoeling' dan is, of dat je nooit meer hersteld van hem (of haar, in jouw geval).

Ja misschien wel inderdaad. I dunno. Of ze echt dacht dat ik zou blijven hangen/wachten totdat ze uitgeraasd was? Ik denk dat ze wel beter wist dan dat. Aan de andere kant: Ik heb natuurlijk wel 13 jaar lang heel veel shit geaccepteerd en alles altijd maar opgelost voor der. Misschien dacht ze dat dat iets ongelimiteerd was ofzo.

Je merkt dat nog steeds wel in de communicatie als ze dan een keer goed te pas is. Net zoals vorige week bij feest van zoon. Dan gaat zo'n gesprekje over koetjes en kalfjes al heel snel naar: Ik ben wel eens boos op je, maar ook wel verdrietig. En iets later: Ik mis je bij de emotionele dingen. 

Ja ik reageer daar verder niet op en ga verder met het gesprek. Koningsdag nog tegen gekomen, prima. Niks mis mee in die zin, wat zie je er goed uit. dat soort opmerkingen. Gister overdracht: Pischagrijnig. 

Alsof ze van alles uit haalt om maar een reactie te krijgen. 

Renate46 schreef op 30-04-2026 om 22:48:

[..]

Mag ik vragen waarom je zo snel weer een nieuwe partner hebt. Hoe lang ben je nu alleen geweest?

Het is niet dat ik je nieuw geluk niet gun maar deze nieuwe lover is dat hem nu echt of zoek je verlichting in je pijn.

Gewoon nieuwsgierig..

Ik snap de vraag wel, maar lees hem als dat je het te snel vindt en ik word er soms wat moe van dat ik me op allerlei fronten moet verdedigen (niet per se hier hoor, maar in het dagelijkse leven). 

Wat is snel als je al 2 jaar aan het 'wachten' was tot de relatie over zou gaan 🤷‍♀️ 

Deze 'nieuwe' man ken ik al heel lang en het is zo gelopen. Het had misschien beter geweest om te wachten tot de scheiding er helemaal doorheen was, maar andere omstandigheden maakte dat het wat sneller is gegaan dan men de bedoeling vindt. We hebben absoluut geen plannen om meteen all in te gaan met samenwonen etc. 

Lekker doen Buitenspel! Gewoon je eigen leven leiden, een mens is ervoor gemaakt om samen met iemand te zijn. Alleen een beetje bewaken dat je het rustig aan doet misschien, het moet geen compensatie worden voor het gemis. Maar afwachten omdat andere mensen het te snel vinden is toch absurd!

Buitenspel2024 schreef op 01-05-2026 om 12:00:

[..]

Deze 'nieuwe' man ken ik al heel lang en het is zo gelopen. Het had misschien beter geweest om te wachten tot de scheiding er helemaal doorheen was, maar andere omstandigheden maakte dat het wat sneller is gegaan dan men de bedoeling vindt. We hebben absoluut geen plannen om meteen all in te gaan met samenwonen etc.

Je kan deze mensen natuurlijk niet kwalijk nemen zeker omdat je nog getrouwd was en al een ander had. Maar goed het is jouw leven.

Ik bedoelde meer een tijdje alleen zijn had goed geweest voor je eigen ontwikkeling ipv weer de pijlen op een ander. Ook je trauma eerst verwerken want wat je is aangedaan is niet niks.

Buitenspel2024 schreef op 01-05-2026 om 12:00:

[..]

Ik snap de vraag wel, maar lees hem als dat je het te snel vindt en ik word er soms wat moe van dat ik me op allerlei fronten moet verdedigen (niet per se hier hoor, maar in het dagelijkse leven).

Wat is snel als je al 2 jaar aan het 'wachten' was tot de relatie over zou gaan 🤷‍♀️

Ik denk dat je je daar persoonlijk überhaupt niet zo veel van aan moet trekken. 

Uiteindelijk doet iedereen dit op zijn eigen tempo en vindt meestal iemand er wel wat van. Dat is allemaal niet zo heel erg relevant naar mijn mening.

Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt, als je maar voor ogen houd dat je eerlijk naar jezelf bent. Dan denk ik dat je prima zelf kan inschatten of je ergens klaar voor bent ja of nee. 

De opmerking " Neem wat tijd om alles te verwerken" of " Zou je niet eerst een tijdje vrijgezel zijn" worden vaak gemaakt door mensen die zelf niet in dit soort situaties gezeten hebben, is mijn ervaring. Dit is niet als waardeoordeel bedoelt naar jou trouwens @Renate46, maar meer mijn algemene ervaring. 

Ik heb hier al lang niet geschreven. Maar helaas blijft het thema ontrouw steeds weer terug komen. Vandaag heb ik een positieve soa test ontvangen. Ik had lichte klachten en wilde het voor de zekerheid uitsluiten. 
Het was geen complete shock. Ik had er rekening mee gehouden. Maar ik ben wel down... ben zo moe. Dat het onderwerp ons niet loslaat. Het maakt ze zo verdrietieg. Dat mijn man mij niet alleen mentaal het geraakt maar ook mijn gezondheid schaadt. En natuurlijk de vraag.. is het een oude besmetting of iets nieuws mijn man weet van de uitslag. Zal zich ook laten testen. Maar verder hebben we elkaar niet gesproken. Heb er ook niet zoveel zin in. Weer zo'n gesprek waar je toch niet uitkomt want ja.. wat zijn woorden.   

MRI

MRI

11-06-2026 om 21:13

blauwgeel schreef op 11-06-2026 om 20:19:

Ik heb hier al lang niet geschreven. Maar helaas blijft het thema ontrouw steeds weer terug komen. Vandaag heb ik een positieve soa test ontvangen. Ik had lichte klachten en wilde het voor de zekerheid uitsluiten.
Het was geen complete shock. Ik had er rekening mee gehouden. Maar ik ben wel down... ben zo moe. Dat het onderwerp ons niet loslaat. Het maakt ze zo verdrietieg. Dat mijn man mij niet alleen mentaal het geraakt maar ook mijn gezondheid schaadt. En natuurlijk de vraag.. is het een oude besmetting of iets nieuws mijn man weet van de uitslag. Zal zich ook laten testen. Maar verder hebben we elkaar niet gesproken. Heb er ook niet zoveel zin in. Weer zo'n gesprek waar je toch niet uitkomt want ja.. wat zijn woorden.

Wat een rotgevoel moet je hebben blauwgeel. Liefs voor jou♥️

Wat ik niet begrijp: waarom kan je hierover niet in gesprek? Dit is toch juist iets om te bespreken? 

En of het oud of nieuw is zou ik met een arts bespreken. Die kan dit vast goed uitleggen. 

Izza schreef op 11-06-2026 om 22:11:

Wat ik niet begrijp: waarom kan je hierover niet in gesprek? Dit is toch juist iets om te bespreken?

En of het oud of nieuw is zou ik met een arts bespreken. Die kan dit vast goed uitleggen.

Natuurlijk kán ik hierover wel in gesprek. Maar was dat nog niet gebeurd. Had er even geen zin in. Inmiddels elkaar kort gesproken erover.

Het kan zeker een oude besmetting zijn. Het kan ook nieuw zijn. Dat kan een arts niet uitsluiten.

@blauwgeel Wat een heftige ontdekking ! En je kan het niet bewijzen begrijp ik of het nieuw is of oud. 
maar het rakelt van alles op , dat doet trauma met je
Ik begrijp uit je verhaal dat praten nog steeds lastig is met je partner
Ik herinner mij jouw verhaal nog van 3 jaar geleden . Ik had 2 weken voor jou ontdekt dat mijn man en een hele goede vriendin al jaren overspel pleegden
De rollercoaster erna is onbeschrijfelijk geweest
Anders dan bij jou verbrak mijn man daadwerkelijk het contact maar zijn we wel uit elkaar gegaan
Na 4 maanden weer met elkaar in gesprek gekomen nadat mijn ergste boosheid gezakt was zoals de mediator ook geadviseerd had. Na een half jaar weer samen voorzichtig gaan daten wat tot weer anderhalf jaar later tot een symbolisch nieuw huwelijk heeft geleidt
Dit huwelijk 2.0 hebben we een paar weken geleden na een jaar gevierd
Maar het blijft hard werken , we hebben geleerd hoe hij zijn hele leven al makkelijk kon liegen en zijn geweten kon verschuiven naar wat hem uitkwam en daadwerkelijk geloofde dat het met zijn normen en waarden wel goed zat
Therapeuten hebben gewaarschuwd dat dit leugenpad zo uitgesleten is dat het tijd kost nieuwe paden te maken en terugval op de loer ligt
Hij heeft mij gevraagd hem te helpen. Ik kwam erachter dat ik al jaren gewend was geraakt aan leugentjes , zo subtiel waren ze.

Misschien is dit bij jouw man ook aan de orde?
Praten hierover is dan wel essentieel en dat hij dan niet reageert met verdedigen en terugtrekken maar eraan wil werken
Ik heb ook geleerd dat ik alle twijfels over leugens meteen ter sprake breng (deed ik eerst niet altijd en dacht zelfs soms dat het aan mij lag) en luister nu heel erg naar mijn intuïtie.
ondanks dat ik mij ook tijdens zijn leugens en bedrog geliefd voelde ( de reden was ook dat hij zielsveel van mij hield en Truus een verslaving was) laat ik mij met mijn gevoelens niet meer het bos insturen 

hoe is de relatie tot nu toe? doen jullie leuke dingen zie je weer toekomst met hem ?

Is zijn overspel geen obstakel die krampachtig vermeden wordt door jullie allebei?  

Zie je dat hij zijn best doet? 

geeft hij je geen verwijten maar blijft hij verantwoordelijkheid nemen? 

wat zegt je intuïtie over deze SOA?

Anna Cara

Anna Cara

12-06-2026 om 18:25 Topicstarter

Oooh neeee, dit zet - schat ik in - alles weer op standje wantrouwen! (Of niet?). 

Je man zal nooit bekennen. Maar ontkennen geloof jij weer niet zo maar. 

Wat ontzettend shit voor je. 

Ik heb ook toendertijd soa test gedaan, hij ook. Ik dacht toen ook wel van 'houd het nooit op'. 

Hoe zit je er zelf in qua believes?

Knuffel,
Xxx

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.