Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8

Waarom zou je met vrienden spreken over een geheime affaire? Je brengt anderen in een heel lastig pakket (ze kennen jou en zijn wellicht loyaal). En daarnaast is het niet voor niets geheim. Je wilt toch niet dat het uitkomt toch? Los daarvan ben je ook gewoon niet verplicht al je geheimen aan wie dan ook te vertellen. In dit specifieke geval gaat het uiteindelijk alleen je partner aan en verder niemand. 

BC9

BC9

02-10-2025 om 17:02

LifeEvent! schreef op 02-10-2025 om 16:19:

[..]

Maar dat hij er met niemand over sprak is wel te verklaren. Daar zit een mechanisme achter.

De vrienden van mijn man waren en sommigen nog steeds zijn daar heel erg boos over en voelen zich ook bedrogen omdat ze vonden dat hij tegen hen wel eerlijk had kunnen zijn. Ze hadden nl het nb regelmatig over haar gehad! (dat ze haar een lekker ding vonden bv en zo vrolijk of anderen die haar juist overdreven vonden, 1 vriend had zelfs steeds ruzie met zijn vrouw omdat zij haar als een femme fatale bestempelde en contact verbood ). Bij hem werd er dan een knop ingedrukt die heette: "geheim mag niet uitkomen".

Of bedoel je dat niet?

Hij heeft wel een paar vrienden met wie hij het had kunnen bespreken zonder dat het lastig voor ze zou zijn. Die zie ik nml. bijna nooit. Ik geloof niet dat iemand zich gepasseerd heeft gevoeld dat hij het niet verteld heeft. Ik heb vooral gehoord en begrepen dat er verbazing was omdat dit totaal niet bij hem past, over de band van Truus met ons gezin, over de persoon van Truus o.a. ordinair (zij) vs erudiet (hij) en omdat we een prima relatie hadden. Ook overigens begrepen dat hij verhalen heeft gehoord die nog veel erger waren dan zijn verhaal waarbij de partners nog samen zijn en niemand iets weet. Heel veel weten we gewoon niet. Maakt ons verhaal niet minder erg.

BC9

BC9

02-10-2025 om 17:09

Izza schreef op 02-10-2025 om 16:23:

Waarom zou je met vrienden spreken over een geheime affaire? Je brengt anderen in een heel lastig pakket (ze kennen jou en zijn wellicht loyaal). En daarnaast is het niet voor niets geheim. Je wilt toch niet dat het uitkomt toch? Los daarvan ben je ook gewoon niet verplicht al je geheimen aan wie dan ook te vertellen. In dit specifieke geval gaat het uiteindelijk alleen je partner aan en verder niemand.

Omdat hij heel erg met zichzelf in de knoop zat, ik bepaalde goede vrienden van hem amper zie en ze wel zo loyaal zijn om mij niet in te lichten. Dat had ik ook zeker begrepen. Ik had graag gewild dat hij het met ze besproken had. 

BC9

BC9

02-10-2025 om 18:14

Izza schreef op 02-10-2025 om 16:23:

Dubbel

MRI

MRI

02-10-2025 om 18:45

BC9 schreef op 02-10-2025 om 17:09:

[..]

Omdat hij heel erg met zichzelf in de knoop zat, ik bepaalde goede vrienden van hem amper zie en ze wel zo loyaal zijn om mij niet in te lichten. Dat had ik ook zeker begrepen. Ik had graag gewild dat hij het met ze besproken had.

Ja ik meen te begrijpen waarom je dat gewild had: vaak delen mannen maar met één persoon emotionele intimiteit: hun vrouw. Met vrienden praten ze over sport, werk, e.d. Met andere woorden: ze kijken de wereld in en niet elkaar aan. Met een affaire kan hij het niet aan zijn vrouw vertellen en met zijn tweestrijd komen bij zijn minnares is ook niet handig. Dat alles woelt in hem maar hij kan het niet uiten. Waarschijnlijk was het al een binnenvetter voor de affaire en nu wordt het er niet beter op want zijn manier van dingen oplossen is misschien om niet over dingen te praten maar gewoon verder te gaan. Het is eigenlijk een groot probleem onder mannen: geen emotionele intimiteit delen met anderen. Verslavingen, depressies en suicide zijn hoog onder de mannelijke bevolking. Des te meer reden om wel naar een therapeut te gaan, ook al moet het ontzettend moeilijk voor hem zijn, maar om zijn eigen welbevinden als ik zo hoor. 

[..]

Wat MRI zegt is in mijn beleving zo waar: veel mannen delen emotionele intimiteit alleen met hun vrouw. En als het dan gaat over iets dat ze niet met hun vrouw kunnen bespreken, praten ze er met niemand over. En dat neemt dan weer met zich mee dat het hele probleem zich alleen in hun eigen hoofd afspeelt, en dan wordt het een rommeltje omdat ze dan ook niemand hebben die hen een spiegel voorhoudt. Ik snap dus heel goed dat jij graag had gewild dat jouw man met iemand had kunnen praten.

"Goede vriendschappen"  tussen mannen bestaan vaak uit een biertje samen drinken na het wekelijkse potje padel en wetenswaardigheden over hun werk uitwisselen - heel veel dieper gaat dat niet. 

BC9 schreef op 02-10-2025 om 17:02:

[..]

Hij heeft wel een paar vrienden met wie hij het had kunnen bespreken zonder dat het lastig voor ze zou zijn. Die zie ik nml. bijna nooit. Ik geloof niet dat iemand zich gepasseerd heeft gevoeld dat hij het niet verteld heeft. Ik heb vooral gehoord en begrepen dat er verbazing was omdat dit totaal niet bij hem past, over de band van Truus met ons gezin, over de persoon van Truus o.a. ordinair (zij) vs erudiet (hij) en omdat we een prima relatie hadden. Ook overigens begrepen dat hij verhalen heeft gehoord die nog veel erger waren dan zijn verhaal waarbij de partners nog samen zijn en niemand iets weet. Heel veel weten we gewoon niet. Maakt ons verhaal niet minder erg.

Herkenbaar. Ook bij onze omgeving was er verbijstering. Hadden het niet verwacht. Vriendinnen zeiden vaak jaloers te zijn dat ik zo'n man had. Zelfs de laatste jaren van zijn verraad waarin ons huwelijk wel slecht ging keken ze vol bewondering hoe hij het volhield met mij! Op zijn initiatief hadden we ook relatietherapie bv 

Die vrienden hebben hem nooit iets negatiefs over mij horen zeggen (wat ik wel deed) hij bleef romantisch en vol liefde over mij praten en wilde niets negatiefs horen over mij. Maar mannen praten idd moeilijk over hun gevoel maar ook zijn ze makkelijker dan vrouwen in staat in " laadjes die dicht gaan" (dus dan is het er niet) te denken. Bovendien wat Izza zegt, het geheim moet geheim blijven (daardoor blijft ook oa de verslaving en het leugenweb in stand)  Vrouwen nemen vaak wel iemand in vertrouwen. 

Bovendien als je niet eerlijk naar jezelf bent, ben je dat ook niet naar anderen. 

LifeEvent! schreef op 03-10-2025 om 12:00:

[..]

Herkenbaar. Ook bij onze omgeving was er verbijstering. Hadden het niet verwacht. Vriendinnen zeiden vaak jaloers te zijn dat ik zo'n man had. Zelfs de laatste jaren van zijn verraad waarin ons huwelijk wel slecht ging keken ze vol bewondering hoe hij het volhield met mij! Op zijn initiatief hadden we ook relatietherapie bv

Die vrienden hebben hem nooit iets negatiefs over mij horen zeggen (wat ik wel deed) hij bleef romantisch en vol liefde over mij praten en wilde niets negatiefs horen over mij. Maar mannen praten idd moeilijk over hun gevoel maar ook zijn ze makkelijker dan vrouwen in staat in " laadjes die dicht gaan" (dus dan is het er niet) te denken. Bovendien wat Izza zegt, het geheim moet geheim blijven (daardoor blijft ook oa de verslaving en het leugenweb in stand) Vrouwen nemen vaak wel iemand in vertrouwen.

Bovendien als je niet eerlijk naar jezelf bent, ben je dat ook niet naar anderen.

Hele verkeerde omgeving waarin je je bevind als mensen je man prijzen omdat hij het toch maar volhoudt met jou! Zwaar ongezond dit soort insteken … ziekelijk zelfs. 

snoepjeharibo22 schreef op 03-10-2025 om 14:55:

[..]

Hele verkeerde omgeving waarin je je bevind als mensen je man prijzen omdat hij het toch maar volhoudt met jou! Zwaar ongezond dit soort insteken … ziekelijk zelfs.

Zij waren het toen eens met de zienswijze van mijn man en niet met die van mij. Die zienswijze op de wereldpolitiek hebben tot een huwelijkscrisis geleid tussen ons en daardoor ook in het gezin (achteraf was dus al zijn overspel met mijn vriendin gaande maar was ik de zondebok zodat hij zijn egoïsme  niet onder ogen hoefde te zien). Die verschillende zienswijze leidde ook tot een vriendschapscrisis tussen mij en die vrienden en kozen ze de kant van mijn man. Uit de relatie crisis wilden  we allebei uitkomen, vandaar ook de therapie, vrienden begrepen het niet en vonden dat we beter konden scheiden.

Hij zag toen zijn vreselijk verraad (wat al 2,5 jaar eerder begonnen was) niet in en zag het ook los van onze relatieproblemen. Dat was het ziekelijke idd want daardoor bleef de crisis tussen ons in stand. Ik herkende mijn man niet meer maar was vastbesloten dat we eruit zouden komen en ook met die vrienden. Dat laatste is met een aantal niet gelukt. Zij vinden het nu met terugwerkende kracht een reden om na 30 jaar mij niet meer te willen zien omdat ze mij nu helemaal niet meer begrijpen omdat ik nu ook nog eens kies voor een leugenaar.

Dus in die ziekelijke omgeving ben ik nu niet meer. 

[..]

Mannelijke vriendschappen zitten anders in elkaar dan vrouwelijke. Ze gaan minder diep en zelden over emoties. Daarvoor hebben mannen een vrouw nodig. En dat is ook de reden dat ze na een breuk heel snel weer een nieuwe vrouw hebben om dat gat te vullen. Emoties en problemen maken je kwetsbaar. En dat is niet heel mannelijk. Daarnaast zou hij vrienden ernstig in verlegenheid hebben gebracht met zo'n geheim. En bestaat de kans dat die vrienden dat "in vertrouwen " delen met hun partners. Mensen praten nu eenmaal. Wil je iets geheim houden dan hou je je mond. 

Artikel over vreemdgaan in deze tijd en verschil tussen mannen en vrouwen

Psycholoog Jan waarschuwt: ‘Denk na voor dat je verder gaat dan een onschuldig kusje’ | Opinie | ED.nl https://share.google/rZK3d4URizmTSLd3d

MRI

MRI

04-10-2025 om 00:24

LifeEvent! schreef op 03-10-2025 om 23:40:

Psycholoog Jan waarschuwt: ‘Denk na voor dat je verder gaat dan een onschuldig kusje’ | Opinie | ED.nl https://share.google/rZK3d4URizmTSLd3d

Hm ik heb het artikel gelezen en het komt op mij over als een set persoonlijke aannames die niet in een wetenschappelijke omgeving stand zouden houden. "Huidig onderzoek deugt evenmin. Daaruit zou blijken dat vrouwen meer vreemdgaan dan mannen (het verschil is niet groot, ongeveer vier procent). Maar ja, wie spreekt er bij zo’n onderzoek de waarheid? De onderzochte kan en mag zeggen wat hij wil want er is niemand die hem of haar kan controleren" Maar waarom zou iemand liegen bij een goed geanonimiseerd onderzoek? En waarom zouden mannen dan wel vrouwen meer liegen dan vroeger? En waar uit is dan het verschil te verklaren? En waar baseert deze man zich op? Geen enkele verwijzing naar bronnen of onderzoeken. Het is een aanname van zijn kant.

Theologisch gezien vind ik hem ook niet de sharpest knife in the toolbox: " Op de eerste plaats dat vrouwen tegenwoordig seksueel vrijer zijn dan vroeger. Maria Magdalena bestaat niet meer en daarmee is ook de onbevlekte ontvangenis verdwenen, wat voor veel vrouwen de poort heeft geopend." Wat wil de man hier nou zeggen? Maria Magdalena heeft niks met onbevlekte ontvangenis te maken! Zij was een (apocriefe) apostel/ volgeling van Jezus. En het is ook niet eens Maria van Nazareth die Jezus onbevlekt ontvangen heeft maar haar moeder Anna die haar (MvN) onbevlekt ontvangen heeft. Onbevlekte ontvangenis gaat dus niet over het via goddelijke interventie zwanger worden van Maria van Nazareth maar over de afwezigheid van erfzonde bij haar moeder Anna.  pff wel ff bijblijven Jan Verhulst. Want het heeft al helemaal niks te maken met een vrijere seksualiteitsbeleving van vrouwen. 

Blijft over een set persoonlijk meningen, waarvan ik sommige wel kan onderschrijven maar andere weer niet. En persoonlijke mening geven mag natuurlijk, maar doe het maar niet op merites van je titel als psycholoog 

MRI schreef op 04-10-2025 om 00:24:

[..]

Hm ik heb het artikel gelezen en het komt op mij over als een set persoonlijke aannames die niet in een wetenschappelijke omgeving stand zouden houden. "Huidig onderzoek deugt evenmin. Daaruit zou blijken dat vrouwen meer vreemdgaan dan mannen (het verschil is niet groot, ongeveer vier procent). Maar ja, wie spreekt er bij zo’n onderzoek de waarheid? De onderzochte kan en mag zeggen wat hij wil want er is niemand die hem of haar kan controleren" Maar waarom zou iemand liegen bij een goed geanonimiseerd onderzoek? En waarom zouden mannen dan wel vrouwen meer liegen dan vroeger? En waar uit is dan het verschil te verklaren? En waar baseert deze man zich op? Geen enkele verwijzing naar bronnen of onderzoeken. Het is een aanname van zijn kant.

Theologisch gezien vind ik hem ook niet de sharpest knife in the toolbox: " Op de eerste plaats dat vrouwen tegenwoordig seksueel vrijer zijn dan vroeger. Maria Magdalena bestaat niet meer en daarmee is ook de onbevlekte ontvangenis verdwenen, wat voor veel vrouwen de poort heeft geopend." Wat wil de man hier nou zeggen? Maria Magdalena heeft niks met onbevlekte ontvangenis te maken! Zij was een (apocriefe) apostel/ volgeling van Jezus. En het is ook niet eens Maria van Nazareth die Jezus onbevlekt ontvangen heeft maar haar moeder Anna die haar (MvN) onbevlekt ontvangen heeft. Onbevlekte ontvangenis gaat dus niet over het via goddelijke interventie zwanger worden van Maria van Nazareth maar over de afwezigheid van erfzonde bij haar moeder Anna. pff wel ff bijblijven Jan Verhulst. Want het heeft al helemaal niks te maken met een vrijere seksualiteitsbeleving van vrouwen.

Blijft over een set persoonlijk meningen, waarvan ik sommige wel kan onderschrijven maar andere weer niet. En persoonlijke mening geven mag natuurlijk, maar doe het maar niet op merites van je titel als psycholoog

Alleen al de benamingen die deze man gebruikt voor de mensen die losbannig zijn in zijn ogen.. ik begrijp wel steeds beter waarom life event het normaal vind om zo vies over een truus te schrijven. Als dit de "profesionals" zijn waar je je door laat beinvloeden

Wat fijn dat je het begrijpt! 

LifeEvent! schreef op 03-10-2025 om 23:40:

Wat een bizar slecht opniestuk. Geilnekken, wraakneukers en een onnavolgbaar incorrect verhaal over Maria Magdalena.

Die man lijkt me wel af.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.