Relaties
Anna Cara
12-12-2021 om 23:19
Verder na ontrouw - deel 8
Je partner is vreemdgegaan? Dan kom je in een rollercoaster terecht. Ongeloof, verdriet, boosheid etc. En als je partner laat weten dat hij jou niet kwijt wil dan volgt vaak de vraag: Should I stay or go? In de praktijk niet altijd even simpel te beslissen.
In dit topic vind je gelijkgestemden van wie de partner ook ontrouw is geweest. Of zelfs meermaals. En waarvan de meesten hier besloten hebben om de relatie een kans te geven. Elk verhaal is uniek. Heb je vragen, zorgen, twijfels, behoefte aan luisterend oor of wil je je emoties kwijt? Dan ben je hier aan het goede adres.
MRI
24-10-2025 om 14:51
LifeEvent! schreef op 24-10-2025 om 12:15:
[..]
Ik ken ook een situatie waarbij de verraden persoon wel met truus heeft verzoend en niet met partner doordat truus zich ook bedrogen voelde.
Maar ook verhalen gelezen dat truus wel oprecht berouw had en partner niet.
Ja die situaties zijn er. Maar waar het om gaat is dat je een excuus zoekt waarom je de minnares kan dissen: zij heeft zich niet voldoende berouwvol naar jou getoond ("Waar het vervolgens om gaat is, hoe partner en truus zich vanuit die boom gedragen naar wie ze hoogverraad hebben gepleegd ...
Daar zit het verschil!") En ik geef aan dat het feit dat je met de een relatie en kinderen hebt en je gezin in stand wil houden, een meer dan grote rol speelt in kwaad op de een zijn en de ander vergeven. Houd me ten goede, het is menselijk dat te doen, maar laten we eerlijk zijn over de invloed op vergevingsgezindheid naar de desbetreffende personen. Nog even afgezien van het feit dat het niet imho niet aan ons is om een ander te veroordelen.
En inderdaad er kan ook zwaar tegen de minnares zijn gelogen. Ik ben daarom voor het aangaan van het gesprek waar dat kan.
LifeEvent!
24-10-2025 om 19:45
MRI schreef op 24-10-2025 om 14:51:
[..]
Ja die situaties zijn er. Maar waar het om gaat is dat je een excuus zoekt waarom je de minnares kan dissen: zij heeft zich niet voldoende berouwvol naar jou getoond ("Waar het vervolgens om gaat is, hoe partner en truus zich vanuit die boom gedragen naar wie ze hoogverraad hebben gepleegd ...
Daar zit het verschil!") A En ik geef aan dat het feit dat je met de een relatie en kinderen hebt en je gezin in stand wil houden, een meer dan grote rol speelt in kwaad op de een zijn en de ander vergeven. Houd me ten goede, het is menselijk dat te doen, maar laten we eerlijk zijn over de invloed op vergevingsgezindheid naar de desbetreffende personen. B Nog even afgezien van het feit dat het niet imho niet aan ons is om een ander te veroordelen.En inderdaad er kan ook zwaar tegen de minnares zijn gelogen. Ik ben daarom voor het aangaan van het gesprek waar dat kan.
A. Dat speelt zeker mee!
B. Ik veroordeel haar wel omwat ze mij en mijn gezin heeft aangedaan net zoals ik mijn man daarom veroordeeld heb. Hij vindt dat terecht. Truus niet. Zij noemt het zelfs "door het slijk gehaald"
Anoniemvoornu
24-10-2025 om 20:04
LifeEvent! schreef op 24-10-2025 om 19:45:
[..]
A. Dat speelt zeker mee!
B. Ik veroordeel haar wel omwat ze mij en mijn gezin heeft aangedaan net zoals ik mijn man daarom veroordeeld heb. Hij vindt dat terecht. Truus niet. Zij noemt het zelfs "door het slijk gehaald"
Je haalt haar toch ook al een aantal jaren door het slijk?
MRI
24-10-2025 om 21:43
LifeEvent! schreef op 24-10-2025 om 19:45:
[..]
A. Dat speelt zeker mee!
Ja dat bedoel ik, je zoekt naar redenen om haar te veroordelen. Maar joh, zij heeft geen of nauwelijks last van de haat in je hart hoor. Jij wel.
LifeEvent!
24-10-2025 om 21:56
Anoniemvoornu schreef op 24-10-2025 om 20:04:
[..]
Je haalt haar toch ook al een aantal jaren door het slijk?
Het feit dat ze dat zo op die manier benoemt zegt mij genoeg. Nul inzicht in haar gedrag. Wat is nu je punt precies?
LifeEvent!
24-10-2025 om 22:00
MRI schreef op 24-10-2025 om 21:43:
[..]
Ja dat bedoel ik, je zoekt naar redenen om haar te veroordelen. Maar joh, zij heeft geen of nauwelijks last van de haat in je hart hoor. Jij wel.
Daar hoef ik niet naar te zoeken. Ze zijn duidelijk aanwezig. Maar in dat laatste heb je gelijk.
snoepjeharibo22
25-10-2025 om 08:03
LifeEvent! schreef op 24-10-2025 om 22:00:
[..]
Daar hoef ik niet naar te zoeken. Ze zijn duidelijk aanwezig. Maar in dat laatste heb je gelijk.
Lifeevent dit is precies wat je een paar weken geleden al is gemeld. Je moet je boosheid kanaliseren en op de juiste persoon richten. Jij hebt geen zeggenschap over derde of een excuus/berouw van ze tegoed. Iedereen is autonoom en heeft zelfbeschikkingsrecht. De enigste die hier de bedrieger is, is jou man want met hem heb je een relatie. Als je hem vergeeft blijf dan niet zagen op Truus.
Anoniemvoornu
25-10-2025 om 10:47
LifeEvent! schreef op 24-10-2025 om 21:56:
[..]
Het feit dat ze dat zo op die manier benoemt zegt mij genoeg. Nul inzicht in haar gedrag. Wat is nu je punt precies?
Dat je na jaren nog steeds zeer intensief betrokken bent met haar leven en ik geloof niet dat het blijven voeden van je boosheid je uiteindelijk iets gaat brengen, je blijft zeer intieme info posten over haar en haar situatie nu. Pas weer over de struggels die zijn en haar man nu hebben. Geeft als reden dat jullie je in dezelfde kringen bevinden maar lijkt vooral bevestiging te zoeken wat een verschrikkelijk mens het toch is. Ik geloof oprecht dat het heel veel rust zou geven als je niet meer bezig zou zijn met haar en haar gezin.
Pippeltje
25-10-2025 om 12:08
[..]
Life event; het punt is dat wat je hier schrijft precies voor jou geldt. Nul inzicht in jouw gedrag: namelijk de minnares veroordelen en je man minzaam weer binnenhalen terwijl je haar door het slijk blijft halen.
Wat geeft jou het recht anderen te veroordelen? Je geloof? Ben je beter dan anderen?
GekkeHenkie100
25-10-2025 om 12:16
In mijn ogen zijn het 2 verschillende dingen: LE is bedrogen door haar man. Zoals ik haar berichten lees heeft ze hem niet gespaard en nog steeds niet. Tegelijk is er in de ellende ook iets kostbaars gegroeid tussen hen. LE is ook bedrogen door haar ‘vriendin’. Die net zoveel jaren zich voordeed als vriendin, samen actief in de kerk, gezinnen samen. En ondertussen keihard liegen en bedriegen. Ze sprake zelfs samen over de relaties. Er is nooit een trouwbeloftebreuk afgegeven, maar wel degelijk is er een verwachting in vriendschap dat je op de ander kunt bouwen. Ik kan me heel goed voorstellen dat LifeEvent zoveel moeite heeft met het verwerken hiervan. Er vindt namelijk geen enkele vorm van herstel plaats. Geen erkenning, geen gemeend excuus. Wel het tegenovergestelde. Dat is heel moeilijk te verwerken. Helemaal als je elkaar tegen blijft komen.
Ik snap ook wel de boodschap die sommigen geven: de boosheid op de derde brengt je uiteindelijk niet verder. Al lijkt LE voor sommigen ook een rode lap te zijn. Maar: zeggen dat iemand iets niet moet voelen heeft niet zoveel zin. De vraag is: hoe kun je dat gevoel kwijtraken? Ik denk dat het niet helemaal maakbaar is, in de zin dat gevoelens zich blijven aandringen. Maar wat ik erover heb geleerd en gelezen: erken je gevoelens (zie je eigen boosheid), neem afstand en stel grenzen (klinkt alsof LE hier een keus moet maken), zoek steun bij anderen (niet te horen dat de Truus zo’n walgelijk mens is, maar te horen dat het voor jou heel verdrietig en pijnlijk is wat er is gebeurd), richt je op jezelf (doe dingen waardoor gedachten en gevoelens ruimte krijgen: wandelen, schrijven, afleiding, sport, creativiteit). En therapie kan soms natuurlijk ook helpen.
Izza
25-10-2025 om 19:35
[..]
Het doet er alleen totaal niet toe. En als jij werkelijk weer een goede relatie zou hebben gehad met je man. Maar ook met jezelf zou het jou niet meer raken. Het kan je dan niets meer schelen want wat zij nu wel of niet doet maakt dan niets meer uit. Jullie zijn verder gegaan en jij wilt jezelf laten geloven dat er sprake is van herstel. Dat doe je door heel hard te schreeuwen tegen iedereen die het horen wil hoe jullie relatie zich zou hebben verdiept, hoe blij de kinderen zijn en hoe trots je bent. Maar dat zijn slechts loze woorden omdat je nog vol.zit met boosheid en haat. En omdat je continu bezig wilt blijven met Truus en wat die van haar leven maakt. En hoe slecht ze wel niet is (en hoe goed jij dus bent). Ondersteund met wat Bijbelse teksten die ook niet kloppen (naastenliefde, vergeving en ook de gelovige Truus komt in de hemel bijvoorbeeld).
Werkelijk herstel is samen doorgaan. Niet blijven hangen in het verleden. Tegen je omgeving zeggen dat je niets meer over Truus hoeft te horen. En geen boosheid of angst meer te voelen. Dan draait je leven echt om jouw leven (en je gezin). Dat doet het nu niet.
Max88
26-10-2025 om 10:44
Izza schreef op 25-10-2025 om 19:35:
[..]
Het doet er alleen totaal niet toe. En als jij werkelijk weer een goede relatie zou hebben gehad met je man. Maar ook met jezelf zou het jou niet meer raken. Het kan je dan niets meer schelen want wat zij nu wel of niet doet maakt dan niets meer uit. Jullie zijn verder gegaan en jij wilt jezelf laten geloven dat er sprake is van herstel. Dat doe je door heel hard te schreeuwen tegen iedereen die het horen wil hoe jullie relatie zich zou hebben verdiept, hoe blij de kinderen zijn en hoe trots je bent. Maar dat zijn slechts loze woorden omdat je nog vol.zit met boosheid en haat. En omdat je continu bezig wilt blijven met Truus en wat die van haar leven maakt. En hoe slecht ze wel niet is (en hoe goed jij dus bent). Ondersteund met wat Bijbelse teksten die ook niet kloppen (naastenliefde, vergeving en ook de gelovige Truus komt in de hemel bijvoorbeeld).
Werkelijk herstel is samen doorgaan. Niet blijven hangen in het verleden. Tegen je omgeving zeggen dat je niets meer over Truus hoeft te horen. En geen boosheid of angst meer te voelen. Dan draait je leven echt om jouw leven (en je gezin). Dat doet het nu niet.
Ik denk dat dat maar voor een enkeling geldt. Vergeven, doorgaan/niet doorgaan; er blijven altijd sporen en triggers achter. Niet iedereen verwerkt hetzelfde, of in hetzelfde tempo. En niemand gaat over de lengte en intensiviteit van rouw van een ander.
LifeEvent!
26-10-2025 om 18:11
Al vaker over het programma SAMEN gedeeld. Vooral over de A van amputeren van de derde .
Maar ook de N van naweeën is heel herkenbaar.
Hierbij de link!
https://relaties.stichtingdevluchtheuvel.nl/trajecten/samen-verder-na-overspel/
Dit is de directe link.
Anoniemvoornu
26-10-2025 om 18:59
LifeEvent! schreef op 26-10-2025 om 18:11:
Al vaker over het programma SAMEN gedeeld. Vooral over de A van amputeren van de derde .
Maar ook de N van naweeën is heel herkenbaar.
Hierbij de link!
https://relaties.stichtingdevluchtheuvel.nl/trajecten/samen-verder-na-overspel/Dit is de directe link.
Ehh dit snap ik niet , want hier spreken ze van amputeren van de 3de en jij bent je juist na jaren nog steeds compleet op de hoogte van haar leven , haar intieme relaties enz. Ook hier wordt aangegeven dat herstel pas komt na het amputeren van de 3de partij ... iets wat jij niet wilt doen